Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej bästa tränisar! Länge sen jag uppdaterade i den här tråden och det har varit medvetet, jag har helt enkelt inte känt mig redo att prata om träning sedan de hemska svackorna som jag haft på sistone. Det går ganska bra just nu i alla fall, och jag kommer säkert att dela med mig av mer lite senare under hösten!

Just nu har jag i alla fall en fråga som jag skulle behöva hjälp med. HUR viktigt är det att äta efter träning? Alla tjatar om det, men jag har svårt att få ihop det logistiskt och.. svårt att få ihop logiken med det. Jag tränar ofta efter middag, direkt efter jobbet är jag för trött så jag måste hem och vila och äta emellan. Vilket gör att jag alltid tränar ca 1 h efter middag. Om jag ätit precis innan, är det verkligen så viktigt att äta direkt efter då igen? Jag vet att jag kan ta en banan eller en macka bara, men jag tycker ändå det är bökigt att få ihop med matplaneringen. Jag är hemma vid 20-20.30, då vill jag bara duscha, ta en kopp te och sen sova. Är det jättedåligt eller ”helt OK”? Jag tänker att maten i magen knappt hunnit brytas ner ännu så det måste väl finnas energi att ta av där?
 
Hej bästa tränisar! Länge sen jag uppdaterade i den här tråden och det har varit medvetet, jag har helt enkelt inte känt mig redo att prata om träning sedan de hemska svackorna som jag haft på sistone. Det går ganska bra just nu i alla fall, och jag kommer säkert att dela med mig av mer lite senare under hösten!

Just nu har jag i alla fall en fråga som jag skulle behöva hjälp med. HUR viktigt är det att äta efter träning? Alla tjatar om det, men jag har svårt att få ihop det logistiskt och.. svårt att få ihop logiken med det. Jag tränar ofta efter middag, direkt efter jobbet är jag för trött så jag måste hem och vila och äta emellan. Vilket gör att jag alltid tränar ca 1 h efter middag. Om jag ätit precis innan, är det verkligen så viktigt att äta direkt efter då igen? Jag vet att jag kan ta en banan eller en macka bara, men jag tycker ändå det är bökigt att få ihop med matplaneringen. Jag är hemma vid 20-20.30, då vill jag bara duscha, ta en kopp te och sen sova. Är det jättedåligt eller ”helt OK”? Jag tänker att maten i magen knappt hunnit brytas ner ännu så det måste väl finnas energi att ta av där?
Det rekommenderas ju att äta efter träning eftersom det hjälper muskeltillväxten och återhämtning (enligt forskning på män). Men du MÅSTE ju inte. Det är inte jätteviktigt. Beroende på vad du äter till middag kommer du redan ha lite proteiner och grejer i kroppen så att säga, som kroppen kan använda.
Du kanske märker att det tar lite längre tid för dig att återhämta dig, eller att bygga muskler, men nej - jag tycker personligen att man kan ta hetsen kring att äta efter träning med en nypa salt.
Det är dock bra att veta om det, så att man kan ändra om lite i hur man äter om man skulle märka att man var väldigt trött på morgonen efter osv.
:)
 
Det rekommenderas ju att äta efter träning eftersom det hjälper muskeltillväxten och återhämtning (enligt forskning på män). Men du MÅSTE ju inte. Det är inte jätteviktigt. Beroende på vad du äter till middag kommer du redan ha lite proteiner och grejer i kroppen så att säga, som kroppen kan använda.
Du kanske märker att det tar lite längre tid för dig att återhämta dig, eller att bygga muskler, men nej - jag tycker personligen att man kan ta hetsen kring att äta efter träning med en nypa salt.
Det är dock bra att veta om det, så att man kan ändra om lite i hur man äter om man skulle märka att man var väldigt trött på morgonen efter osv.
:)

Tack för bra svar! Jag kan känna mig lite stressad över det ibland, att man inte bara ska få in jobb, kost, träning och alla andra måsten i vardagen utan dessutom planera i vilken ordning. Min träning går lite i perioder och när jag tränat för marathon, eller byggt muskler så har jag alltid ätit efteråt eftersom fokus har varit en prestation. Idag vill jag, i ärlighetens namn, fokusera på att tappa lite vikt ett tag. Då märker jag också att mina träningspass blir lite lugnare och kroppen kanske inte heller behöver kost för optimal prestation. Skulle jag växla upp träningen till mycket hård igen så skulle jag nog absolut äta direkt efter. Men idag, lite annat fokus som sagt.
 
Tack för bra svar! Jag kan känna mig lite stressad över det ibland, att man inte bara ska få in jobb, kost, träning och alla andra måsten i vardagen utan dessutom planera i vilken ordning. Min träning går lite i perioder och när jag tränat för marathon, eller byggt muskler så har jag alltid ätit efteråt eftersom fokus har varit en prestation. Idag vill jag, i ärlighetens namn, fokusera på att tappa lite vikt ett tag. Då märker jag också att mina träningspass blir lite lugnare och kroppen kanske inte heller behöver kost för optimal prestation. Skulle jag växla upp träningen till mycket hård igen så skulle jag nog absolut äta direkt efter. Men idag, lite annat fokus som sagt.
Låter toppen ju, i så fall skulle jag definitivt inte stressa så mycket över att äta efter träning :) Bara det funkar och man inte känner sig matt dagen efter liksom.
 
Hur har jag missat den här tråden‽ :D Jag håller på med lite av varje, men framför allt dans. Resten är mest för att träna inför dansen, så att säga, och då blir det spinning, styrketräning, en jädra massa stretching, oftast rehab på någon skada för de kommer och går. Sen gör jag en del fysiskt arbete också som jag räknar till träning, t.ex. att slå med lie på sommaren, såga ner träd och hugga ved på vintern, och på våren är det mosskrattning som tar mest tid och energi. Är stolt över att jag inte använder en enda el- eller bensindriven maskin för att vårda mina marker, utan här är det muskelkraft som gäller! Kan verkligen rekommendera det för er som vill få riktigt bra corestyrka!
 
Hej bästa tränisar! Länge sen jag uppdaterade i den här tråden och det har varit medvetet, jag har helt enkelt inte känt mig redo att prata om träning sedan de hemska svackorna som jag haft på sistone. Det går ganska bra just nu i alla fall, och jag kommer säkert att dela med mig av mer lite senare under hösten!

Just nu har jag i alla fall en fråga som jag skulle behöva hjälp med. HUR viktigt är det att äta efter träning? Alla tjatar om det, men jag har svårt att få ihop det logistiskt och.. svårt att få ihop logiken med det. Jag tränar ofta efter middag, direkt efter jobbet är jag för trött så jag måste hem och vila och äta emellan. Vilket gör att jag alltid tränar ca 1 h efter middag. Om jag ätit precis innan, är det verkligen så viktigt att äta direkt efter då igen? Jag vet att jag kan ta en banan eller en macka bara, men jag tycker ändå det är bökigt att få ihop med matplaneringen. Jag är hemma vid 20-20.30, då vill jag bara duscha, ta en kopp te och sen sova. Är det jättedåligt eller ”helt OK”? Jag tänker att maten i magen knappt hunnit brytas ner ännu så det måste väl finnas energi att ta av där?
Jag har inte en massa forskning som backar upp mig nu, men viktigt för vad? Är du inte elitidrottare skulle jag säga ; ät när du hungrig och när det passar dig bäst.
 
Jag har inte en massa forskning som backar upp mig nu, men viktigt för vad? Är du inte elitidrottare skulle jag säga ; ät när du hungrig och när det passar dig bäst.
Håller med, med tillägg om att du lär märka skillnad om det finns någon för dig. Om jag tränar intensivt, vi snackar spinning eller dans i 1-3 timmar, och inte äter efteråt så märker jag det dagen efter om jag tränat på kvällen som att jag har ont i hela kroppen och är allmänt mycket svagare. För att inte tala om när jag glömt att dricka ordentligt efter träningen... då är jag som sjuk dagen efter.
 
Jag har inte en massa forskning som backar upp mig nu, men viktigt för vad? Är du inte elitidrottare skulle jag säga ; ät när du hungrig och när det passar dig bäst.

För att inte förlora muskeltillväxten, sägs det. Alltså att om jag bryter ner muskeln med styrketräning och sedan inte fyller på med energi så kommer den inte växa sig starkare. Med andra ord har träningspasset inte resulterat i någonting (förutom möjligtvis att det är skönt att träna samt lite förbränning) och man hade lika gärna kunnat skippa det. Så det är väl det jag vill undvika, att lägga timmar på gymmet som inte ger något resultat alls styrkemässigt. Då hade jag lika gärna kunnat ta en promenad. Men med det sagt så tycker jag som sagt att det borde räcka med att äta regelbundet och innan passet, för att kroppen ska ha tillräckligt mycket energi att ta av. Såvida man inte tränar superhårt och fokuserar på just prestation och utveckling.
 
För att inte förlora muskeltillväxten, sägs det. Alltså att om jag bryter ner muskeln med styrketräning och sedan inte fyller på med energi så kommer den inte växa sig starkare. Med andra ord har träningspasset inte resulterat i någonting (förutom möjligtvis att det är skönt att träna samt lite förbränning) och man hade lika gärna kunnat skippa det. Så det är väl det jag vill undvika, att lägga timmar på gymmet som inte ger något resultat alls styrkemässigt. Då hade jag lika gärna kunnat ta en promenad. Men med det sagt så tycker jag som sagt att det borde räcka med att äta regelbundet och innan passet, för att kroppen ska ha tillräckligt mycket energi att ta av. Såvida man inte tränar superhårt och fokuserar på just prestation och utveckling.
Så som jag förstått det är det absolut inte så svart/vitt som att passet inte ger någon muskeltillväxt alls om man inte äter ordentligt efter. Har för mig att Styrkelabbet brukar säga att det viktigaste hur du äter utslaget över hela dygnet, men får du i dig allt du ska spelar det inte jättestor roll när. Sen kan man ju nörda ner sig och optimera in absurdum och då spelar det ju såklart roll när och hur man äter men det är ju inte så viktigt för de flesta :)
 
Så som jag förstått det är det absolut inte så svart/vitt som att passet inte ger någon muskeltillväxt alls om man inte äter ordentligt efter. Har för mig att Styrkelabbet brukar säga att det viktigaste hur du äter utslaget över hela dygnet, men får du i dig allt du ska spelar det inte jättestor roll när. Sen kan man ju nörda ner sig och optimera in absurdum och då spelar det ju såklart roll när och hur man äter men det är ju inte så viktigt för de flesta :)

Skönt att höra!
 
Jag vill lära mig att göra en pull-up och har läst att det är bra att börja med gummiband som hjälp för att lära sig tekniken men ingenstans står det vilken styrka detta gummiband bör ha för en nybörjare på pull-ups. Är det en viss procent av ens vikt? Eller ska man ta vikten minus vad man klarar i latsdrag eller..?

Gymmet har tyvärr inga gummiband så jag kan inte testa mig fram innan jag köper 😔
Jag skulle köpt ett par olika gummiband om det inte fanns på gymet + kompletterat med att träna negativa chins och dessa:
 
Hmm, har också funderat på det där med mat efter träning, jag kör oftast på den klassiska bananen eller väntar till nästa måltid. Tänker också att det är dagen totalt som spelar roll. Jag försöker lita på kroppen och lyssna på den, tänker att kroppen vet vad den behöver.

Jag känner när kroppen vill ha något efter träningen. Ibland får jag mindre hungerskänslor när jag tränar men då kan jag istället vara hungrigare dagen efter. Ibland måste jag ta den där bananen för att jag tagit i så mycket att jag känner mig skakig och svag i kroppen. Att kroppens resurser är slut. Då behöver jag få i mig något. Min banan glider ju ner snabbt och smidigt så inget som tar tid.
 
Jag har nog inte sett så otränad ut som nu på typ 20 år men igår hade jag en hantverkare här som helt hipp som happ sa att oj vad väl tränad jag såg ut. Sa då att jag gillar att träna och då sa han att det syntes. Tror inte riktigt på honom för jag tycker inte mina ansträngningar gett synliga resultat än men rolig sak att få höra ändå :D
 
RPM på förmiddagen - faktiskt nästan gränsande till skönt den här gången. Svettigt, jobbigt och flåsigt, men på ett bra sätt. Jag kände mig mjuk och avslappnad efteråt.

Resten av dagen har varit väldigt slapp, inte ens en vettig promenad har jag kommit ut på. Soffhäng med kanelbulle.
 
Sitter och kollar på löparskor. Fick presentkort i födelsedagspresent som jag tänkte utnyttja.
Funderar på ett par lite mer dämpade, som jag kan ha när jag ska springa långpass i höst. Nu har jag mest skor med väldigt lite dämpning och jag märkte på knäna sist jag sprang massa långpass att de blev "trötta" 🤔
 
Presspass på gymmet i morse. Bänkpress, hantelpress, stående press. Axlar, bröst och armar. Inte mina starkaste muskelgrupper men jag tycker mig vara hyffsat tekniskt duktig i dem.

Byggde på med ett yogapass här på kvällen. Har tillbringat hela dagen med näsan i en bok så det var skönt att få rätat ut ryggen.
 
Efter ännu en sömnlös natt, en jobbig hund, kurs och hur mycket vandrande som helst för att få honom att kissa och framförallt bajsa och ärenden till affären och total omorganisation i en garderob som jag slängde massor av saker ifrån så är jag idag lite sur och bitter.

Irriterad på hunden,opepp inför morgondagens kurs och sen fika hos mig och redigt trött på allt gnäll från unghunden. Han var dålig i magen tidigare men idag har vi varit ute 8-9 gånger men han bajsar inte men gnäller ändå, jag springer ut och in och måste ju ta mig ut från innergården och hitta lämplig plats. Ett projekt

Skulle tränat styrka på gymmet men det blev ett hemmaträningspass med crunches, sneda sit ups, flera övningar med pilatesbollen som var fokus på bål och lår och rygg, knäböj med en av mina nya kettlebells i famnen (har köpt en 8 kg och en 12 kg) och körde kettlebells swings.

Freestylen var rolig men har lite svårt att orka med en hel timme. Klarar inte för mycket intryck. Kursen är egentligen 1,5 timme men jag känner mig klar vid 45-60 minuter och hundarna också.

Märkt att min stubin varit kort idag och det stör mig, jag är annars tålamodet själv.

Stör mig också att morgondagens löppass nog inte hinns med och att jag inte orkade träna på gymmet idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 565
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 603
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp