Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det för lopp? 😃
Det är ett lopp runt södermalm (i Stockholm). 10km :)
De har valt att göra det som ett dropin lopp, så man droppar in mellan 17:30-20:30 varje dag hela den här veckan. Det kommer vara små klungor som släpps iväg, och så får man springa in i mål.
Tyvärr kan de ju inte spärra av så man har fri väg fram men ändå, är sjukt taggad på att stå i startfålla och springa i mål nu när precis alla lopp jag anmält mig till i år har ställts in.
 
Inspirerad av @zassoo och @Trollunge köpte jag också passet Hållbar kropp och körde första passet igår. Min kropp har inte sett gymmet sen i februari så det var tuuungt och jag orkade inte alla set så här första gången men jobbar med att känna att det är ok ändå, ett halvt pass är bättre än inget pass. Gillar upplägget med färdigkomponerade pass.

Målet är att köra 2 gånger/vecka och se en stadig utveckling. Känner mig faktiskt lite pepp på träning för första gången på länge så tack för inspirationen!
 
Måste säga att massagepistolen var ett riktigt bra köp! Kör den en stund i nacken och på axlar och skuldror varje dag jag jobbar och det håller mycket av mina spänningar borta :up:

Planen för idag är ridning på lunchen och ikväll en sväng till skogen.
 
Inspirerad av @zassoo och @Trollunge köpte jag också passet Hållbar kropp och körde första passet igår. Min kropp har inte sett gymmet sen i februari så det var tuuungt och jag orkade inte alla set så här första gången men jobbar med att känna att det är ok ändå, ett halvt pass är bättre än inget pass. Gillar upplägget med färdigkomponerade pass.

Målet är att köra 2 gånger/vecka och se en stadig utveckling. Känner mig faktiskt lite pepp på träning för första gången på länge så tack för inspirationen!
Vad roligt! 🤩
Jag körde pass 3 för andra gången idag och det kändes bra! Roddintervallerna på slutet tar verkligen där de ska och höftlyften med skivstång mot bänk bränner ordentligt i ben och rumpa 😅
Mitt mål är också att träna två gånger/vecka och jag känner att det verkligen funkar med detta programmet iom att alla pass är helkropp och väldigt allsidiga. Känner mig redan starkare 👍👍👍
 
Chansar att ställa frågan här (istället för på facebook där alla dryga hänger).

Finns det skonsamma övningar man kan göra? Skonsamt för rygg/axlar/bröstrygg.
Jag har en del smärtproblematik och klarar inte av hårdare träning, men min läkare rådde mig att motionera/träna mera. Jag kör vanligen promenader och yoga, men finns det även skonsammare styrkeövningar man kan göra måntro?
 
Chansar att ställa frågan här (istället för på facebook där alla dryga hänger).

Finns det skonsamma övningar man kan göra? Skonsamt för rygg/axlar/bröstrygg.
Jag har en del smärtproblematik och klarar inte av hårdare träning, men min läkare rådde mig att motionera/träna mera. Jag kör vanligen promenader och yoga, men finns det även skonsammare styrkeövningar man kan göra måntro?
Du kanske kan lägga in lite styrketräning där du använder din kroppsvikt som tyngd? Eller alternativt lägga in mer stärkande övningar/positioner när du gör yoga.
 
Chansar att ställa frågan här (istället för på facebook där alla dryga hänger).

Finns det skonsamma övningar man kan göra? Skonsamt för rygg/axlar/bröstrygg.
Jag har en del smärtproblematik och klarar inte av hårdare träning, men min läkare rådde mig att motionera/träna mera. Jag kör vanligen promenader och yoga, men finns det även skonsammare styrkeövningar man kan göra måntro?
Borde absolut finnas en hel del grejer du kan göra men jättesvårt att svara exakt vad när man inte är typ sjukgymnast + vet din problematik 😊 Men jag tänker som @Luem att börja med kroppsvikt och sen känna sig fram vad som funkar?
Vad tror du om ex knäböj med kroppsvikt? Ev lägga till miniband runt knäna för lite mer utmaning. Höftlyft, utfall? Googla olika styrkeövningar och testa de du tror kan funka? 😃
 
Chansar att ställa frågan här (istället för på facebook där alla dryga hänger).

Finns det skonsamma övningar man kan göra? Skonsamt för rygg/axlar/bröstrygg.
Jag har en del smärtproblematik och klarar inte av hårdare träning, men min läkare rådde mig att motionera/träna mera. Jag kör vanligen promenader och yoga, men finns det även skonsammare styrkeövningar man kan göra måntro?

Jag är verkligen inte sjukgymnast men jag tänker som övriga: låg belastning (kroppsvikt) och gå väldigt långsamt fram. Gör hälften av vad du tror du klarar till en början och jobba dig upp därifrån. Fokusera på position och kontroll i alla rörelser, inte kraft/styrka.
 
Tjojo tjoho, är mega glad för att jag kunde springa idag. Valde en riktigt kort distans för att komna igång lugnt och känna att jag klarar mer och har ork nästa gång och få positiv energi för att jag känner mig nöjd med mig själv, lite egoboost :D Det var så härligt så längtar till imorgon eller fredag när jag ska springa igen.

Planen för resten av veckan är att få till minst 2-3 dagar med löpning och 1-2 styrka. Vad jag väljer beror på hur kroppen känns och vad som är roligast.

Nu ska jag ut på långpromenad och sen yoga lite senare.
 
Chansar att ställa frågan här (istället för på facebook där alla dryga hänger).

Finns det skonsamma övningar man kan göra? Skonsamt för rygg/axlar/bröstrygg.
Jag har en del smärtproblematik och klarar inte av hårdare träning, men min läkare rådde mig att motionera/träna mera. Jag kör vanligen promenader och yoga, men finns det även skonsammare styrkeövningar man kan göra måntro?
Är inte heller expert men för mig fungerar övningar med min pilatesboll och att då välja ut övningar som passar just då. Finns mycket att se/läsa och få inspiration. Jag tränar ofta med min boll och får ut effektiv men mild träning. Har du sökt upp en fysioterapeut?
 
Tjohej, då var jag hemma.
Det blev 10km på 1:06:18. Med tanke på omständigheterna är jag skitnöjd.
Vi fick inte mycket hjälp annat än att det var platt bana. I övrigt var det 29 grader, luften stod still, kvalmigt, folk precis överallt (hornstulls strand är definitivt inte corona vänligt!). Vi lyckades springa lite fel på ett ställe, och det var lite halvkrångligt att nästla sig igenom slussenbygget.

De sista 2 kilometrarna var jag överhettad till tusen, tur att jag hade hjärnan med mig och kunde tugga på som den tjurskalle jag kan vara. Låg på maxpuls i 52 minuter, så inte så konstigt att kroppen blev överhettad till slut.
 
Tjohej, då var jag hemma.
Det blev 10km på 1:06:18. Med tanke på omständigheterna är jag skitnöjd.
Vi fick inte mycket hjälp annat än att det var platt bana. I övrigt var det 29 grader, luften stod still, kvalmigt, folk precis överallt (hornstulls strand är definitivt inte corona vänligt!). Vi lyckades springa lite fel på ett ställe, och det var lite halvkrångligt att nästla sig igenom slussenbygget.

De sista 2 kilometrarna var jag överhettad till tusen, tur att jag hade hjärnan med mig och kunde tugga på som den tjurskalle jag kan vara. Låg på maxpuls i 52 minuter, så inte så konstigt att kroppen blev överhettad till slut.

Imponerande insats! Grattis! :banana: Nästan en timma med maxpuls låter som tortyr i mina öron ;)
 
Jag tuggar på med daglig yoga och långsamt ökad motivation i styrketräningen. Var uppe och testade med mina egentliga arbetsvikter idag. 10or i mark, pyramidset med pausböj och rumänska marklyft. Styrkan finns där men nervbanorna har flyttat lite på sig så det saknas automatisering i rörelserna. Pausböjen blev därför lite läbbig på högre vikter och jag bröt även om det nog fanns kraft kvar. Första repen i rumänska marklyft blev spännande då vikten plötsligt slog i golvet innan jag hade en tanke på att vända rörelsen :rofl: Mitt riktmärke att vända strax innan ryggen krummar funkar inte längre - massor av framåtfällningar i yogan har gett resultat!
 
Tjohej, då var jag hemma.
Det blev 10km på 1:06:18. Med tanke på omständigheterna är jag skitnöjd.
Vi fick inte mycket hjälp annat än att det var platt bana. I övrigt var det 29 grader, luften stod still, kvalmigt, folk precis överallt (hornstulls strand är definitivt inte corona vänligt!). Vi lyckades springa lite fel på ett ställe, och det var lite halvkrångligt att nästla sig igenom slussenbygget.

De sista 2 kilometrarna var jag överhettad till tusen, tur att jag hade hjärnan med mig och kunde tugga på som den tjurskalle jag kan vara. Låg på maxpuls i 52 minuter, så inte så konstigt att kroppen blev överhettad till slut.
Wow bra jobbat!! 🥳🥳
Låter i mina öron som rent ut sagt vidriga förhållande för löpning 😇😅 Imponerad!
 
Måste säga att massagepistolen var ett riktigt bra köp! Kör den en stund i nacken och på axlar och skuldror varje dag jag jobbar och det håller mycket av mina spänningar borta :up:

Planen för idag är ridning på lunchen och ikväll en sväng till skogen.
Vad köpte du för någon? Vi är ute efter en med det finns ju så många och i så många prisklasser.
 
Började dagen idag med ett ridpass på banan med ena hästen. På lunchen ska jag rida den andra hästen med shettisen som handhäst, men det blir en tur i skogen så inte så väldans ansträngande för min del. Men ändock vardagsmotion :)

Blir nog promenad till och från svärföräldrarna i em också eller om jag tar en längre promenad ikväll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 558
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 601
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 675
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp