Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte provat tidigare men jag tänker mig att det blir såhär:
Vandra uppför i 6 dagar tills det inte går att komma högre upp.
Ta massa roliga selfies, görs några "coola" poser och säkert kläcka ur sig nåt i stil med "On top of the world, eller iallafall Afrika".
Vandra nerför i 2 dagar.
Skumpa runt i bil i 4 dagar och titta på elefanter och giraffer och andra skojiga djur. I dessa 4 dagar ingår dusch, riktig säng och vin.
Sen tror jag vi är ganska redo att resa hem igen och har förhoppningsvis haft en helt magisk upplevelse, ingen höjdsjuka och bara pyttelite skoskav.

Jag antar att de där första 6 dagarna blir lite mer njutbara/mindre plågsamma om det finns lite vandringsvana i kroppen. Därav nån slags träningsplanering. :up:

Låter lite som min dröm!
Jag ska banne mig oxå försöka mig på en sådan resa när tjejerna är äldre!
 
Imorse ringde klockan 05.45 fick ha en liten diskussion med mig själv om att verkligen gå upp och gå träna då. Men var på gymmet klockan 6 och blev en timmes träning i tom sal. Tror inte jag kommer gå tillbaka till pass igen i någon större utsträckning nu när de tar bort restriktioner. Jag älskar att träna på morgonen och ha resten av dagen till annat, skönt att slippa trängas med massa andra också och träna kortare eller längre tid beroende på dagsform. Brukar bli mellan 30 till 90 minuter beroende på dagsform. Tycker det är super att träna i en tom sal med redskap istället för att stå på ett trångt gym. Däremot funderar jag på att boka PT en gång i månaden för se till att jag har bra teknik. Så skönt!
Så starkt! 💪🏻👍
 
Åh jag är så glad! Sprang i grupp idag. På schemat stod 1500 m-intervaller. Kände mig lite vilsen då jag aldrig sprungit distansen innan på intervaller. Så jag tänkte att jag skulle gå lite långsammare än 1 km-fart men var lite svårt att veta hur pass mkt långsammare. Sprang i tempo som kändes väldigt bekvämt och kände mig stark. När passet var färdigt visade det sig att jag hållit samma fart som jag de första träningarna höll på 1000 m! Och då med betydligt högre ansträngning än nu! Vilket innebär att jag har fått en märkbar förbättring! Och det är jag verkligen inte bortskämd med! Så himla roligt!! :banana:
 
Åh jag är så glad! Sprang i grupp idag. På schemat stod 1500 m-intervaller. Kände mig lite vilsen då jag aldrig sprungit distansen innan på intervaller. Så jag tänkte att jag skulle gå lite långsammare än 1 km-fart men var lite svårt att veta hur pass mkt långsammare. Sprang i tempo som kändes väldigt bekvämt och kände mig stark. När passet var färdigt visade det sig att jag hållit samma fart som jag de första träningarna höll på 1000 m! Och då med betydligt högre ansträngning än nu! Vilket innebär att jag har fått en märkbar förbättring! Och det är jag verkligen inte bortskämd med! Så himla roligt!! :banana:
Vad härligt! :bump:
 
Åh jag är så glad! Sprang i grupp idag. På schemat stod 1500 m-intervaller. Kände mig lite vilsen då jag aldrig sprungit distansen innan på intervaller. Så jag tänkte att jag skulle gå lite långsammare än 1 km-fart men var lite svårt att veta hur pass mkt långsammare. Sprang i tempo som kändes väldigt bekvämt och kände mig stark. När passet var färdigt visade det sig att jag hållit samma fart som jag de första träningarna höll på 1000 m! Och då med betydligt högre ansträngning än nu! Vilket innebär att jag har fått en märkbar förbättring! Och det är jag verkligen inte bortskämd med! Så himla roligt!! :banana:
Härligt! För mig som icke-löpare är det väldigt intressant att läsa sånt här, det ger liksom ett helt annat perspektiv på hur man kan "mäta sig" i löpning och hur många olika delar det egentligen finns som man kan förbättra på olika sätt. Jag hade ingen aning om det innan jag började läsa i den här tråden, tänkte liksom att löpning är mest något man bara gör på samma sätt dag ut och dag in (:o), men det förstår jag ju såklart att det är så mycket mer än så :)
 
Sprang igår, kände mig stark och pigg, och kände att det hade varit sååå skönt att sträcka ut.
Gick det? Nej :meh: Fläckvis vansinnigt halt. Trots attjag hade trailskor på mig. Blev otroligt irriterad och tappade all motivation.

Nu får det antingen bli barmark eller snö, håller på att bli tokig på det här underlaget! :rage:
 
Hittills den här veckan har det blivit två ridpass, två styrkepass, tre promenader och ett rent rörlighet- och stretchpass.
Idag tränade jag innan jobbet...det är inte min grej. Men det funkar någon gång så och då 😅

För övrigt idag ska jag rida på lunchen och ikväll med ungarna på ridskolan så då blir det en hel del fler steg samlade inne i ridhuset 😅
 
Sprang igår, kände mig stark och pigg, och kände att det hade varit sååå skönt att sträcka ut.
Gick det? Nej :meh: Fläckvis vansinnigt halt. Trots attjag hade trailskor på mig. Blev otroligt irriterad och tappade all motivation.

Nu får det antingen bli barmark eller snö, håller på att bli tokig på det här underlaget! :rage:
Jag med!
Var också ute och sprang igår, med ice bugs. Bitvis var det blankspolad isbana… Känner mig bara tung och stolpig när jag tassar runt. Så himla tråkigt och tappar verkligen att lust att gå ut och springa.
 
Härligt! För mig som icke-löpare är det väldigt intressant att läsa sånt här, det ger liksom ett helt annat perspektiv på hur man kan "mäta sig" i löpning och hur många olika delar det egentligen finns som man kan förbättra på olika sätt. Jag hade ingen aning om det innan jag började läsa i den här tråden, tänkte liksom att löpning är mest något man bara gör på samma sätt dag ut och dag in (:o), men det förstår jag ju såklart att det är så mycket mer än så :)

Jag har oxå alltid tänkt så, inte fören jag började med CF och insåg att den träningen har gjort att löpningen fungerar. Dog på 150m intervaller i början och har inte löptränat alls. Strax innan jul testade jag att springa en sväng med hunden och sprang för första gången i mitt liv 3km i ett bräde utan att dö. Så häftigt hur en helt annan träningsform kan stärka helt andra delar än de man först tror och tänker.
Kroppen är ganska häftig ändå :)
 
Sprang igår, kände mig stark och pigg, och kände att det hade varit sååå skönt att sträcka ut.
Gick det? Nej :meh: Fläckvis vansinnigt halt. Trots attjag hade trailskor på mig. Blev otroligt irriterad och tappade all motivation.

Nu får det antingen bli barmark eller snö, håller på att bli tokig på det här underlaget! :rage:
Jag med!
Var också ute och sprang igår, med ice bugs. Bitvis var det blankspolad isbana… Känner mig bara tung och stolpig när jag tassar runt. Så himla tråkigt och tappar verkligen att lust att gå ut och springa.

Jag var oxå ute och sprang, dock en kort runda på 3km men i barmark och 6+ med mina vanliga asics :D
 
Jag har sista tiden upptäckt att jag är sned i kroppen. Min hägra sida är sned i höft/bäcken och jag tror jag har googlat mig till att mina knäproblem och mitt ryggont kan bero på det. Hade en diskussion med mamma om det igår och det visade sig att även hon haft problem med det i yngre år men gick till "någon" som fixade det. Hon minns dock inte om det är sjukgymnast eller kiropraktor.

Vad tror ni jag ska vända mig först?
Har en bra sjukgymnast som är inriktad på sportskador/åkommor i stan. eller bör jag vända mig till en kotknackare? Jag tänker att det inte bara är att knäcka tillbaka det utan att jag behöver träningen som krävs för att hålla kvar det med. Eller tänker jag fel där?
 
Jag har sista tiden upptäckt att jag är sned i kroppen. Min hägra sida är sned i höft/bäcken och jag tror jag har googlat mig till att mina knäproblem och mitt ryggont kan bero på det. Hade en diskussion med mamma om det igår och det visade sig att även hon haft problem med det i yngre år men gick till "någon" som fixade det. Hon minns dock inte om det är sjukgymnast eller kiropraktor.

Vad tror ni jag ska vända mig först?
Har en bra sjukgymnast som är inriktad på sportskador/åkommor i stan. eller bör jag vända mig till en kotknackare? Jag tänker att det inte bara är att knäcka tillbaka det utan att jag behöver träningen som krävs för att hålla kvar det med. Eller tänker jag fel där?
Du tänker rätt. Jag ramlade av en häst ganska illa och det stökade till det en hel del med kroppen.
Jag gick hos kiropraktor kanske 10 gånger med olika långa mellanrum, men gick också till en sjukgymnast med inriktning på sportskador. Från sjukgymnasten fick jag hjälp med olika sätt att träna och anpassning av träning för att stärka upp och inte "störa" kroppen när den jobbade sig tillbaka. Är nu tillbaka till att vara väldigt liksidig.

Med det sagt var jag liksidig från början (är tex ambidextriös), vet inte om du är medfött sned. Då tror jag att kiropraktor kan hjälpa men kanske inte göra dig 100% liksidig.
 
Jag har sista tiden upptäckt att jag är sned i kroppen. Min hägra sida är sned i höft/bäcken och jag tror jag har googlat mig till att mina knäproblem och mitt ryggont kan bero på det. Hade en diskussion med mamma om det igår och det visade sig att även hon haft problem med det i yngre år men gick till "någon" som fixade det. Hon minns dock inte om det är sjukgymnast eller kiropraktor.

Vad tror ni jag ska vända mig först?
Har en bra sjukgymnast som är inriktad på sportskador/åkommor i stan. eller bör jag vända mig till en kotknackare? Jag tänker att det inte bara är att knäcka tillbaka det utan att jag behöver träningen som krävs för att hålla kvar det med. Eller tänker jag fel där?

Det där är ju anledningen till mina ryggproblem. Jag gick och var sned typ hela livet utan att göra något åt det eller få någon bra hjälp när jag försökte.

Efter att ha tränat mycket löpning inför halvmaror både 2018 och 2019 och samtidigt tung styrketräning. Plus allt annat arbete som det innebär att ha hästar hemma på egen gård så sa det stopp ordentligt hösten 2019. Jag kunde inte ens sitta vid skrivbordet och jobba utan fick ligga uppallad i sängen för att det skulle funka hyfsat. Gick till kiropraktor, ortoped, gjorde MR och till sist till en superbra sjukgymnast. Jag har även ett ben som är ett par cm kortare än det andra som snedbelastade mig ännu mer så jag fick specialgjutna inlägg till skorna och sen jättebra hjälp med träning, stretch och rörlighet av sjukgymnasten. Tog ungefär två år att bli helt smärtfri i ryggen. Får lite bakslag ibland men det beror mest på att mina muskler fortfarande blir så otroligt spända och ömma lätt. Jag tränar fortfarande mestadels efter sjukgymnastens rehabschema men har även lagt inte lite andra övningar och löptränar lite igen.

Så jag tycker du ska börja med kiropraktor och sen sjukgymnast :)
 
Nu blir det lite ursäkta halvnaken 🙈
Men i och med att jag har fotat mig varje vecka är det först nu de senaste veckorna jag märkt snedheten. Det är alltså nu efter viktnedgång och allt som jag har börjat upptäcka det och jag tror att många av mina problem i tidigare åldrar kan bero på det. Vet inte om det är medfött eller kommit av någon av de X-antal avtrillningar. Detta är den nya bilden där jag tydligt ser snedheten i höften.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220210-093534__01.jpg
    Screenshot_20220210-093534__01.jpg
    83,7 KB · Visningar: 42
Man fick visst bara bifoga en bild/inlägg. men här upplever jag det inte alls lika tydligt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220210-093501.jpg
    Screenshot_20220210-093501.jpg
    99,3 KB · Visningar: 41
Jag har sista tiden upptäckt att jag är sned i kroppen. Min hägra sida är sned i höft/bäcken och jag tror jag har googlat mig till att mina knäproblem och mitt ryggont kan bero på det. Hade en diskussion med mamma om det igår och det visade sig att även hon haft problem med det i yngre år men gick till "någon" som fixade det. Hon minns dock inte om det är sjukgymnast eller kiropraktor.

Vad tror ni jag ska vända mig först?
Har en bra sjukgymnast som är inriktad på sportskador/åkommor i stan. eller bör jag vända mig till en kotknackare? Jag tänker att det inte bara är att knäcka tillbaka det utan att jag behöver träningen som krävs för att hålla kvar det med. Eller tänker jag fel där?
Jag har samma problem som blivit värre efter ha burit barn på ena armen i flera år. Jag har gått till lite olika genom åren, sjukgymnast, naprapat, massör och kiropraktor. Aldrig riktigt känt att jag fått långsiktig hjälp. Just nu går jag till en kiropraktor som jag känner att jag har förtroende. Han hjälper mig med både rätta till det kroppsliga och med träningen. Eventuellt att jag ska testa specialgjorda sulor beroende på hur jag svarar på den behandlingen vi gör just nu.
 
Jag har samma problem som blivit värre efter ha burit barn på ena armen i flera år. Jag har gått till lite olika genom åren, sjukgymnast, naprapat, massör och kiropraktor. Aldrig riktigt känt att jag fått långsiktig hjälp. Just nu går jag till en kiropraktor som jag känner att jag har förtroende. Han hjälper mig med både rätta till det kroppsliga och med träningen. Eventuellt att jag ska testa specialgjorda sulor beroende på hur jag svarar på den behandlingen vi gör just nu.

Jag hittade nu ett gäng som heter Fysiosport här i Varberg så jag tänker att jag ska kontakta dom. Så får vi se vad de säger om det. En bekant tipsade om det. De har både läkarutlåtande, sjukgymnast och vad som kan behövas.
Har inte tänkt på att det kan va benen som är olika långa, det ska kollas upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 686
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 607
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 468
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp