Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utan att kunna någonting om crossfit så är det ju mycket möjligt att du är lite sliten i kroppen. 🙂Du gjorde en rejäl urladdning i lördags och det är bara måndag morgon. Man ska inte underskatta effekten av adrenalin på tävling. Du kommer återhämta dig och känna dig piggare!

Jag har elittävlat och har också slitit jättemycket med det mentala. Alltså jättemycket! Jag var tex väldigt bra på att lägga straffar på träningen men slutade göra det på match för jag klarade inte av mina tankar om jag inte satte en. Man får ju på något sätt bara inte jämföra sig med andra, klyschigt såklart. Men med det sagt så tror jag alla som tävlar hamnar i negativa loopar. Tycker det låter super att prata med din coach som känner dig och dina förutsättningar. Du är sjukt grym som gör det här, kom ihåg det! ❤️
 
Utan att kunna någonting om crossfit så är det ju mycket möjligt att du är lite sliten i kroppen. 🙂Du gjorde en rejäl urladdning i lördags och det är bara måndag morgon. Man ska inte underskatta effekten av adrenalin på tävling. Du kommer återhämta dig och känna dig piggare!

Jag har elittävlat och har också slitit jättemycket med det mentala. Alltså jättemycket! Jag var tex väldigt bra på att lägga straffar på träningen men slutade göra det på match för jag klarade inte av mina tankar om jag inte satte en. Man får ju på något sätt bara inte jämföra sig med andra, klyschigt såklart. Men med det sagt så tror jag alla som tävlar hamnar i negativa loopar. Tycker det låter super att prata med din coach som känner dig och dina förutsättningar. Du är sjukt grym som gör det här, kom ihåg det! ❤️

Mitt blodsocker (har diabetes typ 1) ballade ur fullständigt i lördags, adrenalin och allt ställer till det snabbt. Jag har äntligen fått träningarna att funka, hur jag ska göra för att blodsockret ska hålla sig så stabilt som möjligt, men det funkade inte alls i lördags. Redan under passet i torsdags märkte jag av att det inte var som vanligt då jag toktök som jag inte alls brukar. I lördags blev jag istället rejält hög.

Så du har rätt, behöver nog höra någon annan säga det.
Jag slutade med att tävla i hoppning/fälttävlan när det mentala började spöka för mycket. Jag gav lixom upp, men nu vill jag inte ge upp. Jag vill ta mig ur det och lära mig av det!

Tack för att ni lyssnar på mitt gnäll, ni är alla så grymt kloka <3
 
Precis den känslan är det, idag var jag den enda som körde Pullups med gummiband. Men då var övningen 10 marklyft, 20 pullups, 100 Singel unders / 50 dubbel unders. i 3 rundor. Jag klarar 1-2 pullups utan band, men inte 60st
Haha, jag har kommit så långt som till jumping pull ups när det går bra och single unders kan jag typ 20-25 stycken i rad när det går ganska bra. Om du vill ha något annat att jämföra med ;)
 
Haha, jag har kommit så långt som till jumping pull ups när det går bra och single unders kan jag typ 20-25 stycken i rad när det går ganska bra. Om du vill ha något annat att jämföra med ;)

Jag vill lära mig att inte jämföra mig med andra ;) :D
Jag har aldrig gjort jumping pull-ups, bara kört med gummiband. Är det den när du hoppar upp och gör negativa ned?

Jag kämpar med att lära mig DU, men det går verkligen inte in, huvud, hand och fötter är absolut inte samspelta. Verkar ha kommunikationskris, fötterna fattar inte att de ska hoppa sakta när händerna snurrar fort. :p
 
Tack för pepp och tips.
Jag har svårt att se min egna utveckling, det där med träningsdagbok är kanske inte fel. Har i perioder försökt med appar och liknande, men det funkar inte. Försökt träna med min man, men det funkar inte då vi tränar på helt olika sätt.
Löpningen funkar att regga med app, där kan jag se ups and downs men i boxen är det svårt att få till.
Jag började för någon vecka sedan at skriva ned vikter i telefonen, i ett vanligt dokument. Inga avancerade appar, skriver övning, vikt och datum.
Kanske lägga till en känsla, och något du tyckte gick bra? Behöver ju inte vara något avancerat.
"Kände mig svag under X övning, men oj vad jag rycktes med under Y övning, hur kul som helst! För att bli bättra på X borde jag nog göra Z"
 
Kanske lägga till en känsla, och något du tyckte gick bra? Behöver ju inte vara något avancerat.
"Kände mig svag under X övning, men oj vad jag rycktes med under Y övning, hur kul som helst! För att bli bättra på X borde jag nog göra Z"
Smart, tack det ska jag göra.
Jag har i vissa övningar börjat filma för att själv få se teknik etc. Hjälpte mycket i cleans (frivändningar), då jag gärna musclar upp stången istället för att använda den tyngdlösa sekunden till at ta mig under stången.
 
@YaHilweh Du har fått jättemycket bra input från alla andra (åh vad jag älskar den här tråden :love:) så jag ville mest bara inflika att jag tror att jag förstår hur du känner, och jag har varit där själv flera gånger.

För mig var det värst under de första 1-2 åren jag tränade crossfit, då svajade jag väldigt mellan att känna mig tuff och stark och att känna mig feg och fullständigt värdelös. Jag upplevde att det liksom tog ett tag för mig att hitta mitt "crossfit-jag", och inse att jag varken vill eller kommer att bli en av de där riktigt stentuffa personerna som lär mig alla de svåraste övningarna och kör på oavsett vad (säger inte att det gäller för dig, men det är så jag känner). Att jag liksom är nöjd med att pusha mig själv lite lagom mycket och vara lite halvbra på de flesta momenten, jättebra på några och inte alls bra på några andra. Jag kan t.ex. fortfarande inte göra toes to bar, har stora problem med mina double unders och undviker allt som har med handstående att göra eftersom jag inte kan komma över rädslan (och inte tycker det är värt att lägga tiden som krävs för att göra det). Och jag har liksom tränat crossfit tre år nu! Så fort jag hade kommit till den insikten och upptäckt att jag nog var nöjd med att lägga mig på min egen nivå, att fokus främst ska vara på att få ett bra träningspass och HA KUL, så försvann jättemycket av prestationsångesten och de jobbiga tankarna. Men det tog tid, och det är fortfarande lite svajigt ibland!

Crossfit är ju en ovanligt besvärlig sport på det viset att det alltid finns något område man har svårt för, någon övning man inte kan/vågar/vill göra, och detta på en helt annan nivå än någon annan sport jag sysslat med. Mångsidigheten som väl är vad som lockar de flesta av oss innebär också att man kommer ansikte mot ansikte med många av sina svagheter - OCH styrkor. Man kan helt enkelt inte vara duktig på allt, och crossfit är jättebra på att påminna en om det ;) Det är också en sport som tenderar att locka till sig en viss sorts människor, kort sammanfattat överambitiösa människor som är "hårda" i huvudet och vana vid att pressa sig själv till max. Sådana personer är jättejobbiga att jämföra sig med, oavsett om det gäller pull ups eller yrkesval!

Crossfit har ju också ryktet om sig att vara svintufft och farligt och allt det där, och åtminstone för mig innebär det att det blir svårare att acceptera att jag inte alltid är svintuff, stark och modig själv. Jag är liksom inte DEN sortens crossfitatlet, och det är helt okej!

Med detta menar jag såklart inte att jag inte utmanar mig själv alls, det är viktigt att våga kliva ur sin comfort zone och pusha sig själv ibland genom att t.ex. lägga på 5 kg extra eller testa den där övningen som verkar så svår, men det ska liksom vara på MINA villkor och för att JAG vill.

Det här blev både längre och svamligare än planerat och jag har ingen aning om det hjälper dig, men om inte annat var det nog nyttigt för mig personligen att få reflektera lite över detta :p
 
Senast ändrad:
Pb i bänk igår igen!

Ett uppvärmningsset på 30kg x 10
42,5 kg x 3
42,5 kg x 3
45 kg x 2
47,5 kg x 1
Och sen ett fail på 50 kg men var ju tvungen att testa :D

Att ta 42,5 kg x 3 två ggr efter varann har jag aldrig gjort innan. Att ta 45 kg x 2 har jag aldrig gjort innan (har nog tagit 45 kg en enda gång nånsin och det va jättelängesen) och 47,5 kg har känts sjuuukt avlägset!

Så nöjd :D Ville bara skryta lite haha.
 
@YaHilweh Du har fått jättemycket bra input från alla andra (åh vad jag älskar den här tråden :love:) så jag ville mest bara inflika att jag tror att jag förstår hur du känner, och jag har varit där själv flera gånger.

För mig var det värst under de första 1-2 åren jag tränade crossfit, då svajade jag väldigt mellan att känna mig tuff och stark och att känna mig feg och fullständigt värdelös. Jag upplevde att det liksom tog ett tag för mig att hitta mitt "crossfit-jag", och inse att jag varken vill eller kommer att bli en av de där riktigt stentuffa personerna som lär mig alla de svåraste övningarna och kör på oavsett vad (säger inte att det gäller för dig, men det är så jag känner). Att jag liksom är nöjd med att pusha mig själv lite lagom mycket och vara lite halvbra på de flesta momenten, jättebra på några och inte alls bra på några andra. Jag kan t.ex. fortfarande inte göra toes to bar, har stora problem med mina double unders och undviker allt som har med handstående att göra eftersom jag inte kan komma över rädslan (och inte tycker det är värt att lägga tiden som krävs för att göra det). Och jag har liksom tränat crossfit tre år nu! Så fort jag hade kommit till den insikten och upptäckt att jag nog var nöjd med att lägga mig på min egen nivå, att fokus främst ska vara på att få ett bra träningspass och HA KUL, så försvann jättemycket av prestationsångesten och de jobbiga tankarna. Men det tog tid, och det är fortfarande lite svajigt ibland!

Crossfit är ju en ovanligt besvärlig sport på det viset att det alltid finns något område man har svårt för, någon övning man inte kan/vågar/vill göra, och detta på en helt annan nivå än någon annan sport jag sysslat med. Mångsidigheten som väl är vad som lockar de flesta av oss innebär också att man kommer ansikte mot ansikte med många av sina svagheter - OCH styrkor. Man kan helt enkelt inte vara duktig på allt, och crossfit är jättebra på att påminna en om det ;) Det är också en sport som tenderar att locka till sig en viss sorts människor, kort sammanfattat överambitiösa människor som är "hårda" i huvudet och vana vid att pressa sig själv till max. Sådana personer är jättejobbiga att jämföra sig med, oavsett om det gäller pull ups eller yrkesval!

Crossfit har ju också ryktet om sig att vara svintufft och farligt och allt det där, och åtminstone för mig innebär det att det blir svårare att acceptera att jag inte alltid är svintuff, stark och modig själv. Jag är liksom inte DEN sortens crossfitatlet, och det är helt okej!

Med detta menar jag såklart inte att jag inte utmanar mig själv alls, det är viktigt att våga kliva ur sin comfort zone och pusha sig själv ibland genom att t.ex. lägga på 5 kg extra eller testa den där övningen som verkar så svår, men det ska liksom vara på MINA villkor och för att JAG vill.

Det här blev både längre och svamligare än planerat och jag har ingen aning om det hjälper dig, men om inte annat var det nog nyttigt för mig personligen att få reflektera lite över detta :p

Tack!
Jag känner igen mig i otroligt mycket av det du skriver. Det är så det är och jag måste lära mig att släppa det. Axlar överlag är min absoluta svaghet och axlar är något man använder i de flesta övningar i Crossfit.
Jag har inte reflekterat över det på det sätt du skriver, men det är verkligen så. Crossfit tar från både de sämsta och bästa styrkor/svagheter i oss.
Jag märker när jag tränar med vissa individer, som peppar mig att våga. Då går det hur bra som helst, samma beroende på vilken coach det är som håller i passet. Sista tiden är det vilken coach som valt pass åt mig, istället för vad det är för typ av pass.
 
Pb i bänk igår igen!

Ett uppvärmningsset på 30kg x 10
42,5 kg x 3
42,5 kg x 3
45 kg x 2
47,5 kg x 1
Och sen ett fail på 50 kg men var ju tvungen att testa :D

Att ta 42,5 kg x 3 två ggr efter varann har jag aldrig gjort innan. Att ta 45 kg x 2 har jag aldrig gjort innan (har nog tagit 45 kg en enda gång nånsin och det va jättelängesen) och 47,5 kg har känts sjuuukt avlägset!

Så nöjd :D Ville bara skryta lite haha.
Magiskt 🤩🙌

(jag är inne i period av "herregud kommer jag aldrig bli starkare i bänk??" så är grymt imponerad, och motiverad, av att läsa det här :D)
 
Magiskt 🤩🙌

(jag är inne i period av "herregud kommer jag aldrig bli starkare i bänk??" så är grymt imponerad, och motiverad, av att läsa det här :D)

Tack 😍
Vet vad du menar. Jag har varit inne i en sån period i flera år känns det som 😂 Nu tränar jag ju inte alls lika hårt som förr heller pga rehab av ryggen. Men tydligen funkar det jag gör nu så jag tänker fortsätta så. Kommer ju bli jäkligt mallig när jag orkar ta 50 kg :D Inte längesen alls som jag kämpade med 40 kg...
 
Jag vill lära mig att inte jämföra mig med andra ;) :D
Jag har aldrig gjort jumping pull-ups, bara kört med gummiband. Är det den när du hoppar upp och gör negativa ned?

Jag kämpar med att lära mig DU, men det går verkligen inte in, huvud, hand och fötter är absolut inte samspelta. Verkar ha kommunikationskris, fötterna fattar inte att de ska hoppa sakta när händerna snurrar fort. :p
Det finns nog den varianten med, men vi kör ”bara” hoppet och direkt ner igen. Jobbigt som tusan men pga skador var det ett tag sen jag gjorde det.

Haha, jag vet inte om jag någonsin kommer lösa DU faktiskt, tror inte jag får ihop koordinationen 😂 men det är en bit kvar innan det är aktuellt. Köpte eget hopprep förra året i hopp (🤪) om att träna hemma och bli bättre men det blev inte så och jag vågar inte göra det alls nu innan foten fått ok.
 
Det finns nog den varianten med, men vi kör ”bara” hoppet och direkt ner igen. Jobbigt som tusan men pga skador var det ett tag sen jag gjorde det.

Haha, jag vet inte om jag någonsin kommer lösa DU faktiskt, tror inte jag får ihop koordinationen 😂 men det är en bit kvar innan det är aktuellt. Köpte eget hopprep förra året i hopp (🤪) om att träna hemma och bli bättre men det blev inte så och jag vågar inte göra det alls nu innan foten fått ok.

Jag fick ett hopprep och köpte ett billigt från biltema.
Om jag övar hemma... inte så mycket, har bara gräsmatta eller asfalt att träna på. Blä för DU!
 
Crossfit på lunchen idag! Haft lite känningar i foten så ville inte fresta på för mycket.

Uppvärmning med squats, utfall, planka och rörlighet i höfter.

Sen ett block där alla nivåer var grejer som inte funkar så bra med trasiga fötter och knän 🙄

Tabata med air squats och utfallssteg på nivå 1-2
Romanian split squats på nivå 3-4
Back squats på nivå 5-6

Så min coach designade en övning som passade mina förutsättningar men tränar samma muskelgrupper. Jag var inte alls så bra på den som jag hade velat så ska fortsätta göra den hemma tänker jag så jag får in tekniken.

Avslutade med 10-20-30 reps av
Box step up (skippade den och gjorde rehab)
Sit ups
På nivå 3 och uppåt var antalet sit ups det dubbla så jag bestämde att jag just då var en nivå 2 fast jag försöker satsa på 3 oftast 🙈
 
PT:n ställde in idag, så jag tvingade med mig sambon istället. Han tränade första gången sen han haft covid och var inte nöjd. Han kände sig svag och hade ont i musklerna.

Jag har ett gäng övningar med fria vikter jag brukar köra, gör alltid helkropp. Armar har jag tre övningar som känns väldigt kompletta, men i övrigt är jag lite "uttråkad". Ska försöka lägga in fler övningar så det blir lite varierande!
Jag borde träna onsdag, annars får det bli bara lördag-söndag. :)
 
Haha vad håller jag på med? I går 10km löpning och bodypump där jag lassade på ännu mer vikter. I dag långpass på 1 timme och 45 minuter.

Såatteeh... Om jag kan gå? Ja, typ. Ställa mig upp efter att jag suttit ner mer än 5 minuter? Tveksamt.
Jag har så ont i rumpan det är helt sinnessjukt :rofl:
 
Vet inte om någon reflekterade över det tidigare, men jag har ju haft funderingar kring min höft. Var hos sjukgymnasten idag och vi kom väl fram till att jag är stelare än stelast och att det är något i högersidan. Så att jag är hämmad i vissa övningar i träningen är inte så konstigt. Men vi vet ännu int evarför.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 655
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 606
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp