Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som springer mycket. Hur springer ni?
Jag har världens sämst löpteknik. Har en gång i mitt liv upplevt det som enkelt att springa och då sprang jag ändå 5ggr/ vecka upp till 15km/ gång under flera år.

Jag springer liksom stötigt om jag tar korta steg vilket såklart märks i benen. Mannen beskriver det som att all energi går ner i backen. Ska jag springa utan att få ont i benen så blir det ganska långa steg och enligt min kompis skiljer sig inte mitt långa löpsteg särskilt mycket från mitt gångsteg.

Det finns rum för förbättring här alltså.
Vad lustigt att du skrev om just löpteknik samtidigt som jag skrev mitt inlägg!

Det är inte enkelt att springa rätt. Jag saknar i löpningen motsvarigheten till den hjälp man får med sitsen i ridningen när man rider för tränare. I löpningen är man mkt mer utlämnad att lösa det själv.

Jag tycker det är lika givet att jobba på tekniken i löpningen som det är att jobba med sitsen i ridningen. Och det som hjälper enormt mkt är att regelbundet göra löpskolningsövningar. Jag gör även löpskolningsövningar som en del av uppvärmningen inför snabba pass. På passen med Runacademy jobbar man också väldigt mkt med löpskolningsövningar för att förbättra tekniken. Regelbunden rörlighetsträning är också ett måste för att kunna få till en bra teknik.
 
Vad lustigt att du skrev om just löpteknik samtidigt som jag skrev mitt inlägg!

Det är inte enkelt att springa rätt. Jag saknar i löpningen motsvarigheten till den hjälp man får med sitsen i ridningen när man rider för tränare. I löpningen är man mkt mer utlämnad att lösa det själv.

Jag tycker det är lika givet att jobba på tekniken i löpningen som det är att jobba med sitsen i ridningen. Och det som hjälper enormt mkt är att regelbundet göra löpskolningsövningar. Jag gör även löpskolningsövningar som en del av uppvärmningen inför snabba pass. På passen med Runacademy jobbar man också väldigt mkt med löpskolningsövningar för att förbättra tekniken. Regelbunden rörlighetsträning är också ett måste för att kunna få till en bra teknik.
Haha, två själar en tanke :D
Har du några tips om bra löpskolningsövningar?
Jag är ju antingen extremt överrörlig eller så har jag en pågående inflammation typ i höten och blir då istället extremt stel. Får försöka hitta rörlighetsövningar som samtidigt inte stretchar, om det ens finns.
 
Uff. Svamligt inlägg 😅
Känner mig trött och sliten. Och rätt svag på gymmet. Eller, inte svag, men som att jag inte har något att pusha lite extra med när det blir tungt.

MEN tydligen snittar jag på 6h bra sömn och äter för lite (vill gå upp ca 4-5kg, gärna muskler då, men går istället sakta ned). Så problemet kan nog vara där!

Kämpar på! Bara ovan att pusha mig att äta mer 🤷‍♀️ men mat är ju gött :D
 
Det var inte min dag idag. Men det blev ändå något av det.
I B-delen totalsjönk blodsockret (diabetes typ 1) och jag fick trycka i mig ett paket dextrosol mitt i allt. Vågade i te göra de sista pushjerkarna då jag kände mig yr och svag pga bls. Så körde de sista 5 rundorna med 6 front squats istället. Besviken på mig själv, men det var kanske kroppens sätt att be om vila. Så i morgon får det bli en vilodag!

Idag behövde man nästan vara ingenjör för att kunna läsa tavlan alls 🤦🏻‍♀️

IMG_20220222_183049.jpg
 
Första passet på nästan en månad avklarat! Cyklade lugnt som uppvärmning och körde den 30 minuter med min PT. Väldigt lugnt, inget pulshöjande. Det var fullt tillräckligt och jag ligger i badet och känner mig lite andfådd. En bekant som var sjuk för någon vecka sen blev så slut av gå uppför en backe på jobbet att han nästan svimmade och fick åka på akuten och ta prover. Coviden är tjurig! Men jag är noll stressad över träningen, så jag ska tillbaka på lördag och köra ett lugnt pass och sen blir det ett till PT-pass på måndag. Då hinner jag i alla fall tre pass i februari 😅
 
köttigt benpass idag, mer volym än höga vikter, behöver lite uthållighet.
75 x 15 på deadlifts var ett långsamt set, 5 vanligt grepp, 5 mixed grip och 5 mixed åt andra hållet.

Var lovligt döende efter, har ätit MYCKET idag 😅

63B843EF-591D-4949-9DC0-C5AF77C1B1F4.jpeg
 
Jag kan inte riktigt komma fram till hur jag mår, men jag känner mig åtminstone inte sämre än igår vilket känns som en seger. Ett tag var jag helt inställd på att vakna upp med världens förkylning idag, men så blev det som tur är inte. Jag dras dock fortsatt med en kliande, stickande känsla i halsen och bröstet, huvudvärk samt lätt illamående så något är det som inte stämmer. Jag bytte ut dagens crossfit till en promenad samt ett yogapass online. Kände mig ovanligt matt efter båda delar, så det var nog rätt val att inte tvinga mig iväg på ett flåsigt crossfitpass. Hoppas vara tillbaka på banan imorgon!
 
Hallå! Vill komma igång med min träningscykel inomhus och undrar om någon kan tipsa om en bra sida om lättare träning med intervaller?

Gjorde ett försök i senhöstas, men jag fick känningar i benhinnorna och i höftböjaren direkt. Jag tror så här i efterhand att de var lite för mycket och framförallt för monotont för mig.
Och om någon kan tipsa om hur jag mest effektivt tar hand om höftböjaren med stretching eller rörelser för att underlätta så tar jag gärna emot tips om det med!

(har givetvis googlat osv, men inte riktigt hittat rätt)
 
PB i marklyft idag 🙌

70 kg slutade jag på, hade nog kunnat pressa lite till men dels var tiden för blocket slut och dels så ska jag ju egentligen forfarande träna försiktigt iom rehaben 🙈

Avslutade med EMOM alternate:
8 st box push ups
8 deadlift 30 kg

(De högre nivåerna var 8 HSPU/tyngre deadlifts där man la på 1 rep för varje gång)
 
PB i marklyft idag 🙌

70 kg slutade jag på, hade nog kunnat pressa lite till men dels var tiden för blocket slut och dels så ska jag ju egentligen forfarande träna försiktigt iom rehaben 🙈

Avslutade med EMOM alternate:
8 st box push ups
8 deadlift 30 kg

(De högre nivåerna var 8 HSPU/tyngre deadlifts där man la på 1 rep för varje gång)
Tjoho! Heja heja! :banana:
 
Varit ute och gått i 1,5 timme sitter nu på ett ställe och ska äta lite. Har nog 45 minuter att gå hem sen. Börjat göra detta på fredagar slutar tidigt, går ut en långpromenad och äter eller tar en fika på vägen. Så skönt och avkopplande träning och hälsa i ett. Sambon fick både frukost och lunch på jobbet idag så då passar det bra att äta ute för mig. Igår blev det morgonpass mellan klockan 6-7.
 
Första ”riktiga” löpturen efter coviden, 7,5km i kvällningen. Kändes riktigt bra! Gick lite tyngre än det gjorde innan men nästan 3v i princip helvila gör ju sitt till. Kändes bra i lungorna och pulsen va som den brukar och det va sååå jäkla underbart!!!

Ha en härlig fredagkväll🤩
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 665
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 606
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp