Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad spännande :D Då har du träffat mina kära kollegor också då haha. Lussan börjar ju bli till åren men har fortfarande mycket att ge och är väldigt bussig :)

32490789.jpg


Zino är min favoritponny av alla som står, så cool ponny! Men han bjuder inte speciellt mycket på sig själv, kan ju stoppa lite i hoppningen och så. Och väldigt pigg ute, men sjukt rolig att rida. Hade han varit yngre hade jag tagit hem honom själv :D

zino_inte_jag_som_sitter_pa.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad kul :) Ska du jobba där i år förresten?
Det märktes inte när jag provade att hoppa honom, efter första hindret var det nästan bara att styra, han fixade tempot själv haha. :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja det ska jag, två veckor på läger och en vecka på tävlingen :)
Nej det märks inte förrän man kommer upp till runt 90 cm, lägre än så hoppar han klockrent!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Okej, synd att du inte var där när jag var och provred!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

-kl-
Såja.
Fyra veckor, och lika många lektioner på nya ridskolan avklarade.
Valde efter dessa att gå upp i pris och intimitet inför höstterminen och rida i dressyrspecialen för seniorer. Hoppning på vanlig ridlektion ger mig inte något i dagsläget.

Har också ansökt om möjlighet till några privatlektioner i dressyr på hyrd skolhäst inför sommaruppehållet. Dyrt! -men nu ska ringrosten putsas bort med en ihärdig ridlärare i örat!

Börjar bli dags att involvera sig i själva ridklubben också, vilket i min värld är den stora grejen med ridskola. Att det händer litet utöver den egna ridningen att involvera sig i. Förhoppningsvis kan det finnas möjlighet att jobba med tävlingssektionen framöver.

Är ni andra engagerade i klubbar/sektioner/sällskap/föreningar?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja det var synd, men jag tog studenten den veckan och sen åkte jag till Magaluf. annars skulle jag jobbat för jag lurade ner n¨ågra ridskolebarn dit :)

Murphy: Vad kul det låter! Privatlektioner är verkligen super, man lär sig så mycket mer än på grupplektion. Jag har varit väldigt engagerad i ungdomssektionen i flera år, bland annat suttit två år som ordförande. Nu är jag engagerad i tävlingssektionen. Tycker det är självklart att hjälpa till, tyvärr verkar inte alla dela den uppfattningen ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Murphy: Vad kul det låter! Privatlektioner är verkligen super, man lär sig så mycket mer än på grupplektion. Jag har varit väldigt engagerad i ungdomssektionen i flera år, bland annat suttit två år som ordförande. Nu är jag engagerad i tävlingssektionen. Tycker det är självklart att hjälpa till, tyvärr verkar inte alla dela den uppfattningen ;)

Är nu tillfrågad av självaste tränaren om jag inte borde sitta i tävlingssektionen, samt rida en häst "vid sidan av". Så jag har skrivit in ett sommarmöte i kalendern och börjat provrida lite hästar för medryttarskap.

Kringverksamheten är ju själva grejen med ridskola/ridcenter.
Har själv "bott" på riskolan under hela uppväxten, har suttit i huvudpresidiet i både US och miniUS genom årens lopp.
Sen klubben blev med nationella tävlingar flyttade jag ofta in bokstavligen på anläggningen under meetingveckor. Får jag vara med där det händer lever jag upp!

Numer känner jag mig som världens äldsta ridskoleunge... går 30 år gammal fortfarande och dröjer mig kvar efter träningen. Putsar skolhästarnas träns, mockar manegen... sopar litet, sköljer ur svampar. Det där går liksom aldrig ur!
Känns lite tramsigt bara, då jag är ny i klubben och inte känner någon, så jag går där ensam och drar. De andra som "hänger" där är (fullt upptagna) hästägare i min ålder samt ungdomarna i Stallmaffian. Stallmaffia sagt med ett leende... ;) Åtminstone folk födda på 70/80-talet vet vad jag pratar om för klick folk som fanns på ridskolor i ungdomen. Kanske har de alltid funnits i olika former.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja men det är ju det som är kul!

Jag själv är med i både tävlingssektion och styrelse, hur jag hamnade i de bägge är ju frågan egentligen... ;)
Och så har jag en pålle vid sidan av, så som du skrev, vilket innebär en massa extrahäng i stallet utöver ridtid! Och ibland, eftersom jag inte har så långt, så åker jag dit och pussar lite på pållen, tittar på nån lektion och pratar lite skit och sen åker jag hem igen :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Är ni andra engagerade i klubbar/sektioner/sällskap/föreningar?

Nej, inte alls. Men jag har varit väldigt engagerad under många år, suttit i styrelsen, i tävlingssektionen, målat om hela hinderparken själv ett par somrar, osv. Men sen jag fick barn har jag lagt ner det, tiden finns helt enkelt inte. Det är nätt och jämt jag hinner rida mina två lektioner, extratid utöver det finns inte på kartan just nu. Jag tänker att det måste få vara så, att man lägger tid när man kan det, men att det är ok att inte göra det under några år när man har småbarn t ex.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag jobbar heltid på "min" ridskola så jag får ju inte sitta i styrelsen, men är med i tävlingssektionen. Som yngre satt jag med i US också.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Och jag har inte haft tid eller ork att engagera mig i min ridskola än. Har suttit med i skolans sektionsstyrelse (studentkårssektion) och har lagt ca 10 timmar i veckan på det, så det ihop med skolan och träning har gjort att tiden inte räckt till. Däremot har jag hjälpt till på en dressyrtävling under våren, och det var väldigt roligt.

------

Nu har jag slutat på ridskolan. Kommer garanterat att följa tråden ändå, även om jag inte kan uppdatera om ridning eftersom jag inte kommer ha någon möjlighet till det under hösten. Och till våren vet jag inte hur det blir, har inte funderat så långt än!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag har ridit på ridskola utomlands i 3 och ett halvt år, och nu även ett halvår i Sverige. Jag har inte jobbat på ridskolan, suttit i någon styrelse eller liknande (det fanns inte ens på dom ridskolorna jag red utomlands). Nu ska jag hyra en häst och ha den uppstallad på ridskolan jag ridit i ett halvår så att jag själv rider den 5 dagar i veckan och att ridskolan får "låna" den dom andra 2 dagarna. Jag kommer även få jobba en hel del, till exempel hjälpa till på tävlingar, utfodring, leda nybörjare, etc.

Just nu är jag på sommarstället och har ridit lite på Solen, en islandshäst som jag red förra sommaren. Egentligen är jag ju inte islandsryttare så jag rider henne säkert inte hälften så bra som vana islandsryttare, men jag försöker haha. ;) Det blir mycket i skogen och lite på banan. Solen är inte särskilt utbildad och inte heller van att ridas på banan. Hon kan vara väldigt stark och har lite dumma ideer ibland, men vi har lärt känna varandra bra och jag lär mig nog väldigt mycket av att rida en häst som henne. :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

puttar upp tråden lite nu, då ridskolorna borde ha öppnats nu eller ska göra det snart..


Igår öppnade ridskolan, så då fick jag träffa bästa hästen igen <3
Åkte dit för att bla försöka byta ridgrupp och sen såklart passa på och träffa hästen igen <3
Så nu kommer jag rida på måndagar istället för söndagar, dock blir det ridning på söndag denna vecka och sen från och med nästa vecka blir det på måndagar.


283457_10150252483153042_556378041_7529955_4916294_n.jpg


228868_10150252552178042_556378041_7530736_4964741_n.jpg


267298_10150252552418042_556378041_7530740_4318522_n.jpg


Finaste <3 :love:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Min ridskola har också öppnat för terminen. I förra veckan reds hästarna hem från betet och i helgen hjälpte jag till att rida lite för att sätta igång hästarna. Red på finaste Linus både i lördags och söndags, och på söndagen var han jättefin. Väldigt dålig kondis dock, han började flåsa direkt och blev jättesvettig efter 20 min ridpass ;)

Har även ridit på en ny häst ridskolan har köpt, Days of Thunder (Thure), har gått MSV C dressyr och 1.10 m hoppning. Jättejättefin häst verkligen, jag hoppas på att få rida den lite i dressyren i höst. En tur på Smokey blev det också, han kändes inte jättebra efter att ha gått och chillat i två månader. Våra ridlektioner börjar nästa vecka men då är jag i Skåne för den sista ridlägerveckan, längtar verkligen tills dom riktiga lektionerna sätter igång!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Blir lite avundsjuk, det är ju värsta tävlingshästen! Önskar min ridskola skulle köpa in nån sån häst - men på sistone har det blivit yngre outbildade hästar, och då blir det ju mest att de får lära sig det grundläggande av personalen, och sen resten på lektionerna. Och det blir ju som det blir. Kommer ridskoleeleverna få tävla den? Känns nästan lite slöseri att ha en sån häst och inte tävla...

Apropå hästinköp, vad ligger budgeten på ungefär när era ridskolor köper in hästar?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vi har flera stycken som har hoppat lite högre klasser, men inte så många som gått lika mycket dressyr så det kommer nog bli lite krig om Thure på tävling. Hopphästarna vill bara byta galopp i mellangalopperna och den förvända och det är väldigt svårt att träna bort så dom är inga höjdare på tävling även om dom är fina på lektion. Men vi har lite unghästar också, samtidigt som Thure kom fick vi en femåring. Så det är lite blandat med ålder och kunskapsnivå hos oss. Vi ska ha tävlingsmöte nästa söndag och då ska vi bestämma hur det blir med tävlande i höst. Tidigare har vi ju tävlat några gånger per termin men förra fick vi inte åka alls. Jag kan mer än gärna tävla den i dressyr iallafall :D

Jag har faktiskt ingen aning om vad budgeten ligger på, relativt hög för storhästarna tror jag men det var längesen vi fick en riktigt bra ponny. Hur är det hos er?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Fast det är nyttig övning att rida förvänd galopp och ökningar på en häst som har lätt för att byta! Man får verkligen tänka på hur man sitter och vilka hjälper man ger!

Våra hästar brukar väl kosta runt 50 000 ungefär, men det kan variera lite, mellan 70 och 20, kanske. Ni måste ha mycket större budget, runt 100' och uppåt, gissar jag?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

På måndag öppnar ridskolan igen :banana:
Dock så kommer jag inte att rida där längre men ska träffa hästarna och mina kompisar.

Angående hästköp så kan inte min ridskola ha en särskilt stor budget. Två nya hästar kom lite innan sommarn och de är inte så bra utbildade.
Ingen häst de köpt in på senaste tiden kan gå med nybörjare och mindre rutinerade ryttare. Och de hästar som kan gå med nybörjare börjar bli gamla. Tråkigt är det.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Absolut, det är jättenyttigt! Men det är svårt att få hästarna och ryttarna säkra i förvänd galopp om hästarna går förvänd galopp kanske en gång varannan vecka, när dom går någon liten hopplektion varje dag där dom får beröm om dom byter galopp när dom byter varv.

Vi har nog också ganska varierande prisklass på våra hästar, skulle tro att dom dyraste kostar runt 80.000. Några av hästarna som gått lite högre klasser är lite äldre (96, 97 och till och med en 94) vilket gör att dom sjunker i pris, samtidigt som dom kan gå in i verksamheten nästan direkt. H_S: Alla våra hästar går inte med orutinerade heller, men det är ju bara skönt ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vi köper i princip aldrig hästar som är äldre än tio år, så då blir det svårt att få tag på nån som gått Msv för den budgeten vi har. Så det kan ju vara en del av förklaringen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp