Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

vad kul att det gick bra!

kl
har inte skrivit här på några veckor... Igår red jag iaf Valentino. Han är ganska stor, med stort steg och så är han rätt framåt. Vi skulle galoppera över bommar och få in så många galoppsprång som möjligt. Det gick mycket bättre än väntat, fastän ytterdörrarna stod öppna och skakade och smällde lite i vinden, och Valentino tog naturligvis chansen att bli lite rädd och öka varje gång jag red förbi dem. I slutet gick det faktiskt riktigt bre, han har bra balans och takt men är ändå rätt svår att korta ibland, eftersom han är så framåt och helst sträcker ut sina långa ben och springer foooort :p. Men det var jobbigt, vi körde väldigt intensivt och det var rätt varmt och kvavt i ridhuset trots de öppna dörrarna.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

kl

Linus ska operera bort en ink på måndag, så förmodligen har jag redan ridit terminens sista lektion på honom :( Jättetråkigt, fast skönt ändå att det gick så bra sista gången.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

oops var visst ett tag sen jag skrev här :O

*kl
Fick rida en för mig helt ny häst idag på ridskolan, hon har iofs stått på ridskolan hela terminen och så, men jag har inte ridit henne tidigare.
En jätte trevlig liten sak, kanske inte den snyggaste men hon var trevlig och rida :)

Kan bjuda på en bild iaf:
254935_10150188295208042_556378041_6934535_371146_n.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL
Har precis kommit hem från dagens ridlektion- vi red dressyr och jag fick Meja. (Vilket jag var väldigt glad över!) :) Hon är verkligen lik Milly har jag kommit på. Lite lagom pigg och så har hon en jääätte fin galopp, mjuk och så är det så lätt att få henne att fatta galopp, det går liksom lite av sig själv. Vi fick rida ganska självständigt i början och jobbade mycket på volter. Nästa gång är det sista lektionen för året och vi har bestämt att vi ska hoppa terräng eftersom det är så kul! :D Vi har fått önska hästar också, så jag ska rida Meja igen hehe. :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl*

Måste bara fråga, var står era ridlärare under lektionen?

Jag är van vid att ridläraren står i manegen, men var nyligen med om en lektion där ridläraren satt på läktarn och ropade sina instruktioner hela lektionen. Klart udda med mina ögon, men det kanske är vanligt, även om jag inte sett det förut?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Mina ridlärare står nere i ridhuset, har aldrig sett något annat heller. Låter jättekonstigt?

Red privatlektion på Killen idag och red igenom LA:3. Jag KAN inte sitta ner med stigbyglar, varför kan man inte få tävla utan? :( Jag och tränaren kom fram till att jag ska skita i poängen på måndag och satsa på att ta igenom grundhjälperna ordentligt vilket förhoppingsvis lönar sig senare i programmet eller på nästa tävling. Vi kan ju egentligen, men han blir så nonchalant mot grundhjälperna i vissa lägen samt att han blir ganska tittig och spänd när han är själv (vilket gör honom ännu svårare att sitta på, och då blir han ännu spändare osv). LB:2 får vi väl se hu det går, har inte ridit igenom det något i förväg men det är ju mest en enda lång transportsträcka. Kan vara det tråkigaste programmet någonsin?

lb_2_trakigaste_dressyrprogrammet_ever.jpg


Och så en bild på min fina ponny :D
brun_smokey_p.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Min ridlärare står alltid inne i manegen, oftast i mitten men ibland kommer hon fram till oss var och en (till exempel när vi gör någon övning i skritt, som öppna/sluta).
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Inte aktiv i tråden men är inne och läser lite då och då!

Våra instruktörer står till största delen inne på ridbanan och placerar sig där det är bäst för stunden. Men visst har det hänt vid någon specifik övning att man har hittat dom uppe på läktaren också, för att få en annan överblick över en specifik övning! Dock hör det till ovanligheterna, men det händer.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Red min sista lektion för terminen idag och det gick superbra.:D
Hade Denice som jag ridit en del och dagens övning var på åttvolt, mycket trav och galoppfattningar.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

min ridlärare står (eller, ja, sitter) i alltid manegen. Eller, tja, det händer att vi får värma upp självständigt utan att hon är där, fast den tiden räknas ju inte in i lektionen då.

kl
I fredags red jag Undici, och vi jobbade mycket med galoppombyten, bl.a. red vi på en 8-volt i galopp, och red snett igenom och rätt upp där vi först skulle ställa hästen "inåt" åt det gamla varvet (haha, om någon förstår hur jag menar), sedan ställa om åt andra håller och sen byta galopp. Det var ganska svårt att få Undici att inte byta galopp för tidigt, han uppfattade direkt att jag ställde om som att "ok, vi ska byta varv, då byter jag galopp", och han vet väl också vad som brukar hända när man vänder snett igenom i galopp...
men det gick ändå rätt bra, han var iaf inte lika fjantig som sist jag red honom (vi var ute på ridbanan och det var fullt med rådjur í buskarna då).
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
I onsdags red jag först Logan, vi gjorde en övning där vi skulle rida slutor på diagonalen, gick inte alls bra trots att jag ridit honom en del denna termin. Sedan red jag Britta på lektion nr 2 på onsdagen och samma övning där men gick bättre på Britta än vad det gjorde på logan.

Och igår red jag ut på fina frolic :) hon tyckte dock inte att det var så roligt och halka efter, hon är ganska liten och har inte så stor galopp.

Och ikväll ska jag hoppa lektion på Golden och sen är det tre lektioner på ons då jag inte ska rida på söndag så.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Igår red jag sista ridlektionen, jag hade som sagt Meja och vi hoppade lite på terräng banan. Det gick jätte bra, några vägringar men hon hoppade super fint och jag kände att jag hade bra kontroll över henne även om hon blev lite väl taggad imellanåt. Kul att avsluta på det här sättet, plus att vi bara var 3 stycken som red igår. :) Efter sommaren ska jag ju hyra en häst från AWsporthorses och ha den uppstallad på Torns- jag kommer nog fortsätta skriva här (om jag fortfarande räknas som ridskoleryttare?). Det ska iallafall bli jätte kul- jag har längtat efter en "egen" häst hur länge som helst ju! :D Det blir provridning nästa vecka, ska bli spännande. :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Klart du ska fortsätta skriva här, jag vill ju veta hur det går!

Jag och Killen tävlade igår.
På framridningen till LB var han fin. Mellantraverna fick galoppinslag hela tiden men annars skötte han sig utmärkt. En del tittande i hörnet men det gick över så småningom. Kom in på banan och han var inte så tittig i hörnet, i vanliga fall brukar han slänga sig där när man rider själv så det var ju skönt att han skippade. Däremot hade vi ytterdörren på kortsidan öppen = en stor solkatt på marken som bara väntade på att få äta upp små bruna hästar!

Grundkänslan i detta programmet var rätt bra. Jag kunde rida på framåt utan att han blev stark. Dock blev han väldigt hög i nacken på kortsidan vid solkatten. Fick mest sexor och ett par sjuor, men i mellangångarterna på diagonalerna gick han emot handen och slog sig fri i upptagningarna så fick femmor där + på lösgjordheten. I första uppridningen ville han inte alls stanna, så han slog sig fri innan halten. Efter andra mellangaloppen fick jag inte alls tillbaka honom i traven så han slängtravade typ hela kortsidan och hela långsidan tills jag kom på att det var halt, och gjorde en sjukt sned och slarvig halt hehe. Fick en poäng från 60% och fyra poäng från placering :p

På framridningen till LA var han helt fantastiskt fin, jättelydig och lyssnade fint. När vi kom in på banan vart det nog för mycket för hans huvud helt enkelt, han blev jättespänd och springig. Förutom alla tusen missar vi fick med oss fick jag göra flera extra övergångar och en volt. Förhoppningsvis lyssnar han bättre på mig nästa gång vi tävlar, och miljöträning var det ju iallafall. Vi skrapade ihop hela 50% och kom sist ;) Men jag vet att vi kan göra detta programmet så otroligt mycket bättre. Bara att träna på att tävla helt enkelt.

Bildbomb kommer här:
kolla_vilken_fin_hast_jag_har_ridit_pa_idag_pa_framridningen_till_LB_var_han_fin_hest.jpg

hest.jpg

och_okej_helt_seriost_ar_det_nan_som_har_varsta_universalknepet_for_att_kunna_sitta_ner_i_traven_sa.jpg

killen.jpg

men_har_var_han_fin.jpg

killen.jpg

han_borjar_bli_sa_fin_i_galoppen_D.jpg

fin_hest_framridning_LA.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Då ska jag fortsätta skriva här så mycket jag kan! :)
Tråkigt att det inte var dom bästa resultaten på tävlingen- men det är väl ändå känslan som räknas? (Säger hon som aldrig tävlat innan haha...) Ser iallafall fint ut på bilderna. :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
Ska dra iväg till stallet snart :p
för att rida terminens sista tre lektioner :p
Ena är för att jag inte kan rida på söndag, och dem andra två är lektioner jag köpt av folk så =)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Åh himmel! :o

Lycka till!

Snygga bilder förresten, LLaika!
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja det är väl det egentligen, och jag är nöjd att jag höll mig till min plan även om det gav oss många minuspoäng :)

cattiz: Tack!

Igår var min sista hopplektion på Linus då jag tar studenten nästa tisdag. Jag var ganska slarvig och det var inte en av dom bästa gångerna direkt. På ett räcke red jag riktigt dåligt, jättedålig väg och när jag inte hittade någon distans övergav jag honom helt så det blev ett stopp. Annars räddade den fantastiska hästen mig i många lägen :love: Skulle vilja rida honom i dressyren lite så jag hittar fler knappar i markarbetet. Film: http://www.youtube.com/watch?v=UhvdcmsOSAw
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
Då var terminens sista ridlektioner för mig avklarade på :'( först en timmes dressyr på Ägrim som gick överförväntan, sedan en dressyrlektion på Vera som inte gick bra alls, och sist en hopplektion på lilla söta Golden :D men nu är det lååång tid kvar tills det blir att sitta på hästryggen igen.. Men bra avslut iaf 2/3 lektioner som gick bra =)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Idag har jag varit och provridit 3 ponnyer på AW- det var sjukt varmt men jätte kul, och trevliga personer som jobbar där. :)
Först provred jag Lussan som är en 20 årig D ponny, lite lugnare och en väldigt bra läromästare. Har tävlat upp till Msv i hoppning, jätte snäll i hanteringen. Sen red jag Harry som är en maxad C ponny, 6 år gammal och inte så utbildad än. Väldigt seg men taggade till lite när jag hoppade. Och sist så provred jag också Zino som är 16 årig maxad D ponny och även han tävlat höga klasser. Väldigt fin, kändes nästan som en stor häst när man red honom.
Alla tre jätte fina ponnyer, men jag tyckte Lussan var bäst. Eftersom jag aldrig haft häst innan så är det bra med en läromästare- och så kändes det helt rätt med henne. Så om allt går enligt planerna hämtar vi henne i Augusti! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp