Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej allihop!
Jag har varit lite sjukfrånvarande men nu, med hjälp av nervblockader (tänk hältutredning) så är jag tillbaka.
Om jag får mina schyssta sprutor i bra intervaller så är jag i topptrim :D Har nu anmält mig till startfälttävlan i typ Norge ( Norra Bohuslän) men hoppas att få kvittera ut fälttävlanskortet hos någon tränare inom en snar framtid och då debutera..
Min fina häst har ju fått sin "sommarvila" redan och han har inte riktigt kondisen.. Inte jag heller iofs ( 15 heldygn i säng på Sahlgrenska) så jag undrar, hur ska jag få söthästen att orka galoppera den 26 juni? Ska jag träna intervaller? Galoppera långsamt länge? Skritt i flera timmar? Hur gör ni för att få flås snabbt?

Skritt stärker leder och ligament, men ger inget flås. Jag skulle mäta upp sträckan jag skulle rida och så successivt öka tempot på den sträckan. För att få bra flås snabbt är det minst 200 spm som gäller, vilket i de flesta fall betyder galopp i backe. Men då behöver man ha pulsmätare så man har koll på återhämtningspulsen.

Jag får nöja mig med backarna i Öved...

Inte så lite o nöja sig med! Vårt sandtag är väldigt litet så det är ju bara några språng upp för kanten, mest hela grejen att rida runt där som vi fått till bra. Det är ju sånt som hjälper oss bäst, korta repriser av allt liksom. Kan tänka mig att Leia o Corina blivit supertagggade så det kanske inte gett er den effekten ni önskar :p

Gårdagens stilterräng gick över förväntan faktiskt. Duktiga hästen hoppade allt, med lite tvekan här och var, men han hoppade! Vi fick inte massor av stilpoäng, vi fick hyfsat mycket tidsavdrag, men jag är jättenöjd ändå! Och vi hade flera efter oss i resultatlistan! Yay!

Hur långt har du dit? Kan du inte göra en trevlig utflykt utan häst någon dag, så du vet hur du ska köra, så har du en sak mindre att oroa dig för?

Det är 36 mil dit, så det är inte precis något jag kan göra över en dag bara. ;) Annars tänker jag börja göra det inför tävlingar som ligger max två timmar bort, väl värt bensinpengarna för att lugna mina nerver.

Det är 36 mil dit.
Nästa tips: se om Gogle Maps (eller någon annan av karttjänsterna) har "gatuvy", så kan du titta på hur det ser ut vid avtagsvägar och liknande. Det kan hjälpa att ha sett någon stor skylt, något speciellt hus eller bara om det är åker eller skog där man ska svänga, så man har lite att hänga upp minnet på.

Nästa tips: se om Gogle Maps (eller någon annan av karttjänsterna) har "gatuvy", så kan du titta på hur det ser ut vid avtagsvägar och liknande. Det kan hjälpa att ha sett någon stor skylt, något speciellt hus eller bara om det är åker eller skog där man ska svänga, så man har lite att hänga upp minnet på.

Smart! Skall sätta mig och kika på jobbet imorgon, där jag har lite bättre uppkoppling än i urskogen. :p

Lasta känner jag mig trygg med, i och med att hon är så lätt att lasta. Men köra gör mig nervös, speciellt om jag skall åka någonstans jag aldrig varit förut. :crazy: Oroar mig redan hur jag skall hitta till Hofors. Eftersom jag är själv kan jag inte heller be någon annan kolla kartan medan jag kör, utan jag måste vara säker hela tiden vart jag är på väg.
När du svängt av i Gävle (mot Sandviken) så följer du bara vägen tills du kommer till rondellen vid Lidl, i den svänger du vänster, sedan 2 km innan du ska svänga höger, där tror jag att det är skyltat.

Har du sett detta, förresten? http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_45604/cf_559/Sugar_Cup.PDF

/Lady_S

När du svängt av i Gävle (mot Sandviken) så följer du bara vägen tills du kommer till rondellen vid Lidl, i den svänger du vänster, sedan 2 km innan du ska svänga höger, där tror jag att det är skyltat.

Har du sett detta, förresten? http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_45604/cf_559/Sugar_Cup.PDF

/Lady_S

Tack! Skall kolla på kartan, men det lät ju faktiskt rätt enkelt att hitta. :)

Fick den precis på länk av en kompis, så jag har mailat dig. ;) Så himla roligt att det blir lite mer träningar. Jag skall försöka att byta bort jobbpasset så jag kan vara med både i Övik och Östersund också.

Tack! Skall kolla på kartan, men det lät ju faktiskt rätt enkelt att hitta. :)

Fick den precis på länk av en kompis, så jag har mailat dig. ;) Så himla roligt att det blir lite mer träningar. Jag skall försöka att byta bort jobbpasset så jag kan vara med både i Övik och Östersund också.

Jag är sjukt imponerad över er som åker så långt bara för träning!! :bow: Jag kör till Skåne ibland (1,5-2.5 timme beroende på vart), men har hemmabanan betydligt närmare än så.

Typ 5 terrängbanor inom 4-5 mils radie (nu tar jag i i underkant med banor o i överkant med längden, tror jag :p), kan det vara annat än HEMMA?! :confused: :D

Sluta frestas! Jag kan inte flytta förrän om tjugo år ju! :arghh:

Måste nog börja spara pengar, är det dyrt med liten gård där? Kanske bättre att inackordera sig någonstans....

Hej allihop!
Jag har varit lite sjukfrånvarande men nu, med hjälp av nervblockader (tänk hältutredning) så är jag tillbaka.
Om jag får mina schyssta sprutor i bra intervaller så är jag i topptrim :D Har nu anmält mig till startfälttävlan i typ Norge ( Norra Bohuslän) men hoppas att få kvittera ut fälttävlanskortet hos någon tränare inom en snar framtid och då debutera..
Min fina häst har ju fått sin "sommarvila" redan och han har inte riktigt kondisen.. Inte jag heller iofs ( 15 heldygn i säng på Sahlgrenska) så jag undrar, hur ska jag få söthästen att orka galoppera den 26 juni? Ska jag träna intervaller? Galoppera långsamt länge? Skritt i flera timmar? Hur gör ni för att få flås snabbt?

För en startfälttävlan 80 cm behöver du absolut INGET annat än helt vanligt vardagsflås som du förhoppningsvis har efter dina uteritter? Så det kommer gå alldeles utmärkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar