Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helgen blev lugn när det kommer till träning, söndagen blev en dag i stallet med dottern. Superpigg ponny, tror han hade vunnit nästa shettislöp på Åby (travbana). Jösses vad jag fick springa för att hänga med :p

Men denna vecka startade med ett pass i boxen, backsquat med fokus på att vara explosiv denna morgon.
 
Jag funderar lite på hur jag ska lägga upp träningen denna vecka, på lördag är det första passet för Open.
Ska jag köra fredag morgon, eller ska jag skippa det? Vila torsdag? Eller vilken dag är bäst att vila denna vecka?

Det kommer vara samma pass på fredagen som open på lördag, men på fredag görs passet oreggat. Vilket då ger möjlighet att göra samma pass två gånger.
 
Jag funderar lite på hur jag ska lägga upp träningen denna vecka, på lördag är det första passet för Open.
Ska jag köra fredag morgon, eller ska jag skippa det? Vila torsdag? Eller vilken dag är bäst att vila denna vecka?

Det kommer vara samma pass på fredagen som open på lördag, men på fredag görs passet oreggat. Vilket då ger möjlighet att göra samma pass två gånger.
Lite beroende på vilken tid lördagspasset är så hade jag nog tagit tillfället i akt att känna på Open-passet lite på fredag, men bara om jag hade hunnit få in minst 24h timmars vila emellan det och det "riktiga" passet. Jag hade absolut vilat på torsdagen i så fall.
 
Jag åkte skidor hela dagen lång i lördags och h-e-r-r-e-g-u-d vad trött jag var efter det! Under själva åkningen kändes det inte så farligt, tvärtom kände jag mig riktigt stabil redan från början och det var skönt att känna att mycket satt kvar i muskelminnet trots att det var 2 år sedan jag åkte senast. Men SEN, när vi kom hem! Jösses vad trötta vi var! Vi slocknade vid 21:30 och sov till 08:30 men gick ändå runt med vad som kändes som världens baksmälla hela söndagen. Uppstigning 06, skidåkning 9-16 och hemkomst 19 var tydligen mer än den här stackars kroppen mäktade med :laugh:

Idag känner jag mig återhämtad på den fronten i alla fall, men däremot har jag dragits med något skumt illamående sen igår kväll vilket innebär att jag knappt ätit något på hela dagen. Inte idealisk uppladdning för träning direkt, men jag tvingade i mig ett gäng salta kex och ett glas saft och körde ett pass i open gym i eftermiddags. Jag fattade ju att det inte skulle bli århundrandets pass med de förutsättningarna, men huvudsaken var att jag gjorde något. Jag valde ett enkelt pass som jag missade för ett par veckor sedan:

Del 1: Rörlighetsövningar följt av en cirkel med 10 kettlebell swings + 10 lätta marklyft + 30 hopp med hopprep. 3 varv.

Del 2:
  • 1 marklyft
  • 25 hopp med hopprep
  • 2 marklyft
  • 50 hopp med hopprep
  • 3 marklyft
  • 75 hopp med hopprep
  • 4 marklyft
  • 100 hopp med hopprep
... och så fortsatte jag lägga på en rep marklyft och 25 hopprepshopp varje omgång. Maxtid var 15 minuter och på den tiden hann jag bli klar med rundan med 8 marklyft och 200 hopp. Jag räknade på det nu och insåg att det innebär att jag hoppade totalt 900 hopp med hopprep (990 om vi räknar med uppvärmningen) och gjorde 36 marklyft à 45 kg. Hoppsan!

Såhär i efterhand var det inte jättegenomtänkt att välja ett pass som gick så hårt åt vaderna eftersom det är det enda stället jag har träningsvärk på efter skidåkningen. :banghead: Både fötterna och vaderna krampade rejält emellanåt och det var egentligen bara det som hindrade mig från att köra ännu mer, utöver det var det inte alls så jobbigt som jag hade väntat mig. Ja ja, jag är nöjd med min prestation i alla fall! :)
 
NU äntligen kan jag hoppa in i tråden igen efter influensa/ vinterkräksjuka/ semester/ covid och kaos på jobbet.

Försökte springa lite i förra veckan men fick direkt ett pm från benhinnorna om vad de ansåg om saken. Bara att backa tillbaka till basics. Har hittat ett 4-veckors program för nybörjare som jag tror benen accepterar så hoppar på det. Blir att skynda långsamt helt enkelt.

Gjorde första passet idag och det kändes bra i benen så nu hoppas vi detta håller. I morgon hoppas jag på snackenad med kompisen (om stormen lägger sig lite) på onsdag och fredag är det pass 2 och 3 i programmet.

Hade velat lägga in lite styrka igen också men inser att det får vänta ett tag till.
 
Jag åkte skidor hela dagen lång i lördags och h-e-r-r-e-g-u-d vad trött jag var efter det! Under själva åkningen kändes det inte så farligt, tvärtom kände jag mig riktigt stabil redan från början och det var skönt att känna att mycket satt kvar i muskelminnet trots att det var 2 år sedan jag åkte senast. Men SEN, när vi kom hem! Jösses vad trötta vi var! Vi slocknade vid 21:30 och sov till 08:30 men gick ändå runt med vad som kändes som världens baksmälla hela söndagen. Uppstigning 06, skidåkning 9-16 och hemkomst 19 var tydligen mer än den här stackars kroppen mäktade med :laugh:

Idag känner jag mig återhämtad på den fronten i alla fall, men däremot har jag dragits med något skumt illamående sen igår kväll vilket innebär att jag knappt ätit något på hela dagen. Inte idealisk uppladdning för träning direkt, men jag tvingade i mig ett gäng salta kex och ett glas saft och körde ett pass i open gym i eftermiddags. Jag fattade ju att det inte skulle bli århundrandets pass med de förutsättningarna, men huvudsaken var att jag gjorde något. Jag valde ett enkelt pass som jag missade för ett par veckor sedan:

Del 1: Rörlighetsövningar följt av en cirkel med 10 kettlebell swings + 10 lätta marklyft + 30 hopp med hopprep. 3 varv.

Del 2:
  • 1 marklyft
  • 25 hopp med hopprep
  • 2 marklyft
  • 50 hopp med hopprep
  • 3 marklyft
  • 75 hopp med hopprep
  • 4 marklyft
  • 100 hopp med hopprep
... och så fortsatte jag lägga på en rep marklyft och 25 hopprepshopp varje omgång. Maxtid var 15 minuter och på den tiden hann jag bli klar med rundan med 8 marklyft och 200 hopp. Jag räknade på det nu och insåg att det innebär att jag hoppade totalt 900 hopp med hopprep (990 om vi räknar med uppvärmningen) och gjorde 36 marklyft à 45 kg. Hoppsan!

Såhär i efterhand var det inte jättegenomtänkt att välja ett pass som gick så hårt åt vaderna eftersom det är det enda stället jag har träningsvärk på efter skidåkningen. :banghead: Både fötterna och vaderna krampade rejält emellanåt och det var egentligen bara det som hindrade mig från att köra ännu mer, utöver det var det inte alls så jobbigt som jag hade väntat mig. Ja ja, jag är nöjd med min prestation i alla fall! :)
Wow vad starkt jobbat!
 
Dagens crossfit var sådär gött svettigt när det droppar omkring en 😅

Första blocket efter uppvärmning var en 20 min amrap med 1-2-3-4 reps osv med först ring rows/pull ups följt av lika många bodybuilders/burpees men där varje minut också påbörjades med air squats. Svettigt värre!

Avslutades med 10-15 min core och sånt som brukar vara relativt lätt var sannerligen inte lätt sådär i slutet av passet 😂
 
Lyxproblem kanske men har ju planerat in vila idag eftersom jag trodde jag skulle vara lite sliten. Jag känner mig dock oförskämt pigg i kroppen efter söndagens styrkepass och simningen igår. Känner ett riktigt sug efter bänkpress. Träna eller inte träna?
 
Lite beroende på vilken tid lördagspasset är så hade jag nog tagit tillfället i akt att känna på Open-passet lite på fredag, men bara om jag hade hunnit få in minst 24h timmars vila emellan det och det "riktiga" passet. Jag hade absolut vilat på torsdagen i så fall.

Jag bokade in mig vid 10.30 på lördagen, för att hinna äta frukost och ladda ordentligt innan. Fredagspasset är vid 5:30 :p
Jag har hamnat i läget att alla passen är roliga, så jag vill inte ta bort något :banghead::o Men jag förstår att kroppen inte kan prestera på lördag, om den ska träna 7 dagar i sträck innan.
 
Körde min morgonträning idag och herrejäklar vad tufft det var idag. Kände mig helt under isen större delen av träningspasset, lyckades få till ett pass iallafall det är jag stolt över men fick ta det lugnare än jag brukar. Det var slitigt och tufft imorse. Imorgon blir det vila av den anledningen att jag känner att kroppen nog behöver det och på torsdag morgonträning igen.
 
Hjääälp, jag har fått munsår och det kliar i halsen, och jag som ska iväg på en superviktig resa på fredag :nailbiting: Gode gud, måtte jag inte bli sjuk nu! Då vet jag faktiskt inte riktigt vad jag gör. Förhoppningsvis är det bara inbillning, men en annan del av mig inser ju att de senaste dagarnas trötthet, illamående och huvudvärk mycket väl skulle kunna bero på en groende förkylning. Ja ja, det är bara att vänta och se på vilket håll det utvecklar sig. Det blir garanterat ingen träning idag i alla fall!
 
Ni som springer mycket. Hur springer ni?
Jag har världens sämst löpteknik. Har en gång i mitt liv upplevt det som enkelt att springa och då sprang jag ändå 5ggr/ vecka upp till 15km/ gång under flera år.

Jag springer liksom stötigt om jag tar korta steg vilket såklart märks i benen. Mannen beskriver det som att all energi går ner i backen. Ska jag springa utan att få ont i benen så blir det ganska långa steg och enligt min kompis skiljer sig inte mitt långa löpsteg särskilt mycket från mitt gångsteg.

Det finns rum för förbättring här alltså.
 
Jag har kört lugna 5 km idag. Passade på att fokusera extra mkt på tekniken. Min stora svaghet är överkroppen. Jag har en ganska lång överkropp som lätt hamnar i lite bakvikt. Så jag måste hela tiden tänka aktivt på att få in rumpa, få fram höft samt få lite lutning. Men jag tycker att det har blivit lite bättre på senare tid.

Imorgon väntar intervallträning med gruppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 665
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 606
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp