Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det funkade verkligen att skriva en veckoplanering!

Veckans planering:
Måndag: Crossfit
Tisdag: Crossfit (får bli morgonpass för att hinna med 5:30 är bokat)
Onsdag: Vila (ska titta på hus), försöka på att köra lite axelstyrka på hemmaplan.
Torsdag: Löpning
Fredag: PT-pass (livets första)
Lördag: Stallet med dottern, så ut i skog och mark
Söndag: Simning

Gör om veckoplaneringen.

Veckans planering:
Måndag: Crossfit
Tisdag: Crossfit (får bli morgonpass för att hinna med 5:30 är bokat)
Onsdag: Vila (ska titta på hus)
Torsdag: PT-pass inriktat på C&J (frivändning med stöt)
Fredag: PT-pass genom jobbet.
Lördag: Stallet med dottern, så ut i skog och mark
Söndag: Simning
 
I lördags lyckades jag ta mig ut på en joggingrunda. Tog min 7 km-runda men gjorde som man ska dvs jag inledde med en rask promenad och avslutade med samma. Istället för att springa från dörr till dörr. Jag märkte ingen större skillnad dock, kändes samma med flåset. Jag sprang väl 5 km totalt. Mest nöjd är jag med att jag avslutade med ett pass minibands när jag var hemma igen, det är styrkan jag verkligen bör komma igång med och ska man tro alla som är kunniga om min sköldkörtelsjukdom så ska jag helst inte ägna mig åt pulsbaserad träning med de symptom jag har. Menmen... jag tänker att det borde gå om jag gör det lite lagom, just för att det är en av få träningsformer som blir av :o
 
Är glad över att jag tog mig till gymmet idag! Blev lite jogg (bara kanske totalt 10-12 minuter), lite lyft, lite core, lite allt möjligt. Hade egentligen ingen plan utan tog någon maskin som var ledig och "latjade" lite mest för att bara vara där. Testade att ta 35kgx12 på Latsdrag, det var jag nog mest nöjd med!
 
Har haft kass energi de senaste dagarna, hoppas det blir bättre under veckan.

För min del blir det några dagar med promenad till/från stallet och några dagar med styrka (hemma) under veckan. Siktar på styrka 2 dagar och promenader till stallet minst 3 dagar (vattenåtgången avgör vilka dagar det blir då jag måste köra vatten de dagar jag inte går).

Övningar från sjukgymnasten och kortare promenader med vovven blir det var dag :D Han blir bättre och bättre på att vara ute så vi försöker gå lite längre var dag, men ibland är det äckliga traktorer ute och kör på åkrarna så då vill han helst inte lämna soffan.
 
Äntligen lite fotboll! :) Löpning, lite passningar och skott funkar, absolut ingen närkontakt! Har minst en vecka läkning kvar på nyckelbenet.. men jäklar så härligt att vara på planen igen! ^^
IMG_20220328_211653_782.jpg
 
Veckoplanering känns bra att dela med sig av! Denna veckan blir så här:

Måndag ridning, uteritt
Tisdag vilodag
Onsdag morgonträning klockan 6 i tom sal eget pass
Torsdag samma som onsdag
Fredag ridning, privatlektion med bomövningar
Lördag långpromenad
Söndag samma som onsdag, torsdag men lite senare på morgonen

Eget pass brukar variera en del i längd och hur många kilo jag har på stången samt vilken konditionsträning jag kör. Nu har det dessutom kommit en ny app från friskis där jag kan köra en del olika pass så kanske testar något sånt med.
 
Pollensäsongen har kommit igång för fullt och jag har känt mig ganska sänkt av det idag, så det var med nöd och näppe att jag tog mig iväg till crossfit. Jag sa till mig själv hela dagen att det var ok att ställa in, men när det väl började närma sig insåg jag att jag nog skulle må rätt bra av att gå dit i alla fall. Och ja, i vanlig ordning stämde det :D

Del 1: Rörlighetsövningar + 30 hopp med hopprep + 20 utfall. 3 rundor.

Del 2: Längdhopp. Man skulle hoppa så långt man kunde från stillastående och börja samt sluta i en knäböj. 8 försök. Mitt längsta hopp blev 178 cm och det var faktiskt längst av alla (vi var dock bara 4 tjejer totalt), så jag antar att jag är ganska spänstig?

Del 3: 15 utfall med skivstång på ryggen + 75 double unders. 5 rundor, idealtid 10-15 minuter.

Alltså mina stackars ben! :wtf: Jag körde med 30 kg på del 3 och inser såhär i efterhand att det kanske var lite i överkant när det kom till att göra 75 utfall på 10 minuter, med hopprep däremellan (jag gjorde dock vanliga hopp eftersom jag definitivt inte har så många double unders i mig). Ja ja, jag kämpade på i alla fall och blev klar på 10:11, men sista varvet gick lååångsamt.

Ser med fasa fram emot träningsvärken imorgon, det blir en rejäl omgång med Theragun före läggdags kan jag meddela!
 
Pollensäsongen har kommit igång för fullt och jag har känt mig ganska sänkt av det idag, så det var med nöd och näppe att jag tog mig iväg till crossfit. Jag sa till mig själv hela dagen att det var ok att ställa in, men när det väl började närma sig insåg jag att jag nog skulle må rätt bra av att gå dit i alla fall. Och ja, i vanlig ordning stämde det :D

Del 1: Rörlighetsövningar + 30 hopp med hopprep + 20 utfall. 3 rundor.

Del 2: Längdhopp. Man skulle hoppa så långt man kunde från stillastående och börja samt sluta i en knäböj. 8 försök. Mitt längsta hopp blev 178 cm och det var faktiskt längst av alla (vi var dock bara 4 tjejer totalt), så jag antar att jag är ganska spänstig?

Del 3: 15 utfall med skivstång på ryggen + 75 double unders. 5 rundor, idealtid 10-15 minuter.

Alltså mina stackars ben! :wtf: Jag körde med 30 kg på del 3 och inser såhär i efterhand att det kanske var lite i överkant när det kom till att göra 75 utfall på 10 minuter, med hopprep däremellan (jag gjorde dock vanliga hopp eftersom jag definitivt inte har så många double unders i mig). Ja ja, jag kämpade på i alla fall och blev klar på 10:11, men sista varvet gick lååångsamt.

Ser med fasa fram emot träningsvärken imorgon, det blir en rejäl omgång med Theragun före läggdags kan jag meddela!
Grymt jobbat ju! Vilket pass 💪
 
Min partner var med ute och sprang i söndags, vi har inte sprungit ihop någon gång förut men tänkte att vi kan ju alltid testa.

Jag förvarnade att planen var att det skulle gå långsamt, att man ofta springer för fort som nybörjare osv men jag kan inte coacha någon annan eftersom jag själv knappt har mer koll än så.

Anyhow, vi gick ut lugnt med 5 min PW, den 20 min av 1 min jogg + 1 min gång, avslut 5 min PW. Jag hade ju som förväntat lite känningar i benhinnorna osv, men hen har fått ont på utsida lår. Litegrann bara i måndags, mer igår. Tyckte inte att det kändes riktigt som träningsvärk. Någon som har en tanke?
 
Ser med fasa fram emot träningsvärken imorgon, det blir en rejäl omgång med Theragun före läggdags kan jag meddela!
Alltså jag har så ONT! :laugh: Det var länge sedan jag hade såhär mycket träningsvärk i underkroppen, och då har jag ändå träningsvärk betydligt oftare än gemene man... Varenda muskelfiber i rumpan, baksidan av låren och framsidan av låren skriker om jag ens så mycket som funderar på att böja på knäna och jag vaknade flera gånger i natt för att det gjorde så ont att vända mig i sängen :wtf:

Funderar på om det vore bra eller dåligt att ta mig iväg till passet ikväll... Det är förvisso mestadels överkroppsfokuserat men innebär även en väldig massa kliv upp på hög låda och jag blir lite gråtfärdig vid blotta tanken :nailbiting: Men det sägs ju att det bästa sättet att bota träningsvärk är att utsätta musklerna för lite lätt belastning igen, så jag tror jag kör på och går dit som planerat! Vila får bli imorgon :)
 
Äntligen crossfit idag igen!

Provade en ny typ av armhävning på uppvärmningen som var spännande, har ju såklart glömt vad han kallade den. Tyvärr fick jag såklart ont i axeln redan här 🙄 är det inte det ena så är det det andra.

Körde sen lite floor press, jag har aldrig gjort det förut så det var kul. Mycket tyngre än jag trodde! Hade 20 kg först, la på till 25 men blev rädd att smälla stången i ansiktet så gick ner till 20 ganska snart igen.

Därefter 4 varv med mål <15 min av
20 air squats
12 body builder box jumps
10 box push ups

Jag gör ju inte box jumps men har bestämt att jag ska klara det längre fram i år, så istället för att gå ner på box step up så hoppade jag upp på några viktplattor istället. Det upplägget var verkligen en mördare för mina ben, var lite orolig att snubbla även i mina småhopp så körde utan skor. Provade också att välta ner lådan ett snäpp till i armhävningarna men där var jag inte riktigt idag.

Klarade iaf tiden!
 
Äntligen crossfit idag igen!

Provade en ny typ av armhävning på uppvärmningen som var spännande, har ju såklart glömt vad han kallade den. Tyvärr fick jag såklart ont i axeln redan här 🙄 är det inte det ena så är det det andra.

Körde sen lite floor press, jag har aldrig gjort det förut så det var kul. Mycket tyngre än jag trodde! Hade 20 kg först, la på till 25 men blev rädd att smälla stången i ansiktet så gick ner till 20 ganska snart igen.

Därefter 4 varv med mål <15 min av
20 air squats
12 body builder box jumps
10 box push ups

Jag gör ju inte box jumps men har bestämt att jag ska klara det längre fram i år, så istället för att gå ner på box step up så hoppade jag upp på några viktplattor istället. Det upplägget var verkligen en mördare för mina ben, var lite orolig att snubbla även i mina småhopp så körde utan skor. Provade också att välta ner lådan ett snäpp till i armhävningarna men där var jag inte riktigt idag.

Klarade iaf tiden!
Låter som ett roligt pass! Var det pike push ups ni testade i början, kanske? De är hyfsat nya för mig men jag tycker att de brukar vara ganska tuffa för framförallt axlarna.
 
Min partner var med ute och sprang i söndags, vi har inte sprungit ihop någon gång förut men tänkte att vi kan ju alltid testa.

Jag förvarnade att planen var att det skulle gå långsamt, att man ofta springer för fort som nybörjare osv men jag kan inte coacha någon annan eftersom jag själv knappt har mer koll än så.

Anyhow, vi gick ut lugnt med 5 min PW, den 20 min av 1 min jogg + 1 min gång, avslut 5 min PW. Jag hade ju som förväntat lite känningar i benhinnorna osv, men hen har fått ont på utsida lår. Litegrann bara i måndags, mer igår. Tyckte inte att det kändes riktigt som träningsvärk. Någon som har en tanke?
Kan det vara något med höften, kanske? Är ju inte helt ovanligt att få höftbesvär av löpning och det skulle inte förvåna mig om en sådan smärta skulle kunna kännas även på utsidan av låret. Men det är en ren amatörgissning! Annars brukar jag få ont längs utsidan av benet när ischiasnerven krånglar, men det brukar kännas rätt bra i ländryggen samtidigt.
 
Låter som ett roligt pass! Var det pike push ups ni testade i början, kanske? De är hyfsat nya för mig men jag tycker att de brukar vara ganska tuffa för framförallt axlarna.
Nej, det har jag provat och vet att jag inte kan 😁

Det här var en variant där man står med benen brett isär, går ner med ena handen framför sig och sen två steg till med händerna framåt och stannade med dem olika långt ifrån sig och ur den positionen gjorde en lite ”sned” armhävning. Vi som behövde fick sätta ner ett knä för att orka, de som var desto starkare fick släppa ena foten istället i armhävningen. Det var nog ingen på passet som hade gjort den förut så den är nog inte så vanligt förekommande.
 
Kan det vara något med höften, kanske? Är ju inte helt ovanligt att få höftbesvär av löpning och det skulle inte förvåna mig om en sådan smärta skulle kunna kännas även på utsidan av låret. Men det är en ren amatörgissning! Annars brukar jag få ont längs utsidan av benet när ischiasnerven krånglar, men det brukar kännas rätt bra i ländryggen samtidigt.
Det är inte alls omöjligt! Kan ju vara värt att fundera på iaf.
 
Alltså jag har så ONT! :laugh: Det var länge sedan jag hade såhär mycket träningsvärk i underkroppen, och då har jag ändå träningsvärk betydligt oftare än gemene man... Varenda muskelfiber i rumpan, baksidan av låren och framsidan av låren skriker om jag ens så mycket som funderar på att böja på knäna och jag vaknade flera gånger i natt för att det gjorde så ont att vända mig i sängen :wtf:

Funderar på om det vore bra eller dåligt att ta mig iväg till passet ikväll... Det är förvisso mestadels överkroppsfokuserat men innebär även en väldig massa kliv upp på hög låda och jag blir lite gråtfärdig vid blotta tanken :nailbiting: Men det sägs ju att det bästa sättet att bota träningsvärk är att utsätta musklerna för lite lätt belastning igen, så jag tror jag kör på och går dit som planerat! Vila får bli imorgon :)
Det låter alldeles gräsligt! Hoppas på snabb bättring! ❤️
 
Nej, det har jag provat och vet att jag inte kan 😁

Det här var en variant där man står med benen brett isär, går ner med ena handen framför sig och sen två steg till med händerna framåt och stannade med dem olika långt ifrån sig och ur den positionen gjorde en lite ”sned” armhävning. Vi som behövde fick sätta ner ett knä för att orka, de som var desto starkare fick släppa ena foten istället i armhävningen. Det var nog ingen på passet som hade gjort den förut så den är nog inte så vanligt förekommande.
Oj, det här var helt nytt för mig också! Får erkänna att jag läste inlägget både en och tre gånger innan jag fattade hur du menade :D
Det låter alldeles gräsligt! Hoppas på snabb bättring! ❤️
Tack! :D Jag är ganska van vid brutal träningsvärk vid det här laget, men det hindrar mig inte från att gnälla varje gång den slår till :angel:
 
Det var helt rätt beslut att träna idag och det gör faktiskt lite mindre ont efter att ha mjukat upp musklerna lite. Tror jag. :p

Dagens stora vinst är att jag klarade att göra totalt 10 st chest to bar med supinerat grepp :banana: Det är alltså som en chin, men istället för att "bara" dra sig upp så långt så att hakan kommer ovanför stången så ska man fortsätta i någon decimeter till tills bröstkorgen tar i. Jag gjorde dem i omgångar om 3+2+3+1+1+1 och vilade i minst 30 sekunder mellan varje förutom de första 3+2, som jag kunde göra i ett svep. Det hade jag ingen aning om att jag kunde, men shit vad stark jag kände mig! Verkligen en välbehövlig boost :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 595
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 604
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 759
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp