Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bakslag i form med att familjen legat med magsjuka u der veckan, jag har klarat mig och nu är alla äntligen på benen igen. Så min träning denna vecka har vart lidande. Fram till torsdag har den gått enligt plan. Blir dock simning i morgon.

Nya tag nästa vecka 💪🏻
 
Andra etappen på vår Skåneledenutmaning avklarad ✅
18,1km med mestadels asfalt vilket känns i höft och ländrygg. Trots det ett snittempo på 5,42km/h så det går anses vara OK.

Jag har 3 blåsor på var fot. Bl a på stortårna som verkar gått mot tå nummer 2. Någon som sitter inne på något tips om hur detta kan undvikas?

20220402_135613.jpg
 
Dagens träning höll på att bli ett riktigt tekniskt fail. Jag och partner hade laddat för ett köra ett konditionspass på crosstrainer och eftersom det skulle kunna bli dödens tråkigt laddade vi upp med poddar och playlist. Bara för att upptäcka att wifit inte funkar på gymmet! :(
Trots det tog vi oss igenom 60 min, vi snicksnackade lite och följde några stigar upp och ner i amerikanska nationalparker på en halvgrynig skärm. Det kändes faktiskt helt ok, framförallt var det välbehövligt och doppet i poolen efteråt kändes välförtjänt! :up:
 
Andra etappen på vår Skåneledenutmaning avklarad ✅
18,1km med mestadels asfalt vilket känns i höft och ländrygg. Trots det ett snittempo på 5,42km/h så det går anses vara OK.

Jag har 3 blåsor på var fot. Bl a på stortårna som verkar gått mot tå nummer 2. Någon som sitter inne på något tips om hur detta kan undvikas?

Visa bifogad fil 88391
Vet inte om detta hjälper dig, men jag får blåsor när jag blir för varm om fötterna, främst händer det mig vid fotbollsmatcher mitt i sommaren där jag inte riktigt kan välja strumpor som jag vill..
Kanske funkar att tejpa/plåstra i förebyggande syfte?
 
Andra etappen på vår Skåneledenutmaning avklarad ✅
18,1km med mestadels asfalt vilket känns i höft och ländrygg. Trots det ett snittempo på 5,42km/h så det går anses vara OK.

Jag har 3 blåsor på var fot. Bl a på stortårna som verkar gått mot tå nummer 2. Någon som sitter inne på något tips om hur detta kan undvikas?

Visa bifogad fil 88391
Jag tycker bra tåstrumpor hjälper bra mot sådant skav samt klippa nageln lite rundare och så filar jag hela tån lite extra.
 
Denna träningsvecka avrundas i... sängen 😅 Jag är helt slut efter att ha stått, gått, ridit och dansat i princip non stop från kl 10-03 igår. Tror att jag satt ner i max 20 minuter åt gången under alla de timmarna och jag fattar inte riktigt själv hur jag orkade egentligen. Men det var värt det och idag tar jag igen det med en extremt lat dag. Tveksamt om jag ens dristar mig till att sticka näsan utanför dörren faktiskt 🤷‍♀️

Veckan landade på 5 pass fördelat på 2 crossfit, 1 styrketräning och 2 ridning. Den stora höjdpunkten var dels ridningen igår, och dels onsdagens crossfit där jag lyckades göra ett gäng chest to bar med supinerat grepp 💪 Jag har fortsatt att uppdatera mitt Excel-ark där målet är att kunna kryssa i 150 träningspass vid årets slut. Än så länge har jag tränat 43 pass, så det känns helt klart som en lovande början! Gud vad jag älskar träning, även om jag också hatar den väldigt mycket ibland! 🤩

Planen för veckan ser ut som följer:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila
Tisdag: PT-pass + 3 km promenad
Onsdag: Ridning + 2 km promenad
Torsdag: Ridning + 2 km promenad
Fredag: Crossfit
Lördag: Crossfit
Söndag: Vila
 
Tips på övningar!

Axlar, jag behöver bra övningar för axlarna. Min absolut svagaste del.

Räcke, stång, hantel, KB, gummiband. Allt finns att tillgå. Hjälp 😳😶
 
Tips på övningar!

Axlar, jag behöver bra övningar för axlarna. Min absolut svagaste del.

Räcke, stång, hantel, KB, gummiband. Allt finns att tillgå. Hjälp 😳😶
Jag älskar att träna axlar! :D
Stående rodd, shrugs, hantellyft åt sidan, hantellyft framåt, militärpress med skivstång, sittande axelpress med skivstång eller hantlar (hantlar kräver mer balans och kontroll).
 
Vad är bra tåstrumpor?
För mig är det med kompression och lite tjockare tyg runt tån samt stickade sömfritt. De jag köpte finns tyvärr inte längre att köpa och mina är helt utslitna men jag behöver inte ha dem längre (hittade rätt skor till sist) så jag har därför inte letat nya. Tänk sportstrumpor som är lite tjockare runt foten, dessa är lika fast även runt varje individuell tå.
 
Alltså, vilken avslutning på den här veckan 🤩

Var ute och sprang igen idag med min partner. Planen var att göra det lite jobbigare än senast men jag råkade sätta igång fel intervaller (har hänt några gånger förr 🤪), så idag körde vi följande:

5 min PW
20 min av 1 min och 40 sekunder jogg + 20 sekunder gå
5 min PW

Mentalt väldigt jobbigt när jag insåg att det blev fel och jag inte trodde jag skulle orka, men det gjorde jag! Vet inte om jag hade löst det ensam dock. Så himla nöjd ändå! Har lite känningar i benhinnorna men hoppas det ska ge med sig.
 
Stolt över mig själv idag. Tog en joggingrunda, uppskattningsvis 4-5 km och kände mig faktiskt pigg hela vägen. Sedan 20 min minibands när jag kom hem. Skönt. Nu har jag fått ihop 2 pass jogging + miniband denna vecka. Det är ett gott tecken, nu dröjer det troligen till nästa helg innan det kan bli nåt joggande igen, hoppas dock på att få in mer minibands. Måste få in rutinen.
 
Tips på övningar!

Axlar, jag behöver bra övningar för axlarna. Min absolut svagaste del.

Räcke, stång, hantel, KB, gummiband. Allt finns att tillgå. Hjälp 😳😶
Mina favoritövningar för axlarna är Arnold Press (görs med hantlar) samt Bradford Press (görs med skivstång). De är supereffektiva båda två och kommer verkligen åt alla delar av muskeln till skillnad från en del andra axelövningar. Framförallt den sistnämnda svider som saaatan efter ett par repetitioner (och bör därmed göras med låg vikt).

Hantellyft framåt + åt sidan som @WS6 nämner är också toppen!
 
Den här veckan börjar inte alls som planerat. Mitt PT-pass som skulle vart vid lunch är inställt pga sjukdom från PTns håll. Jag känner mig mest i vägen på jobbet och ja.. jag är nog inne i någon form av mental dipp igen, om än inte tärningsmässigt men det drabbar träningen på sitt sätt.

Ska ta en diskussion med chefen sedan, för nu har jag snart försökt allt. Ensam tjej bland 7 män är inte alltid så lätt. Jag har ganska bra med kött på benen och vågar snäsa ifrån, men alla har vi en gräns. Det ska vara värt det med.
 
Den här veckan börjar inte alls som planerat. Mitt PT-pass som skulle vart vid lunch är inställt pga sjukdom från PTns håll. Jag känner mig mest i vägen på jobbet och ja.. jag är nog inne i någon form av mental dipp igen, om än inte tärningsmässigt men det drabbar träningen på sitt sätt.

Ska ta en diskussion med chefen sedan, för nu har jag snart försökt allt. Ensam tjej bland 7 män är inte alltid så lätt. Jag har ganska bra med kött på benen och vågar snäsa ifrån, men alla har vi en gräns. Det ska vara värt det med.

Usch jag lider med dig. Låter som min förra arbetsplats. Har jobbat under liknande förhållanden större delen av yrkeslivet, som mest var vi 3 kvinnor på 70 pers men inte er än en per skiftlag. Äntligen har jag ett jobb där jag inte upplever att jag är mindre människa än kollegorna, det finns såna ställen. Hoppas det löser sig för dig <3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 565
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 603
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 758
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp