Då blir det nog perfek att kunna "busa fram" de lite högre tempot och kunna hitta en bjudning och trygghet i galoppen
Hurra! Busgalopp! Jag får bli tio år igen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då blir det nog perfek att kunna "busa fram" de lite högre tempot och kunna hitta en bjudning och trygghet i galoppen
Känner att jag måste få följa med till det dära sandtaget någon gång och haka på efter tiger .Vi har/har haft problem med bjudningen i galoppen o intervaller i den bemärkelsen är verkliga killers. Vi kör all in på busgalopp
Nu i Skåne har vi brist på bra vägar så jag mäter de sträckor vi har för o få ett hum men lägger enbart vikt vid kvalitén i galoppen. Är han riktigt framme o fin så rider vi i jämnare tempo annars är det mycket tempoväxlingar.
Favoriten är ett sandtag där jag känner att jag verkligen lyckats få riktigt trevlig inställning. Tänk olydig ridskolehäst på grönbete Han vill aldrig sluta springa o har spetsade öron o vill fortsätta även om han nästan tappat andan i en brant, mjuk backe, haha.
Den känslan är den viktigaste för mig att hitta i resten av konditionsarbetet. Skritt o trav är har precis som Ariel (?) hur uthållig som helst i, har gått många mil som handhäst o framför vagn sedan 2.5 års ålder. Galoppen blir direkt mycket jobbigare o jag är superdålig på att galoppera. Jobbar konstant på det
Hade också ett skit pass idag, och det var inte ens ett riktigt pass! skulle bara skritta ut I hoppsadeln. jag fegade rejält hela tiden , hästen steppade lite och ville vända hem, och jag bara klamrade mig fast och var rädd .Härligt att det var ett bra pass @the_connemara !
Själv hade jag ett rent skitpass. Vilket enbart berodde på den där idioten till ryttare. Körde till klubben för att rida dressyr på riktig ridbana (). Kruxet är bara att jag dels är extremt självkritisk och dels fortfarande håller på att lära mig rida (Red på ridskola tre år, fick egen oinriden häst som jag fick klara mig själv med, åkte häst i många, många år. Började lära mig rida för ett par år sedan. ).
Så vi red igenom LC:1 och varje gång det inte var perfekt, så fick vi göra om den linjen. Om och om igen... Stackars häst. Inte blev det bättre av att jag efter några upprepningar började grubbla över vad som gjorde att det blev fel och då kom till insikt att jag inte red utan bara åkte häst. Hur skall till exempel den stackars hästen få till vändningen inför uppridningen om den inte får några hjälper?
Just nu är jag så arg på mig själv att jag bara vill lägga av helt. Samtidigt vill jag sitta upp på hästryggen igen och göra om (som om det skulle bli bättre av det!). Men jag tror jag försöker andas djupt och tänka på något annat.
Hade också ett skit pass idag, och det var inte ens ett riktigt pass! skulle bara skritta ut I hoppsadeln. jag fegade rejält hela tiden , hästen steppade lite och ville vända hem, och jag bara klamrade mig fast och var rädd .
Var glatt med regnridbyxor och hoppläder.
gick bättre då jag släppte stigläderna och tog av regn byxor efter ett tag, men det var verkligen som att jag bara åkte med och inte hade någon kontroll öht.
Det släppte lite sen och jag kunde trava och galoppera avslappnat .
men att det ska vara så svårt att skritta ut på sin egen häst utan att få panik så fort hon spänner sig? Har aldrig haft det så här med ngn annan häst :/.
Jag mår skit dåligt på morgonen vid varje tävling, kan inte äta och måste ha allt planerat i minsta detalj för att inte få ngn tid över (för att inte behöva sitta och stressa upp mig ytterligare ). Sen väl på plats är det hur lugnt som helst .Jag samlar på modellhästar @Novali01
Tävlade LB i fjol, men det är något allvarligt fel på min hjärna. Verkar som att jag får prestationsångest redan sex veckor innan tävlingen.
Däremot är jag inte nervös när jag väl tävlar...
Hur gör ni för att få flås snabbt?
Jag får nöja mig med backarna i Öved...Ja det är det tyvärr. Bra för oss eftersom vi båda faller som en platt pannkaka om underlaget är lite mjuk o typ tvärstannar haha. Men nä det är nog inte att rekommendera till Leias senor tyvärr @L8P8 och @Buck jag är inte säker på att man får rida där så vet inte om vi vågar vara två men jag kan ju visa var det är det står inget o är häststigar men ibland har de kört upp banor med cross så jag fegar med o fråga o få ett nej.
Jag mår skit dåligt på morgonen vid varje tävling, kan inte äta och måste ha allt planerat i minsta detalj för att inte få ngn tid över (för att inte behöva sitta och stressa upp mig ytterligare ). Sen väl på plats är det hur lugnt som helst .
för mig är det inte själva tävlingen utan bara momentet; lasta och köra, som är det stressande.