Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Trappan är verkligen en grym övning! Tycker annars att våra ridskolehästar fattar ganska snabbt att det är skänkelvikning som gäller, och bara flyttar utan att tänka efter.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Pruffen: hur gick det på tävlingen!?

Ja, den var toppen! Tyckte också att den var bra för oss som ryttare, för att man själv kan bli lite ivrig i att gå i skänkelvikning hela långa vägen och att kvaliteten försvinner i rörelsen. Samma med öppnor och slutor.
När man delar av rörelserna i övningen och har kortare distanser, så gör det det enklare att fokusera på att göra det en kortare stund och bättre utfört. Kul var det i alla fall som sagt!


I helgen red jag ut med Akka, alert och lite spänd men ganska cool ändå. Igår red jag henne tidigt på morgonen, tog det ganska lugnt och arbetade med fattningar och galoppsträckor. Kändes lite trött så idag blir det nog bara promenad vid hand, eller om jag kan få med mig någon ut på rundan.
Efter det åkte vi till Uddevalal och kollade på träningstävling i western, riktigt roligt att titta på ko-klasserna! Snabbaste tiden på att skilja ur och fålla in tre djur var på 34 sekunder! :o Häftigt, blev sugen på att prova det själv :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Gjorde den övningen idag med min medryttarpålle så det kanske egentligen hör hemma i denna tråden :o men i alla fall var det en jätterolig övning och satte press på mig att vara tydlig, dessutom kunde man variera den ganska mycket och göra den övningen längs ena långsidan och göra något annat på den andra långsidan ex. öppna, sluta, volt. Jag red bra och pållen gick bra, så jag gillade övningen jättemycket! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tävlingen är den här helgen, jag kanske skrev lite rörigt så att det inte riktigt framgick :) Åh vad kul, det är så roligt att rida ut när dom är pigga. På tal om det red jag ut med Lussan både lördag och söndag (man får ju passa på när det är fint väder) och hon var väldigt pigg haha. Sen på hemvägen fjantade hon sig när det kom en man på rullskidor (?) och låtsades bli rädd när jag vet att hon har sett allt möjligt under dom 23 åren hon levt och egentligen inte är rädd. ;) Menmen det gick bra och var jätte kul.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl*

Får man vara nyfiken o fråga vilka ridskolor ni tillhör? Mest ute efter att läsa hemsidorna. :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja, lätt en ny favorit hos mig med- gjorde en variant av den med sätt-igång-pållen också, kul!

Satt och funderade på vad jag ska göra med Jack nästa gång jag rider honom själv, tror det blir trappan ena sidan, sedan 10m-volt vid K och halt vid E, sen ny 10m-volt vid H och sedan snett igenom med ökning eller skola på diagonalen och sen på't igen!

Teorivisningen i måndags gick verkligen shceise! Springigt och inte en enda korrekt skola- inte ens skänkelvikningen satt! Lille plutt. Just nu känns det som han har en del att ta in i huvudet, när han går fler och fler lektioner med mindre rutinerade ryttare. Han blir lite förvirrad av olika ridstilarna just nu tror jag. Ska fråga fröken imorgon om jag inte kan få ta ut honom i helgen!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jaha okej, då får du rida riktigt bra i helgen istället då ;)

Frokennorlin: Önskar att vi också hade fått rida så mycket självständigt, det låter lyxigt!

Ikväll ska jag rida Linus, sista gången innan våran första dressyr"tävling" som blir Stockholmscupen på söndag. Ska bli superroligt, har inte tävlat dressyr sen i juni vilket är jättelängesen :eek:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hoppas att det går bra, LLaika!
Jag red Linus för första gången idag och tyckte att han var väldigt trevlig. Jag förstår vad du menar med att han är lite hackig i bjudningen ibland. På det stora hela gick det i alla fall bra och mot slutet var bjudningen jämnare. :)

Lycka till i helgen, Pruffen!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Då måste det varit du som red honom innan mig idag, fick korta stiglädren typ 5 hål :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Då håller vi tummarna för er i helgen också!
Längtar till nästa helg då vi ska iväg (LC LB) fast i första klassen ska jag rida mot min instruktör, hur känns det då!? :o

Sen rider inte alla särskilt självständigt, för närvarande är det mest jag tror jag? Men det är ju lite för att jag har fått förmånen att ta hand om de hästar som behöver lite "vid-sidan-om"-stimulering. Eller igångsättning då. Men jag är väldigt glad över att jag får lov att göra det! Har i alla fall fått mig tillbaka lite till som det var förr, när jag jobbade med det :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det gick bra! Han kändes mjuk och fin men lite seg som vanligt. Men fick en ganska bra känsla då han tog mer stöd på bettet än han brukar. Dock är inte hörnpasseringar och rida rakt fram vår starka sida så vi får se hur det går på söndag!

Frokennorlin: Haha, gud vad läskigt att tävla mot sin tränare. Kommer nog inte hända mig på bra många år som tur är!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja..! Men, det ska samtidigt bli väldigt roligt också, skönt att ha henne med på ett annat vis än som lagledare eller instruktör. Efter dagens grymma pass (öppna och ut i längning på hörnlinjen) är jag dessutom heltaggad inför den kommande tävlingen, ska bli riktigt riktigt roligt att åka iväg! Hoppas bara vi kan hålla formen.

Ju mer han rids utav fler andra, så märker jag såklart skillnad på honom, på både gott och ont. Men, jag kommer att rida honom de två dagarna innan så hoppas vi kommer att synka oss! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Puh! Idag var det ett händelserikt pass på lilla gåsen. Hon var stark, pigg och ofokuserad i paddocken och försöket med dressyrsadeln bidrog inte positivt då det kändes som att jag satt mer ovanpå henne än med henne. Jag hade världens plan att kunna arbeta med skänkelvikningar och öppna med inspiration från gångna lektionernas övningar men.. Låt oss säga att jag fick revidera min plan lite grann!

Full fokus på att få henne att lyssna på mig och framförallt slappna av. Ökade på passets längd lite granna med, vilket var väldigt behövligt för att få henne avslappnad, men i slutet gick hon bra och då lullade vi på lite innan vi slutade. Imorgon blir det premiärtur ute, som ensamt ekipage! Blir spännande... ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Senaste jag red var söta "lilla" Goliat! :)
Jag hoppas, hoppas, hoppas, HOPPAS att jag med fam. ska flytta till någon gård i Vimmerby och köpa två hästar som jag haft koll på ett tag!
Annars blir det att bli medryttare på söta Golle (Goliat) , efter jag har ridit upp på 4H GÅRDEN. :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Idag var det KM i hoppning, jag starta i 60 cm. clearround och en LD (80 cm. eftersom hon är D ponny). Framhoppningen gick bra, men sen när jag kom in på banan gick det åt...jag kom igång i en bra galopp men på tredje hindret som var ett helt vanligt rättuppstående tvärnita hon rakt framför så att jag trilla av. Där blev jag så arg för om jag hade stannat kvar hade jag fått rida resten av banan, och att ramla av på tredje hindret är ju inte speciellt kul.
Jag red ut igen och tänkte att hoppa 80 kommer aldrig att gå men efter lite övertalning av andra i stallet valde jag att starta ändå istället för att stryka mig. Jag testade att hoppa 80 inne på framhoppningen och det gick bra men sen på banan blev jag så nervös eftersom det gick dåligt i förra klassen, och hon kände av det så hon stannade på första hindret. När jag kom på det igen hoppa hon men stannade istället på det andra TVÅ gånger. Då sa domaren i högtalaren att detta var sista chansen och då tänkte jag "nu jävlar, det är nu eller aldrig" och drev på henne riktigt mycket och då hoppade hon äntligen men tyvärr vek hon åt vänster på tredje hindret igen.
Ingen särskilt lyckad debut, jag var otroligt besviken och sur på mig själv och Lussan som jag vet kan hoppa och faktiskt var lite taskig idag. Men det positiva är ju att det inte kan gå sämre nästa gång? Nu är jag väldigt taggad på hoppträningarna. ;)
Jag tvekar om jag ska visa filmen, vill ni verkligen se den? :o
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad tråkigt :( Så brukar hon ju inte hålla på. Det som är viktigt om hästen stannar är att inte bara driva driva driva, utan att man måste våga fånga upp energin också med en sträckt tygel. Sätt dig ordentligt på rumpan, upp med huvudet och korta tyglar och sen massor av ben.

Jag tävlade ju också idag! Red en LB:1. Känslan var rätt bra då han bjöd ganska hyfsat och var ganska stadig i formen för att vara han. Dock var han väldigt lång i formen och bitvis lite öppen, men hellre det och med en bra framåtbjudning än bara trycka ihop honom då han blir hackig i munnen och släpper ryggen. Vi har lite att jobba på men är ändå nöjd med dagens ritt som gav drygt 63% och en silvermedalj :)

POC det gick bra för dig också idag såg jag på Tildes facebook :banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja, hon hade kanske en dålig dag eller så var det tävlingsnerver- mest från min sida. För hon brukar verkligen inte hålla på och vägra så mycket på träning!
Men vad kul att det gick bra för dig på tävlingen :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Bra jobbat! Visst var det en del av den där cupen? Hur gick det för er klubb?

Pruffen: vad tråkigt, det är alltid så trist när något sånt händer tidigt i banan :(

I helgen har jag och gåsen varit ute och gjort skogen ensamma. Känns som att det är något hon inte är van vid! Fick jobba lite för att det skulle bli bra och att hon skulle slappna av, men blev bättre och bättre. Eftersom hon inte har en ärlig bjudning framåt blir det lite start och stopp, i kombination med att det känns som att man verkligen sitter ovanpå henne när hon är sån, särskilt i hoppsadeln som funkar på henne, så får jag tänka lite extra på hur jag rider.
Eftersom jag inte kommer ner i henne ordentligt när vi är ute så satsar jag på 150% tyngd i stigbyglarna, minimal tygelkontakt och en tufs med man att hålla i. Allt för att inte störa henne i den lilla framåtbjudningen som kommer, att inte råka stödja balans i tyglarna och framför allt inte råka dra till när hon gör sina konstiga grejer (oväntad längning eller tvärstopp och fram igen eller vice versa). Vet inte vem som är varmast efter turen, hon eller jag ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det gick bra för laget, vi vann!

Nu på kvällen var jag även iväg på ponnycupen i hoppning, samma sak fast det är 6 ryttare i varje lag. Det var min debut som lagledare och jag var mycket nervösare än när jag är med och rider. Men tjejerna var superduktiga, dom har verkligen utvecklats sedan förra vintern och matchen blev oavgjord :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp