Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)
Jag tror att du snöar in dig lite på att hästen går MSV. För ett halvår sen hette det fortfarande LA, och jag har nog sett åtminstone fem andra av deras hästar gå LA med placering så det är inte PoC som är supersuperduktig och ingen annan där kan rida. Både Vendelsö och Enskede har varsin ridskolehäst som går MSV dressyr (B) så det inte unikt, även om det såklart är ovanligt. Jag vet inte varför du inte kan förstå att olika ridskolor fungerar olika, har olika målsättningar, olika prioriteringar, olika kvalitet på hästar och instruktörer och får därmed olika resultat?
Du missförstår. Jag vet att ridskolor är olika, men hästar är hästar, och det är ekvationen "ryttare på alla nivåer + alla får inverka på hästarna + hästarna tävlar MSv dressyr", som jag inte får ihop.
Visst finns det ridskolehästar som går msv, och ännu fler som har kapacitet att göra det om de inte behövde gå lektioner sex-sju dagar i veckan, men i de allra flesta fall får man inte ihop ekvationen jag beskrev.
På Vendelsö är det enbart instruktörerna som tävlar hästarna, och de rider "sina" tävlingshästar ganska mycket. De hästar som tävlar som mest går inte med alla elever, och generellt så får de mindre rutinerade ryttarna inte inverka särskilt mycket, de rider på rätt lång tygel, och lär hästarna att gå ganska lugnt. Så de får inte ihop ekvationen, de har ryttare på alla nivåer, och hästarna tävlar Msv dressyr (eller åtminstone har de enstaka hästar som gör/har gjort det), men alla får inte inverka.
På Enskede har de inga nybörjargrupper, och är öht rätt restriktiva med att ta in nya elever. Eleverna rider också ofta samma häst länge, så att de lär känna hästen och kan rida den förhållandevis bra. Så de får inte heller ihop ekvationen, deras elever får inverka, och hästarna går Msv, men de har inga nybörjare. Alltså kan de ha lite känsligare och mer framåt hästar, för de behöver inte kunna gå med nybörjare allihop.
På min egen ridskola är det relativt många som tävlar hästarna, och alla får inverka. Hästarna är rätt framåt jämfört med många andra ridskolor, men inte jättekänsliga. Och de som är känsligare har en tendens att lite för ofta gå lite för spända. Vi får heller inte ihop ekvationen - vi har ryttare på alla nivåer, och alla får inverka, men hästarna går inte Msv. De känsliga hästarna påverkas för mycket av de mindre rutinerade ryttarna, och de okänsliga hästarna är inte kvicka på hjälperna för högre dressyrklasser.
Jag har inte tävlat särskilt mycket dressyr, men i alla fall tillräckligt för att fatta att ska man placera sig i Msv så räcker det inte att sitta upp och smacka på lite, det kräver ganska mycket av både ryttare och häst i styrka, balans och lydnad. Man behöver kunna vara hyfsat precis. Jag tycker inte att det är så "bara" med LA heller, för den delen. Inte om man ska göra det bra.
Jag har inte sagt att PoC skulle vara den enda som kan rida på sin ridskola, jag funderade på om det kanske var så att de hade en mindre grupp tävlingsryttare de satsar på, á la Vendelsö. PoC är ju ingen genomsnittlig ridskolelev på sin ridklubb, som jag fattar det, eftersom hon jobbar där och dessutom verkar ensam om att åka på tävlingar på egen hand.