Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en av övningarna som jag fick av sjukgymnasten (liggandes på golvet, inte med axlarna på bänk eller liknande), men då kör jag på lite vikter om några veckor :)
Och att man verkligen tänker på att spänna rumpan, man kan ju också hålla den positionen en liten stund som variation. T.ex. hade vi 30 sekunders glute bridge hold på uppvärmningen igår, men man kan ju börja med 5-10 sekunder också.
 
Var hos sjukgymnasten idag och fick några övningar att jobba på. Han tittade, klämde och kände och meddelade att han tror på en rejäl lårkaka (eller buttcake) mer än avslitna muskelfibrer vilket är lugnande. Med en läktid på 3-6v (det kan tom ta någon/några veckor till) så är det inte konstigt att jag fortfarande är svullen och öm emellanåt (även om jag, som oftast hittat blåmärkena efter att eventuell smärta och svullnad försvunnit, tidigare var av annan åsikt).

Dock konstaterade han att jag troligtvis under lång tid använt musklerna runt om mer än de påverkade musklerna, något som bör korrigeras. Är väl inte helt förvånad att jag inte använder musklerna som jag ska med tanke på tidigare låsningar i rygg och bäcken... Får väl ringa kiropraktorn igen om några veckor, har inte varit där alls under pandemin. :angel:

Nåväl, har några övningar att göra var dag och en telefontid om två veckor. Vill dock jobba mer på det området även i framtiden så ni får gärna dela era favoriter när det kommer till bakbyggande övningar ;) Kan tillägga att squats har en tendens att göra mer för låren än för baken för min del.
Musslan (med eller utan viktplatta) är en bra rump-intensiv övning tycker jag!
 
Crossfit idag igen! Rätt ordentligt mör sen igår men fick gjort en hel del bra grejer ändå :)

Gjorde idag test med ringar, jag gillar inte ringar från början och det visade sig idag att jag verkligen är urusel där. Försökte testet som är att man ”bara” ska hänga i ringarna med raka armar längs med sidorna men jag tror knappt jag klarade en hundradels sekund efter att ha lyft fötterna från marken. Finns definitivt utrymme för förbättring ;) men gick ner ett snäpp till att stå i plankan 15 sekunder med händerna i ringarna och det gick iaf.

Sen gjorde jag ett annat test med hopprep och sit ups, det har jag gjort innan och kunde nu testa två snäpp ovanför förra gången 🥳 nästa steg känns inte oöverkomligt heller.

Avslutade med att testa lite wall balls, eftersom jag knappt kommit ner i full squat tidigare så har jag knappt gjort det innan. Körde med 4 kg, och vi kan väl säga att det finns utrymme för förbättring här med 😂 det var typ lögn att komma ÖVER det där jäkla strecket, bollj*veln kom så högt att den touchade men inte många korrekta reps.

Ah well, you win some you lose some. Är nöjd att jag jobbat på, och kan se på vilopulsen att kroppen mår bättre än på länge! Har äntligen kommit under 80 igen.
 
Igår blev det styrketräning. Testade ett nytt pass i appen som skulle vara överkropp. Ett bra pass men jag trodde överkropp inkluderade mage/ rygg men tydligen inte 🙈 blev lite snopet 🤣

Idag är det passet jag stressat över i 2 veckor. 5+3min jogg. Jag hoppas verkligen att jag kan slappna av tillräckligt för att klara det.
 
Igår blev det styrketräning. Testade ett nytt pass i appen som skulle vara överkropp. Ett bra pass men jag trodde överkropp inkluderade mage/ rygg men tydligen inte 🙈 blev lite snopet 🤣

Idag är det passet jag stressat över i 2 veckor. 5+3min jogg. Jag hoppas verkligen att jag kan slappna av tillräckligt för att klara det.
Blir det jobbigt för att du tex startat för fort så stannar du, vilar tills du känner dig återhämtad och så börjar du om igen. Det är inte mer än så. ❤️
 
Igår blev det styrketräning. Testade ett nytt pass i appen som skulle vara överkropp. Ett bra pass men jag trodde överkropp inkluderade mage/ rygg men tydligen inte 🙈 blev lite snopet 🤣

Idag är det passet jag stressat över i 2 veckor. 5+3min jogg. Jag hoppas verkligen att jag kan slappna av tillräckligt för att klara det.

Lycka till! 🌼
 
Crossfit idag igen! Rätt ordentligt mör sen igår men fick gjort en hel del bra grejer ändå :)

Gjorde idag test med ringar, jag gillar inte ringar från början och det visade sig idag att jag verkligen är urusel där. Försökte testet som är att man ”bara” ska hänga i ringarna med raka armar längs med sidorna men jag tror knappt jag klarade en hundradels sekund efter att ha lyft fötterna från marken. Finns definitivt utrymme för förbättring ;) men gick ner ett snäpp till att stå i plankan 15 sekunder med händerna i ringarna och det gick iaf.

Sen gjorde jag ett annat test med hopprep och sit ups, det har jag gjort innan och kunde nu testa två snäpp ovanför förra gången 🥳 nästa steg känns inte oöverkomligt heller.

Avslutade med att testa lite wall balls, eftersom jag knappt kommit ner i full squat tidigare så har jag knappt gjort det innan. Körde med 4 kg, och vi kan väl säga att det finns utrymme för förbättring här med 😂 det var typ lögn att komma ÖVER det där jäkla strecket, bollj*veln kom så högt att den touchade men inte många korrekta reps.

Ah well, you win some you lose some. Är nöjd att jag jobbat på, och kan se på vilopulsen att kroppen mår bättre än på länge! Har äntligen kommit under 80 igen.
Gud vilket härligt flyt du verkar ha kommit in i efter alla skador och elände, så himla roligt att läsa! :love:
 
Springer för fort och håller andan 🙈🤣
Det är bara som det känns. ;)

Ur träningssynpunkt spelar det egentligen ingen roll om du väljer att alltid springa lite fort men därmed inte orkar lika långt eller om du springer långsammare och därmed orkar lite längre. Du blir tränad oavsett. Det är lite skonsammare bara att välja det långsammare. Du blir tränad också även om du behöver stanna och vila för att sen börja om alt fortsätta. Det blir bra träning hur du än gör. Du kan inte misslyckas. 😀
 
Vet ni vad jag gjort idag? Jag tänkte springa lite på löpbandet på lunchen, typ 5 km, men jag tog ett par till och sprang 7 km 🤘 Knappt sprungit alls i år för jag har haft ett dumt knä och 5 km har jag väl sprungit typ 2-3 ggr totalt senaste 2 åren så detta kändes stort! Hoppas inte min sketna kropp tar det allt för hårt bara 😅
 
Vet ni vad jag gjort idag? Jag tänkte springa lite på löpbandet på lunchen, typ 5 km, men jag tog ett par till och sprang 7 km 🤘 Knappt sprungit alls i år för jag har haft ett dumt knä och 5 km har jag väl sprungit typ 2-3 ggr totalt senaste 2 åren så detta kändes stort! Hoppas inte min sketna kropp tar det allt för hårt bara 😅
Grymt jobbat! 👏
 
Står på gymmet och skriver bara för att jag är så himla förvånad. Jag klarade just 11x5 90kg benböj utan att ha tränat ben särskilt mycket. Har ju mest fokuserat på överkroppen.
Känner knappt något i benen :crazy:

Nåja man får en Ben & jerry's när man klarat något sånt va?
Alltid! Inte helt omöjligt att du byggt mycket styrka tack vare ridningen, min allra första PT blev jätteförvånad över hur pass stark jag var i benen när jag började hos honom. Sen sa jag att jag ridit och cyklat mycket ända sedan jag var liten och det förklarade tydligen allt :D
Det gick 😁
Löjligt stolt över mig själv.
Tog det väldigt lugnt på 5min och fick känningar i höften. På 3 min vågade jag jogga lite fortare.

Tänkte gena lite på sista pw så hamnade mitt i ett björnbärsris. Det hrm kändes 🙈
Tjoho! Heja dig! :banana:
 
Dagens fredagsfys före fredagsmys såg ut såhär för mig, jag körde ett eget pass i crossfitgymmet:

Screenshot_20220325-172158_ColorNote.jpg


Svinjobbigt!

Nu sitter jag på trappan och eftersvettas lite innan jag går in och duschar och häller upp chips & vin. Sedan hemgjord pizza till middag :d
 
Alltid! Inte helt omöjligt att du byggt mycket styrka tack vare ridningen, min allra första PT blev jätteförvånad över hur pass stark jag var i benen när jag började hos honom. Sen sa jag att jag ridit och cyklat mycket ända sedan jag var liten och det förklarade tydligen allt :D
Pappas teori var ridning, maratonlöpning, och att jag veckohandlar med cykel och har 2km uppförsbacke hem :p
Ändå sjukt stolt och peppad att testa att öka där. Kände av benen när jag triumferande gick upp för trappan med min Ben & Jerrys, så de kanske bara var lite efter i responsen :rofl:
 
Springer för fort och håller andan 🙈🤣
Igenkänning på den! :laugh:

Har aldrig lyckats med löpning då jag har exakt den tekniken (eller ja, springer fort och hinner inte andas). Det är så inpräntat i mig att löpning/jogg ska gå mycket fortare än att gå, så istället för att ta det lite lugnt så tar jag i för kung och fosterland... Får tänka/lära om och börja på nytt igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 600
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 604
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp