Mabuse: Att man vill att även privatryttare engagerar sig i de tävlingar som klubben håller, är ju för att det ofta är svårt att få ihop tillräckligt många funktionärer för en större tävling. Vill man tävla för oss vill vi gärna att de hjälper till på de tävlingar vi själva håller. Är vi kort om folk kan vi inte hålla tävlingar och då kan vi inte heller ställa licenser. Vill man inte hjälpa till och inte heller kan skicka in en ersättare, jag då får man leta upp en annan klubb med ett annat slags ryttaravtal!
Absolut att man behöver funktionärer, men jag fick intrycket att det var något särskilt som man behövde just privatryttarnas hjälp med, som inte ridskoleeleverna kunde klara. Hos oss är privatryttarna en sån liten andel av klubben, klart det är bra om de hjälper till (och det brukar de göra också), men tävlingen står inte och faller med dem eftersom ridskoleryttarna är så många fler.
Men hur menar du att alla medlemmar ställer upp på samma villkor?
Jag menar att privatryttarna inte får andra villkor än ridskoleryttarna. T ex att ridskoleryttarna förväntas ställa upp utan ersättning, medan privatryttarna får det. När det är tävling är hos oss alla klubbmedlemmar lika, det spelar ingen roll om man är ridskoleelev eller privatryttare, för man hjälper till i egenskap av klubbmedlem, inte som ridskoleelev/privatryttare.
För jag tror inte att det är så gångbart att begära att även icke tävlande klubbmedlemmar (vilket i alla fall hos oss är en majoritet) skall hjälpa till att arrangera tävlingar. Men det kanske inte var så du menade!
Varför inte? Hos oss har 90% av funktionärerna (och tävlingssektionen) aldrig satt sin fot på en tävlingsbana, och planerar inte att göra det heller. De hjälper till för klubbens skull, för att det är roligt att ordna tävlingar, och för att överskottet i slutändan gynnar alla som rider på anläggningen, t ex genom inköp av utrustning, hästar, nya hagar, etc.
Skillnaden är att icke-tävlande medlemmar hjälper till frivilligt, medan tävlande ridskoleryttare i princip måste hjälpa till, särskilt på tävlingar där man deltar själv. (det är alltså ok att vara bortrest en tävlingshelg, men inte att bara komma dit och tävla, och sen åka hem igen. Tävlar man får man vara där hela helgen och hjälpa till.)