Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tycker det ser väldigt lugnt och fint ut, ser lägre ut än 90 cm. Men det kanske bara är för att han är så stor? :p (Stor enligt mig då haha)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Kl

Idag gick lektionen jättebra! Fick en häst som när jag sett honom på lektionen innan mig gått med underhals och bitit på bettet. Sånt gör att jag ser hästen både som en utmaning som jag vill se om jag klarar av samt att jag på något sätt vill förbarma mig över den känsliga hästen som inte verkar trivas riktigt. Denna häst visade sig vara en väldigt snäll och trevlig liten herre. Bara en liten bit in i lektionen var formen rätt stadig i travarbetet. I galoppen sprang han först iväg och jag försökte hålla ihop honom genom att bromsa i handen vilket så klart inte gick så bra. När jag istället bara satt kvar och fattade enbart med sätet så blev han visserligen lite lång första steget men sen gick han att korta upp till en riktigt rund och fin galopp. Red även vad jag tror var mitt livs första förvända galopp, han gick stadigt i den med.

Gillar att min ridskola har så känsliga och tydliga hästar, de går över tygeln så fort jag gör någon av mina ovanor som att korta upp tygeln utan att ha tillräckligt med kraft bakifrån eller när jag glömmer att hålla om eller glömmer yttertygeln eller.. Ja som sagt de verkar vara riktiga läromästare:)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Pust! Är helt slut efter morgonens pass. På min vanliga lektion så red jag Bakarat, en stor herre och före detta polishäst (polsk, tror jag). Sist när jag red honom, för läääänge sen, så gick det inte alls bra, tror inte att jag fick honom i rätt form en endaste gång! Idag dock så gick det skapligt rätt igenom, även om han blev lite lång emellanåt när jag inte orkade rida ihop honom. För den här hästen kräver verkligen ridning! Puh! Men fin var han, och han lärde mig ett och annat om bakdelsvändningar!

Efter det var det bara att ta in nästa pålle och göra iordning honom för privatlektionen. Eftersom vi ska tävla snart så bad jag om att gå igenom programmen. Och Jack var piiiiiigg idag och med den korta stunden det ändå är så hann jag inte rida ihop honom ordentligt innan det var dags att gå igenom programmen. Jag säger såhär- bra att det inte var tävling på riktigt! Fick dock några bra tips på hur jag ska göra vid vissa moment, så det ska jag försöka jobba vidare med. Men främst är det att jag måste skärpa till mig och sträcka på ryggen och bereda vägen för oss!

Nu ska jag vila lite, ikväll väntar ännu ett pass... Tur jag ska på massage imorgon ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ojoj, nu är jag trött! :o

Skillnad mot när man jobbade med detta, då var ju fem hästar inte några problem alls, nu var det mastigt efter bara de två första! Plutt gick i alla fall bra på visningen, först var han lite velig och ostadig med huvudet, sedan kom vi till ridning och vi gjorde toppenfina skolor som vi fick beröm för! Och så red jag efter eget huvud, trots publik. Bra mig ^^ Om vi kommer till den ridningen om två veckor, så hoppas jag verkligen att vi kan höja våra procent! Tillägg: Hurra! Jag fick plutten på parhoppningen på söndag med ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Oj, fem på en dag :eek: Min smärtgräns går nog vid tre, sen kan jag inte fokusera mer. Nu när jag var nere i Skåne orkade jag bara två på banan, resten fick galoppera i skogen :D Har du jobbat med hästar tidigare?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag är grymt mör idag! Tre hästar och jag är slut, känns pinsamt eftersom man fortfarande minns hur enkelt det var förr. När man var ung eller så ^^

Japp, jag jobbade som hästskötare efter gymnasiet. I England hos en hoppryttare med försäljnings- och inackorderingsstall, toppen! Ute och tävlade och visade hästar och hade allmänt kul. Sen ett tag i Spanien på en ridskola/inackorderingsverksamhet. Helt okej men inte som det förra stället, här lärde jag mig inte direkt mycket utan det var "bara jobb". Men upplevelse! Gav mig på ett nytt försök några år senare, åkte till ett stall på Irland men insåg att den tiden var förbi.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad kul det lät! Jag skulle också vilja göra något sådant, men jag skulle tröttna så fort så det är väl ingen idé tror jag.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ojdå 5 hästar på en dag, det var inte lite! :o Hur hinner du? Jag red 3 hästar på en dag i somras och det tog hela eftermiddagen. :angel:

Imorgon är det dags för programridning och jag är redan nervös, även om det inte ens är en riktig tävling. Men antagligen släpper det när jag kommer in på banan och koncentrerar mig. Idag skrittade jag ut på Lussan och hon var faktiskt ovanligt pigg. Jag skulle gå över en liten bäck men det ville hon verkligen inte så då fjantade hon sig lite och försökte dra ifrån mig när jag hoppade av för att gå över. Men efter det fick jag koll på henne så jag får verkligen hoppas hon är snäll och fin imorgon... Fast det brukar inte vara några problem på banan det är mest det där vattnet som jag inte vet om hon är rädd för egentligen eller bara testar. Vattengraven på terrängbanan travar hon igenom helt utan problem nu.

Det blir att gå upp klockan 6 imorgon, nice! :banana: Fast det är ju roligare att gå upp för att åka till stallet än till skolan. ;) Ska förresten försöka fixa film på när jag rider om mamma och pappas videokamera vill samarbeta vilket jag hoppas på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Lycka till imorrn! :) Jag tror att hon testar dig lite, på terrängbanan i Vinslöv (där AW låg förut) har hon hoppat hur mycket vattenhinder och diken som helst och under lägren badar vi varje vecka.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Pruffen: Oj! Nej, jag menade att jag tyckte att tre hästar var jobbigt, medans innan klarade jag fem utan problem! Jag red alltså inte fem nu :) Hoppas det går bra idag!

Llaika: förstår hur du menar, jag blir lätt uttråkad efter ett tag, men hittar man ett bra ställe där man får både ansvar, utmaningar och uppskattning och där arbetet faktiskt varierar, så är det toppen! Och faktiskt, tröttnar man så är det ju bara att åka hem :)

Imorgon är det parhoppning på klubben! Blev glad för jag fick min lillskit (tror faktiskt inte att det är någon annan som önskar honom!?) och nu ska vi bara se om vi kan hålla den ute eller inne. Beror på hur mycket regn som bestämmer sig för att komma ner...
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det gick bra idag tycker jag, bättre än i tisdags när jag red igenom programmet på dressyren. Jag fick 57% procent vilket jag är nöjd med, med tanke på att det var våran första "tävling." Tyvärr har jag bara en del av programmet på film eftersom det tydligen inte går att ladda över filmer från videokameran till vår nya dator. (Suck) Men som tur är lade videokameran av efter jag ridit 2/3 av programmet så jag har lite av det på film från digitalkameran. Dessutom har jag ett litet klipp från efter jag ridit när domaren gav lite tips vilket var jätte bra och lärorikt. Jag börjar få ordning på galoppen, men jag måste jobba på sitsen så jag inte sitter så framåtlutad och "jagar" på henne.
2622yj6.jpg

Bild från framridningen
10mifz7.jpg

Inne på banan, efter att jag ridit.
Och här har vi filmen, jag är inte alls lika duktig som de av er jag sett på film och jag tävlar LC och inte MSV, så ni får ha lite överseende när ni kollar på filmen! :) http://www.youtube.com/watch?v=KFIzM2CXrv0
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det såg jättefint ut tyckte jag! :)

Hade en mkt trevlig lektion idag, min mamma och syster som också hållt på mkt med hästar tidigare följde med och tittade på så vi hade en riktigt trevlig nostalgistund i stallet :) . Jag fick ny häst igen - undrar om läraren låter mig prova mig igenom varenda häst? Tror ingen av de andra fått byta varje lektion. Hur som, red en gigant som det fungerade bra med. Måste dock ta tag i det här med sitsen, han drog precis som de andra åt vänster, vet inte hur jag sitter egentligen för att få dem att gå så. Upptäckte också att jag inte har ngn styrförmåga när jag galloperar (eller rättare sagt; vi galloperar alltid på volter och jag tror att jag styr för mkt för volten blir så liten, de springer liksom flera meter för snävt, men vet inte riktigt hur jag ska lära mig göra annorlunda) och att jag skumpar ngt hemskt. Men men, det var bara fjärde ridlektionen så jag antar att det kommer bli bättre. Önskar jag kunde gå en privatlektion så att läraren kunde kolla på mig hela tiden och hjälpa mig styra upp alla såna grejer, sits, balans osv. Men det ligger lite bortom min budget :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Oj oj.. vilken dag! Idag arrangerade vi parhoppning på klubben, regnet höll upp så vi kunde vara ute som planerat!

Tävlingen gick ut på att man var i lag om två och skulle ta sig igenom en bana på 14 hinder där man hoppade 7 hinder var, vilka som helst (så länge de togs i turordning). Lyckad dag och alla tyckte det var kul! Ridläraren tyckte det var en bra grej också då man övade på så mycket och att vi dessutom hade valt låga höjder för klasserna. Däremot hade hästarna inte varit ute och hoppat i paddocken på... vet inte när de gjorde det sist, så de var lite stissiga och det blev en hel del stopp, men alla fick ju göra klart ritterna ändå! Men inte så många nollor inte... Fast kul var det! Tyvärr blev mitt eget lag uteslutet för kompisens pålle fick för sig att det var läskigt. Jack tyckte att det var både superkul och superläskigt på samma gång, så vi hade räserfart och hoppade inte snyggt någonstans ^^ Men om man ser till helheten- jag både arrangerade och red (jag har ju sagt att jag inte ska göra det!!), vart stressad och dessutom helt ofokuserad och sen skulle vi bara över. Jag ville inte ha några stopp så istället blev det att jag tryckte av honom för tidigt på en del, samtidigt som han taggade som en liten tok och jag glömde rida honom som jag ska, men.. eh.. ja..

Kul hade vi i alla fall ^^

Framhoppningen
Själva ritten
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det ser fint ut :) Men du och jag verkar ha samma problem, att vi överrider när hästen inte tar skänkeln. Hur mycket man än försöker hjälpa till med överkroppen så hjälper det inte, man måste se till att hästen lyssnar på skäneln istället ås man kan sitta still med överkroppen ;) Hur går det för resten av våra hästar?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack Maliin och Llaika. :) Ja eller hur, överkroppen åker fram av sig själv när jag ska fatta galopp med henne och jag får jobba på att få bort det nu. Det går bra för de andra AW hästarna, förutom Armina och Acora som båda har haft kolik. :( Lothar har varit iväg och tävlat idag i allsvenskan och jag tror det gick ganska bra.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ah- läskigt! Såg precis att en av starterna på söndag kommer att gå på utomhusbana! :o

Vår första utestart då ju.. läskigt! Men det ska nog gå bra.. Eller snarare, klart att det ska gå bra! Ser ut som ca 3 timmar mellan starterna med, på gott och ont. Startar även som fjärde ryttaren i första klassen, hade gärna haft en senare men nu är det som det är och ska nog gå alldeles utmärkt ändå!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja, go RGB!! :D

Jag och prinsen var iväg och tävlade igår. MSV C:1 på Wallstanäs. Kändes kalas på framridningen, sen blev han lite spänd på banan, men inte så att det syntes, bara en känsla. Hade inga missar och var rätt nöjd efteråt. Fick 67,234%, rekord hittills i MSV C! :D Duktiga lilla prins! :love: Kom trea av 40 starter! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja, go RGB!! :D

Jag och prinsen var iväg och tävlade igår. MSV C:1 på Wallstanäs. Kändes kalas på framridningen, sen blev han lite spänd på banan, men inte så att det syntes, bara en känsla. Hade inga missar och var rätt nöjd efteråt. Fick 67,234%, rekord hittills i MSV C! :D Duktiga lilla prins! :love: Kom trea av 40 starter! :)

Grattis! :bow:
Då är det väl dags att avancera till MSV B eller? :idea:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack!

Njaaeee haha vi klarar knappt att hålla formen uppe för denna klass och sen kan han inte byten...än iaf! Det får min ridlärare avgöra när hon tycker att det är dags...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp