Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mkt med löpning handlar om tålamod. Vissa är bra på att springa väldigt långsamt och ekonomiskt redan från början och kan då springa rätt så långt redan som nybörjare. Andra har en benägenhet att hålla ett högre tempo och då kan det ta lite längre tid att komma upp i längre sträckor. Personligen hade jag inte börjat springa långsammare (eftersom det blev så långsamt att det blev tråkigt) utan hade hållit samma tempo (kanske bara lite långsammare) och lagt in lite gång eller ståvila ibland för att orka springa ytterligare lite längre (men inte öka på längden per vecka för fort). Ger du det bara lite tid så kommer du komma upp i längre sträckor i takt med att din kondition ökar.

Tack för bra råd! Du menar att bara köra mitt naturliga tempo? Ska jag inte reglera något alls efter puls? När jag väl kommit upp högt i puls så blir det nämligen isf rätt korta sträckor löpning mellan vilorna pga stiger snabbt i puls igen.

Gymmet efter jobbet, skönt! Känner fortfarande av uppehållet men det kan också vara att jag dubblerat antalet reps per set i typ alla övningar. Uppvärmning med assault bike, sen marklyft, latsdrag, rodd och sedan avslut med planka/crunches i TRX varvat med fällkniv med vikt. Hann inte med allt jag ville, timman gick för fort och då drog jag ändå över lite. Jaja.

Blev backträning också!
Screenshot_20220719-200248_Connect.webp

Rekord i minst antal gånga steg på åratal under en dag :rofl: . Jag har badat och läst och varit på bilutflykt så jag har förflyttat mig bara korta sträckor från punkt A till B. Återstår en liten runda nu men kan säga att den här dagen har jag verkligen vilat och det har varit skönt. Hundarna har skött sig mest som dom vill eftersom vi var helt ensamma i en sjö mitt inne i skogen som typ bara vi vet om (lyx) och pendlat mellan att gräva i sanden, nosa runt och sola så dom är nöjda fast vi gått så lite så där har jag inget dåligt samvete idag.

Knäckande när klockan påstår att din backträning är 13 höjdmeter 😂 (jag fattar att du inte har barometer eller att den inte funkar, såg bara kul ut).

Hahah ja. Det är liksom lika mycket som när jag springer runt sjön 😂 vet inte om det är för att jag väljer "gång" som aktivitet? Noll aning! Kan man välja backe?!

@Modest den säger ingenting! Body battery brukar vara lågt på kvällen men det är det :D

Hahah ja. Det är liksom lika mycket som när jag springer runt sjön 😂 vet inte om det är för att jag väljer "gång" som aktivitet? Noll aning! Kan man välja backe?!

@Modest den säger ingenting! Body battery brukar vara lågt på kvällen men det är det :D
Gissar att du inte har barometer? Min anger hyfsat korrekt antal höjdmeter även om jag valt gång.

Ska tillägga att jag har semester nu, därav mycket träning. Har ju ett rörligt jobb så försöker röra på mig även under semestern 😊

Körde lite enkel crossfit på lunchen idag, inget pass utan på egen hand.

Rodd 10 min med ett visst tempo, oftast så kör vi calories, tid eller antal meter där jag bara köttar på så mycket jag orkar. Med tempo fick jag tänka lite mer och fick också lite tekniktips av en kompis som också tränade samtidigt.

Övade också mer på utfallsstegen, var ju ohyggligt ojämnt förra veckan. Om främre foten är upphöjd (som den ska vara i min rehabträning) så funkar det lika bra på båda men inte när jag körde på platt mark med skivstång. Fick hjälp då av coachen vad problemet var så idag har jag tränat på det med pinne istället för skivstång för att få in rörelsen ordentligt.

Gjorde också några armhävningar, försökt till iaf. Oerhört frustrerande att vara stark på ganska mycket med skivstången men inte kunna göra en enda riktig armhävning. Så det brukar jag försöka göra regelbundet. Nu är det jäkligt nära att det går, men inte riktigt i mål.

Körde lite enkel crossfit på lunchen idag, inget pass utan på egen hand.

Rodd 10 min med ett visst tempo, oftast så kör vi calories, tid eller antal meter där jag bara köttar på så mycket jag orkar. Med tempo fick jag tänka lite mer och fick också lite tekniktips av en kompis som också tränade samtidigt.

Övade också mer på utfallsstegen, var ju ohyggligt ojämnt förra veckan. Om främre foten är upphöjd (som den ska vara i min rehabträning) så funkar det lika bra på båda men inte när jag körde på platt mark med skivstång. Fick hjälp då av coachen vad problemet var så idag har jag tränat på det med pinne istället för skivstång för att få in rörelsen ordentligt.

Gjorde också några armhävningar, försökt till iaf. Oerhört frustrerande att vara stark på ganska mycket med skivstången men inte kunna göra en enda riktig armhävning. Så det brukar jag försöka göra regelbundet. Nu är det jäkligt nära att det går, men inte riktigt i mål.

Men armhävningar är så. Svårt!
Tycker jag är en rätt stark person ändå liksom, men jag kan göra kanske... 3?

Så kommer killkompisen och river av 40st liksom, ursäkta? :cautious:

Men armhävningar är så. Svårt!
Tycker jag är en rätt stark person ändå liksom, men jag kan göra kanske... 3?

Så kommer killkompisen och river av 40st liksom, ursäkta? :cautious:

Men eller hur! Jag är inte så stark allmänt så sett, men en enda sketen armhävning vill jag ju kunna göra!

Jag sällar mig till skaran. Kan inte göra en enda!
Det här är så himla intressant alltså, jag tycker att det brukar vara rätt vanligt att även starka och vältränade personer inte kan göra armhävningar medan vissa andra (🙋‍♀️) kan göra flera stycken utan att vara särskilt tränade alls. Är det så enkelt att det beror på genetik och kroppsammansättning kanske?

Jag har verkligen landat i beslutet att pausa mitt crossfitmedlemskap och det känns bättre och bättre för varje dag som går. Nu ska jag bara ta tag i att skicka det där mailet där jag faktiskt informerar dem om saken också...

Känner för övrigt att jag varken har tid, energi, motivation eller möjlighet till träning den här veckan och funderar på att låta det vara så istället för att pressa in ett pass när jag egentligen borde göra annat. En annan del av mig får dåligt samvete och tänker att jag bara är lat och att det bara är att ta mig i kragen. Återstår att se vilken del jag lyssnar på i slutändan, men överlag känner jag mig rätt urvriden på alla fronter just nu. Försöker skapa små stunder för återhämtning här och där men det är som att det aldrig räcker. Och när jag väl har tid att återhämta mig har jag svårt att slappna av för att det känns som att jag borde använda tiden till att träna 🙄 Vi ska ha vårt sista bröllopsfirande (av 4 😅) på lördag och har av den anledningen familj här på besök från imorgon till på tisdag nästa vecka, så eventuellt låter jag energin gå till det och satsar på någon slags omstart i början av nästa vecka.

Det här är så himla intressant alltså, jag tycker att det brukar vara rätt vanligt att även starka och vältränade personer inte kan göra armhävningar medan vissa andra (🙋‍♀️) kan göra flera stycken utan att vara särskilt tränade alls. Är det så enkelt att det beror på genetik och kroppsammansättning kanske?
Kanske? Och som @Linta var inne lite på, jag upplever att det oftare är kvinnor än män som det trasslar för.

Kanske? Och som @Linta var inne lite på, jag upplever att det oftare är kvinnor än män som det trasslar för.

Det är nog de genetiska förutsättningarna. Vi har ju orättvisan att ha mer fettmassa och mindre bröstmuskler män. Jag har en kompis som styrkelyfter och som menar att just bänkpress är den övning där kvinnor uppenbart är oproportionerligt svagare än män. Jag kämpar också med armhävningar, kan göra några stycken på tå men de är inte vackra. :meh:

Känner för övrigt att jag varken har tid, energi, motivation eller möjlighet till träning den här veckan och funderar på att låta det vara så istället för att pressa in ett pass när jag egentligen borde göra annat. En annan del av mig får dåligt samvete och tänker att jag bara är lat och att det bara är att ta mig i kragen.

Jag tror det är viktigt att lyssna på huvudet och kroppen, att undvika situationer där man får dålig samvete. Man är inte lat för att man vilar en vecka :) ibland kommer livet emellan helt enkelt!

Tack för bra råd! Du menar att bara köra mitt naturliga tempo? Ska jag inte reglera något alls efter puls? När jag väl kommit upp högt i puls så blir det nämligen isf rätt korta sträckor löpning mellan vilorna pga stiger snabbt i puls igen.
Nej jag skulle gå efter ansträngning/känsla. Bestäm i förväg vilken distans du ska springa. Om du inte orkar hålla i löpningen hela sträckan skulle jag vila (valfri) tills du känner dig stark nog att orka en bit igen. Med tiden kommer du orka springa hela distansen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 794
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar