Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helgen dominerades av trädgårdsarbete och promenader. Vi fick iväg två fulla lass med grenar och annat trädgårdsavfall till tippen i lördags, passade även på att hämta ett ton grus till vägen som fick skyfflas undan. Kände av det ordentligt igår, speciellt höger rumpa och lår (där skadan är).

Vovve är rädd för allt i omgivningen så promenaderna med honom är än så länge minimala då han kommit på att han kan backa ur sin sele. Ny sele på g och valpkurs inbokad (han lär ju vara äldst där med sina 6 år) så hoppas vi snart kan komma ut på längre promenader tillsammans.

Tog tiden både igår och idag när jag promenerade till stallet och det går på rätt så exakt 20 min enkel väg. Imorgon och onsdag blir det bilen så jag kan få med tillräckligt med vatten sen blir det promenader igen på torsdag.

Sjukgymnasten på onsdag, hoppas verkligen han kan hjälpa till med övningar och andra lösningar. Irriterar mig mest på det estetiska (för vem vill ha en synlig grop mitt på skinkan?), men märker även att jag snabbare blir trött i den sidan och belastar området annorlunda. Blir även varm, svullen och öm när jag varit igång en hel dag. Vet inte om det egentligen är så bra, men brukar bli att jag lägger mig på en tennisboll i sängen på kvällen, den gör iaf att det känns bättre.
 
Förra veckan blev ingen bra träningsvecka. Har en kronisk sjukdom som tyvärr gjorde att jag inte kunde träna alls fredag, lördag eller söndag. Den brukar inte vara så aktiv utan är bra reglerad med mediciner men nu har det varit lite mycket med plugg, jobb och träning. Tyvärr åt jag en del godis i söndags med. Och inte haft jättebra matvanor det sista heller.

Men bara att ta nya tag blev iallafall ridning både igår och idag och planerar för morgonträning onsdag och fredag. Men får lyssna lite extra på kroppen just nu är nog klokt. Min kurs som jag pluggar är iallafall inlämning fredag så efter det har jag mer tid över till både matlagning, så då blir det lättare med kosten, nu har det blivit mycket utemat och träning.
 
Jag försöker lära mig att bli mindre bekväm. Är uppväxt på landet med 3km till bussen. En buss som endast går skoltiden, alltså helt värdelös. Så jag har insett att jag tar bilen överallt 🤦🏻‍♀️

Nu sitter jag på tåget till skolan, får köra halvvägs då vi fortfarande bor i utkanten. Men det funkar tills vi flyttar in mot stan. Mannen gör så.
Men tänkte inte ta spårvagnen vidare från stationen utan jag tänker faktiskt gå. Det tar 20-25min att gå. Så varför inte, tiden finns och det börjar kännas löjligt att jag som ändå tränar 4 dagar/vecka inte ska gå när möjligheten faktiskt finns.

Samma hemma, vi har 1km till Hemköp och det är så mycket snabbare att ta bilen. Men det tar inte längre tid att gå eller cykla. Måste sluta vara så sjukt bekväm av mig!
 
Blir inget gym idag heller, utan promenad på ungefär timmen till kontoret istället. Planen är att försöka gå på torsdag då jag har semester hela dagen. Bokade även in ett utvärderingssamtal hos kurator (för att se om jag får börja gå hos psykolog) igår, så den träffen är bestämd till nästa onsdag. Känns verkligen piss, förstår inte varför jag hejar på andra människor och tycker de är starka när de gör sådant, men känner mig själv som misslyckad?!
 
Denna känslan! 😍 17dagar efter kraschen får jag äntligen ner foten i joggingskorna och nyckelbenet är tillräckligt stabilt för att palla lite lätt löpning! Det gick inte snabbt, det va inte långt och säkerligen inte snyggt heller.. Men nu jävlar känns det som att jag är lite på g igen! DEN känslan!
Jag är grym!
IMG_20220322_182853_046.jpg
 
Blir inget gym idag heller, utan promenad på ungefär timmen till kontoret istället. Planen är att försöka gå på torsdag då jag har semester hela dagen. Bokade även in ett utvärderingssamtal hos kurator (för att se om jag får börja gå hos psykolog) igår, så den träffen är bestämd till nästa onsdag. Känns verkligen piss, förstår inte varför jag hejar på andra människor och tycker de är starka när de gör sådant, men känner mig själv som misslyckad?!
Gick till jobbet, bröt ihop på avdelningsmötet och är nu sjukskriven ett par dagar. Vet inte riktigt om det är tråden att ta upp sånt i, men det känns ändå som att den mentala hälsan ryms inom "träning & hälsa". Bara av att inte behöva öppna upp Teams/jobbmejlen så mår jag redan så mycket bättre. Igår kändes det som att jag höll på att svimma flera gånger när jag stod vid mitt skrivbord på kontoret, idag vill jag bara njuta av solen. Förhoppningsvis gör dessa dagar gott :)
 
Skulle vart på spinning med jobbet idag, men råkade få plats på lunchpasset i boxen. Det drog mer än spinning, så Crossfit får det bli istället :D

Men åh vilken lyx att få träna på jobbet! :love: vi har förvisso ett gratisgym men det ligger 1 km bort och vi har inga raster på mina pass. Bara var 6e vecka har jag pass med lunchrast, och då hinner man inte både ta sig dit + träna + duscha + äta på rasten...
 
Gick till jobbet, bröt ihop på avdelningsmötet och är nu sjukskriven ett par dagar. Vet inte riktigt om det är tråden att ta upp sånt i, men det känns ändå som att den mentala hälsan ryms inom "träning & hälsa". Bara av att inte behöva öppna upp Teams/jobbmejlen så mår jag redan så mycket bättre. Igår kändes det som att jag höll på att svimma flera gånger när jag stod vid mitt skrivbord på kontoret, idag vill jag bara njuta av solen. Förhoppningsvis gör dessa dagar gott :)
Ta hand om dig!
 
Har känt mig svag de senaste dagarna men yogan har hållt mig igång. Så inser jag idag att jag har ändrat sätt jag gör yogan på, jag sätter mig lite lägre i warrior, jag har lite mer ordning på knät och foten, jag är lite mer jämn i att ta i rumpan osv. Små små förändringar som tar mer men också ger mer i träningen. Inte underligt jag känner mig extra darrig i låren efteråt! :p:angel:
 
Gick till jobbet, bröt ihop på avdelningsmötet och är nu sjukskriven ett par dagar. Vet inte riktigt om det är tråden att ta upp sånt i, men det känns ändå som att den mentala hälsan ryms inom "träning & hälsa". Bara av att inte behöva öppna upp Teams/jobbmejlen så mår jag redan så mycket bättre. Igår kändes det som att jag höll på att svimma flera gånger när jag stod vid mitt skrivbord på kontoret, idag vill jag bara njuta av solen. Förhoppningsvis gör dessa dagar gott :)
Hoppas dessa soliga dagar gör dig gott :heart Mental hälsa tycker jag verkligen ryms inom den här tråden.
Jag mår också kass just nu, och det är svårt i bland då med träningen. I bland hjälper det ju att träna, i bland stjälper det. I bland måste man inse att i dag går det inte och göra något helt annat.
I söndags tog jag med mig katten ut i skogen, satte mig i en solig glänta, och bara satt där i en timme utan att göra något annat än lyssna på naturen och interagera med katten. Det var så himla skönt!
 
För mig är träningen så himla kul just nu!

Idag var det lite test igen, först ut marklyft och det har jag sett fram emot! Har utvecklats enormt i det sen senaste gången jag gjorde testet. Så nytt PB idag med 3x80 kg och första testet jag klarar på ”nivå 4” 🥳💪 jag som annars är ganska så anonym tjoade ut över hela passet typ ”JAAA! Första på nivå fyra 🙌” och fick en applåd från de andra 😂😍

Därefter ett test med marklyft och armhävningar, jag tittade med coachen vad jag gjorde senast och vilken nivå som skulle passa nu. Sen gjorde jag ett snäpp över det pga hög på endorfiner 🙈 men jag klarade det!

21-15-9
Marklyft 42,5 kg
Armhävningar mot låda 24”

Mål <6 min
 
Men åh vilken lyx att få träna på jobbet! :love: vi har förvisso ett gratisgym men det ligger 1 km bort och vi har inga raster på mina pass. Bara var 6e vecka har jag pass med lunchrast, och då hinner man inte både ta sig dit + träna + duscha + äta på rasten...

Vi har lunchpass varannan vecka, lunchpromenader samt får 3 PT-tillfällen/år utöver vanliga friskvårdsersättningen.
Fick även erbjudande om 1mån gratis träning på gymmet, en det känns som ett erbjudande som kommer och går ändå :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 601
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp