Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

@Tassetass Herregud va stark du är!!:bow:
Förra veckan fick jag ihop 4 styrkepass och 4 promenader. Forts jag enligt planen och inte insjuknar når jag mitt ena mål=150 styrkepass detta år! :) Andra målet är att klara en pullup/chin (lär mig aldrig skillnaden) men det känns långt borta. Får inte till tekniken alls utan bara hänger i armarna:rofl:

Hur tränar du för pull-/chin-up? Jag kunde inte göra en enda innan sommaren och klarade idag 6 st på rad! Började träna enligt denna: http://www.chrisstroud.net/crossfit-pull-up-progression/

Den utgår ju visserligen från att man även vill lära sig kippade pull-ups men det börjar man inte med alls innan man kan göra 4-5 st strikta så det kan man ju strunta i :)

Jag har varit borta ett tag, drog sönder arselmuskeln (:angel:) eller något sist jag sprang och sedan har jag inte mått så bra så jag har mest simmat den senaste månaden.

Nu köpte jag nya skor dock i helgen så de gamla sjukt slitna kan gå i pension. De nya var dyra men sitter som gjutet på mina fötter trots att de är herrskor (har ju inlandsfärjor till fötter) och kändes mycket bättre än några av de andra när jag prov sprang dem i affären. Fenomenalt grepp och sulan är mycket mjukare, elastisk och tjockare än de förra (som hade rätt tunn sula i jämförelse). Hoppas på att det sparar mina stackars höftmuskler och mina knän lite bättre :)

Invigningstur idag på track i 5km och trots att jag inte sprungit på en månad så kom jag in på förra tiden under 29 minuter :up: Börjar mjukt den här veckan och satsar på en till 5km och en 10km.

Hoppas det går bra för alla andra!

Jag var på gymet innan jobbet idag och det blev ett ganska bra pass trots att jag inte hade planerat särskilt mycket alls innan. Körde först en stege med 2 rep powerclean eller styrkevändning. 10 set där jag gick från 60-65% upp till 90-95% av max på sista 2:an vilken låg på 50 kg.
Sen körde jag två fem-minuters EMOM, första med ett komplex och den andra med clean and jerk (frivändning och stöt).
Sen provade jag att maxa i frivändning + stöt vilket jag tydligen inte gjort sen april då jag tog 35 kg. Idag jobbade jag ganska lätt upp till 47,5 kg :up: Kul!
Sen avslutade jag med en sista 5-minuters EMOM fast med strikta chins. Klarade 6 på första!! Sen 1 (:angel:) - 3 - 2 - 1.

Wod imorgon 8:30 :bump:

Läkarbesök på morgonen, ett träningspass med hantlar och kroppsvikt hemma vid lunch, och nu smörjer jag själen = ost och kex i soffan :angel::up:

Jag ska på konferens i Stockholm idag och imorrn, ganska fullspäckat schema och kommer bo på hotell. Det blir ingen direkt träning men en kollega föreslog att vi ska försöka få ihop någon slags yoga där på hotellrummet i alla fall :D

Det blev i alla fall en powerwalk på ca 25 minuter nyss, har vant mig av vid att behöva passa exakta tider till bussar :angel: Normalt sett tar det mig 30 minuter att gå samma sträcka så ja, jag är lite svettig nu :p

Halsen känns lite bättre idag så en lugn dag i morgon och mycket sömn i natt hjälpte nog till en hel del :)

Idag ska jag rida på lunchen sen blir det nog inget mera idag. Egentligen träningstisdag men tänker låta bli träning ett par dagar till. Satsar på ett lätt pass på torsdag om jag känner mig pigg :) I morgon ska jag och kompisen lasta hästarna och åka till ridbanan och träna så då får jag bra träning där.

Hur tränar du för pull-/chin-up? Jag kunde inte göra en enda innan sommaren och klarade idag 6 st på rad! Började träna enligt denna: http://www.chrisstroud.net/crossfit-pull-up-progression/

Den utgår ju visserligen från att man även vill lära sig kippade pull-ups men det börjar man inte med alls innan man kan göra 4-5 st strikta så det kan man ju strunta i :)

Jag har precis börjat träna chins också. Jag kan göra 5 på rad om jag får hålla händerna nära varandra (ca 2 dm isär) samt med handlederna riktade emot varandra i stället för utåt. Många ställningar på gymmet ger möjligheten att hålla så. Men ska jag göra vanliga chins med armarna ganska brett isär och handlederna riktade ifrån mig så kan jag inte göra en enda :p Så nu har jag börjat träna på det. Jag gör det i en sådan maskin på gymmet där man kan ställa in stöd underifrån, och minskar successivt stödet.

Det är för övrigt intressant att se hur man tränar upp kroppen, att jag kan göra 5x3 chins om jag håller händerna som jag tränat, men inte en enda om jag flyttar händerna lite. Samma med mage. Jag har stark mage om jag gör "raka" övningar som sit-ups, det där hjulet som man rullar ut med och liknande. Men är mycket svagare sidleds.

Tusen tack! Ska börja idag:)

Kul! Du får uppdatera hur det går :)

Jag har precis börjat träna chins också. Jag kan göra 5 på rad om jag får hålla händerna nära varandra (ca 2 dm isär) samt med handlederna riktade emot varandra i stället för utåt. Många ställningar på gymmet ger möjligheten att hålla så. Men ska jag göra vanliga chins med armarna ganska brett isär och handlederna riktade ifrån mig så kan jag inte göra en enda :p Så nu har jag börjat träna på det. Jag gör det i en sådan maskin på gymmet där man kan ställa in stöd underifrån, och minskar successivt stödet.

Det är för övrigt intressant att se hur man tränar upp kroppen, att jag kan göra 5x3 chins om jag håller händerna som jag tränat, men inte en enda om jag flyttar händerna lite. Samma med mage. Jag har stark mage om jag gör "raka" övningar som sit-ups, det där hjulet som man rullar ut med och liknande. Men är mycket svagare sidleds.

Ja det är intressant det där.. De flesta verkar vara starkare med supinerat grepp (handflatorna mot sig), man får mer hjälp av biceps där. Men klarar du 5 såna på rad så behöver du nog bara lägga lite krut på de andra innan det lossnar :up: Dock - sån där maskin med stöd underifrån ska inte ha särskilt bra överföring till riktiga chins tyvärr utan det kan vara bättre att köra med gummiband, negativa eller såna där du kan ha fötterna i marken och ta lite hjälp :) Men gillar du maskinen bäst är det klart att det funkar med! Jag vet bara att jag körde massor i sån maskin för några år sedan men det lossnade liksom aldrig riktigt när jag försökte göra vanliga. Det var först när jag började köra med gummiband och negativa som det började hända grejer :)

Senast ändrad:
Illamåendet was real idag efter woden kan jag rapportera :wtf::rofl:

4 varv av
400 m löpning
24 goblet squat (16 kg)
12 burpee box jump over (alltså burpee vänd mot låda -> hoppa eller kliv upp på och över låda = 1 rep. Sen vänder man sig mot lådan igen och repeat..)

Det var som en annan av deltagarna sa: ju mindre det står på tavlan desto jobbigare brukar det bli, haha :p

Och hörrni jag kunde idag göra alla goblet squat utan smärta :bump: :banana: :bump: :banana:

Mitt gym postade på fejan att det är en ny release i bodycombat i morgon, innebär det ny koreografi typ? :D funderar på att prova BC och det känns väl som ett gyllene tillfälle i så fall.

Bra träning med hästen på lunchen! Jobbig för oss båda men nyttigt. Det är detta vi ska fokusera lite extra på i höst och vinter så det inte är så himla jobbigt utan han blir stark och stadig istället :)

herregud vad ni alla är duktiga!! Här blev det totalt stillastående vad gäller träning när dottern blev magsjuk förra helgen och var hemma i en vecka :wtf::arghh: Så jag sprang mellan barnet, bebisen och att skribba toaletterna :grin: Ficknin något yogapass också men inte mer. Nu får det bli skärpning igen!

Mitt Schema:
Måndag: Gym
Tisdag: Jogging 7 km , tempo 5 min / km med mkt backträning (bor brevid ett berg).
Onsdag: Gym
Torsdag: Jogging 7 km , tempo 5 min / km med mkt backträning.
Fredag: Gym
Lördag: Jogging/cykling
Söndag: Jogging/cykling

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 867
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 863
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 860
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar