Jag är likadan med prestationsångesten. Har dock genom ridningen kommit ur den värsta prestationsångesten vad gäller fysisk aktivitet. Tog några år dock
Nu blir jag kanske lite irriterad/besviken när det blir så att jag måste gå ner lite med någon vikt som jag hade tänkt mig att jag skulle kunna klara. Men mest blir jag sur och fast besluten att jag ska framåt, ska till den vikten, snart kommer det gå.
Tänker att jag är jag, jag har en kropp som har sina egna förutsättningar där det mentala spelar in. Just det mentala suger jag på när det gäller fysisk aktivitet, och därför måste jag träna på de mentala bitarna samtidigt. Annars kommer jag aldrig någonstans. Hade jag ignorerat den mentala träningen hade jag slutat med löpningen och styrkan nästan direkt. På sin höjd hade jag nog kunnat springa en kilometer nu. Men jag jobbade med det mentala och därför kan jag springa 33km.
Det mentala är nästan alltid viktigare än man tror. Man tror man bestämmer över den där grå geleklumpen vi kallar hjärnan, men nej.
För att komma ur den mentala negativiteten skriver jag mycket träningsdagbok. Ridlektioner skriver jag om i en tråd här på buke. Går noggrannt igenom allt. Vad gjorde vi? Hur kändes det? Vad hände? Vad gjorde jag när x hände? Varför? Avslutar alltid med utvärdering. X var dåligt, och jag tror jag måste göra Y för att lyckas med X nästa gång. A var bra! B var bra! vilken känsla när C hände!
I löpningen och styrketräningen skriver jag till min pappa, eller diskuterar kring passen med honom. Vid den där backen mellan X och Y var det så himla jobbigt att fortsätta framåt, men sen därborta på raksträckan kunde jag bara slappna av och jag såg en fågel! Eller i styrkan: Fan vad jag är svag i axlarna, det är så irriterande, jag hänger liksom inte med och det känns dåligt. Måste öva mera, får googla på fler övningar och variationer.
Alltså, inte ignorera det som kändes jobbigt/ledsamt/gick dåligt. Men vrida om det till något positivt. I bland får man fake it till you make it, men det funkar faktiskt!
För övrigt kan jag skriva under på det
@Saigon skrev. Har jag tränat så att jag är lite övertränad blir jag lätt så där tom och har svårare att vrida tillbaka det mentala läget till något positivt.
Kämpa på! Jag tycker det verkar som att du utvecklas massor och imponeras av dig!