Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Måste bara skryta lite om Killen!

Förra helgen vann han 95 cm. Den här helgen kom han tvåa i 1 m och vann 1.10 m (regional)! :bump::bump:
Även om jag saknar honom jättemycket har han det nog bättre nu, han tycker säkert att det är superkul att vara ute på tävlingsbanorna igen.

182408_10150152370308804_773723803_8039004_7929495_n.jpg

Finaste hästen! :love:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jätteroligt verkligen. Hon har ju bara haft honom i 3.5 veckor ungefär.
Ja han bor i Södermanland :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Oj, och börjat tävla honom redan? Vilken rivstart, inget lära-känna-hästen-och-låta-den-vänja-sig-vid-ny-miljö-och-ny-ryttare här inte!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja det har hon. Det var en tävling på hennes hemmaklubb och det tycker inte jag är så big deal. Han har ju mycket rutin.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl

Idag har det iaf varit en bra dag, red medryttarhästen på morgonen och sedan fick jag rida favorithästen på ridskolan idag (inte ridit honom på en dressyrlektion sen februari) och innan det red jag honom iprincip varje gång.
Så det var skönt att vara "hemma" och rida finaste hästen <3 :love:
Mannen i mitt liv helt enkelt :love:

317124_10150309986228042_556378041_7957323_1211738661_n.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Alla hästar behöver ju inte lång invänjning av ryttare och miljö, är det dessutom på den nya hemmaplanen ser jag det inte heller som särskilt konstigt val.

Jag hoppas och tror att de flesta gör en avvägning och ser hur det funkar för just den hästen och det ekipaget, alla är inte gjutna i en mall!
Vissa behöver vänjas långsamt vid nya miljöer och nya ryttare, andra mår bättre av att det bara rullar på i lite snabbar takt. :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja det har hon. Det var en tävling på hennes hemmaklubb och det tycker inte jag är så big deal. Han har ju mycket rutin.

Ja, säkert, men det är ju ändå mycket nytt för hästen att vänja sig vid - nytt stall, nya rutiner, nya hagkompisar, nya underlag, ny ryttare, ny utrustning. Jag trodde man skulle vänta lite, av hållbarhetsskäl om inte annat. Stor risk att hästen går sönder, har jag lärt mig, ifall man kör hårt från dag 1 - även om hästen är i tävlingskondition när man får den. Tror det var en artikel i ridsport om det för ett tag sen, att många gör precis så, börjar tävla på en gång, men att det är ganska riskabelt att göra så. Just för att det är risk att hästen blir halt när man ändrar allt på en gång och inte ger den tid att vänja sig vid det nya innan man börjar tävla och träna på allvar. Man förlorar aldrig nåt på att vänta och rida in sig lite på hästen först, men man riskerar att få en skadad häst om man kör pang på.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Visst är det så, du har en poäng. Men att hoppa 110 för en rutinerad hoppryttare är inte att köra pang på. Jag vet inte hur hon som köpt honom rider, men med tanke på att dom kommit etta, tvåa och etta igen i de tre starter dom gjort verkar han ju ha kul och trivas bra och just nu är det faktiskt huvudsaken för mig. Varför måste du ifrågasätta allting man skriver? Kan du inte bara glädjas med andra?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det gör jag inte - självklart är det kul att hästen kom till en tävlingsryttare, men jag blev faktiskt ärligt förvånad över att en rutinerad ryttare tävlar så snabbt. I min värld är det väldigt snabbt att tävla efter 3 1/2 vecka. Det går säkert jättebra resultatmässigt, det var hästens hållsbarhet jag tänkte på.

Mig veterligen har jag ifrågasatt två saker i tråden - att en ridskolehäst kan gå msv på en timmes tillridning i veckan, samtidigt som den jobbar heltid som ridskolehäst för alla nivåer, och att det är enbart bra att en häst tävlas 3 1/2 vecka efter ägarbyte. Det är väl knappast "allting"? Det är ju ett diskussionsforum, nog måste man kunna skriva lite mer än bara "Oh vad bra och kul!" då?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Kul att det går bra för Killen! :D
Jag tycker inte det är så tidigt att tävla en häst 3,5 vecka efter man fått hem den om den har formen och klarar av det psykiskt. Dessutom var det ju inte några jätte höjder för en stor häst. Tävling på hemma plan är ju dessutom inte en stor förändring för hästen och inte mycket jobbigare än en hård hopp-träning. Eftersom den hästen har mycket rutin och inte är väldigt ung/gammal är det nog inga problem. :)
På tal om tävlingar, nästa helg ska jag själv tävla 60 cm. Pay and Jump och en LD (80 cm.) på Lussan. Det är våran första tävling och dessutom min tävlingsdebut. Lussan själv är ju väldigt rutinerad. ;) Jag hoppas verkligen det går bra, jag kommer antagligen vara sjukt nervös för att glömma banan eller att hon ska vägra. På hoppträningarna har det varit lite så att om jag inte sitter ner och driver tillräckligt viker hon av mot vänster (alltid vänster) precis innan hindret. Det brukar vara på vattenmattor (suck) och senaste gången även på en mur. Men om jag får igång henne och håller henne rak innan hindret går det super så jag får verkligen hålla tummarna nästa helg och se till att rida bra! Hoppas även på en film om jag lyckas få kameran att samarbeta och få ut mamma till stallet hehe. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det är inget ovanligt att vänta 3.5 vecka innan man startar en ny häst om man är rutinerad hoppryttare. Jag vet många ryttare som rider hästen max en vecka innan tävling (och tävlar lägst 1.20). Och det behöver absolut inte vara proffsryttare, men ryttare med rutin.

Mycket möjligt att du inte har ifrågasatt mer. Men med den attityd du har känns det som att du ser ner på allting som skrivs i den här tråden. Om jag har fel, tycker jag att du ska se över ditt skrivspråk.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Lycka till på tävlingen! Tror säkert att det går super :D Om du vet att hon brukar vika av åt vänster får du ha spöet i den handen och lägga på det lite på bogen i anridningen om det är vattenmatta med eller om det känns som att hon tvekar.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag fattar inte hur man skickar PM. Jag har försökt skicka tre stycken idag men det syns inte i min utkorg!? :confused:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Eller kanske du skulle fundera på hur du läser mina inlägg? Som fan läser bibeln, verkar det nämligen.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hoppas att det går bra! Som LLaika skrev, man får vara lite förutseende och ha spöet i vänsterhanden från början! Jag rider aldrig Jack med spö i vanliga fall, men på hopptävling har jag med det "ifall ifall".

Vore kul om du fick mamma och kamera att samarbeta med, så vi får se film ;)

I måndags hade jag teorivsining, jag och Jack var inte helsynkade tyvärr, han kändes stel och jag hade inte riktigt möjlighet att göra så mycket åt det, så prestationen blev därefter. Nåväl, nya tag! Ikväll ska jag ut och promenera med gåsen (Akka alltså ^^) och imorgon ska jag rida henne lite efter lektionen. Hon klarade resan bra och kändes lugn på plats, även om hon såklart var på alerten!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack alla för era lyckoönskningar haha :) Jag brukar alltid ha spöet i högerhanden, kan väl bero på att jag är högerhänt, men jag ska testa imorgon att rida med det i vänsterhanden och se hur det känns.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Igår hade vi lyxlektion- vi var bara tre stycken!

Red för andra instruktören vilket var väldigt roligt, det var längesen jag red dressyr för henne. Vi hade alltså 70min stenhård lektion där vi gjorde allt möjligt med tempo, volter och så det roligaste av allt- trappan!

Skänkelvikning in till kvartslinjen, rakt fram och sedan skänkelvikning ut till medellinjen och därefter rakt fram och ut i samma varv. Repetera några gånger och sedan samma sak i andra varvet. Därefter ökade vi svårighetsgraden. Vi skulle ut i skänkelvikning till kvartslinjen och därefter rakrikta och fatta förvänd galopp. Skitkul, man fick tänka lite grann, möta upp ordentligt och hästen var tvungen att vänta. Gick jättebra i ena varvet. Sedan hade Jack fattat galoppen (bokstavligen!) och skulle istället galoppera hela tiden. På stället och vad jag än gjorde ^^ Lyckades få honom att sansa sig till slut och då gjorde vi lika fina resultat som i första varvet. Raring!

Dock har vi fortfarande lite problem i vänstergalopp på volt, han är stel i innersidan och hals och huvud går utåt. Vet inte riktigt hur jag ska få honom med mig :confused: Försökte med lätt yttertygel och bara jobba för inner skänkel. Gick sådär. Sedan försökte jag att ställa honom utåt istället. Gick också sådär. Men lossade lite i alla fall. En bit på vägen är nog att fortsätta flytta ut rumpen på honom, gick ju ganska bra sist. Men det är bara att jobba vidare helt enkelt!

Efter det satt jag på Akka och det är en fröjd! Hon är så lätt och så mjuk men med så mycket kraft och.. ja, hon är en darling! Så blir till att motionera henne lite efter jobbet sen med. Det märktes att hon tyckte det var skönt att få röra på sig, hon slappnade verkligen av när hon förstod varför hon var där, att hon fick en uppgift. Att vara i hagen hela dagen hjälpte inte mycket för hennes nipprighet för det nya stället ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Låter som en jätterolig övning, den ska jag nog ta och testa med medisen :D
Skulle btw ridit lektion igår men var istället på en säkerhet/sjukvårdskurs på tävlingar så det blev inget med det, och det är så mycket i skolan att jag inte tyckte att jag hann någon annan dag så funderar på att rida igen på lovet, man får tänka långsiktigt vetni ;)
Ser i alla fall framemot nästa vecka då det är hoppning!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp