Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Även jag tyckte det var svårt att gå över, minns att jag sa: "Jag kommer aaaaaldrig kunna rida stor häst, jag kommer rida ponny hela livet!" men så blev det ju inte...haha

Igår var jag och lillbubben iväg och tävlade på Vällingby, red MSV C:1 och fick 65,31% och kom femma av nästan 40 starter! Han är så duktig, litet missförstånd i ena enkla bytet, han ville klara det själv ;) annars var jag ganska nöjd...

Film: http://www.youtube.com/watch?v=SbJ0Xe05pRQ&feature=mfu_in_order&list=UL
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
Kan bjuda på lite bilder från dagens privatlektion på ridskolan..
Och jag är medveten om att jag hade gott och väl kunnat haft 1-2 hål längre läder... märkte det när jag såg bilderna :O och att jag har lite extra kg också..

225050_10150158617128042_556378041_6688646_7644919_n.jpg


225138_10150158617668042_556378041_6688658_781984_n.jpg


216210_10150158618393042_556378041_6688675_2414947_n.jpg


229552_10150158619093042_556378041_6688687_8379752_n.jpg


223453_10150158619608042_556378041_6688693_1603663_n.jpg


några bilder till kommer..
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
De sista bilderna:

228708_10150158619658042_556378041_6688694_5914791_n.jpg


222413_10150158619843042_556378041_6688699_4886825_n.jpg


215751_10150158620288042_556378041_6688722_2423546_n.jpg


Hittade en till från i början av passet:

229318_10150158617003042_556378041_6688643_4072825_n.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tycker det ser trevligt ut :) Hästen ser lite rund ut!

KL

Jag har också ridit idag. En stoooor valack. Stor och tung, men det gick bra! Fick honom att lyssna riktigt bra tillbaka och det brukar han inte göra så min ridlärare tyckte att jag skulle rida honom mer :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tycker det ser trevligt ut :) Hästen ser lite rund ut!

KL

Jag har också ridit idag. En stoooor valack. Stor och tung, men det gick bra! Fick honom att lyssna riktigt bra tillbaka och det brukar han inte göra så min ridlärare tyckte att jag skulle rida honom mer :p

kan köra på samma svar som i bildtråden i dressyrforumet..

Dem försöker banta ner henne, och det är inte så att hon inte rör på sig.
Hon går tre lektioner om dagen (mån-fre, och 1 lektion på söndagar) och får inte allt för mkt mat heller..
Så dem är väl medvetna om att hon är rund runt magen..
Som sagt det är inte min häst och personalen och ridlärarna försöker som sagt få ner henne i vikt
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det var absolut inte menat som kritik, utan var mer ett allmänt konstaterande. Jag tror absolut inte att de ansvariga på ridskolan håller henne så med mening, utan de gör säkert vad de kan! Vissa hästar är ju svåra att hålla lagom i hull!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det var absolut inte menat som kritik, utan var mer ett allmänt konstaterande. Jag tror absolut inte att de ansvariga på ridskolan håller henne så med mening, utan de gör säkert vad de kan! Vissa hästar är ju svåra att hålla lagom i hull!

Det jobbiga är att hon alltid varit rund, och det är ju som sagt inte så att hon rör på sig för lite, utan hon går ju 3 lektioner om dagen (mån - fre) och ute i hagen med alla andra hästar och rör på sig där.. så det är nog inte det lättaste att få ner henne i vikt skulle jag tro
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Kan inte vara så bra att gå så mycket lektioner med den övervikten :p Men fin var den iallafall, och jag är redigt avundsjuk på eran utebana. Om du tittade upp skulle du få mycket bättre sits och inverkan, nu ser det ut som att du faller lite framåt och det hör ofta ihop med blicken.

Jag hoppade Killen i tisdags vilket gick fruktansvärt dåligt. Vi har ju en ny hopptränare som fortfarande inte känner hästarna och det kändes inte som att hon förstod hur svår Killen är när han knäcker av i nacken och bara drar. Mot slutet kunde hon dock hjälpa mig väldigt bra, och det kunde jag fortsätta rida på när vi dressyrade igår. Kändes riktigt bra faktiskt :) På tisdag blir det privatlektion!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Jag har varit och ridit igen. Missar min nästa lektion så jag red idag istället. Red en av stallets största hästar, en valack som var tänkt att bli polishäst (så ni kan ju tänka er storleken). Jobbade med skänkelvikningar, gick riktigt bra. Han brukar gå med gummiband men jag plockade av det, och han blev jätteglad och började slappna av till slut. Nöjd!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL
Dressyr igår, red Palema och det gick rent ut sagt skit dåligt. Om galoppen finns det nästan inget att säga, eftersom vi (jag och Palema) knappt galopperade något. Hon gick i någon sorts halvgalopp hela tiden och saktade av till trav nästan direkt när jag fått igång henne. Hon var allmänt seg, inget spö vilket betydde att det tog nästan 5 minuter (!) vid ett tillfälle att få henne att trava. Ingenting hjälpte verkade det som. Och när hon väl börjat trava blev hon väldigt stark och drog iväg på raksträckorna. Usch, kände mig som en nybörjare igen.
Börjar tänka lite på hur det kommer bli när jag ska ha häst uppstallad på Torns efter sommaren... Det är inte det att jag inte vill eller inte tror att jag klarar av det ansvaret för så är det absolut inte! Jag vill det mest av allt och är säker på att jag klarar det. Är bara lite nervös över vad andra kommer tycka, är jag för dålig för att ha en "egen" häst? Klarade ju knappt av att få Palema att galoppera.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Usch, får man en häst som vägrar gå framåt går det typ inte att rida för mig heller. Ser också ut som en total nybörjare :( Speciellt som jag börjar rida med hela kroppen istället för att bara få hästen fram för skänkeln.

Igår red jag tre gånger! Först privatlektion på Killen. Fick rida väldigt mycket framåt, och ibörjan blev han väldigt tung. Men när min ridlärare tjatade på mig att sluta tjuvhålla i innertygeln blev det så mycket bättre! Jag har alltid tyckt att jag rider innerskänkel mot yttertygel, men tydligen höll varken tränaren eller hästen med ;) Galoppen var superduperbra, istället för hans vanliga kantiga galopp där han ligger på i handen var det runda språng, genom kroppen, och ingenting alls i handen. Avslutade med att rida igenom LA:3 som vi ska tävla om några veckor. Det gick helt klart över förväntan! Jag blir lite stressad och slarvar här och var vilket inte funkar i det programmet eftersom det händer så mycket mer än i mina vanliga program LC och LB. Men nu vet jag ju att vi kan sätta alla moment om jag bara rider för det. En privatlektion till blir det innan tävlingen så fram tills dess ska jag försöka träna på dom delar som inte gick så bra.

Sen hoppade jag två gånger! Först på en ponny jag inte gillar speciellt mycket då han är så jobbig i galoppen, kan inte korta sig och så. Gick helt okej ändå. Sen fick jag hoppa fina Linus, som varit halt ett tag. Det gick jättedåligt på framridningen men han hoppade super :love: Vi red en del markarbete vilket gick bra för det mesta och avslutade med en bana på tre räcken som låg på 90, 95 och 100 cm. För första gången i mitt liv kände jag att jag kunde rida på ett hinder på 1m. Jag har tagit mig över det förut, men då har det enbart varit hästens förtjänst kan jag säga. Men igår kunde jag sitta still, hitta en distans att rida på och ta mig över (samt vara nära att flyga av över hindret eftersom han hoppar så satans mycket med ryggen :D). Så himla roligt! Längtar verkligen till nästa hopplektion!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Om det tar fem minuter att börja trava utan spö varför ber du då inte om ett spö? Jag blir tokig på mina elever när dom kämpar för att få fram hästarna och sen kläcker ur sig att dom glömt ta ett spö...Men det kanske fanns någon särskild anledning?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL
Fick äntligen rida Fiffi igen :love:
Lektionen gick jättebra och det var underbart att rida henne igen.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag frågade efter spö, men dom var slut. Spön försvinner väldigt ofta i det ridhuset... Nej men nästa gång ska jag hitta mitt egna spö och ta med det. Får bli en liten tur till källaren! (Där mamma tvingar mig att förvara alla mina ridgrejer som jag inte brukar använda varje gång jag rider.)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag brukar alltid ha ett spö med mig. Man vet aldrig vad för häst man får sitta på och ett spö är enkelt att stoppa undan (tycker jag). Tycker för övrigt att det är vettigt att förvara hästkläderna i källaren, jag byter om i mitt förråd jag!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag brukade också ha spö med mig när jag red i Italien, men det hände väldigt ofta att jag glömde det där- efter att ha lagt det ifrån mig när jag pysslade om hästen efteråt eller liknande. Eftersom det var en ganska liten ridskola var det inget stort problem, men Torns är en betydligt större ridskola och därför är risken mycket större att jag inte hittar mitt ridspö igen. Därför har jag inte tagit med det än, eftersom det oftast inte varit ett stort problem om jag inte fick tag i ett spö- Palema är nog den segaste hästen jag ridit änsålänge.
Om man bor i ett hus kan jag förstå att man har ridsakerna i källaren (det hade jag också innan). Nu vet jag inte om du bor i hus eller lägenhet, jag bor iallafall i lägenhet på fjärde våningen och källaren delar vi med alla andra i hela huset. Alla har sin egen liten del och man måste låsa upp det med en nyckel. Lite roligt att tänka sig att jag byter om där inne haha.
Nu håller jag mig inte riktigt till ämnet, så nu slutar jag babbla! :angel:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag har också alltid spö med mig, det är väldigt få hästar som inte går att rida med spö och isåfall är det ju bara att släppa :) Har ni inga skåp i stallet? Att komma ihåg spöt är för övrigt en vanesak, jag har alltid koll på att jag får med mig sporrar, vantar, hjälm och spö efter lektionen :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vi har skåp men dom är till för dom som har häst där, annars skulle dom inte räcka. Japp dags för mig att bli lite mer ordningsam med mina grejer!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Aha vad synd, men då blir det ett skåp för dig i höst då :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag bor också i lägenhet och byter om i mitt förråd (med gallerväggar). Hälften av de boende i huset har sina förråd i samma rum som mig så det är ganska många som kan komma in, men jag vill inte ha hästlukten i min lägenhet så då tar jag risken. Funkar utan problem för mig, har lagt in en matta på golvet så blir det inte så kallt att stå där...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp