Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med dig till 100%. Jag tycker att hälsa handlar om balans. Träna, äta bra, käka chips och ta ett glas vin.

Samma för mig. Jag har ju snarare problemet att jag aldrig kan göra nånting på en normal nivå. Jag blir faktiskt peppad av att folk i tråden är mänskliga och tex både äter chips, dricker vin Och har vettiga träningsmål som ibland även påverkas av att livet kommer mellan. Och att det går bra ändå. Hysteriska "träningsförebilder" som aldrig nånsin gör nåt annat än perfekt, går utmärkt att följa på insta eller fb... här tycker jag stämningen är just balanserad.

En timma gym efter jobbet där det verkar finnas AC som tur är. 🤪 Knäböj där jag kände mig lite svagare än förra gången tyvärr :( men kanske beror på veckans träning. Fortsatte med axelpress med skivstång, utfallssteg med skivstång och sedan toes to bar. Jag gillar ju verkligen att vara på gymmet men frustrationen av att aldrig komma framåt är jobbig, så känner mig lite depp efter dagens pass.

Nu är min vecka typ slut!
Måndag: Promenad 11 km, yoga 1h
Tisdag: Löpning 5 km, backträning
Onsdag: VILA
Torsdag: Spinning 1h
Fredag: VILA
Lördag: ? Troligen VILA
Söndag: Vandring

Helt okej, hade ju velat hinna springa idag, men jag vaknade för sent :D sömn går före.
Efter vandringen startar jag förhoppningsvis upp med styrketräningen också! Spännande.

Jag håller med dig till 100%. Jag tycker att hälsa handlar om balans. Träna, äta bra, käka chips och ta ett glas vin.

Jag håller med. Antagligen för att om träningen ska bli produktiv krävs långsiktigthet. Fördelarna med träning ökar för varje år som går. Vem som helst kan träna extremt hårt några veckor, månader eller år men sen då?

Häromdagen mötte jag en man på över 100 år som var ute på sin dagliga motionspromenad. Det fann jag oerhört inspirerande.

Det viktigaste med träningen är att man aldrig slutar.

28B34F94-C099-47BB-8F70-47DCC3B8C12B.webp

Dagens. Närmar mig målet på 3x10x32.5kg på bänk, men inte riktigt där än. 4 reps kvar på sista setet. Mest taggad på att börja nöta 35kg :D

Satte 3x10x41kg på lat pulldowns dock! Höpp! ✅

Nu på väg direkt till stallet, väl planerat..

Var borta i fästningshörnan där de denna helg har lite olika aktiviteter och prova på sporter. Har lite känningar i olika sporter så nu ska jag till hösten prova på Thaiboxning och syrkelyft.
Testade på styrkelyft då en av barnens tidigare fsk-lärare kör, hon är 67år har lyft i snart 2 år och siktar på VM. Hon är sjukt cool!!
Fick frågan vad jag lyft innan, 90kg men i EMOM komplex, 6 lyft i minuten i 5 varv. Nämnde även att jag hade som årsmål att ta 100kg. 115kg barfota, i snålblåst, arbetskläder och utan ordentlig uppvärmning. Det gav mig lite suget att träna igen :p

Gjorde en minst sagt minnesvärd joggingrunda idag... Efter 5 min kom åskreget från helvetet. Jag slutförde passet för det var ingen ide att ta sig hem, jag var ju redan blöt. Ingenting var torrt, skorna var genomsura, likaså alla kläder, tom trosskyddet jag hade på mig var fullt av vatten då jag kom hem, stereofunktionen i mina hörlurar slutade fungera halvvägs och gick bara att lyssna i mono. Nu hänger alla urvridna kläder på tork, skorna står i duschen, telefonen och lurarna ligger i en burk med ris...

Fick torka hela hallen med en handduk efter att jag behövde gå genom hallen till badrummet och det fullständigt dröp vatten av mig + hund. Ja det var det :o:angel::rofl:

Äntligen rimligare temperatur ute! Så idag blev det träning igen. Helkroppsstyrka ”strong six” vilket innebar 6 övningar med 6 reps av varje, 6 varv.

Hang power clean
Liggande hantelpress
Ab wheel
Thrusters
Raka marklyft med kettlebell
Stående hantelpress

Trodde passet skulle vara jobbigare, skulle kanske ha tagit aningen tyngre vikter men behövde köra med samma hantlar alla övningar så jag ville inte ta för tungt. Men en bra genomkörare ändå :up:

Här blir det inte så mycket specifik träning då jag ju skaffat mig en stuga, så det blir målning, slipning och trädgårdsarbete. Har även en kompis med häst här så har ridit för första gången på 7,5år igår.
Hade dock en häftig upplevelse pga träning igår. Fick en parasoll med fot av en kompis, tror det är den tyngsta foten som väger 50kg. Kompis man lastade in den i bilen till mig och sa att jag fick hitta någon som kunde lasta ut den åt mig. Ja bara nej det tror jag att jag fixar själv. Och det gjorde jag såklart :D När jag lyft ut den och står med den i famnen inser jag att jag inte öppnat hundhagen utan får saxa benen över 70 cm staket med parasollfoten i famnen. Det gick finfint det med. Så härligt att känna styrkan 🤩

Tänkte jag skulle prova att springa igen idag när det var svalare, men känner redan hur semestern börjar döda motivationen till det mesta. Siktar på imorgon bitti istället.
Okej, så det blev inte av på morgonen, men tog mig ut nu på kvällen istället. Kommer inte bli lika mycket annan träning under semestern som det brukar så jag bestämde mig för att köra Runkeepers my first 5k, då är det tre pass i veckan. Får se hur det går med benhinnorna så kanske inte kan köra klart alla 6 veckor men tänkte testa iaf :) har lite känningar nu precis efteråt men sjukgymnasten (den bra) sa ju att det är okej om jag känner av det upp till 12 timmar efter passet så får se imorgon hur det verkar. Men just nu känns det absolut som att det kommer lägga sig! Nöjd med att ha tagit mig ut! Samtidigt som det är lite sorgligt att jag inte har något bättre för mig första helgen på semestern…

Blev mark(mest 48 kg), bänk(23 kg), och latsdrag(35 kg). Fy vad klen jag kände mig! Gissar att det är mensen. För två veckor sen flög tyngre vikter än jag fick kämpa med idag. Blä. Men skönt att röra sig och snacka skit med min polare. :)
E93028E9-733D-4F0E-A4FF-49ABC1D314B2.webp

12 pass har det blivit de senaste 27 dagarna som jag varit i ett kost- och träningsprogram. Resultatet hade kunnat varit bättre men livet är upp och ner ibland.

Vikten är egentligen inte det intressanta här utan jag vill ha tillbaka kroppen jag hade innan jag blev gravid sist. Nu är lilltjejen snart 10 månader och drygt 35 kg upp under graviditeten tar tid att skala bort. Det komiska är att jag gjort det två gånger förut, för 35-40 kg upp i graviditeter är tydligen min grej :rofl:

Vaknade kl 4 imorse med halsont. Jättekul nu när det för en gångs skull väntas en svalare vecka och jag går av 11 dagars arbete imorgon och såg fram emot att verkligen komma igång... Jahapp. Nä det enda som verkligen rullar på här är min viktuppgång. På tal om det så blir det jävligt intressant att se vad mina sköldkörtelvärden ligger på nu, ska ta nya prover i augusti.

Tredje träningspasset blev av, hade tungt huvud och kände verkligen inte för något flåsigt. Så istället valde jag ett pass med endast hypertrofi för rumpan :laugh: Skönt att bara fokusera och göra reps. Huvudövningar bulgariska utfall och sumomarklyft, sen diverse assisterande övningar utöver det.

Efter det tog jag mig ut i skogen ca 40 minuter, mest promenad men där i mitten joggade jag en kilometer i lugnt tempo. Det gick bra, hade kunnat fortsätta springa men det skulle ju inte vara ett löppass på så sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 798
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCV
  • En blick…