Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Grattis! :) Bra jobbat!

Idag hoppade vi lite på dressyrlektionen, studs på ungefär 40 cm. så det var ju inte så högt. ;) Nu har jag blivit jätte rädd för att hoppa Lussan för mycket, eftersom ridläraren vi har på dressyren tyckte att jag inte skulle hoppa henne så mycket när jag frågade om jag kunde ta det en gång lite högre. Nu låter jag kanske som en ponnyunge som bara hoppar jätte högt hela tiden och tycker det är höjden som räknas och så, men så är det inte. Jag ville bara testa lite högre en gång eftersom det kändes som om Lussan klev över hur lätt som helst och att hon inte var trött alls än. Jag har ju börjat hoppa henne på hoppträningen när det är någon som inte kan, vilket blir ungefär varannan gång skulle jag tro. (Där har hon blivit ganska trött, flåsat och så- det är ju ändå en timmes hoppning där hindrena ligger på ungefär 80 cm. i slutet) Utöver det hoppas hon var fjärde gång på ridskolan måndag och onsdag, det är ju inte så högt eller mycket då men hoppning ändå. Kan tillägga för er som inte vet att Lussan är 23 år, har gått MSV hoppning när hon var yngre, hoppas inte så högt nu dock.
Vad tycker ni? Kan jag vara med på hoppningen på torsdagar? :crazy: Jag är verkligen jätte rädd för att hon ska bli skadad eller gå alldeles för hårt efter det ridläraren sagt... För det vill jag ju verkligen inte! Skulle vara jätte bra om ni kunde hjälpa mig lite här om vad ni tycker, speciellt du Llaika som känner Lussan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det är nog ingen fara. Självklart ska du vara medveten om att det är en gammal häst, hon kan behöva lite längre framridning och avskrittning. Inte så stilla och vänta för länge utan börja skritta några ekipage innan det är din tur att hoppa. Hoppträna max en gång i veckan (studs på 40 cm är markarbete enligt mig) + tävling så du hoppar med måtta. Det kan vara bra att variera vilket underlag durider på (kanske du redan gör), blanda både lösare ridhusunderlag med asfalt, grusvägar, ängar för att stärka benen.
Men i somras gick hon ett hoppläger och hoppade 90-banor klockrent hela veckan så du behöver inte oroa dig. Jag har nog aldrig varit med om att hon har visat minsta tendens till hälta, däremot blev hon såklart lite trött av att gå hoppläger. Men det hade nog mycket att göra med att hon inte var i så bra kondition, och var dessutom inte klippt. Det är en otroligt klok ponny och jag är helt övertygad om att hon kommer tala om för dig om det blir för mycket hoppning ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Heey =)
vi tränade skänkelvikningar idag för första gången xD
men jag fattade inte ett dugg vad ridläraren menade!?
så om nån skulle kunna förklara på ett ganska enkelt sätt?
tex, om jag rider i höger varv och sedan rider in i mitten och ska köra en skänkelvikning därifrån ut till fyrkanten i höger varv igen.
det gick väl sådär men det enda jag förstod var att vi skulle trycka lite med innerskänkeln men jag förstod inte hur vi skulle göra med tyglarna?
och att vi dessutom skulle förlänga den också, jag förstod ingenting och det frustrerar mig nu när jag heller inte förstår hur folk förklarar det på internet . så hur gör man med tyglarna helt enkelt :O?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Innertygel ställer hästen, yttertygeln reglerar så att ytterbogen inte skjuter ut och hästen går som en banan. Innerskänkeln talar om för hästen att den ska gå åt sidan, ytterskänkeln reglerar så att hästen inte ramlar åt sidan utan går framåt också.


*kl*
Ska tävla för första gången på evigheter, ska bli jättekul! Visserligen bara en lite klubbtävling, men ändå. Jag hoppas det ska gå bra, vi ska bara hoppa 70 och 90 eftersom hästen jag rider blir lite rädd och spänd i tävlingssammanhang, bra att ha lite marginaler med höjden då ifall bjudningen försvinner och det blir lite konstiga språng. Hoppas på att det blir en bra erfarenhet för hästen, målet för säsongen är att vi ska kunna hoppa 90 på klubbnivå (hästen får tyvärr inte tävla riktiga tävlingar) på ett avspänt sätt.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
http://youtu.be/g_ThjoVnvrA
Red lektion idag istället för en bekant, fick rida en ponny vid namn presto.
Andra gången jag sitter på ponnyn (fuxen med bredbläs och två höga strumpor bak :P) och ja det gick som det gick.
ber om ursäkt för filmningen (filmat med systemkameran som syrran inte är van vid) och brist på musik.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Åh vad bra att du svarade :) Har dessutom pratat med Anna (den Anna som äger Lussan alltså) och hon tyckte ungefär likadant som du, att jag absolut kunde fortsätta hoppa henne som jag gör just nu.
Sen som svar på ditt inlägg tävlar jag ju inte varje helg- det blir när det är klubbtävling / lokaltävling på Torns vilket kanske blir en gång i månaden max. Har anmält mig till KM som är om en månad då jag ska hoppa 60 cm. på Pay and Jump och en LD :D Jag försöker rida på varierat underlag, det är ju svårt under veckan eftersom hon går i ridskola och sen att jag har dressyr och hopplektion som båda två är på ridbana. Men under helgen rider jag alltid ut åtminstone en av dagarna; på grusvägar och åkrar plus lite asfalt, eller på galoppspåret.

Som svar till Zalkina: Jag är allt annat än ett proffs på det där med skänkelvikningar men jag kan ju försöka förklara. ;) Om du rider i höger varv som du beskrev så rider du in mot mitten, sen trycker du med höger skänkeln så att hästen går mot vänster samtidigt som du håller lite i vänster tygel så att hästen inte går rakt fram eller för snabbt. Du ska också tänka på att det oftast är enklare med en väldigt lååångsam skritt- jag tycker det är lättare att göra från halt om ni får det. Hoppas det hjälpte, det blev en lite rörig förklaring men aja jag är som sagt inte så bra på det här. :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Haha skönt att vi är synkade då ;)

Red igen idag på fina Salsa, det var så himla kul! Hon är så himla lydig, lyhörd och känslig och man kan verkligen finlira. Min sits har förfallit totalt (den har en tendens att göra det lite då och då) så det var välkommet med ett pass där jag kunde tänka extra mycket på den.

Och mina gråa lilla ponny har haft kolik idag :( Men nu på kvällen verkade han må bra, han har bajsat flera gånger idag och var mest väldigt pigg och väldigt hungrig.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Två pass på pålle idag. På morgonen så jobbade vi med 10m-volter och öppna längs långsidan. Eftersom han inte orkar heeeelt att gå hela vägen (eller jag som inte orkar kanske?) så la vi även in en volt på mitten av långsidan emellanåt med. Han gick trevligt och vi jobbade med att få honom lite högrte i formen- usch så jobbigt det var tyckte han! Men vi måste ju börja att arbeta honom högre mer och mer så att han stärker sig. Gäller verkligen för mig att tänka om där, som är van att areta honom i den lägre formen.

Nåväl, duktig var han iaf! Och på teorivisningen så fick vi igenom riktigt trevlig längning av traven på volten och även visade på några steg skillnaden på när han går i högre resp. vanliga formen. E-L sa att det bara blir bättre och bättre med oss, värmer!

Imorgon blir det hoppträning, ska verkligen tänka gummiboll och få ihop honom. Brukar få honom högre när det är hoppträning, jag rider lite annorlunda då tror jag. Plus att han är mer taggad, på ett annat sätt! Och på lördag ska vi putsa både pålle och utrustning och se till att allt är klart för tidiga avfärden på söndag morgon!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Gillar verkligen denna tråden. Är väldigt intressant att läsa om alla ridlektioner! :D

Red en annan häst igår på min lektion. Ett före detta hoppsto som gått omkull i samband med hoppningen och därför inte fungerade som hopphäst längre. Hon är verkligen en toppenhäst och man märker tydligt att har blivit riden på ett helt annat sätt än de andra hästarna. Gjorde mest lite lösgörande arbete så som volter, öppnor. Det gick väl helt okej men hon är väldigt stel fast det blev ju som tur var lite bättre under passets gång, dock så misstänkte tränaren att hon satt fast någonstans och det tror jag med. Sen så har min sits blivit något fruktansvärt. Vet inte vad som hänt, men jag kan inte sitta ner ordentligt i sadeln :o Vilket självklart förstör allt det arbete jag gör när jag inte kan sitta ordentligt, framförallt på en häst som är så pass känslig. Haha kanske sitter jag också fast någonstans? Skämt å sido, en mycket fin häst för den som kan rida och framförallt sitta ordentligt ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hemkommen från hoppträningen och det gick verkligen superbra! Idag var han riktigt elastisk, jag hade en helt annan kontakt med honom och även om vi någon gång kanske var lite snabba, så var det inte nångång som det var rus, bara snabbt! Vi hoppade på serpentiner och brutna spår, band ihop allt till en bana på 7-8 språng. Och han var min lilla klocka som alltid, gör det jag ber honom om och nu börjar jag ju kunna trycka på honom för att åf fram enbart kraften, utan att få ökad fart för det. Kul kul!

Och sen dressyrade jag en del också mellan varven, och där hade jag honom verkligen i en helt annan form och det var spänstigt och följsamt. Synd att jag inte får hoppa fram honom på dressyrtävlingen ^^ Imorgon ska det badas och smörjas och pysslas, fint ska det bli! Ni får hålla tummarna på söndag sen :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det har jag önskat många gånger, att man kunde få hoppa lite på framridningen! Dels brukar bjudningen bli bättre, och så brukar hästen komma igenom mer i ryggen efter att ha hoppat ett par språng. Lycka till på söndag, vilka program ska du rida? :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja! Jag hade velat göra det för att han ska vara mer igenom sig i kroppen (bjudningen brukar sällan saknas på den här pållen ;)). Vad tror du om att skutta lite dressyrstaket? :angel:

Vi ska rida LC:1 och LB:1. Han är mycket mer stabil i form och takt nu än i våras så hoppas på att kunna plocka upp några fler poäng i bägge programmen. Försöka duger och övning ger färdighet! ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ska hålla tummarna!

Det är tävlingar på min ridskola imorgon också, funderar på att gå dit och titta :)

KL

Idag var en toppenlektion! :D

Red en ny häst (såklart, börjar undra om min ridlärare har en hemlig agenda :p ), ett skäckigt litet sto som var väldigt pigg och väldigt mycket flockhäst, dvs "hästen framför springer, då ska jag också springa!" och "aaah! Ingen häst är framför mig, då vet jag inte vad jag ska göra!" :eek: . Hon tyckte jag var väldigt dum som försökte få henne att göra som jag sa istället för att göra som hästen framför gjorde (eller vid avsaknad av häst framför, sakta av alt stanna helt...), MEN mot slutet av lektionen så lossade det och det gick kanon! Det kändes så himla bra! :)

Jag är så himla glad att jag tagit upp ridningen igen! :D Visst, jag är fortfarande mesig och lite rädd vid hanteringen innan och efter men det börjar också lossna nu och jag tycker det är så kul! Mår så bra av att pyssla med hästarna, önskar bara det inte bara var en gång i veckan...
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack!

Klart du ska och titta, det är jättekul ju! Och som ryttare/arrangör är det bara roligt om det kommer extra folk. Gör't! Vad ska det vara för tävling?

Vad kul att du verkar ha hittat ett bra ställe att rida på förresten!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hoppning, både häst och ponny :) Några av ridskolans egna hästar, inkl. den jag red idag skall delta, så då blir det ju lite extra roligt att titta på. Se hur de uppför sig med lite skickligare ryttare på ryggen!

Ja det är jätteroligt! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag säger såhär.. fy F-N vad bra min pålle är!!! :D

I LC var vi lite ojämna i tempot för jag vågade inte rida på ordentligt, så det var helt på mig. Men varenda jädra galopp var rätt! Och han gick jättebra. Dock tyckte jag inte att domaren hade rätt på några av punkterna, tex att han går "kraftigt mot hand" eller att han väger bakåt i programmets mittesta halt. Ser inte en tillstymmelse till rörelse på honom på filmen (dock bakifrån) och jag kände inget. Så de grejerna låtsas jag inte om, resten av kritiken var ju sann ;) Här hamnade jag på 13 plats, mitten av startfältet alltså. Skönt, för sist hamnade längst ner ^^ Länge låg vi också på placering, men de sista 8 starterna var duktiga. Se ritten här.

I LB var han lite trött kändes det som, så det krävdes att jag red om honom ordentligt. Och vi fick inte en enda miss i programmet! Eller ja, trav- och skritt längningarna hände inte, varken han eller jag orkade rida till det.. Och i ena halten lyfter han på huvudet, lite som för att säga "tjena läget" till domaren däruppe, men de sakerna räkanr jag inte som missar utan bara sådant som behöver finjusteras. Kändes i alla fall jättebra och när vi åkte så låg vi på delad sjundeplats. Räknade dock med att minst en skulle rida på högre procent så vi åkte hem (bara 8 placerade). Se ritten här.

Jag var SÅ nöjd med honom! Och han gick på och av transporten utan problem, hur cool som helst på stället och.. ja, han är bara toppen. Hade också toppenmedhjälpare med mig, det gör hemsk mycket! Sammanfattning av dagen: toppen!

beskuren_167589258.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad roligt att du är nöjd! :banana: Blir så sugen på att tävla själv när jag läser din tävlingsberättelse :D Om en månad är det KM i hoppning iallafall, alltid något. Kanske blir Stockholmscupen i dressyr också veckan innan, då får jag rida program åtminstone :)

Red privatlektion på Linus idag och i slutet var han så himla fin. Han brukar vara så hackig i bjudningen och därför hackar han i munnen. Men nu gick han framåt ordentligt (så mycket att jag fick bromsa i vartenda steg, brukar vara tvärtom) och han var loss och fin i kroppen. Nu vet jag vad jag ska leta efter, förhoppningsvis blir det lättare att rida då :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad roligt! Vad innebär Sthlm-cupen förresten? Jag som är ifrån en annan del av landet :)

Idag red jag faktiskt en annan pålle på lektionen, något jag var ganska pissmärrig över först. Dels för att jag tycker om att rida Jack, dels för att jag är van vid att jag får ha honom själv på mina lektioner, dels för att jag var rädd att hon som skulle rida honom skulle göra det så mycket bättre än jag och för att hon kanske skulle tycka väldigt bra om honom.... Dels för att jag ibland är väldigt osäker på om jag över huvud taget KAN rida! Allt detta innebar att jag var lite putt i stallet och när vi började rida så var jag totalignorant mot allt vår instruktör sa (eller ja, jag lyssnade bara med ett halvt öra) och mestadels red efter eget huvud. Och tjena vad bra det gick! En lektion som passade mig, som handlar mycket om grundridningen och inte en massa fnurriga små rörelser. Dino har ett väldigt stort steg som gör det svårt för mig att följa med på ett bra sätt, vilket innebar att jag hamnar i barbackasits ^^ Men kämpade på och vi gjorde dagens bästa längningar!

Efter lektionen visade det sig att E inte alls tyckte om Jack, att han var hård i munnen (! :o) och inte så rolig, även om han blev bättre sen. Själv kände jag att ja, jag kan ju faktiskt ändå.. (vilket jag vet att jag egentligen kan, jag tvivlar bara på det lite för ofta) och att jag nog visst kan tänka mig att sitta på andra lite oftare egentligen. Men.. nu är det ju snart tävling igen ;)

Förresten så kommer en ny pålla till oss, om hon går igenom besiktningen! Här kan ni se en liten filmsnutt när jag provhoppar henne. Riktigt söt pålla, hade kunnat tänka mig henne själv!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Stockholmscupen är en utbytestävling mellan ridskolor i Stockholm. Man delas in i grupper med ca 5 lag i varje grupp som man möter en gång hemma och en gång borta. Varje match börjar med att hemmalaget rider fram och berättar om hästarna, därefter rider de ett program (LB:1) och sen är det bortaryttarnas tur att sitta upp och rida program. Finns i både dressyr och hoppning på både ponny och häst :) De bästa lagen i varje grupp går vidare till semifinal och därefter final.

Vad söt den nya var!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Oh, det lät skojigt! Just det där att man faktiskt rider varandras hästar.

Nu är det fredag.. Måste vänta ända till måndag innan det är häst igen! Haha, ibland tror jag att jag är 12 år igen :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp