Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men regeln på passet var att det var ingen vila, om någon stod still ens en sekund blev det armhävningar för alla. Det visste jag ju inte om. Som nybörjare och även vana är det lätt att råka stå still utan att tänka på det. När vi skulle vila mellan box och spark var det andra superintensiva övningar som definitivt inte var vila. Jag undrar om jag kommer bli starkare och uthålligare så att jag klarar av det här passet.

Det bygger ju på gruppen också, man gör övningar när man springer i rader, kryper, går krabbgång, backar, går på alla fyra både vanligt och i sittposition fast man inte nuddar marken och en massa annat och är man seg då stoppas hela systemet och flödet.

Men jag ska ta upp det med instruktören och har pratat lite med min kompanjon. Förhoppningsvis blir det bättre då. Det var ju super kul men också helt hemskt.

Okej, det är alltså inte bara jag som tappar aptiten av att träna.
Tycker det låter som ett märkligt upplägg som gjort för att skrämma bort folk.. Klart att man måste få hämta andan? Alla är ju på olika nivå..
 
Jag har sprungit lopp idag! Och lyckades springa på min bästa tid hittills på tävling och kom på min absolut bästa placering någonsin! Försöker bara vara otroligt glad och bortse från att det var ovanligt svag konkurrens och att de riktigt bra valde att springa längre distans. För så var det ju. Men oavsett vilket så var det ju faktiskt min snabbaste tid så jag ska ju bara vara supernöjd (men jag antar att det skiner igenom att jag egentligen inte är helt nöjd med min prestation pga att jag, återigen, inte lyckades tagga till utan bara springer på säkra marginaler pga någon inbillad rädsla att jag annars inte kommer klara det/komma i mål. Det är gigantisk stor skillnad mot den mentala inställning jag har på träningspass för på träning kan jag tagga till rejält. Men jag hoppas att det kanske kommer med tiden om man bara fortsätter att tävla).
 
Jag har sprungit lopp idag! Och lyckades springa på min bästa tid hittills på tävling och kom på min absolut bästa placering någonsin! Försöker bara vara otroligt glad och bortse från att det var ovanligt svag konkurrens och att de riktigt bra valde att springa längre distans. För så var det ju. Men oavsett vilket så var det ju faktiskt min snabbaste tid så jag ska ju bara vara supernöjd (men jag antar att det skiner igenom att jag egentligen inte är helt nöjd med min prestation pga att jag, återigen, inte lyckades tagga till utan bara springer på säkra marginaler pga någon inbillad rädsla att jag annars inte kommer klara det/komma i mål. Det är gigantisk stor skillnad mot den mentala inställning jag har på träningspass för på träning kan jag tagga till rejält. Men jag hoppas att det kanske kommer med tiden om man bara fortsätter att tävla).
Grattis!!! Va kul!! Vill också springa lopp🤩
 
Jag har sprungit lopp idag! Och lyckades springa på min bästa tid hittills på tävling och kom på min absolut bästa placering någonsin! Försöker bara vara otroligt glad och bortse från att det var ovanligt svag konkurrens och att de riktigt bra valde att springa längre distans. För så var det ju. Men oavsett vilket så var det ju faktiskt min snabbaste tid så jag ska ju bara vara supernöjd (men jag antar att det skiner igenom att jag egentligen inte är helt nöjd med min prestation pga att jag, återigen, inte lyckades tagga till utan bara springer på säkra marginaler pga någon inbillad rädsla att jag annars inte kommer klara det/komma i mål. Det är gigantisk stor skillnad mot den mentala inställning jag har på träningspass för på träning kan jag tagga till rejält. Men jag hoppas att det kanske kommer med tiden om man bara fortsätter att tävla).
Tror det kommer med mer vana. Jag tränar med min ena hund nu och har haft ett ganska långt uppehåll sen jag tävlade med gammelhunden så hunden är helt ny med det här och jag ringrostig. Allt sitter till 100% hemma och på kurs men på tävling blir det aldrig dom där 100% jag vet att vi kan egentligen. Tänker bara fortsätta tävla, gå kurser och utsätta oss för tävlingssituationer så mycket som möjligt och tänker att det kanske är likadant med din löpning? Öva, öva, öva!
 
Jag har sprungit lopp idag! Och lyckades springa på min bästa tid hittills på tävling och kom på min absolut bästa placering någonsin! Försöker bara vara otroligt glad och bortse från att det var ovanligt svag konkurrens och att de riktigt bra valde att springa längre distans. För så var det ju. Men oavsett vilket så var det ju faktiskt min snabbaste tid så jag ska ju bara vara supernöjd (men jag antar att det skiner igenom att jag egentligen inte är helt nöjd med min prestation pga att jag, återigen, inte lyckades tagga till utan bara springer på säkra marginaler pga någon inbillad rädsla att jag annars inte kommer klara det/komma i mål. Det är gigantisk stor skillnad mot den mentala inställning jag har på träningspass för på träning kan jag tagga till rejält. Men jag hoppas att det kanske kommer med tiden om man bara fortsätter att tävla).
Grattis!!! 🤩
 
Men regeln på passet var att det var ingen vila, om någon stod still ens en sekund blev det armhävningar för alla. Det visste jag ju inte om. Som nybörjare och även vana är det lätt att råka stå still utan att tänka på det. När vi skulle vila mellan box och spark var det andra superintensiva övningar som definitivt inte var vila. Jag undrar om jag kommer bli starkare och uthålligare så att jag klarar av det här passet.

Det bygger ju på gruppen också, man gör övningar när man springer i rader, kryper, går krabbgång, backar, går på alla fyra både vanligt och i sittposition fast man inte nuddar marken och en massa annat och är man seg då stoppas hela systemet och flödet.

Men jag ska ta upp det med instruktören och har pratat lite med min kompanjon. Förhoppningsvis blir det bättre då. Det var ju super kul men också helt hemskt.

Okej, det är alltså inte bara jag som tappar aptiten av att träna.
Herregud, jag hade aldrig gått tillbaka. Kollektiv bestraffning var en grej när jag spelade F11-fotboll och jag slår bakut på sånt nu.
 
Tycker det låter som ett märkligt upplägg som gjort för att skrämma bort folk.. Klart att man måste få hämta andan? Alla är ju på olika nivå..
Jag vet, det här var mitt sjätte träningspass på flera månader medan några tydligen hållit på i flera år. Det går ju inte att jämföra. Vill egentligen träna upp mig lite mer innan jag går tillbaka till boxen för jag tror det är mycket roligare när man har en stabilare grund men nu har jag ju lovat den här killen…
 
Herregud, jag hade aldrig gått tillbaka. Kollektiv bestraffning var en grej när jag spelade F11-fotboll och jag slår bakut på sånt nu.
Jag vet, gillar det inte heller. Vet flera nybörjare som var chockade över pressen att vara mitt i hallen framför alla som sprang på sidorna när alla dom såg på när man gjorde brutalt jobbiga moment när man höll på att krokna. Armhävningarna känns inte rätt för mig men dom vana verkade nästan tycka det var roligt bara. Men att inte ens kunna stå still för att ta upp sin vattenflaska är ju att dra det till sin spets.

Så har inte bestämt mig för vad jag tycker. Det var roligt, effektivt och härlig stämning men jag vet inte om jag orkar det här så tidigt i min igångsättning. Får väl traska dit på torsdag och vara med en gång till och sen avgöra. Jag kommer definitivt vara totalt värdelös och så ska jag träna med en vältränad kille som såg rätt stark ut. Blir en fin mix där.
 
Vad springer ni i för kläder när det är mellan typ 2-7grader? Jag växlar mellan att frysa och att svettas som en tok.
 
Vanliga tights, tunn underställströja och ofodrad jacka ifrån Dobsom och pannband.
När det går ner under nollan har jag väst med fodrad framsida under jackan och byxor med vindtät framsida ifrån craft, tror det är längdskidbrallor egentligen men dom är underbara på vintern. Har i stort sett aldrig långkalsonger, någonsin. Trivs med blåfrusen röv..
 
Vad springer ni i för kläder när det är mellan typ 2-7grader? Jag växlar mellan att frysa och att svettas som en tok.
Alltså det var så länge sedan vi hade under 8 gr att jag minns knappt. 😅 Runt 6-10 har jag iaf oftast tunn långärmad och vindjacka. Men blir det ngt kallare än så så byts vindjackan ut mot en som är fodrad på framsidan samt tunn mössa och vantar (vanliga tights). Men sen beror det på vad jag ska springa för pass. Ska jag springa ngt snabbt blir det oftast bara en fordrad löpartröja med hög krage. Ev väst på om det är allt för bitigt. Och ska jag springa ett lugnt distanspass och det är närmre nollan så klär jag mig ordentligt varmt med både vintertights och fordrad jacka samt mössa och vantar.
 
@Saigon @Zpunk @Lazy Lady

Okej men då är det typ samma som jag har haft. Ibland har jag haft en extra tjocktröja på mig för att jag fryser så otroligt mycket i början men då blir jag så galet svettig istället när jag kommit igång.
För mig tog det ganska lång tid att vänja mig vid att acceptera att frysa inledningsvis. Tidigare var jag hellre lite för varm resten av passet än att frysa i början. Men med tiden har jag blivit lite härdigare mot kylan så nu tycker jag inte det är så farligt att det är kallt inledningsvis för jag vet att det går så snabbt att få upp behaglig temperatur.
 
För mig tog det ganska lång tid att vänja mig vid att acceptera att frysa inledningsvis. Tidigare var jag hellre lite för varm resten av passet än att frysa i början. Men med tiden har jag blivit lite härdigare mot kylan så nu tycker jag inte det är så farligt att det är kallt inledningsvis för jag vet att det går så snabbt att få upp behaglig temperatur.
Jag får kanske härda ut helt enkelt. För när jag har extra tjocktröja blir jag så svettig och varm så det liksom påverkar mig av den anledningen istället.

Jag brukar powerwalka de 5 första minuterna som uppvärmning men kanske får värma upp lite inomhus så jag kan komma igång och springa lite fortare när jag kommer ut.
 
SÅ NÖJD med helgens träning! PW igår och spring i skogen (trail som syrran säger), med syrran idag! Samt mina styrkeövningar ett par timmar efter löpningen :) Vill gärna springa mer trail, syster är med i forest femmes och de springer på onsdagarna, ska försöka styra upp med barnvakt så jag kan vara med ibland. :) Längsta springet hitintills och det var inte superjobbigt :)
 

Bifogade filer

  • IMG_9055.PNG
    IMG_9055.PNG
    82,4 KB · Visningar: 13
Jag får kanske härda ut helt enkelt. För när jag har extra tjocktröja blir jag så svettig och varm så det liksom påverkar mig av den anledningen istället.

Jag brukar powerwalka de 5 första minuterna som uppvärmning men kanske får värma upp lite inomhus så jag kan komma igång och springa lite fortare när jag kommer ut.
Ja tyvärr är frysa inledningsvis det enda rätta vid vinterlöpning. Annars svettas jag ihjäl och orkar inte ta mig i mål pga det. Vid 2-6 grader har jag en ull t-shirt underst, sen en långärmig underställströja lite tjockare, och sen bara tunn löparjacka på. Fodrade vintertights.
Från 0 och några minus har jag utöver ovanstående en fleeceväst under jackan samt thermoleggins under tightsen. Och vid fler minusgrader typ -10, en thermoväst överst på jackan. Jag har rätt lte kläder för jag svettas som en gris efter 10 min...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 478
Senast: Trollunge
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 754
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp