Nu har vi varit på vår första övning som ekipage, och förutom en miss med lite för mycket skjutning lite för nära första dagen ( har nu en något skottberörd hund
) gick det bra! Bla tog han upp några spårutgångar och ingångar vid patrullering. Men bästa kom dag 3, när det drogs en larmmina och 20 minuter senare tog han upp ett spår vid minan och vi fick ett 1,5 km förföljande-spår genom skog, över ett hygge,över en väg fram till ett annat hygge där vi fick vinden i ansiktet och han tappade spåret...Fick reda på sen att vi varit så nära att de hört fordonen när vi fick förstärkning när vi gick över vägen. De hade gjort några återgångar för att försöka virra till det för hunden(eller snarare för mig
) men vi hade varit så nära att de inte vågade försöka för mycket! Så jäkla kul! Men vi behöver träna mer på förföljande-spår, var ibland svårt för mig att se att han verkligen var i spåret när doften inte sjunkit så mkt. Och jag behöver träna kondition, jävlar vad jobbigt det var att kuta genom skogen, hålla ögonen på hunden och hålla mig på benen i terrängen, stod på öronen åtminstone 3 gånger
.