Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är i Sverige den här veckan och har inte tillgång till någon träningsutrustning, men sambon och jag körde ett kort och enkelt morgonpass med kroppsviktsövningar.

1,5 km löpning som uppvärmning, sedan:
  • 15 benböj
  • 5-10 armhävningar
  • 10 Bulgarian split squats (per ben)
  • 20 v-ups
3 varv, ingen vila mellan övningarna men 1 min vila mellan varje varv.

Jag vet inte om det var dagsformen eller passet som så, men det kändes väldigt jobbigt alltihop och kroppen fick sig en ordentlig genomkörare. Skönt!

På torsdag checkar vi in på hotell där det finns både gym och pool, så då blir det ännu ett pass har jag tänkt :)
 
Snackenad med kompisen.
Totalt 6km, snittempo 5,20km/h.

I sommar ska vi springa /gå drygt 9 mil över lite mindre än 4 dagar så det känns bra att vi kan hålla det tempot bara genom att gå utan att det känns ansträngande.

Dock blev jag väldigt kall om rumpan 🙈🤣
 
Fråga.
Har fått ont på ett ställe på/i hälen.
Det stramar liksom, ffa på morgonen. Jag får känslan av att jag behöver stretcha här 🤔
Någon som har tips på vad som skulle kunna hjälpa?

Bild på var det gör ont
IMG_20220302_064949.jpg
 
Fråga.
Har fått ont på ett ställe på/i hälen.
Det stramar liksom, ffa på morgonen. Jag får känslan av att jag behöver stretcha här 🤔
Någon som har tips på vad som skulle kunna hjälpa?

Bild på var det gör ont
Visa bifogad fil 86743
Alltså jag är kanske ute och cyklar men en vän till mig hade ont där. Hen fick veta att denne var för tunn där så benet i hälen inte skyddades ordentligt och därför var mer eller mindre konstant inflammerad. Hen körde länge med ett hälskydd (på båda fötterna) och det blev bättre länge men det slutade i att hen fick något ilägg inopererat i slutänden har jag för mig. Bara en tanke att testa ett skydd och se hur det blir.
 
Fråga.
Har fått ont på ett ställe på/i hälen.
Det stramar liksom, ffa på morgonen. Jag får känslan av att jag behöver stretcha här 🤔
Någon som har tips på vad som skulle kunna hjälpa?

Bild på var det gör ont
Visa bifogad fil 86743
Ser ut att kanske vara där hälsenan fäster i hälbenet, eller? Stretchövningar för vaden borde ju kunna hjälpa i så fall, om du nu känner att det är just stretching som behövs. Men ta det försiktigt, hälsenor kan vara väldigt ömtåliga!
 
Suck kommit igång så bra med träningen men nu har jag feber, halsont och en förlamande trötthet. Är livrädd att det ska vara covid igen. Är just den här förlamande tröttheten som jag hade sist som jag känner igen somnar så fort jag lägger mig ner. Har nog sen jag lade mig igår kväll sovit minst 15 timmar. Tvingat mig att vara uppe lite men har lagt mig igen.
 
Crossfit idag!

Och på tal om det här med att inte jämföra sig… första blocket efter uppvärmningen var pull ups, jag är både för svag och för tung för att orka. Negativa går inte heller. Så jag får köra dem ståendes. Smög därför undan lite i det mindre rummet men efter kom sen även de fyra snubbarna som kör weighted pull ups 🙄

Därefter var det ett block med 1 min på varje övning och fjärde minuten vila, fyra varv:
Ring rows
Goblet squats (var en del squats i uppvärmningen så jag bytte mot glute bridges med vikt)
Piked handstand push ups
(Detta var en av mittennivåerna, fanns alternativ både uppåt och neråt)

Jag har bestämt för att utmana mig så jag satsade på att göra den varianten av armhävningar så gott det gick, men det gick inte alls en enda gång så jag fick krypa bort till min matta och göra dem på knä istället 😂 men så insåg jag plötsligt att jag ju inte kunnat göra dem på knä innan?! Fick gå bort till en av lådorna jag brukar tycka är tung att köra mot och visst fasen var det lite lättare än senast vi gjorde armhävningar. Se på fasen 😁💪
 
Idag stod det 25min PW på programmet.
Skulle leverera 3 tröjor till en vän så det blev istället 45min. 😁
Snittakt 5,76km/h viket får vara helt ok med tanke på att jag gick med en påse halva vägen. 💪

Har funderat lite kring era tips om hälen och lutar åt att jag bör testa lite tåhävningar dagligen och se om det blir bättre eller sämre.
 
Idag stod det 25min PW på programmet.
Skulle leverera 3 tröjor till en vän så det blev istället 45min. 😁
Snittakt 5,76km/h viket får vara helt ok med tanke på att jag gick med en påse halva vägen. 💪

Har funderat lite kring era tips om hälen och lutar åt att jag bör testa lite tåhävningar dagligen och se om det blir bättre eller sämre.
Dessa tittade jag på när jag hade lite känningar i hälsena och blev snabbt av med problemen.

https://www.sverigespringer.se/ovningar-for-dig-som-har-ont-i-halsenan/

https://www.sverigespringer.se/ont-i-halsenan-tva-ovningar-du-kan-gora-varje-dag/
 
Tog mig iväg till pass igår, blev ett basicpass då motivationen vart lite låg under veckan.
Var ett bra pass som passade mig, samt att jag valde passet för coachen för han vill verkligen att man gör rätt och är på en vid fel teknik. Samt att det var han som fick in mig i crossfit alls.

Del 1. 5 varv.
12 bröstpress med hantel (jag är svar i axlar och har dålig teknik så körde 10kg)
2 min jägarvila (jag dog efter 1.30)
20 V-ups (här insåg jag vad min sneda höft faktiskt begränsar mig, ska bli spännande att se vad som händer när sjukgymnasten är klar)

Del 2. (amrap 15 min, jag hann 7 varv)
200m löpning
15 KB swingar (blev på 20kg)
12 Pullups (jag kör med gummiband)

Löpningen gjorde att passet lyfte, jag var stark i löpningen. täckte mark och tog mig fram fort. För några månader sedan hade jag gett upp på 3:e rundan och gått en bit, men inte ett steg denna gång!
 
Jag hade även en diskussion med min coach om mitt mående (prestationskris, eller vad det är). Fick helt vansinnigt bra feedback och pepp, när sedan listan för vilka som var med på Open från boxen lades ut blev jag förvånad.

Inte av min prestation, men vi var totalt 12 kvinnor och 32 män som körde. Av de 12 kvinnorna låg jag på plats 10 och de 9 före mig kör open för 3-4:e gången. Det var vi 3 nybörjare längst ned.

Det känns mycket bättre nu, än vad det gjorde tidigare i veckan. All kärlek och pepp från både er i den här tråden, hemifrån och från boxen gör sitt :love:

Så nu taggar jag luchpass idag!
 
Blev ett lunchpass idag, tanken är vila i morgon (lite beroende på vad 22.2 visar sig att bli ikväll)
22.2 är alltså andra delen av tre i Crossfit Open 2022.

Det blev ett tråkpass, men samtidigt ett nyttigt pass som jag vet att jag behövde.
en EMOM (en i minuten) i 40 minuter.

1. Shuttlerun
2. Rodd
3. Airbike
4. Burpees
5. Vila
 
Blev ett lunchpass idag, tanken är vila i morgon (lite beroende på vad 22.2 visar sig att bli ikväll)
22.2 är alltså andra delen av tre i Crossfit Open 2022.

Det blev ett tråkpass, men samtidigt ett nyttigt pass som jag vet att jag behövde.
en EMOM (en i minuten) i 40 minuter.

1. Shuttlerun
2. Rodd
3. Airbike
4. Burpees
5. Vila
På tal om lunchpass, hur lägger du upp det med ätandet såna dagar? Jag har lite svårt att få till det optimalt tror jag, så att det finns lite kräm i kroppen på passet.
 
På tal om lunchpass, hur lägger du upp det med ätandet såna dagar? Jag har lite svårt att få till det optimalt tror jag, så att det finns lite kräm i kroppen på passet.

Jag har fått hjälp att hitta hur jag ska lägga upp det.
Jag brukar ta något litet på morgonen vig 6.30 innan jag lämnar barn och åker till jobbet. Äter sedan frukost på jobbet vid 9-kaffet, tar malto och EEA 30 min innan passet och äter lunch efter passet.

Ibland äter jag frukost vid 6.30, ett mindre mellanmål vid 10 tiden och lunch efter passet. (alltid malto och eea 30 min innan pass)
 
Woden för helgen är släppt. Vilka tråkiga wodar i år. Även denna känns som grejer jag faktiskt kommer lösa.

Dock har jag markat kanske 3 gånger i mitt liv. Kan knappt övningen. Har maxat 75kg någon gång i höstas, inte markat och försökt öka vikt efter det. Körde på 60kg förra veckan.

Rx är 70kg

Screenshot_20220303-210514__01.jpg
 
Jag har fått hjälp att hitta hur jag ska lägga upp det.
Jag brukar ta något litet på morgonen vig 6.30 innan jag lämnar barn och åker till jobbet. Äter sedan frukost på jobbet vid 9-kaffet, tar malto och EEA 30 min innan passet och äter lunch efter passet.

Ibland äter jag frukost vid 6.30, ett mindre mellanmål vid 10 tiden och lunch efter passet. (alltid malto och eea 30 min innan pass)

Tack för att du delar med dig :) tror dock pulver och sånt inte är för mig, just nu iaf. Jag får klura vidare på hur jag ska få till det bra.
 
Woden för helgen är släppt. Vilka tråkiga wodar i år. Även denna känns som grejer jag faktiskt kommer lösa.

Dock har jag markat kanske 3 gånger i mitt liv. Kan knappt övningen. Har maxat 75kg någon gång i höstas, inte markat och försökt öka vikt efter det. Körde på 60kg förra veckan.

Rx är 70kg

Visa bifogad fil 86829
Jag skulle ryka på burpees 🙈 kroppen håller inte för det (än). Marklyft däremot är typ min paradgren, förutom tappra försök då!
 
Tack för att du delar med dig :) tror dock pulver och sånt inte är för mig, just nu iaf. Jag får klura vidare på hur jag ska få till det bra.
Nu tränar jag aldrig några hårda pass på lunchen men om jag skulle göra det skulle jag se till att äta ngt lite mer kolhydratrikt på kvällen och morgonen och sedan äta lunchen efter passet. På morgonen hade jag tex valt gröt med sylt eller vitt bröd med marmelad. Det är raketbränsle för mig. Om jag hade behövt äta frukost väldigt tidigt hade jag ätit en andra frukost vid 9.30-tiden.
 
Nu tränar jag aldrig några hårda pass på lunchen men om jag skulle göra det skulle jag se till att äta ngt lite mer kolhydratrikt på kvällen och morgonen och sedan äta lunchen efter passet. På morgonen hade jag tex valt gröt med sylt eller vitt bröd med marmelad. Det är raketbränsle för mig. Om jag hade behövt äta frukost väldigt tidigt hade jag ätit en andra frukost vid 9.30-tiden.
Det låter inte dumt!

Jag brukar bara äta ngt litet på kvällen, sen äter jag keso och banan vid 9:30 som dagens första mål mat. Och sen blir det lite som det blir, ibland tar jag lite nötter eller en till frukt vid 11 men det känns som att det inte är ett vinnande koncept i längden. Lunch äter jag antingen direkt efter passet, eller om jag har möte så tar jag smoothie då och lunchen vid 14:30-15.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 653
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 606
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp