Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Speedway Näe, såklart du inte får nåt flås? Du kan ju inte leja bort springet i skogen med hästen till andra o sen parkera dig framför tv:n med största godispåsen o VÄNTA på att flåset ska infinna sig???? Du måste ju köpa flås fattar du väl, finns till lagom pris i lagom doser hos mig, kostar bara en liten förmögenhet och på köpet får du skäll också!!! Hur bra är inte det på en skala?:devil:

Nu har jag lösningen på Ariels framåtbjudning i galopp. :rofl: Allt som saknades var RÄTT häst som draghjälp.

150531_556c14d12a6b2267eb59b69e.jpg

Det är bara lite knepigt när han tröttnar på att springa före (efter typ tio meter) och sackar, då vill hon inte heller springa fort längre. :p

Nu har jag lösningen på Ariels framåtbjudning i galopp. :rofl: Allt som saknades var RÄTT häst som draghjälp.

150531_556c14d12a6b2267eb59b69e.jpg

Det är bara lite knepigt när han tröttnar på att springa före (efter typ tio meter) och sackar, då vill hon inte heller springa fort längre. :p
Alla sätt är bra utom dom dåliga.

Jag har gjort såna "framochtillbaka" intervaller också ibland, men på mina har det varit tvärt om att de blivit för taggade och försöker sticka iväg i galopp så fort jag vänder :p

Gör ingen speciell konditionsträning alls just nu faktiskt, tror inte det behövs till 90-klass. Men fjordingar har kanske inte samma galoppflås naturligt som halvblodshästar eller lättare ponnysar?

Sån är min också. Även första gången om vi konditionstränat där för någon vecka sedan. "Matte här brukar jag få springa snabbt" säger han till mig varje gång :) Men så älskar min häst att galoppera oavsett hur vi gör det så allt är bra bara han får galoppera :p

Hej allihop!
Jag har varit lite sjukfrånvarande men nu, med hjälp av nervblockader (tänk hältutredning) så är jag tillbaka.
Om jag får mina schyssta sprutor i bra intervaller så är jag i topptrim :D Har nu anmält mig till startfälttävlan i typ Norge ( Norra Bohuslän) men hoppas att få kvittera ut fälttävlanskortet hos någon tränare inom en snar framtid och då debutera..
Min fina häst har ju fått sin "sommarvila" redan och han har inte riktigt kondisen.. Inte jag heller iofs ( 15 heldygn i säng på Sahlgrenska) så jag undrar, hur ska jag få söthästen att orka galoppera den 26 juni? Ska jag träna intervaller? Galoppera långsamt länge? Skritt i flera timmar? Hur gör ni för att få flås snabbt?

Åh att du sa det. Hade varit bättre jag inte vetat att det fanns. Nu måste jag ju planera upp hur detta skall gå och lösa. :) Även om flera i tråden inte tycker 3 h enkel resa är långt hör jag inte till den skaran. 3 h dit, startfälttävlan och 3 h hem blir nog lite mycket för lilla 5-åringen. Vi åkte ju 2 h för förra startfälttävlan och det gick bra men vill ju inte han ska tröttna på att åka med mig såhär i början. Han var rätt trött på mig sista biten hem, men då var vi tvungna att stanna på Mc Donalds också en bra stund.
Jag har släktingar nästan på vägen så ska nog fråga dem om han kan gå där en natt. Grannarna har rätt ofta shettisar i närheten som han kan gå med då. Och är de inte där kan han gå själv en natt. Då blir det lite över 2 h resa sen sova, ca 1 h till tävlingen och ca 3 h hem. Vad tror ni om det?

Fast han ska väl inte gå ute själv över natten på främmande ställe när han ska tävla på dagen efter? Sen 3h resa är ju ingenting för en häst, det är ju vi som bara tror att de är bäbisar men en 5-åring är ju faktiskt en vuxen individ o klarar nog mycket väl din tävlingsdag. Jag är helt övertygad om att de "tar med skada" av att sova på främmande ställen. Det gör ju hela situationen mer stressig än att stå i sin egen transport några timmar.

Man måste ju inte stanna på Mc Donalds, man kan ju ta med maten o äta i bilen om det gör ngn skillnad på tiden.

Men hallå, du rider Ariel med långt spö o driver löshästen framför er :D

Saknar o bo i skogen o kunna ha hästarna lösa :(

O_o Är du inte klok! Jag i lätt sits i full fart, lägger du till ett spö då kommer jag ju rubba min perfekta balans och ramla av. :mad: Nä, du springer mellan Ariel och Ricky med långpisken. :up:

Det är verkligen helt underbart att kunna göra så här uppe. :love: Skall fota från min "lilla" backe också, nästa gång jag backtränar. :) Just idag vill jag nog bo här uppe ändå...

Vi hade föredrag av en mentalcoach häromdagen i klubben, hon sa: För att visa för er hur lätt det är att få saker att fastna i hjärnan, då oftast negativa saker så ber jag er nu att INTE tänka på en rosa elefant!:devil:

Den där jävla elefanten har funnits i min hjärna sen dess såklart...ända tills jag läste ovanstående inlägg! ha hahahahahhahaha nu ser jag en vildsint springande och svingande liten @the_connemara som förtvivlat försöker hålla undan för den malliga @Habina som kråmar sig i sadeln och bara tänker på sin sits...:laugh::laugh::laugh:

Vi hade föredrag av en mentalcoach häromdagen i klubben, hon sa: För att visa för er hur lätt det är att få saker att fastna i hjärnan, då oftast negativa saker så ber jag er nu att INTE tänka på en rosa elefant!:devil:

Den där jävla elefanten har funnits i min hjärna sen dess såklart...ända tills jag läste ovanstående inlägg! ha hahahahahhahaha nu ser jag en vildsint springande och svingande liten @the_connemara som förtvivlat försöker hålla undan för den malliga @Habina som kråmar sig i sadeln och bara tänker på sin sits...:laugh::laugh::laugh:

Skönt att jag kan roa! ;)

Själv är jag tokdeppig nu. Skulle ut och "rida vilse", dvs försöka hitta en ny väg mellan mig och klubben. Hade tom fått pappa att ställa upp med att köra hem transporten från klubben (så vi kunde rida därifrån och hem). Hade mentalt förberett mig på flera roliga busgalopper och så går jag för att hämta Ariel och hon har tappat en sko! :( Jag vet ju att det inte är lika illa som en skadad häst, men vi har ju precis hämtat oss från min knäskada, kan det inte få räcka nu? :(

Idag har vi varit med knasfian hos kotknackaren. Hon uppförde sig exemplariskt trots ganska mycket liv och stök runt omkring. :love: Jag fick tydligt svar på vrf hon sparkat lite i galoppen, hon satt fast ordentligt vä bak. Nu har hon boxvila med promenad imorgon och lättare ridning ett par dagar, sen är vi back on track igen. Åb om en månad.

Ska boka in sadelutprovning oxå, nu kan vi behöva en hoppsadel, jag kan inte fortsätta med bara dressyrsadeln om jag ska börja hoppa lite mer. :D

Skönt att jag kan roa! ;)

Själv är jag tokdeppig nu. Skulle ut och "rida vilse", dvs försöka hitta en ny väg mellan mig och klubben. Hade tom fått pappa att ställa upp med att köra hem transporten från klubben (så vi kunde rida därifrån och hem). Hade mentalt förberett mig på flera roliga busgalopper och så går jag för att hämta Ariel och hon har tappat en sko! :( Jag vet ju att det inte är lika illa som en skadad häst, men vi har ju precis hämtat oss från min knäskada, kan det inte få räcka nu? :(

Äsch, det är bara o låtsas som att det regnar!

/van tappskohästägare vars häst lyckades tappa alla skorna 2 gånger var inom 4 veckor, sen skodde vi om...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA