Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har/har haft problem med bjudningen i galoppen o intervaller i den bemärkelsen är verkliga killers. Vi kör all in på busgalopp :D

Nu i Skåne har vi brist på bra vägar så jag mäter de sträckor vi har för o få ett hum men lägger enbart vikt vid kvalitén i galoppen. Är han riktigt framme o fin så rider vi i jämnare tempo annars är det mycket tempoväxlingar.

Favoriten är ett sandtag där jag känner att jag verkligen lyckats få riktigt trevlig inställning. Tänk olydig ridskolehäst på grönbete :D Han vill aldrig sluta springa o har spetsade öron o vill fortsätta även om han nästan tappat andan i en brant, mjuk backe, haha.

Den känslan är den viktigaste för mig att hitta i resten av konditionsarbetet. Skritt o trav är har precis som Ariel (?) hur uthållig som helst i, har gått många mil som handhäst o framför vagn sedan 2.5 års ålder. Galoppen blir direkt mycket jobbigare o jag är superdålig på att galoppera. Jobbar konstant på det ;)

Jag fick ju lite busgaloppskänsla för tre veckor sedan, när vi galopperade på en gammal skogsbilsväg, Ariel fick travhoppa över dikena hon brukar gå över och så rejsa på lite extra efteråt. Då var hon så glad, så glad. Dit vill jag igen!

Vi har/har haft problem med bjudningen i galoppen o intervaller i den bemärkelsen är verkliga killers. Vi kör all in på busgalopp :D

Nu i Skåne har vi brist på bra vägar så jag mäter de sträckor vi har för o få ett hum men lägger enbart vikt vid kvalitén i galoppen. Är han riktigt framme o fin så rider vi i jämnare tempo annars är det mycket tempoväxlingar.

Favoriten är ett sandtag där jag känner att jag verkligen lyckats få riktigt trevlig inställning. Tänk olydig ridskolehäst på grönbete :D Han vill aldrig sluta springa o har spetsade öron o vill fortsätta även om han nästan tappat andan i en brant, mjuk backe, haha.

Den känslan är den viktigaste för mig att hitta i resten av konditionsarbetet. Skritt o trav är har precis som Ariel (?) hur uthållig som helst i, har gått många mil som handhäst o framför vagn sedan 2.5 års ålder. Galoppen blir direkt mycket jobbigare o jag är superdålig på att galoppera. Jobbar konstant på det ;)
Känner att jag måste få följa med till det dära sandtaget någon gång och haka på efter tiger :D.
Är ju också skit feg för att galoppera själv med corina.. blir bara kort kort kort galopp som jag försöker korta ännu mer samtidigt som jag klamrar fast mig i fegisremmen. :o

@Habina Har ni ingen ni kan rida ut med som kan galoppera före och hjälpa till att "dra"? Så fick jag göra på min när hon var yngre.

Jag gör inte heller särskilt uppstyrda intervallträningar, jag rider till vägar där jag vet att det finns fina sträckor att galoppera på. Ofta blir det lite kuperade och slingriga vägar. Sen galopperar vi på ett tag, skrittar en stund och sen galopperar vi igen. Vi har en backe där vi brukar köra intervaller, galopp upp och skritt/trav ner. Kör 3-5 ggr där, beroende på vad vi mer ska göra.

Innan har jag bara försökt rida så fort som det bara går, vilket har varit knappt 480 m tempo. Numera är hon snabbare, och jag försöker lägga in upptagningar (låtsas att det kommer hinder eller skarpa svängar) för att sedan rida på framåt igen.

Senaste månaden (efter starten i Flyinge) har vi tränat "startträning" ute, då jag ser ut en tänkt startlinje, skrittar fram till den och räknar ner högt från fem, precis som vid en riktig start. Började på ställen där det var stor chans att hon ville springa, typ ställen vi brukar busgaloppera på (fast det är typ det enda vi gör när vi är ute :angel:) och på hemväg. Massor med beröm när hon galopperade iväg, och sen saktade vi ner och gjorde om det.

Efter bara några gånger så började hon bli riktigt taggad, och det är ju inte nåt som utmärker min dam annars direkt. Sist stod hon och studsade på stället när jag började räkna. :banana: Har provat det på tävling också, och det funkar även där. :up:

Ehm, även senaste hoppträningen började hon skutta när hon insåg att det var vår tur, och jag tyckte vi skulle skritta lite först.

Har aldrig nånsin gjort galoppintervaller för att starta 90 o 100 klass. Däremot brukar jag vissa dagar i skogen galoppera överallt där jag annars travar. Man är ju supermes till vardags o saktar av till trav i alla nedförsbackar osv osv men när man kommer på terrängbanan ska hästen plötsligt fatta att det är full sula överallt som gäller?? Så därför gör jag så. Har aldrig haft en häst med dålig kondis beroende på att vi rider upp o ned för berget varje dag och vissa dagar klättrar i varenda backe som finns där. Så träna som vanligt, @Habina, men just i ditt fall bör du nog galoppera mer än du travar just för att utveckla hennes galopp o ditt galoppflås!:D

@Marvin "tyvärr" är Ariel distansrittstränad. Det innebär bland annat att hon redan från fölåldern fick lära sig att gå/springa om andra hästar samt bli omriden utan att reagera. Så jag kan skritta på långa tyglar medan någon annan susar förbi i galopp. :p Är det en häst som hon gillar eller att hon känner sig lite ensam, så kan hon höja huvudet och "fråga" om vi får följa efter, men hon fortsätter skritta.

Försökte mig på draghjälp när hon var under inridning. Vi travade i bredd och så satte kompisen sin häst i galopp. Den försvann i fjärran medan Ariel lugnt travade vidare. :rofl:

Men hon är mer flockbunden efter att hon fick sitt föl, så kanske att jag skulle kunna få med mig någon i klubben på lite galopp. Kruxet där är att det inte finns några riktigt bra galoppvägar. :down:

Ja det är det tyvärr. Bra för oss eftersom vi båda faller som en platt pannkaka om underlaget är lite mjuk o typ tvärstannar haha. Men nä det är nog inte att rekommendera till Leias senor tyvärr @L8P8 :( och @Buck jag är inte säker på att man får rida där så vet inte om vi vågar vara två men jag kan ju visa var det är :D det står inget o är häststigar men ibland har de kört upp banor med cross så jag fegar med o fråga o få ett nej.

Idag var vi ute o galopperade och fasen alltså. Det är inte mycket kvar av den där läskiga känslan att han inte går fram längre. Man är ju aldrig nöjd men insåg efter turen att jag ju fokuserat på helt andra saker under passet för all drivning (i galopp i lätt sits) tar han ju bra nu! Woho!

O i torsdags beställde jag äntligen vår nya sadel :love:

Härligt att det var ett bra pass @the_connemara ! :laugh:

Själv hade jag ett rent skitpass. Vilket enbart berodde på den där idioten till ryttare. :banghead: Körde till klubben för att rida dressyr på riktig ridbana (:banana:). Kruxet är bara att jag dels är extremt självkritisk och dels fortfarande håller på att lära mig rida (Red på ridskola tre år, fick egen oinriden häst som jag fick klara mig själv med, åkte häst i många, många år. Började lära mig rida för ett par år sedan. :o).

Så vi red igenom LC:1 och varje gång det inte var perfekt, så fick vi göra om den linjen. Om och om igen... Stackars häst. :arghh: Inte blev det bättre av att jag efter några upprepningar började grubbla över vad som gjorde att det blev fel och då kom till insikt att jag inte red utan bara åkte häst. Hur skall till exempel den stackars hästen få till vändningen inför uppridningen om den inte får några hjälper? :crazy:

Just nu är jag så arg på mig själv att jag bara vill lägga av helt. Samtidigt vill jag sitta upp på hästryggen igen och göra om (som om det skulle bli bättre av det!). Men jag tror jag försöker andas djupt och tänka på något annat. :cry:

Näe du måste antagligen sluta rida @Habina. Tyvärr. Så är det. Om man misslyckas på träning i LC så blir man per automatik lynchad. God eller ond spelar ingen roll så sälj hästen och börja samla frimärken men akta dig för pincetten! Finns stor risk för att man nyper sig själv med riktigt elaka skador som följd.

Eller så kan du tänka så här nästa gång det "känns fel" eller "blir fel" i en LC: Ok nu blev det fel, vad ska jag göra istället för att det ska bli rätt?? (Så kan du kanske t om rida LB om några år...:p:D)

Härligt att det var ett bra pass @the_connemara ! :laugh:

Själv hade jag ett rent skitpass. Vilket enbart berodde på den där idioten till ryttare. :banghead: Körde till klubben för att rida dressyr på riktig ridbana (:banana:). Kruxet är bara att jag dels är extremt självkritisk och dels fortfarande håller på att lära mig rida (Red på ridskola tre år, fick egen oinriden häst som jag fick klara mig själv med, åkte häst i många, många år. Började lära mig rida för ett par år sedan. :o).

Så vi red igenom LC:1 och varje gång det inte var perfekt, så fick vi göra om den linjen. Om och om igen... Stackars häst. :arghh: Inte blev det bättre av att jag efter några upprepningar började grubbla över vad som gjorde att det blev fel och då kom till insikt att jag inte red utan bara åkte häst. Hur skall till exempel den stackars hästen få till vändningen inför uppridningen om den inte får några hjälper? :crazy:

Just nu är jag så arg på mig själv att jag bara vill lägga av helt. Samtidigt vill jag sitta upp på hästryggen igen och göra om (som om det skulle bli bättre av det!). Men jag tror jag försöker andas djupt och tänka på något annat. :cry:
Hade också ett skit pass idag, och det var inte ens ett riktigt pass! skulle bara skritta ut I hoppsadeln. jag fegade rejält hela tiden :(, hästen steppade lite och ville vända hem, och jag bara klamrade mig fast och var rädd :banghead:.
Var glatt med regnridbyxor och hoppläder.
gick bättre då jag släppte stigläderna och tog av regn byxor efter ett tag, men det var verkligen som att jag bara åkte med och inte hade någon kontroll öht.
Det släppte lite sen och jag kunde trava och galoppera avslappnat :).
men att det ska vara så svårt att skritta ut på sin egen häst utan att få panik så fort hon spänner sig? Har aldrig haft det så här med ngn annan häst :/.

Hade också ett skit pass idag, och det var inte ens ett riktigt pass! skulle bara skritta ut I hoppsadeln. jag fegade rejält hela tiden :(, hästen steppade lite och ville vända hem, och jag bara klamrade mig fast och var rädd :banghead:.
Var glatt med regnridbyxor och hoppläder.
gick bättre då jag släppte stigläderna och tog av regn byxor efter ett tag, men det var verkligen som att jag bara åkte med och inte hade någon kontroll öht.
Det släppte lite sen och jag kunde trava och galoppera avslappnat :).
men att det ska vara så svårt att skritta ut på sin egen häst utan att få panik så fort hon spänner sig? Har aldrig haft det så här med ngn annan häst :/.

Det där är så jobbigt! :( När man liksom logiskt vet att man inte borde få panik, men ändå får det. Kram!

Jag hade så på Ariel förut, inte så jag fick panik, men så jag inte vågade allt jag ville. Red tex ofta barbacka på min valack, men tyckte det var för vågat att göra det på Ariel (trots att jag red in henne barbacka, så logiskt!). Men när jag fick ta bort min valack blev ju Ariel den vuxna och stabila hästen och då kunde jag plötsligt. :)

Jag samlar på modellhästar @Novali01 :angel:

Tävlade LB i fjol, men det är något allvarligt fel på min hjärna. Verkar som att jag får prestationsångest redan sex veckor innan tävlingen. :banghead:

Däremot är jag inte nervös när jag väl tävlar... :o

Hej allihop!
Jag har varit lite sjukfrånvarande men nu, med hjälp av nervblockader (tänk hältutredning) så är jag tillbaka.
Om jag får mina schyssta sprutor i bra intervaller så är jag i topptrim :D Har nu anmält mig till startfälttävlan i typ Norge ( Norra Bohuslän) men hoppas att få kvittera ut fälttävlanskortet hos någon tränare inom en snar framtid och då debutera..
Min fina häst har ju fått sin "sommarvila" redan och han har inte riktigt kondisen.. Inte jag heller iofs ( 15 heldygn i säng på Sahlgrenska) så jag undrar, hur ska jag få söthästen att orka galoppera den 26 juni? Ska jag träna intervaller? Galoppera långsamt länge? Skritt i flera timmar? Hur gör ni för att få flås snabbt?

Jag samlar på modellhästar @Novali01 :angel:

Tävlade LB i fjol, men det är något allvarligt fel på min hjärna. Verkar som att jag får prestationsångest redan sex veckor innan tävlingen. :banghead:

Däremot är jag inte nervös när jag väl tävlar... :o
Jag mår skit dåligt på morgonen vid varje tävling, kan inte äta och måste ha allt planerat i minsta detalj för att inte få ngn tid över (för att inte behöva sitta och stressa upp mig ytterligare ;)). Sen väl på plats är det hur lugnt som helst :).
för mig är det inte själva tävlingen utan bara momentet; lasta och köra, som är det stressande.

Ja det är det tyvärr. Bra för oss eftersom vi båda faller som en platt pannkaka om underlaget är lite mjuk o typ tvärstannar haha. Men nä det är nog inte att rekommendera till Leias senor tyvärr @L8P8 :( och @Buck jag är inte säker på att man får rida där så vet inte om vi vågar vara två men jag kan ju visa var det är :D det står inget o är häststigar men ibland har de kört upp banor med cross så jag fegar med o fråga o få ett nej.
Jag får nöja mig med backarna i Öved...

Jag mår skit dåligt på morgonen vid varje tävling, kan inte äta och måste ha allt planerat i minsta detalj för att inte få ngn tid över (för att inte behöva sitta och stressa upp mig ytterligare ;)). Sen väl på plats är det hur lugnt som helst :).
för mig är det inte själva tävlingen utan bara momentet; lasta och köra, som är det stressande.

Lasta känner jag mig trygg med, i och med att hon är så lätt att lasta. Men köra gör mig nervös, speciellt om jag skall åka någonstans jag aldrig varit förut. :crazy: Oroar mig redan hur jag skall hitta till Hofors. Eftersom jag är själv kan jag inte heller be någon annan kolla kartan medan jag kör, utan jag måste vara säker hela tiden vart jag är på väg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar