Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)
Igår hade vi lyxlektion- vi var bara tre stycken!
Red för andra instruktören vilket var väldigt roligt, det var längesen jag red dressyr för henne. Vi hade alltså 70min stenhård lektion där vi gjorde allt möjligt med tempo, volter och så det roligaste av allt- trappan!
Skänkelvikning in till kvartslinjen, rakt fram och sedan skänkelvikning ut till medellinjen och därefter rakt fram och ut i samma varv. Repetera några gånger och sedan samma sak i andra varvet. Därefter ökade vi svårighetsgraden. Vi skulle ut i skänkelvikning till kvartslinjen och därefter rakrikta och fatta förvänd galopp. Skitkul, man fick tänka lite grann, möta upp ordentligt och hästen var tvungen att vänta. Gick jättebra i ena varvet. Sedan hade Jack fattat galoppen (bokstavligen!) och skulle istället galoppera hela tiden. På stället och vad jag än gjorde ^^ Lyckades få honom att sansa sig till slut och då gjorde vi lika fina resultat som i första varvet. Raring!
Dock har vi fortfarande lite problem i vänstergalopp på volt, han är stel i innersidan och hals och huvud går utåt. Vet inte riktigt hur jag ska få honom med mig
Försökte med lätt yttertygel och bara jobba för inner skänkel. Gick sådär. Sedan försökte jag att ställa honom utåt istället. Gick också sådär. Men lossade lite i alla fall. En bit på vägen är nog att fortsätta flytta ut rumpen på honom, gick ju ganska bra sist. Men det är bara att jobba vidare helt enkelt!
Efter det satt jag på Akka och det är en fröjd! Hon är så lätt och så mjuk men med så mycket kraft och.. ja, hon är en darling! Så blir till att motionera henne lite efter jobbet sen med. Det märktes att hon tyckte det var skönt att få röra på sig, hon slappnade verkligen av när hon förstod varför hon var där, att hon fick en uppgift. Att vara i hagen hela dagen hjälpte inte mycket för hennes nipprighet för det nya stället ^^