Vad lustigt att du skrev om just löpteknik samtidigt som jag skrev mitt inlägg!Ni som springer mycket. Hur springer ni?
Jag har världens sämst löpteknik. Har en gång i mitt liv upplevt det som enkelt att springa och då sprang jag ändå 5ggr/ vecka upp till 15km/ gång under flera år.
Jag springer liksom stötigt om jag tar korta steg vilket såklart märks i benen. Mannen beskriver det som att all energi går ner i backen. Ska jag springa utan att få ont i benen så blir det ganska långa steg och enligt min kompis skiljer sig inte mitt långa löpsteg särskilt mycket från mitt gångsteg.
Det finns rum för förbättring här alltså.
Det är inte enkelt att springa rätt. Jag saknar i löpningen motsvarigheten till den hjälp man får med sitsen i ridningen när man rider för tränare. I löpningen är man mkt mer utlämnad att lösa det själv.
Jag tycker det är lika givet att jobba på tekniken i löpningen som det är att jobba med sitsen i ridningen. Och det som hjälper enormt mkt är att regelbundet göra löpskolningsövningar. Jag gör även löpskolningsövningar som en del av uppvärmningen inför snabba pass. På passen med Runacademy jobbar man också väldigt mkt med löpskolningsövningar för att förbättra tekniken. Regelbunden rörlighetsträning är också ett måste för att kunna få till en bra teknik.