Ok, nu behöver jag lite hjälp. Gammal distansryttare som jag är, så trodde jag att konditionsträningen skulle bli en baggis. Jag menar, är man van att trava i tre timmar borde ju 3x3 min galopp vara lätt.
Men det är helt erbarmligt tråkigt!
Idag gjorde vi ett försök, rider på en grusväg och galopperar, det tar precis tre minuter galopp innan vändplanen dvs där grusvägen slutar vara plan och börjar stiga. Skritta där tills tre minuter gått och så samma väg tillbaka. När jag vände hästen för att galoppera en tredje gång, då undrade hon vad sjutton hade tagit åt matte.
Fick galopp i alla fall, men jag vet ju att jag påverkar henne enormt och när jag då sitter och tycker det är
-tråkigt lär ju inte hon bli peppad precis.
Inte ens att jag red med pulsmätare hjälpte särskilt mycket.
Det var MYCKET roligare när vi susade runt på stigar/grusvägar utan att bry oss i exakta minuter/dags att vända/plant underlag.
Så hur gör ni? Måste jag fortsätta med den här tortyren och dessutom var fjärde dag?! Det lutar starkt åt att jag kommer bli dressyrtant direkt efter ridlägret i sådana fall.
För den som är supernördig hade vi aldrig över 155 spm under galopperna, så särskilt konditionshöjande känns det inte heller.