Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jo visst har jag gjort det! Eller inte nu längre kanske men i början. Nu säger min ridlärare att om jag ska köpa en häst ska jag ha en bättre häst...Men jag vill inte ha någon egen häst heller. Det här är perfekt för mig, jag får rida honom och tävla men slipper betala tråkiga saker som veterinärer och hovslagare osv. ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tror snarare att det är vår ridskolas förtjänst att ha så välplanerade lektioner och duktiga instruktörer som kan, trots orutinerade ryttare, få hästarna att gå på ett sätt som inte förstör dem.

Fast det är inte så svårt, det är bara att inte låta eleverna inverka på hästarna. Det är ju när man ska lära sig inverkan som man "förstör" hästen, att låta den knalla runt lite i den formen den själv väljer på halvlång tygel (som du beskriver det går ju din tävlingshäst i självvalt snigeltempo på sniskan med andra ryttare, med andra ord låter det inte som de inverkar särskilt mycket på den) sliter vad jag har sett inte alls på hästarna, när en ryttare som kan rida (en instruktör t ex) sitter upp och tar tyglarna och rider på riktigt så har det inte hänt så mycket med hästen.

Så det är väl lite ett val om eleverna ska få prova att rida med inverkan (och på vägen göra lite fel ibland förståss, som det blir när man håller på och lär sig), eller om man ska sätta hästarnas känslighet först. Det är inte helt enkelt, jag har ridit på ridskolor av bägge sorterna, och hästarna hade det jättebra på ridskolan där man inte fick inverka, blev gamla och var jättemjuka och fina i munnen. Men eleverna lärde sig jättelite, de fick ju aldrig rida på riktigt. På den andra ridskolan var hästarna inte riktigt lika känsliga och mjuka, men som elev var det mycket roligare, och man går betydligt mer framåt. Det är en avvägning.

Nu säger jag inte att din ridskola behöver vara en av ytterligheterna, men om hästarna inte påverkas av lektionsridningen så beror det enligt min erfarenhet mycket på att ryttarna inte uppmuntras försöka påverka hästarna (mer än att bestämma riktning och gångart, och kanske i någon mån hastighet).
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Du är nog välkommen till PoCs ridskola och titta på en lektion om du inte tror att eleverna där inverkar på hästarna, det finns nog ingen ridskola som producerar så många duktiga ryttare på både ponny och häst ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Men om hästen går i snigeltempo på sniskan så kan det väl inte vara så mycket bevänt med ryttarnas inverkan, eller missar jag nåt?

Alltså, missförstå mig rätt, men kan det inte vara så enkelt att man har ett fåtal tävlingsryttare som satsas på, som får rida "på riktigt" på hästarna, medan genomsnittsryttaren mer får "åka häst" så att säga? Det vore ju inget konstigt, det är så de ridskolor jag har sett som kombinerar tävlande dressyrhästar på lite högre nivå med elever av alla sorter gör. Jag har så svårt att se framför mig hästen som å ena sidan är känslig och alert nog att tävla Msv med framgång, och tar till sig träning såpass mycket att den på två träningspass i veckan får all träning den behöver för att hävda sig på tävlingsbanan - men å andra sidan, när 15 andra ryttare verkligen försöker jobba med den varje vecka, då stänger den av och masar runt i egen takt på sniskan, och påverkas inte det minsta av det. Att den samtidigt är otroligt lättpåverkad (2 timmar i veckan räcker för att komma i tävlingsskick) och otroligt svårpåverkad (15 timmar i veckan med sämre ryttare som försöker inverka påverkar inte alls). Det kanske är jag som har dålig fantasi, men enda sättet jag får ihop det är att de där 15 timmarna får hästen gå i sin egna lilla värld, annars ser jag inte hur den skulle kunna undvika att tappa lite känslighet. Åtminstone har jag aldrig stött på en häst som inte påverkas av hur den rids, särskilt inte hästar som är lite känsliga i första läget (vilket man ju vill ha i en dressyrhäst, att den svarar precist på hjälperna).

Sen skulle jag säga att som betraktare utifrån så tror jag att en stor anledning till ridskolans tävlingsframgångar är att de verkar ha enormt engagerade ridlärare, har varit på samma framridning ibland, och vilken coachning!:bow: Önskar alla tävlande ridskoleryttare fick så mycket hjälp.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack, nu kan jag hålla med dig och inte bara skryta själv! ;)

Mabuse: Självklart får eleverna lära sig inverkan, annars hade ju aldrig jag kommit dit jag är idag. Jag är uppvuxen på den här ridskolan och har aldrig ridit någon annanstans. Och som LLaika säger har vi många tävlingsryttare som alla är "hemmaprodukter". Sen att "min" häst skulle vara unik på något vis som kan gå på ridskola och tävla samtidigt stämmer verkligen inte. Typ hälften av våra hästar har tävlat utanför klubben. Vi har en häst som inte ridits av någon speciell av de duktigare tjejerna utan bara "dammats av" några veckor före tävling, både inför mästerskap, allsvenskor och klasser likt de jag rider. Det är ju en ännu större bedrift att bara ridas ett par, tre gånger före start, jag rider ju på "min" året om. Och det är många ridskolor i Stockholm som är ute och tävlar med ridskolehästar med varierande förutsättningar. Jag tävlade ju även med en av ridskolans ponnyer när jag var yngre. Red regional LA med vinster och placeringar på henne, även placeringar i LA P:! och start i FEI, under samma förutsättningar som jag har med nuvarande häst. Ibland får jag rida henne fortfarande och hon är precis lika fin och ridbar fortfarande trots att hon nästan bara går med barn och nybörjare.

Det är ju det som är så fantastiskt med ridskolehästar. De har förmågan att veta ungefär hur mycket som förväntas av dem med olika ryttare. Jag behöver ju aldrig påminna honom om vad jag vill att han ska lyssna på när jag rider, det fattar han ju redan inne i stallet. Sen har vi thiedemantygel på alla våra hästar på lektionerna, så de går aldrig och stretar emot med ryggarna i botten, vilket jag tror hjälper behålla viss känslighet.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag sa att han går i snigelfart och på sniskan OM HAN FÅR VÄLJA, vilket han såklart inte får med alla andra utom mig, det finns ju dom som får fart på honom också. På vissa lektioner går han runt i sin egen värld, och på vissa får han jobba på lite mer, men det är bara jag som rider honom på den nivån som vi tävlar på.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Glömde skriva att du får gärna komma och titta på våra lektioner, så får du se hur vi undervisar! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag tycker att det skiljer sig väldigt mycket från häst till häst det där med hur ofta den behöver trimmas. På Smokey märker man direkt om han inte rids ordentligt på en vecka, medan vi har en annan ponny som lätt kan gå med orutinerade ryttare i ett år och ändå gå LA på träning med någon som känner den (dock funkar den inte så bra på tävling). Vissa hästar är mjukare än andra och jag tror att mycket har att göra med hur väl grundriden hästen är.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL
Idag kom Lussan! :D (och dom andra fem hästarna) Det gick jätte bra, hon står ju i samma box som hon gjorde när hon stod på Torns innan och går i hagen tillsammans med Acora som hon ju redan känner. Jag skrittade en liten tur på henne eftersom hon vilat nu i en vecka, så att jag får i gång henne och eftersom det är första dagen tog jag det lite lugnt. :)
Iallafall så var hon hur snäll som helst! Imorgon tänker jag rida henne lite i paddocken för att känna lite hur hon är i dressyren eftersom det är dressyrlektion på tisdag! (Som alla som är uppstallade på Torns deltar i, fast i olika grupper såklart.)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad spännande, ska bli kul att följa er :D Hyacinta brukar också gå med dom ifall ni vill ha fler i samma hage :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jo, det är ju så sant! Det är ju ett rent drömläge faktiskt, att få rida och tävla hästen man gillar men att slippa tråkiga kostnader. :)

Jag är SÅ imponerad av att era hästar håller både för ridskoleverksamheten OCH även för era tävlingsryttare med dessutom bra placeringar också! Helt otroligt! :bow:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag vet, jag rider själv på en ridskola där i princip alla hästar tävlas (eller har tävlats, när de blir uppåt 18+ brukar de få pension från tävlingsbanan) Och vi har också hästar som tänder till på tävlingsbanan, och blir helt andra hästar än de man ser masa runt i spåren till vardags.

Så det jag är förvånad över är inte att du tävlar ridskolehäst (det gör jag också), utan att hästen kombinerar läromästarjobbet med alla sorters ryttare med att på två timmar i veckan muskla sig tillräckligt och bli tillräckligt på hjälperna för att gå Msv dressyr. Det är det ovanliga. Inte att hästen öht tävlar. Och om jag fattar er hemsida rätt så är det ovanligt även för er - det verkar bara vara du och din häst som tävlar på den nivån, och det ser ut som ni två åker på tävlingar på egen hand, som de andra ridskoleekipagen inte är med på? Alltså verkar det ju lite ovanligt, annars borde ju alla era hästar ha de framgångarna (särskilt om ni har massor av skickliga ridskoleryttare)?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jaha, just nu går Hyacinta med en lite större flock i en av dom stora hagarna. Den hagen Lussan och Acora går i är mindre så det är nog bättre om det inte är så många hästar i den. :)
Idag red jag Lussan på banan, bara för att försöka se hur det kändes och "rida in mig" lite på henne så att jag har ridit henne något ordentligt pass innan imorgon då det är träning. Hon skötte sig bra, det är ju såklart en del grejer vi behöver jobba på men jag stressar inte alls eftersom det faktiskt var första gången jag red henne på riktigt sedan provridningen! Ska bli kul med dressyr lektion imorgon och så får jag ju säkert bra tips på hur jag ska rida henne. :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jo, det är ju så sant! Det är ju ett rent drömläge faktiskt, att få rida och tävla hästen man gillar men att slippa tråkiga kostnader. :)

Jag tycker inte det är ett drömläge. Visst, du slipper oväntade kostnader - men å andra sidan är det inte du som bestämmer när hästen ska få vila, vilka ryttare den ska ridas av, när och vilka klasser ni ska tävla, hur träningen ska se ut. Vanligen är det ju så att ridskolehästens primära jobb är att vara just ridskolehäst, så den får ju göra en hel del som inte är optimalt ur tävlingssynpunkt, och gå med ryttare som inte är optimala för den. Det finns sällan den ekonomin i tävlandet att man t ex har råd att låta hästen vila dagen efter tävling, slippa hoppningen veckan innan en hopptävling, osv. Och i slutändan så är det ju inte din häst, så det är inte du som bestämmer när och hur du ska rida den.

Den stora fördelen som jag ser det är tiden - du kan ha en häst i tävlingskondition, och få tävla lite, utan att själv ha den tid som krävs för att hålla en tävlingshäst. Och om hästen blir sjuk behöver du inte oroa dig över hur du ska få ihop det, för det finns folk som tar hand om hästen, åker med den till veterinär etc. Är det så illa att hästen blir skadad en period får du en annan häst att rida, eller om det inte funkar med hästen och du tappar självförtroendet t ex. Då är det bara att byta, betydligt lättare än att sälja hästen och köpa en ny.

Men det är en milsvid skillnad mot att ha en egen häst, som aldrig behöver göra sånt som inte är bra för den, utan där man kan fokusera 100% på att bygga upp hästen på ett sätt som är optimalt för den. Som ingen kan ta ifrån en, utan man själv kan bestämma över. En ridskolehäst ska ju i första hand lära ryttaren att rida, inte bygga upp sig och utvecklas själv.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag håller med dig. Kanske fel ordval med drömläge. Men om man inte har tiden och pengarna till egen häst så tycker jag att det verkar vara ett väldigt bra alternativ ändå. Håller med dig om att den stora nackdelen är att inte själv få lägga upp planeringen att träna och tävla.

Jaha, tävlas i princip alla hästar på din ridskola? Var rider du?
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja, absolut, det är ett jättebra alternativ tycker jag. På många sätt bättre än att vara medryttare, för ridskolehästar brukar ju finnas kvar, medan privathästar kan säljas eller flyttas lite huxflux. Men efter många år som tävlande ridskoleryttare (började tävla ridskolehäst för 13 år sen) så kliar det i fingrarna att få rå om en egen häst, och se hur bra det kan bli när man kan lägga upp träningen med tanke på vad som är bäst för hästen (efter förmåga, förståss - man är ju ingen Marcus Ehning, precis ;)) Men samtidigt är det ju jättemycket jobb att hålla en häst i tävlingskondition, det ska inte underskattas. Det vill ju till att man har den tiden och energin för att det ska bli bra - ridskolehästarna har ju en jäkla grundkondition som man får gratis, så att säga.

Rider i stockholmsområdet, en ganska genomsnittlig ridskola. Alla hästar tävlas ju inte varje termin - några har lämnat tävlingsbanan med ålderns rätt, några har inte nerverna som krävs och trivs inte med att tävla, och de tvingar vi inte förståss. Sen har vi några nykomlingar som fortfarande är under utbildning och tävlas av instruktörerna. Och ibland har en tävlingsbar häst en ryttare som inte är färdig för tävling än, då kan det bli ett litet uppehåll medan ryttaren lär sig. Så det är väl knappt hälften av hästarna som tävlas en specifik termin, men vi har ingen häst som aldrig har tävlats (ok, en, men den är såpass grön att den knappt går lektioner alls än).

Sen är det ju hellre än bra med en del hästar, det är inga superhästar vi har, men det är ju heller inte syftet, utan det är ju att kunna erbjuda tävlingsmöjligheter för eleverna. Ofta kan ju en häst vara en utmärkt läromästare, utan att nödvändigtvis vara en rosettplockare.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Så det jag är förvånad över är inte att du tävlar ridskolehäst (det gör jag också), utan att hästen kombinerar läromästarjobbet med alla sorters ryttare med att på två timmar i veckan muskla sig tillräckligt och bli tillräckligt på hjälperna för att gå Msv dressyr. Det är det ovanliga.

Jag tror att du snöar in dig lite på att hästen går MSV. För ett halvår sen hette det fortfarande LA, och jag har nog sett åtminstone fem andra av deras hästar gå LA med placering så det är inte PoC som är supersuperduktig och ingen annan där kan rida. Både Vendelsö och Enskede har varsin ridskolehäst som går MSV dressyr (B) så det inte unikt, även om det såklart är ovanligt. Jag vet inte varför du inte kan förstå att olika ridskolor fungerar olika, har olika målsättningar, olika prioriteringar, olika kvalitet på hästar och instruktörer och får därmed olika resultat?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Nä ingen annan hos oss tävlar msv c, en annan har gjort det, men utan placering. Så visst, vi är unika hos oss, MEN jag är också den som ridit "min" häst längst, 8 år utan avbrott.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag tror att du snöar in dig lite på att hästen går MSV. För ett halvår sen hette det fortfarande LA, och jag har nog sett åtminstone fem andra av deras hästar gå LA med placering så det är inte PoC som är supersuperduktig och ingen annan där kan rida. Både Vendelsö och Enskede har varsin ridskolehäst som går MSV dressyr (B) så det inte unikt, även om det såklart är ovanligt. Jag vet inte varför du inte kan förstå att olika ridskolor fungerar olika, har olika målsättningar, olika prioriteringar, olika kvalitet på hästar och instruktörer och får därmed olika resultat?

Du missförstår. Jag vet att ridskolor är olika, men hästar är hästar, och det är ekvationen "ryttare på alla nivåer + alla får inverka på hästarna + hästarna tävlar MSv dressyr", som jag inte får ihop.

Visst finns det ridskolehästar som går msv, och ännu fler som har kapacitet att göra det om de inte behövde gå lektioner sex-sju dagar i veckan, men i de allra flesta fall får man inte ihop ekvationen jag beskrev.

På Vendelsö är det enbart instruktörerna som tävlar hästarna, och de rider "sina" tävlingshästar ganska mycket. De hästar som tävlar som mest går inte med alla elever, och generellt så får de mindre rutinerade ryttarna inte inverka särskilt mycket, de rider på rätt lång tygel, och lär hästarna att gå ganska lugnt. Så de får inte ihop ekvationen, de har ryttare på alla nivåer, och hästarna tävlar Msv dressyr (eller åtminstone har de enstaka hästar som gör/har gjort det), men alla får inte inverka.

På Enskede har de inga nybörjargrupper, och är öht rätt restriktiva med att ta in nya elever. Eleverna rider också ofta samma häst länge, så att de lär känna hästen och kan rida den förhållandevis bra. Så de får inte heller ihop ekvationen, deras elever får inverka, och hästarna går Msv, men de har inga nybörjare. Alltså kan de ha lite känsligare och mer framåt hästar, för de behöver inte kunna gå med nybörjare allihop.

På min egen ridskola är det relativt många som tävlar hästarna, och alla får inverka. Hästarna är rätt framåt jämfört med många andra ridskolor, men inte jättekänsliga. Och de som är känsligare har en tendens att lite för ofta gå lite för spända. Vi får heller inte ihop ekvationen - vi har ryttare på alla nivåer, och alla får inverka, men hästarna går inte Msv. De känsliga hästarna påverkas för mycket av de mindre rutinerade ryttarna, och de okänsliga hästarna är inte kvicka på hjälperna för högre dressyrklasser.

Jag har inte tävlat särskilt mycket dressyr, men i alla fall tillräckligt för att fatta att ska man placera sig i Msv så räcker det inte att sitta upp och smacka på lite, det kräver ganska mycket av både ryttare och häst i styrka, balans och lydnad. Man behöver kunna vara hyfsat precis. Jag tycker inte att det är så "bara" med LA heller, för den delen. Inte om man ska göra det bra.

Jag har inte sagt att PoC skulle vara den enda som kan rida på sin ridskola, jag funderade på om det kanske var så att de hade en mindre grupp tävlingsryttare de satsar på, á la Vendelsö. PoC är ju ingen genomsnittlig ridskolelev på sin ridklubb, som jag fattar det, eftersom hon jobbar där och dessutom verkar ensam om att åka på tävlingar på egen hand.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp