Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjohej, då var jag hemma.
Det blev 10km på 1:06:18. Med tanke på omständigheterna är jag skitnöjd.
Vi fick inte mycket hjälp annat än att det var platt bana. I övrigt var det 29 grader, luften stod still, kvalmigt, folk precis överallt (hornstulls strand är definitivt inte corona vänligt!). Vi lyckades springa lite fel på ett ställe, och det var lite halvkrångligt att nästla sig igenom slussenbygget.

De sista 2 kilometrarna var jag överhettad till tusen, tur att jag hade hjärnan med mig och kunde tugga på som den tjurskalle jag kan vara. Låg på maxpuls i 52 minuter, så inte så konstigt att kroppen blev överhettad till slut.
Oj, vilken insats! Bra kämpat! Kunde du njuta lite också eller var det bara fokus på målet?
 
Styrketräning idag, tog i och gick all-in så hade spaghetti kropp med skakiga arm- och benmuskler både under passet och efter. La till en ny maskin som verkligen tog på ett ställe jag inte känt förr under träning men som är ett problemområde smärtmässigt så blir bra att lägga till det och kanske få bukt på smärtan.

Visste inte riktigt hur man gör så kanske höll lite fel men tänker att det bara är att följa bilderna, kan ju liksom inte bli så fel i maskiner, visste ju inte heller vilken vikt jag ska ta men började på en där det var genomförbart men en utmaning.

Har inte hunnit med promenad målet än så ska få till minst 30 minuter promenadtid till under eftermiddagen/kvällen så jag kommer i mål på ca 1 mil.
 
Jag vill lära mig att göra en pull-up och har läst att det är bra att börja med gummiband som hjälp för att lära sig tekniken men ingenstans står det vilken styrka detta gummiband bör ha för en nybörjare på pull-ups. Är det en viss procent av ens vikt? Eller ska man ta vikten minus vad man klarar i latsdrag eller..?

Gymmet har tyvärr inga gummiband så jag kan inte testa mig fram innan jag köper 😔
 
Oj, vilken insats! Bra kämpat! Kunde du njuta lite också eller var det bara fokus på målet?
Jodå klart jag njöt, även om det kändes väldigt överhettat vissa stunder. Hade dessutom bästa pappa med mig så vi peppade varandra i värmen och hjälptes åt att distrahera min hjärna från att det var varmt och jobbigt :D
 
Den här veckan började jättebra, ett styrkepass i måndags, jag har äntligen fastnat lite för att träna de stora muskelgrupperna som ben, mage och rygg, tidigare har jag tyckt att det är aptråkigt! Framförallt rygg, men jag har fått en nytändning på skivstången. Tisdagen tog jag en lunchrunda, har mest gått powerwalks i sommar, där jag försöker hålla ett tempo på ca 7 KM timmen och ligger då på en puls mellan 130-140, i tisdags kom jag ut lite sent och fick en längre väg då det är vägbyggen på en av mina 5K rundor (så den blev 6K) för att hinna tillbaka till eftermiddagens möten lade jag in löpintervaller (7*1 min) det var riktigt kul, och pulshöjande, medelpulsen för passet höjdes rejält och landade på 150. Jag behöver verkligen komma igång med mer pulshöjande aktiviteter - under sommaren har min klocka knappt reggat några intensiva minuter (pulsenmätaren på klockan mäter dåligt och skippar jag pulsbandet får jag inga aktiva minutrar alls vid PW trots att jag pinnar på rejält)

Sedan kom paniken inför halvårsrapporteringen och medförde två totalt stillasittande dagar i går satt jag antingen i bil eller framför dator i 15 timmar, stegräknaren slutade på all time Low 2302 steg :crazy: i dag ska jag checka ut vid lunch och både ta en PW, lite styrka, städa, och fixa inför kvällens kräftskiva!
 
Igår blev det ett ridpass på banan, en ridtur i skogen, en promenad till och i skogen med barnen och hunden för att plocka svamp och sen en dryg halvtimmes pw med hunden :) Plus massage och stretch.

Idag vet jag inte riktigt hur det blir. Har inte bestämt mig för hur jag ska lägga upp dagen, beror på vädret :p
 
I går körde jag armstyrka och faktiskt en yoga.
Hade dock vansinnigt svårt att koncentrera mig på yogan och klarade inte att ta djupa andetag utan att vara på vippen att börja störtböla, så man kan lugnt säga att jag misslyckades kapitalt med yogan. :banghead:

Någon som har något tips på ett sånt där superlugn och återhämtande yogapass? Gärna något på youtube som är lätt att följa. Känner mig allmänt instablil i hjärnan och psyket och har sovit skitdåligt i natt.
 
I går körde jag armstyrka och faktiskt en yoga.
Hade dock vansinnigt svårt att koncentrera mig på yogan och klarade inte att ta djupa andetag utan att vara på vippen att börja störtböla, så man kan lugnt säga att jag misslyckades kapitalt med yogan. :banghead:

Någon som har något tips på ett sånt där superlugn och återhämtande yogapass? Gärna något på youtube som är lätt att följa. Känner mig allmänt instablil i hjärnan och psyket och har sovit skitdåligt i natt.
Jag brukar köra Deep strech med Adriene. Lugnt, inte fysiskt krävande utan mest strech och lugna rörelser och jag blir lugn av det programmet. Har lärt mig det utantill men kör det lite i min ordning och väljer vad jag vill göra. Gör det ofta när jag har ångest eller vill koppla bort hjärnan eller om jag är stressad.
 
I går körde jag armstyrka och faktiskt en yoga.
Hade dock vansinnigt svårt att koncentrera mig på yogan och klarade inte att ta djupa andetag utan att vara på vippen att börja störtböla, så man kan lugnt säga att jag misslyckades kapitalt med yogan. :banghead:
Det är verkligen inte att misslyckas! Du gjorde ju ett yogapass, försökte ditt bästa för den dagen och det var skitsvårt denna gången. Men du var på din matta och försökte och det är ju att lyckas på många sätt :)
 
Vi skulle egentligen varit iväg i helgen men det blev inställt (story of 2020) så jag har varit på gymet istället! Riktigt gött pass med massa bärande av kettlebell på olika vis och en riktig pulshöjare där man ska göra 100 kb-svingar och 100 knäböj med hantlar. Delas upp på valfritt sätt och jag kör det på tid 😇 Förra gången delade jag upp det i 10x10, denna gången i 20x5. Var jättejobbigt både och men tror 20x5 var bättre pga slapp byta övning så många gånger. Så kul att maxa lite!!
 
Den här veckan började jättebra, ett styrkepass i måndags, jag har äntligen fastnat lite för att träna de stora muskelgrupperna som ben, mage och rygg, tidigare har jag tyckt att det är aptråkigt! Framförallt rygg, men jag har fått en nytändning på skivstången. Tisdagen tog jag en lunchrunda, har mest gått powerwalks i sommar, där jag försöker hålla ett tempo på ca 7 KM timmen och ligger då på en puls mellan 130-140, i tisdags kom jag ut lite sent och fick en längre väg då det är vägbyggen på en av mina 5K rundor (så den blev 6K) för att hinna tillbaka till eftermiddagens möten lade jag in löpintervaller (7*1 min) det var riktigt kul, och pulshöjande, medelpulsen för passet höjdes rejält och landade på 150. Jag behöver verkligen komma igång med mer pulshöjande aktiviteter - under sommaren har min klocka knappt reggat några intensiva minuter (pulsenmätaren på klockan mäter dåligt och skippar jag pulsbandet får jag inga aktiva minutrar alls vid PW trots att jag pinnar på rejält)

Sedan kom paniken inför halvårsrapporteringen och medförde två totalt stillasittande dagar i går satt jag antingen i bil eller framför dator i 15 timmar, stegräknaren slutade på all time Low 2302 steg :crazy: i dag ska jag checka ut vid lunch och både ta en PW, lite styrka, städa, och fixa inför kvällens kräftskiva!
Jag tycker det är svinkul att få igång pulsen lite i samband med styrketräningen! Tips kanske 😊 Ex roddintervaller som avslutning eller som det jag gjorde idag 100 svingar + 100 knäböj på tid. Lite crossfit-inspirerat sådär 💪
 
Jag vill lära mig att göra en pull-up och har läst att det är bra att börja med gummiband som hjälp för att lära sig tekniken men ingenstans står det vilken styrka detta gummiband bör ha för en nybörjare på pull-ups. Är det en viss procent av ens vikt? Eller ska man ta vikten minus vad man klarar i latsdrag eller..?

Gymmet har tyvärr inga gummiband så jag kan inte testa mig fram innan jag köper 😔

Hur långt ifrån att klara det är du idag?

Kan du dra dig upp någon centimeter som mest så kommer ett hyfsat brett hjälpa dig mer (30-50 kg kanske). Kommer du upp en bit men inte hela vägen så ta ner en breddlek (10/20-30 kg). Det sistnämnda tycker jag är lämpligt till andra övningar också så jag hade nog satsat på ett sånt oavsett, för att ha möjlighet till mångsidighet :)

Är det ”för svagt” för att komma helt upp på en gång så kan du ändå använda dig av dem i kombo med att du gör excentriska, dvs du hoppar upp och sakta sänker dig ner.
 
Jodå klart jag njöt, även om det kändes väldigt överhettat vissa stunder. Hade dessutom bästa pappa med mig så vi peppade varandra i värmen och hjälptes åt att distrahera min hjärna från att det var varmt och jobbigt :D
Tänkte faktiskt på dig igår när jag var uppför slalombacken. Det var 19 grader och jag tyckte det var olidligt varmt 😅.
 
Kompenserade för uteblivet gympass genom att göra två av Adriennes 30 dagars-yoga i följd. Insåg att min yogamatta stinker svett :yuck: Kan man fräscha upp den på något vis eller är det en ny som gäller?
 
Kompenserade för uteblivet gympass genom att göra två av Adriennes 30 dagars-yoga i följd. Insåg att min yogamatta stinker svett :yuck: Kan man fräscha upp den på något vis eller är det en ny som gäller?
Min hund som är magsjuk bajsade på mattan och jag har skurat och skurat och skurat med alla möjliga medel så definitivt inget finns kvar men känns mindre fräscht:yuck::wtf:. Den andra hunden krafsade sönder nästan hela mattan, fick ha den ifred några dagar och nu måste jag kanske köpa en ny redan. Suck, dumma hundar .
 
Kompenserade för uteblivet gympass genom att göra två av Adriennes 30 dagars-yoga i följd. Insåg att min yogamatta stinker svett :yuck: Kan man fräscha upp den på något vis eller är det en ny som gäller?
Vet inte vad det är för material i din? Min luktade inte men tyckte att den började kännas ganska ofräsch så jag tog diskmedel och nån borste i duschen. Ättika brukar ju funka mot lukt om det krävs nåt mer än bara diskmedel? Vet inte om det är lämpligt för alla material men om alternativet är kasta och köpa ny så skadar det väl inte att testa.
 
Idag har jag kört på i full fart. Varit vaken sen 2 i natt, gått med hundarna, löppass på gymmet i för mig högt tempo och bra distans och sen städat i 3 timmar,varje detalj i hela lägenheten och organiserat saker. Blev så svettig så jag fick byta om.

Hantverkaren var här och satte in en ny kommod och sen undrade jag vad han använt för medel här för det luktade så konstigt, försökte med luftrenare i badrummet men det hjälpte inte, det luktade till och med i sovrummet och vardagsrummet där han inte varit. Insåg att det var jag som ansträngt mig så mycket och svettats så mycket att det var jag som luktade aceton/sprit. Kunde alltså inte skylla på någon annan. Mindre fräscht.

Utöver löpning, 3 timmar mega städning (bor i en tvåa på 45 kvm så visar lite på intensiteten) så har jag hittills promenerat 1,2 mil. Har en runda kvar också. Så har verkligen varit aktiv idag.

Kan ändå inte slappna av. Har ångest på topp idag och då kan jag inte slappna av. Bestämt att jag ska klara att ligga ner i soffan 20 minuter i sträck utan att resa mig eller komma på saker jag "måste" göra just då. Inte klarat det än idag.
 
Min hund som är magsjuk bajsade på mattan och jag har skurat och skurat och skurat med alla möjliga medel så definitivt inget finns kvar men känns mindre fräscht:yuck::wtf:. Den andra hunden krafsade sönder nästan hela mattan, fick ha den ifred några dagar och nu måste jag kanske köpa en ny redan. Suck, dumma hundar .

Djur är underbara ... För det mesta ;) Hoppas att du får ha framtida mattor i fred.

Vet inte vad det är för material i din? Min luktade inte men tyckte att den började kännas ganska ofräsch så jag tog diskmedel och nån borste i duschen. Ättika brukar ju funka mot lukt om det krävs nåt mer än bara diskmedel? Vet inte om det är lämpligt för alla material men om alternativet är kasta och köpa ny så skadar det väl inte att testa.

Det är något gummimaterial. En tjockare variant från casall som har några år på nacken nu (dock inte använd speciellt mycket förrän på sistone). Ska testa med diskmedel :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 557
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 601
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 675
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp