Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tråkigt när en häst man tycker om försvinner bara sådär utan förvarning :(

Igår var det hoppträning, jobbade med galoppbommar i serie och sen hoppa båge ur tighta svängar. Det gick riktigt bra, han var verkligen med på noterna och lyssnade både på förhållnignarna och när jag bad honom att länga ut. Han är en liten guldklimp! Vi börjar inse att vi nog kommer att få leva med att han hoppar lite flackt, även om han har blivit mycket bättre och säkert kan utvecklas en hel del till. Men, en snygg rundad och korrekt språnglinje kommer han nog aldrig att få. Å andra sidan duger han alldeles utmärkt till husbehov :D

Det var roligt för vi fick beröm av de andra om att det såg så bra ut, att ahn verkligen litar på mig och att vi ser så bra ut tillsammans. Det värmde!

Vi hoppade aningens högre igår än sist, tack och lov! Jag har en dålig vana att själv bli lite ofokuserad och nonchalant när det är för lågt, höjer vi däremot upp bara lite grann, länger nåt hinder eller slänger in bommar här och var, DÅ rider jag som jag alltid borde göra! Han var i alla fall en pärla, som alltid. Nästa vecka lite extraträningar inför kommande dressyrstarten! Och imorgon anmäler vi oss till ännu en tävling. Wee! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Nu är jag glad igen! :D Det började rätt så nervöst, stoet jag blev tilldelad var väldigt ängslig i spiltan och nafsade och högg när hon blev iordninggjord så jag blev lite rädd... Men hon var helt underbar att rida! :love: lyssnade och var uppmärksam och ville göra rätt. Upptäckte att jag nog gav hästen förra lektionen lite oförtjänt kritik, trodde ju att han drog inåt mitten för att han var lat, men idag ville hästen jag red också gärna dra åt ett håll samtidigt som hon verkade väldigt tveksam och inte visste riktigt vad jag ville. Undrar om det kan vara lite snett med min sits? :confused: har tänkt att jag ska be ridläraren titta på det vid tillfälle.

Men det bästa med hela dagen var när ridlektionen var slut. Jag hade haft så roligt under ridturen att jag glömde bort det där med hur ängslig hon var i spiltan, men när lektionen var slut blev jag nervös igen. Men när vi kom tillbaka var hon helt lugn! :love: Stod och tittade lite på de andra hästarna och folket som var där, brydde sig knappt alls om att jag fixade och trixade med träns och sadel och benskydd. Förmodligen var det väl inte lika läskigt att bli av med allt som att få det på sig, men jag blev så glad!

Vi ska också börja med "hoppträning" nästa lektion, men till skillnad från er andra så kommer vi bara få trava över lite bommar, det räcker mer än väl :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad tråkigt Llaika. :( Lite dåligt att du inte fått reda på det innan, men det kanske var ett hastigt beslut att sälja honom?

Hur många gånger i veckan rider ni? :) Det kanske bara är jag som fått fel uppfattning men tycker det verkar som att alla rider mer än en gång i veckan- vilket jag fått för mig är "standard" på de flesta ridskolor. Eller jag kanske har fel?

I torsdags hopptränade jag med Lussan, egentligen är hoppgrupperna fulla men det var någon som inte kunde så vi fick hoppa in. Det var verkligen super kul att få hoppa för en tränare! :D Vi tränade på olika linjer (säger man så?), hindrena låg väl på ungefär 80 centimeter på slutet- och sen hoppade jag en liten bana på 60 cm. eftersom Lussan var väldigt trött och lite flåsig så att jag skulle få en bra runda utan stopp. Det gick väldigt bra, jag tyckte jag fick igång henne så att det blev lite tryck i hoppen. Hon hoppar ju jätte bra och när man fått igång henne är hon hur lätt som helst att hoppa. :)
Idag red jag ut på stubben med några andra, kul att dra på lite i galoppen haha :D Sen red jag också igenom dressyrprogram på banan, eftersom jag faktiskt ska vara med på en programridning nästa vecka. Ska bli spännande, min första "tävling"- och det blir en dressyrtävling, lite otippat kanske? Jag ska iallafall rida en LC:2. Jag har ju haft lite problem med galoppfattningarna men idag kändes det sjukt bra så jag får hoppas det blir så på programridningen. Kan ha varit för att hon var taggad efter att ha galopperat på stubben, jag kanske ska göra det när jag rider fram inför programridningen, haha! :p

Känns som om jag har skrivit ganska mycket så nu slutar jag skriva. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Själv rider jag minst en gång i veckan på min ordinarie lektion.

Sen har vi speciella hoppträningar för ridskoleelever varje vecka, där man kan anmäla sig, så där är jag ganska ofta. Innan så red jag i en speciell hoppgrupp utöver min vanliga, men slutade sen då det inte funkade optimalt. Så nu kombinerar jag mitt eget! Ibland blir det lite extraridning om det ska skrittas ut eller visas upp och så.

Oh.. LC:2? Jag funderade på det programmet men kom fram till att det inte tog fram de bästa sidorna för mig och pålle.. Men verkade lite kul ändå. Hoppas att det går bra för er!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vi rider en gång i veckan, hade gärna tagit två lektioner/vecka men har inte råd... och just den här veckan hade det nog inte varit så trevligt. Upptäckt att jag fått ridsår efter gårdagens lektion :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Red samma pålle nu i veckan med. Gick helt okej, han var ganska fin på framridningen även om jag hade lite svårt att komma åt honom, men sen så hade vi lite bommar och det tyckte han var sååå roligt. Han vet precis hur han ska göra för att man ska känna sig obefintlig... :grin:
En övning vi hade var att vi skulle fatta galopp på kortsidan och sedan galoppera över en bom och sakta av till trav innan det var en travserie med bommar. Behöver jag berätta att han inte hade en tankte på att sakta av där? :grin: Jaja jag känner redan att jag lärt mig jättemycket på honom, man får verkligen använda hjärnan för att det ska funka och såna hästar tycker jag är roliga att jobba med! :)

Vet inte om det tagits upp något om ungdomssektionen innan i denna tråden? Men är det någon mer som sitter med i US på sin klubb? Känner att jag behöver massa pepptalk just nu...
Visst finns det bitar som är roliga när man någon gång får uppskattning för allt man gör, när man ser att skötarna utvecklas och blir lika inbitna hästmänniskor som vi är. Men känns som om det mest är massa motgångar. Föräldrar som klagar på att deras barn inte får sköta om hästen ensam, samma få personer i US som engagerar sig gång på gång medan resten bara skiter i att komma.
Nej nu får jag sluta tynga ner tråden och ta & dra mig mot stallet för att hålla i skötarkurs. Wiho, jag känner energin flöda! :grin:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ingen aning! Själv är jag för gammal... ;)

Men av det jag har hört lite runt om är att det verkar vara lite svårt för flera US beroende på hur barnkullarna och sånt ser ut? Ingen aning om det stämmer. Vet bara att i vår klubb är det lite problem med US just på det viset du skriver, engagemanget... Och vi vet inte riktigt vad vi kan göra för att hjälpa dom framåt heller!? :crazy:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja det var väldigt hastigt. I vanliga fall brukar ridlärarna sätta upp lappar i stallet om en häst är till salu ifall någon på ridskolan vill köpa.

Jag rider för övrigt dressyr varje onsdag och hoppar varannan tisdag (var tidigare varje tisdag men nu har vi längre lektioner istället). Skulle vilja rida mer mendet är svårt då jag har oregelbundna jobbtider.

Ang US: Det är jättesvårt. I min klubb har vi också dåligt engagemang. Jag upplevde att det funkade ganska bra när jag satt som ordförande men det var väldigt mycket jobb. Nu verkar det bara gå sämre och sämre tyvärr.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Visst är det tråkigt när man verkligen har hittat en häst och den flyttar. Jag red Darwin mycket förra året och blev också väldigt ledsen när han flyttade. Fast det känns bra att veta att han trivs där han är nu. :)

Vilken häst skulle du vilja rida nu på dressyren?
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det är jättetrist. Förstår att du saknar Darwin också, han var en häst man älskade eller hatade tycker jag som gjorde det sistnämnda ;) Men Mari är himla duktig, jag såg henne rida honom precis innan det kom ut att hon skulle köpa honom och jag har aldrig sett honom finare. Jag red även mycket på Lady om du vet vem det var? Hon såldes ju också då hon inte trivdes och jag saknar henne jättemycket, men hon verkar ha kommit till ett superbra hem och då känns det iallafall lite lättare.

Idag var jag förresten och tävlade :D Första hopptävlingen för mig och Linus! Finaste Linus var så duktig idag! Framridningen och framhoppningen var på gräs och då var han jätteseg. Tror det berodde mycket på att det var lite halt och lite mjukt. När vi kom upp i collecting ring blev han mycket piggare :) Banan gick sååå bra! Jag red inte så bra till första hindret men han kravlade sig över. Efter det var han helt klockren. Superfokuserad på nästa hinder, hoppade super, landade i rätt galopp hela tiden och vi kom rätt nästan alla språng. Sen klantade jag mig rejält när jag vände upp på sista hindret. Såg en bit ifrån att vi låg mittemellan två galoppsprång men gjorde inget åt det? Och sen kunde jag inte bestämma mig för om han skulle hoppa av stort eller trampa om så han fattade inte när han skulle hoppa. Så det blev ett stopp där, men verkligen inget dumstopp eller så. Andra gången vi kom så hoppade han fint :) Fick lite tidsfel också pga det, men är verkligen så himla nöjd :D Jag var helt inställd på att vi skulle vägra ut oss haha. Vi hade med oss en till häst som hoppade sin andra bortatävling, den skötte sig också super men fick ett nedslag. Så himla roligt :) Nu ska vi försöka ta oss ut på någon mer tävling men det blir nog svårt den här terminen.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jo, Mari är duktig. Jag försöker ju rida i seniorgruppen på onsdagar mitt på dagen och gjorde det då också. Mari brukade rida honom efter min lektion så jag fick bra tips av henne. :D

Nej, Lady red jag aldrig men hon var väldigt fin. Tur att hon också fått det bra.

Vad roligt att det gick bra på hopptävlingen! Lite typiskt det där när man velar hur man ska rida men det var ju skönt att det gick bra ändå.

Hoppas att du hittar en ny dressyrhäst till onsdagarna nu också. Kanske Linus? Har inte ridit honom heller men han verkar ju trevlig!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Bra timing där då :D

Det blir nog Linus i dressyren också. Jag har ridit honom de gånger jag har ridit den här terminen och det är ju en väldigt fin häst, men det finns lite knappar att hitta där ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Trist! Jag hade blivit skogstokig om samma hänt mig, känns taskigt att de inte förvarnat dig?

Jag hade ju en rätt ny film, eller från juni iaf i den här tråden nyss! ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det var ingen som blev förvarnad tyvärr. I vanliga fall brukar de vara bra på det men den här gången såldes hästarna via ett försäljningsstall och då fick de veta på fredagen att transporten skulle gå samma dag. Säljer man till privatperson är det ju lättare att planera. Sen har jag visserligen ridit Killen väldigt mycket och tycker om honom, men vi klickade inte jättebra och nu har jag ju gått över till att rida Linus istället. Hade det varit Smokey eller Linus hade jag däremot blivit galen!

Jag såg det, fint som vanligt :D Men det hade varit roligt att se en film från träning och se hur det ser ut där och hur ni jobbar :)

Några bilder från idag:
nu_kommer_z_powers_bilder_D_hon_har_kopt_ett_overdrivet_coolt_objektiv_och_ser_numera_ut_som_varsta.jpg


fs_495996669_83408_1315757471.jpg


fs_495996677_33473_1315757478.jpg


fs_495996736_53288_1315757534.jpg


fs_496000141_97578_1315760798.jpg


Fler kommer säkert, hade som vanligt med mig hela fotografligan :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jättefina bilder! Okej, då förstår jag, tur att det inte var någon av dem då!


Ja, ska kanske försöka få någon att filma ett vanligt pass, är ju mer naturligt på tävling då man alltid har någon med sig som ändå inte har något att göra när man rider! ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja, det skulle verkligen vara jättekul och se en film på när du rider ett vanligt pass. :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Lite skönt att veta att det inte bara är vår ungdomssektion som har problem i alla fall :angel:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Nej det känns som att det är ganska vanligt. Som ordförande får man försöka motivera de andra att hjälpa till. Vi försökte göra någon slags rättvis fördelning så alla hjälpte till lika mycket, och min idé var att sedan belöna den som hjälpt till med flest aktiviteter, ponnyrundor, gått på flest möten osv på årsmötet. Tyvärr hann jag avgå innan jag satte planen i verket ;) Jag tycker även att det är viktigt att ridskolan hjälper till och stöttar och uppmuntrar där det går, där tycker jag att min ridskola hade kunnat göra mer. Men nu är det nya tider så jag hoppas det blir ändring på det :)

Film från hopptävlingen i söndags: http://www.youtube.com/watch?v=26DUUPv_2Bs, ignorera första och sista :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp