Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Lilla Lussan, vad glad hon ser ut :) Angående galoppfattningarna har jag faktiskt ingen aning då jag aldrig suttit på henne. Men hon blir ju gärna lång, så prova att lyfta upp huvudet på henne och försök få henne mer på bakbenen istället för att hänga på bogarna :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jaa det gör hon när hon får hoppa haha! :) Det har jag märkt, inte att hon hänger sig i tygeln eller så men man får jobba lite med att få upp huvudet på henne. Jag ska testa det, har också märkt att det går lättare om man fattar galopp från skritt med några trav steg imellan så att hon inte slängtravar.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Haha ja det gillar hon :D Precis, du måste våga hålla i tills hon tar galoppskänkeln och inte jaga in henne i galoppen. Du kommer säkert hitta det snart :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Promenerade förbi stallet idag och såg "min" häst i hagen :) Hur fungerar det på era ridskolor, rider man samma häst några gånger eller är det en ny häst varje gång? Jag hoppas att det blir samma häst nästa gång igen, men vet inte alls hur det fungerar där.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
på min ridskola är det olika beroende på vilken ridlärare man har..

Idag fick jag rida fina roliga Vera :D
319628_10150269717733042_556378041_7703640_1144933_n.jpg


Även om sitsen och balansen är kaos just nu efter sommarens riduppehåll..
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hos oss rider man vanligtvis samma häst 4-5 gånger (dressyr, dressyr, markarbete, hoppning brukar det vara). I träningsgrupperna byter mna runt tills man hittar en häst man trivs med, sen brukar man rida den hästen tills man vill byta eller det inte är några tävlingar = nyttigt att rida andra hästar.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

---
Tjohej, jag har fått klartecken att forstätta tävla Jack under hösten, hurra! :banana:

Nästa tävling blir en lokal dressyr i september, ser jag fram mot!




Maliin: hos oss så är det lite varierande beroende på grupp och instruktör, ibland kan man rida samma häst en längre period, eller så byter man oftare. Vi har en väldigt bra dialog med våra instruktörer så man brukar komma fram till bra lösningar. Det bästa är att om någon absolut inte går ihop med en häst, då behöver man inte rida den "bara för att man ska kunna rida alla hästar". De är av devisen att om man inte trivs alls med hästen är varken häst eller ryttare glad och då lär man sig ingenting.

karini: jag rekommenderar starkt sektionsarbete, man behöver inte (i alla fall inte hos oss) vara med och göra allt, men de flesta uppskattar om man kan komma och hjälpa till på tävlingar eller andra aktiviteter ändå.
Se till att vara med på de aktiviteter som hålls, extra träningar, städdagar och annat, så brukar det gå ganska fort att komma in i gemenskapen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Promenerade förbi stallet idag och såg "min" häst i hagen :) Hur fungerar det på era ridskolor, rider man samma häst några gånger eller är det en ny häst varje gång? Jag hoppas att det blir samma häst nästa gång igen, men vet inte alls hur det fungerar där.

Jag har hamnat i en träningsgrupp på min nya ridskola och där fungerar det precis som LLaika beskriver. Jag tror jag kommer att byta runt tills jag hittat en häst jag trivs med, det känns perfekt för mig att få byta runt lite nu i början. Eftersom jag varit medryttare under lång tid tidigare har jag ofta bara ridit en enda häst under ett par år. Därför känns det jättenyttigt för mig att byta ofta nu och jag har redan upptäckt att det går att hitta knapparna någorlunda på en ridskoleäst på bara en gång. :) Sen tycker jag man märker olika problem olika mycket på olika hästar, därför känns det som att det går att lära sig att rida en häst bättre genom att prova en annan någon gång! Men på sikt vill jag hitta en häst att utvecklas mer med och även tävla.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Nu har jag anmält mig till en tävlingsträff till helgen!
Hoppas på att det blir ett givande möte. Föreningen verkar inte ha jättemycket klubbtävlingar men det kanske man kan få igång nu :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Rätta takter!

Det krävs ju en del för att man ska kunna driva tävlingar, både på klubb och högre nivå. Det måste finnas engagerade människor och finns det inte så får man bli en själv ^^

Vi hade tävlingsmöte igår, där vi diskuterade Ryttaravtalen inför 2012. Tror det blev bra, men det är en himla massa tänkande fram och tillbaka, man vrider och vänder på allt några gånger om. Man vill ju att det skall vara så givande som möjligt för både klubb och ryttare!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

På tal om tävlingsmöte, vi hade ett möte i söndags. Tidigare har ridlärarna ordnat alla våra tävlingar men nu har vi startat en tävlingssektion som ska ta över det. Vi behöver hjälp från våra privatryttare, men känner att vi borde ge någonting tillbaka. Vi är ingen tävlingsklubb utan har bara ett fåtal privatryttare där de flesta tävlar på ganska låg nivå. Vad kan man ge tillbaka, hur ser det ut i era klubbar?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Så har vi det också, en tävlingssektion som ordnar tävlingar, och en klubb som består till 90% av ridskoleelever, och ett fåtal privatryttare där en del tävlar på lägre nivå. Vår tanke har väl varit att alla klubbmedlemmar hjälper till på samma villkor, privatryttare såväl som ridskoleryttare. Privatryttare får inte mer för sin medverkan än ridskoleryttarna, utan det är samma för alla klubbmedlemmar. Dessutom är tävlingssystemet som jag ser det ett givande och tagande - åker man runt och tävlar på andra klubbar, så får man också hjälpa till att ordna nåt eget också, som de från andra klubbar kan komma och tävla på. Inte bara tävla hos andra utan att nånsin bjuda tillbaka, så att säga.

Vad är det för hjälp ni behöver av privatryttarna? Och varför känner ni att just de behöver få nånting tillbaka för att hjälpa till?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hos oss fungerar det som så att tävlingssektionen sköter merparten av tävlingarna som hålls på klubben, en eller ett par arrangeras av instruktörerna.

2011 hade vi inte något ryttaravtal då nästan alla i sektionen var nya och vi beslutades att det inte skulle vara något avtal under året. Nu har vi alltså skissat upp ett nytt ryttaravtal med det tidigare som mall. Går förslaget igenom så innebär det i korta drag följande:

- licensierade ryttare som tävlar lokal och uppåt får möjlighet att köpa klubbartiklar till reducerat pris
- uppvisar man styrkt deltagande på minst 6 tävlingar under året, lokal och uppåt, så återbetalas licensavgiften för det tävlingsåret
- deltar man i lagtävling står klubben för laganmälningsavgiften för cupen/divisionen och om laget tar sig till final står klubben för samtliga anmälningsavgifter för de deltagande ekipagen i finalomgången

Ryttarens åtaganden är att under två, eller fler, tillfällen under året hjälpa till med arrangerandet av klubbens tävlingar från lokal nivå och uppåt.
Detta kan ske själv eller genom ombud och insatsen kan vara före, under eller efter tävlingen, beroende på vad som måste göras.


Ovanstående gäller de ryttare som löser licens för klubben och innebär att även ridskoleekipage som är ute med lektionshästar i cuper eller liknande, innefattas av detta. De lektionsryttare som är ute själva med lektionshäst kommer troligtvis att få någon form av kompletterande avtal, men där är inget bestämt ännu då det är ridskolan som står för en del av besluten där. Det har inte skett tidigare så då har de mycket att tänka på :)


Mabuse: Att man vill att även privatryttare engagerar sig i de tävlingar som klubben håller, är ju för att det ofta är svårt att få ihop tillräckligt många funktionärer för en större tävling. Vill man tävla för oss vill vi gärna att de hjälper till på de tävlingar vi själva håller. Är vi kort om folk kan vi inte hålla tävlingar och då kan vi inte heller ställa licenser. Vill man inte hjälpa till och inte heller kan skicka in en ersättare, jag då får man leta upp en annan klubb med ett annat slags ryttaravtal!

Men hur menar du att alla medlemmar ställer upp på samma villkor?

För jag tror inte att det är så gångbart att begära att även icke tävlande klubbmedlemmar (vilket i alla fall hos oss är en majoritet) skall hjälpa till att arrangera tävlingar. Men det kanske inte var så du menade!
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Mabuse: Att man vill att även privatryttare engagerar sig i de tävlingar som klubben håller, är ju för att det ofta är svårt att få ihop tillräckligt många funktionärer för en större tävling. Vill man tävla för oss vill vi gärna att de hjälper till på de tävlingar vi själva håller. Är vi kort om folk kan vi inte hålla tävlingar och då kan vi inte heller ställa licenser. Vill man inte hjälpa till och inte heller kan skicka in en ersättare, jag då får man leta upp en annan klubb med ett annat slags ryttaravtal!

Absolut att man behöver funktionärer, men jag fick intrycket att det var något särskilt som man behövde just privatryttarnas hjälp med, som inte ridskoleeleverna kunde klara. Hos oss är privatryttarna en sån liten andel av klubben, klart det är bra om de hjälper till (och det brukar de göra också), men tävlingen står inte och faller med dem eftersom ridskoleryttarna är så många fler.

Men hur menar du att alla medlemmar ställer upp på samma villkor?

Jag menar att privatryttarna inte får andra villkor än ridskoleryttarna. T ex att ridskoleryttarna förväntas ställa upp utan ersättning, medan privatryttarna får det. När det är tävling är hos oss alla klubbmedlemmar lika, det spelar ingen roll om man är ridskoleelev eller privatryttare, för man hjälper till i egenskap av klubbmedlem, inte som ridskoleelev/privatryttare.

För jag tror inte att det är så gångbart att begära att även icke tävlande klubbmedlemmar (vilket i alla fall hos oss är en majoritet) skall hjälpa till att arrangera tävlingar. Men det kanske inte var så du menade!

Varför inte? Hos oss har 90% av funktionärerna (och tävlingssektionen) aldrig satt sin fot på en tävlingsbana, och planerar inte att göra det heller. De hjälper till för klubbens skull, för att det är roligt att ordna tävlingar, och för att överskottet i slutändan gynnar alla som rider på anläggningen, t ex genom inköp av utrustning, hästar, nya hagar, etc.

Skillnaden är att icke-tävlande medlemmar hjälper till frivilligt, medan tävlande ridskoleryttare i princip måste hjälpa till, särskilt på tävlingar där man deltar själv. (det är alltså ok att vara bortrest en tävlingshelg, men inte att bara komma dit och tävla, och sen åka hem igen. Tävlar man får man vara där hela helgen och hjälpa till.)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vilka som är funktionärer spelar ingen roll sålänge de gör det som förväntas av dom, eller åtminstone vill lära sig det

Hos oss är alla välkomna att hjälpa till när det är tävlingsdags, men jag tycker inte att man kan begära att alla ska hjälpa till, om de inte har ett intresse av tävlingsbiten. Ser att jag formulerade mig tokigt tidigare, jag menade alltså "icke tävlingsintresserade" klubbmedlemmar.

Funktionärsmässigt är alla med på lika villkor, alla får samma ersättning/uppskattning oavsett "tillhörighet". Att licensryttarna har i sitt avtal att de, eller ombud, skall hjälpa till vid minst två tävlingar, det har ju att göra med framtidens licens- och tävlingsmöjligheter att göra. De får alltså ingen särskild ersättning för att de är just funktionärer.

Detta gäller alltså tävlingar på lokal nivå och uppåt. Klubbtävlingarna roddar sig själva, de som vill tävla är också med och hjälper till- alla får en uppgift att utföra i samband med tävlingen, privatryttare som ridskoleryttare.

Skillnaden är att icke-tävlande medlemmar hjälper till frivilligt, medan tävlande ridskoleryttare i princip måste hjälpa till, särskilt på tävlingar där man deltar själv. (det är alltså ok att vara bortrest en tävlingshelg, men inte att bara komma dit och tävla, och sen åka hem igen. Tävlar man får man vara där hela helgen och hjälpa till.)

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar med denna bit? Vi har ingen ersättningsskillnad. Eller menar du att man skulle hjälpa till på en tävling som man åkt till och tävlat?

Hur som, detta blir lite OT i den här tråden, alla klubbar gör ju på det vis som passar dom, medlemmarna och ryttarna bäst! Förhoppningsvis har man också en god dialog inom klubben och är inte rädd för att revidera beslut om det anses vara nödvändigt.

LLaika: jag vet vilken hjälp du menade att ni önskar få av privatryttarna, jag var så inne i mina grejer att jag halkade direkt in på ryttaravtalet! Så om det inte var den biten du syftade på, utan mer engagemang och stöd vid arrangerandet av tävling, så kan det ju vara bra att fundera på hur man ska tacka sina funktionärer för att de ställer upp- gemensamma aktiviteter, mat under dagen osv.

Sorry för lite långt och aningens OT i förhållande till trådens ursprungsämne! :o
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad är det för hjälp ni behöver av privatryttarna? Och varför känner ni att just de behöver få nånting tillbaka för att hjälpa till?

Vi behöver vanlig funktionärshälp. Vi har svårt att få ihop tillräckligt med funktionärer, det är alltid samma gamla vanliga som hjälper till. Ett gäng barn/ungdomar kan vi få ihop men vi behöver fler vuxna som kan ta lite mer ansvarstyngda uppgifter. Jag tycker att alla ska få något tillbaka när de hjälper till som funktionärer och även detta diskuterades på mötet, men för ridskoleryttarna handlar det mer om ridskoleaktiviteter, som att få tillåtelse att tävla lokalt på ridskolehäst, få en ridlektion eller liknande.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL
Ville bara berätta lite snabbt om dressyrlektionen i tisdags, som jag tyckte gick väldigt bra! Jag har ju haft problem med galoppfattningarna men i tisdags gick det mycket bättre, det blir ju så mycket enklare också när man har en ridlärare som säger hur man ska göra och hjälper en än när man tränar själv. Jag kände också att jag red ihop Lussan mycket bättre och fick upp huvudet på henne så att jag kunde få igång henne lite! Det är alltid roligt när det går bra :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad kul att det gick bra, allt är så mycket enklare när man har någon som kan hjälpa en att få till det!

Själv red jag ett pass i morse, vi hade samma övning som förra veckan fast bytte ut öppnorna mot slutor. Det var lite jobbigare tyckte Jack! Särskilt i väsntersidan, där hade jag svårt att få honom lösgjord men det gick bättre efter att jag flyttat honom lite undan skänkeln på de små volterna. Vi fick helt enkelt nöja oss med 3-4 bra steg i vänsterslutan, nästa vecka satsar vi på några fler!

Annars var han duktig (som alltid :p) och vi fick till en riktigt bra 10m-volt i galoppen! Sen orkar han inte göra det lika bra, men det kommer, det kommer... :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vi behöver vanlig funktionärshälp. Vi har svårt att få ihop tillräckligt med funktionärer, det är alltid samma gamla vanliga som hjälper till. Ett gäng barn/ungdomar kan vi få ihop men vi behöver fler vuxna som kan ta lite mer ansvarstyngda uppgifter. Jag tycker att alla ska få något tillbaka när de hjälper till som funktionärer och även detta diskuterades på mötet, men för ridskoleryttarna handlar det mer om ridskoleaktiviteter, som att få tillåtelse att tävla lokalt på ridskolehäst, få en ridlektion eller liknande.

Då förstår jag, jag tänkte ifall de var de enda som hade erfarenhet nog att vara banchef eller nåt. Vi gör som så att vi lottar ut en privatlektion, det kanske kunde vara något för er också? Det kan ju vara roligt både för privatryttare (som då tar sin egen häst) och ridskoleryttare (som får låna valfri lektionshäst istället).
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det var ett bra förslag, då kan ju ingen klaga på att man får mer för att man hjälper till som privatryttare eller tvärtom :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp