Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Antagligen!

Pruffen: När hämtar du Lussan? Jag åker ner till Skåne imorrn och är kvsr tills nästa söndag :) Verkar som att ni på Torns får med er halva AW-stallet hem ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det är inte riktigt bestämt ännu, vi ska ringa på måndag för att bestämma en dag nästa vecka- antagligen lördag/söndag. Jag vet inte riktigt om hon ska gå på ridläger nästa vecka? Iallafall så försöker vi hämta henne så tidigt som möjligt nästa vecka så att hon lär känna stallet lite innan ridskolan börjar. Men det verkar som om vi kommer ses då, kul! :)
Haha, jaa ungefär en tredjedel av alla hästar som står på Torns är från AW ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vet inte heller om hon ska går läger, men det är så få elever så jag tror inte det. Ja det gör vi säkert :) Haha jaa! Tror Lussan stod på Torns förrförra året också ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Okej, det kan ju inte vara så många på ridläger den här veckan, många börjar ju skolan på onsdag. Ja, det tror jag hon gjorde för alla vet redan vem hon är ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
idag har jag skrittat ut på finaste hästen :love:

184171_10150256912168042_556378041_7573446_1736346_n.jpg


294026_10150256908563042_556378041_7573397_2275825_n.jpg


underbara älskade fjantfuxen <3
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Delvis knapplån..

Den ser så tunn ut, har den varit på bete?





Lite sent kanske men man har ju legat på latsidan i sommar! ;) Men nu har jag iaf film från sista tävlingen före sommaren. 12/6 hade vi regionala tävlingar hemma. Jag och lilla prinsen red MSV C:2 och kom tvåa på 65,56%.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=M-CCp4PIzpk

Har ju bara ridit en vecka nu, två gånger på prinsen och matchformen är en bit bort för oss båda...haha första tävlingen är 18/9 så hoppas vi är igång då...men vad härligt det är att allt kommer igång igen! Även om det också innebär att semestern är slut...
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Delvis knapplån..

Den ser så tunn ut, har den varit på bete?

Jo han har gått på bete, men vilat sen februari. så skrittas bara nu.

två andra bilder där han inte ser lika tunn ut hull mässigt, muskelmässigt är han tunn:
fs_494736619_88914_1313340924.jpg


fs_494736635_99831_1313340934.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja dä såg ju magen lite mer fyllig ut, men om den vilat förklarar det ju en hel del! Har han varit skadad?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

---

Får tjonga in mig lite här tror jag, efter att ha smygit runt och läst här ett tag!

Imorgon sätter vårterminen igång hos oss, men jag har redan varit i stallet i två veckor och satt igång min lillskit! Vi har alltid igångsättningsläger två veckor innan start, för att hästarna ska kunna jobbas relativt obehindrat när det är lektionsdags. Bra grej!
Inga nya hästar för vår del, men välbehövligt sommarlov för de vi har. De flesta har kommit tillbaka tjocka och glada från betet, men sen har vi några stackare som inte lagt på sig som man önskat, trots bra bete och till och med stödfodring. Hoppas att de lägger på sig när de är tillbaka i rutinerna igen.

Min skit har i alla fall kommit upp i mer normalhull, han vart väl tunn innan betet men han vill ju inte lägga på sig lika mycket som jag vill att han ska. Fullblodsförbränning eller nåt ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Alltid lika roligt att se er!
Måste fråga hur mkt du rider honom samt om du bara ridit på ridskola/lektioner eller om du har ett förflutet med egna hästar?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

@Llaika: Ändrade planer, vi ska inte upp och hämta Lussan eftersom Anna kör ner alla hästarna som ska till Torns, jätte snällt av henne. :) Skönt att inte behöva fixa transport och köra upp dit. Fast synd att jag inte får träffa dig nu... Du ser nog inte det här eftersom du jobbar men aja.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack! Jag rider honom på mina lektioner 2 gånger i veckan under tävlingssäsong, ibland privatlektion några dagar före tävling...inga egna hästar har jag haft, är en förvuxen ridskoleunge ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Går hästen lektioner som vanligt annars, med alla sorters ryttare? Om jag tänker på min egen ridskola skulle det vara svårt att få en häst tillräckligt musklad för att kunna gå Msv med vanlig lektionsridning, blir alldeles för många timmar som hästen inte jobbar optimalt för att den ska bli riktigt stark och smidig. Framförallt om de går mycket med halvdana, obalanserade ryttare, de stelnar till och tappar överlinjen, tycker jag.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja han går helt vanliga lektioner, 2-3 om dagen. Inte de allra grönaste nybörjarna då han är lite känslig i hanteringen men han går med barn och orutinerade vuxna också. De flesta av de som rider honom har nog ingen aning om vad han är kapabel till på tävlingsbanan...hihi. Han är rätt lat, går i snigelfart om han får välja och gärna konstant lite på tvären.. ;) men han är inte alls stel, tvärtom ibland lite för mjuk! Haha
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja det var snällt, men det är ju ett par stycken som ska dit ;) Idag har hon blivit klippt iallafall, inte så snyggt men skönt för henne att bli av med den långa pälsen.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Men det räcker alltså att du rider honom två gånger i veckan för att han ska muskla sig tillräckligt och bli tillräckligt på hjälperna för att kunna gå Msv? Imponerande! Du måste vara otroligt skicklig som kan uppnå så mycket med så lite träning. Särskilt om hästen av sig själv gärna vill gå på sniskan, att hinna muskla om honom så att han blir jämn på två timmar i veckan - du kanske borde bli professionell tillridare?:)

Seriöst, jag kan absolut tänka mig att det finns en marknad för ryttare som på två timmar i veckan kan rida till en häst så att tar placeringar i Msv!
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Aa, tror det till och med är 7 stycken som ska till Torns (både ponnyer och storhästar) :p Vad bra att hon blev klippt, hörde förresten att hon hade semester den här veckan.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tror snarare att det är vår ridskolas förtjänst att ha så välplanerade lektioner och duktiga instruktörer som kan, trots orutinerade ryttare, få hästarna att gå på ett sätt som inte förstör dem. De kanske inte blir bättre av den ridningen men absolut inte sämre. Sen går han MSV C inte MSV B, vilket är en rätt stor skillnad, han kan inte galoppombyten tex. och formen ska upp ett rejält snäpp för MSV B. MSV C är ju mer som LA.

Sen har ju detta tagit väldigt lång tid, vi köpte honom till ridskolan 2003, då var han 6 år och grundriden, men lite knepig i formen, tog inte stöd osv. Jag red första lokala tävlingen, en LB 2005, så det ligger ju många år bakom där vi är idag. Om jag hade haft honom som min egen och tränat på som vanligt "privathästekipage" så hade vi förhoppningsvis kommit betydligt längre än var vi har idag! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp