Linda_A
Trådstartare
Många smärthästar blir reaktiva, spökiga, försöker sticka etc.
De är redan i fysisk stress och det krävs då väldigt lite för att det ska explodera.
Smärta högt tycker jag ger mycket flykttendenser och explosioner.
Har de KS kan det ju vara så att de måste ridas lösgjort i en form som inte triggar KS:en. Det kanske inte är någon ridskoleryttare förmår.
Vissa hästar blir bockiga även i hage eller på lina för att själva försöka bocka bort spänning och ev låsning i ryggen tex.
Det jag tycker man borde se är ett i övrigt stressat beteende men förutom när det dyker upp oväntade ljud så är hon väldigt avslappnad just nu. Hon brukar visa väldigt tydligt när hon har ont, både från marken och i ridningen.
Utesluter inget men tror nog minst på att det är hennes KS. När hon hade inflammation i ett ligament i ryggen och vi behandlade för det så var det väldigt tydligt i ridningen, hon gick inte fram alls.
Eftersom vädret tillät idag så red jag henne en stund utomhus. Blåsigt som bara den men hon var helt cool och jättemjuk och fin i traven. Galopperade inte bara för att jag fortfarande känner mig osäker och då blir det inget bra, men hon visade inga tendenser till varken flykt eller protester.