Tråden för spår

Idag tog vi 3e förstapriset i öppenklass och lillskägget kan titulera sig viltspårchampion! :love:
(Eller ja, så fort resultatet kommit in)

Vi gick ett prov för några veckor sedan, men då blev hon insektsbiten i en tass efter knappt halva spåret och ville inte mer, så jag avbröt.
Idag var det en hel del störningar av vilt (och fåglar! Hon hittade en död fågel och en fågel flög upp precis framför henne), men hon klarade att hitta fokus igen och fick mycket beröm från domaren.
Blött skäggtroll, men vi lyckades pricka så det var uppehåll precis när vi gick provet. Regn både före och efter. 😅
Visa bifogad fil 149390

Grattis! Snyggt jobbat!
 
Det finns ju så många olika skolor och metoder :) När jag lär ut spår så börjar vi med väldigt ”rena” och tydliga spår. Hur fort man avancerar därifrån är såklart individuellt!

Jag vill att min hund ska reda ut situationen oavsett vad som råkat inträffa, och utmana henne med klurigheter. För en dryg månad sedan så hade vi spårdag i rasklubben, och jag tog i slutet av dagen mitt spår tvärs över alla nybörjarspåren. Det var ingen tvekan för henne kring vad hon skulle följa :)

Ja precis, en godisruta betyder att du trampar runt en liten fyrkant och strösslar tex små korvbitar i den. Då får hunden stanna upp en stund i spårdoften och äta för att sedan analysera sig vidare. Det är en metod som funkat bra för mig och för de flesta hundar jag hunnit ha på kurs, men passar såklart inte alla.
Jo, så var det på kursen jag gick också, mycket raka spår och sedan lite gradvisa svängar. Sista kurstillfället var det låtsatstävling med vad som motsvarar ett apellspår och det klarade han. Nu kör vi ofta cirka 300-450 meter totalt i lite varierande skogsterräng och 5-7 pinnar. Men just vinklarna ska jag nog testa kortare spår och nöta lite mer.

Aha, då ska jag testa med korv, det gillar han 😊 Tack för tipset!
 
Det har inte inte blivit mycket spårat i år för mej. Har totalt tappat sugen. Leffe bara släpper och är ofokuserad. Den sista månaden har jag stått med en häst som är skadad och det är bara en massa passande i stallet och jag vet inte om hon kommer bli bra igen. Så jag har inte haft någon ork eller tid att göra något med hundarna utöver deras promenader. Men idag så sa mitt dåliga samvete till mej att gå ut och lägg ett spår. Det gjorde jag. Ett kort spår på 200m. Liggtid ca 2timmar. Både Leffe och Siv fick gå det. Siv släppte två gånger och skulle jaga iväg på nått som hon fick vittring på. Så jag fick hjälpa henne tillbaka. Men hon gick jättebra i övrigt. Hennes längsta spår dessutom. Leffe gick som en klocka. Så bra har han inte gått någon gång i år med undantag för anlagsprovet. Då gick han åxå som en klocka. Torrt och varmt var det. Men han visade redan förra sommaren när det var torrt och varmt att det inte var några problem för honom. Snarare tvärtom. Han spårade nästan bättre då.
 
Vi har varit på kennelläger i helgen där vi mest kört spår. Lyckades faktiskt få henne att stanna upp i spåret vid snusdosa med köttbullar, med en torr godisbit öppet för att få till stoppet. Första gången jag fått henne att stanna upp.

Även jag fick faktiskt lite beröm, vilket var mer oväntat. Fått ett par bra tips och råd både i mina egna spår, men såklart även att gå med i andras spår och se hur tipsen dom fick kan appliceras på min hund. Sett flertalet bebisspår, något elitspår samt ngt spår från räddningshund. Så intressant att se så pass olika spår och beteenden.

Mycket duktiga våfflor.
 
Tog det lugnt idag efter gårdagens sök + vurpa (om än hon inte visar något alls, just in case liksom!). Så det blev ett cirkelspår, superfint och fokuserat nosarbete 🖤

IMG_6400.jpeg
 
Varsitt 1apris med godkänt skott för båda tjejerna i helgen
Drama i ena spåret då det gick förbi ett jordgetingbo och jag är allergisk mot getingar. :eek:
Sen kom det en älgko med kalv när vi precis hittat klöven. I det andra spåret var det mycket viltstörning, färsk.
Nu ska vi invänta lite svalare väder innan vi anmäler till fler prov.
 
Provade på ett spår som legat 23 timmar. Gick inte som jag hade hoppats. Först tog han inte spåret i starten. Efter en stund så kom han igång och följde spåret en bra bit. Sen började han traska iväg åt ett annat håll. Fick han att ta spåret igen och gick färdigt. Vet inte om han inte förstod eller om han blev störd eller om det var allmänt ointresse. Borde egentligen ha gjort ett kortare men det gick av bara farten. 200m blev det. Ska lägga nytt i helgen och göra det kortare samt lägga ett ännu kortare innan med godis. Får försöka ta nån privatträning och få lite hjälp sen när jag får lite pengar över.

Gick ett kortare spår med både Leffe och Sivan dagen innan. Det gick jättebra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 928
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
28 29 30
Svar
593
· Visningar
16 375
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp