Tråden för spår

Terrorn har gått över en pinne två spår i rad, så efter dagens agilitypass fick han ett kort spår. Trött hund som var lite segstartad i den kruttorra skogen, men efter några meter tuffade han på som tusan och löste lite övergångar/lämna stig som han haft svårt för. Pinnarna betalades med mjukost idag, och plötsligt blev det VÄLDIGT viktigt att alla skulle in 😁
 
Terrorn har gått över en pinne två spår i rad, så efter dagens agilitypass fick han ett kort spår. Trött hund som var lite segstartad i den kruttorra skogen, men efter några meter tuffade han på som tusan och löste lite övergångar/lämna stig som han haft svårt för. Pinnarna betalades med mjukost idag, och plötsligt blev det VÄLDIGT viktigt att alla skulle in 😁

Awesome 👏
 
Appellklass igår, och det som värmde kanske mest på hela dagen var domarens kommentar "10+" efter spåret. Han var rätt trött och värmepåverkad, men traskade på fint ändå. Dom tyckte han hade bra tryck i linan, jag som vet hur det brukar kännas, höll tyst.
Nu måste vi börja jobba upp spårkondition för lägre 💪 Jag tror han skulle ta sig rätt långt redan idag på pannben om inte annat, men på tävling ska han ju helst orka dom andra momenten efteråt också.
 
Appellklass igår, och det som värmde kanske mest på hela dagen var domarens kommentar "10+" efter spåret. Han var rätt trött och värmepåverkad, men traskade på fint ändå. Dom tyckte han hade bra tryck i linan, jag som vet hur det brukar kännas, höll tyst.
Nu måste vi börja jobba upp spårkondition för lägre 💪 Jag tror han skulle ta sig rätt långt redan idag på pannben om inte annat, men på tävling ska han ju helst orka dom andra momenten efteråt också.

Det är ju ett redigt hopp upp från appell till lägre..! 😅

Grattis till fint omdöme 🥳
 
Nu har jag last igenom storre delen av traden och ar fylld av beundran for hur duktiga ni alla ar. @Brie s Rottis imponerar speciellt. Jag var tvungen att mata mina bada "till vanster om start pinnen" som en tranare sa, for att de inte skulle vara for fladdriga och soka efter atbart bara, utan faktiskt spara ocksa.:D
Det ar inte klokt sa mycket jag glomt, men det ar nog dags att jag borjar spara med Tate igen, fast han inte gillar det egentligen. (Han gillar inte att vara sa langt framfor mig🙄) Trots att valpis inte ens ar fodd annu ar jag nu super sugen att verkligen spara ordentligt igen.
 
Nu har jag last igenom storre delen av traden och ar fylld av beundran for hur duktiga ni alla ar. @Brie s Rottis imponerar speciellt. Jag var tvungen att mata mina bada "till vanster om start pinnen" som en tranare sa, for att de inte skulle vara for fladdriga och soka efter atbart bara, utan faktiskt spara ocksa.:D
Det ar inte klokt sa mycket jag glomt, men det ar nog dags att jag borjar spara med Tate igen, fast han inte gillar det egentligen. (Han gillar inte att vara sa langt framfor mig🙄) Trots att valpis inte ens ar fodd annu ar jag nu super sugen att verkligen spara ordentligt igen.

Men tack, vad roligt att läsa 😍

Hoppas valpis kommer älska att spåra, så att du får hänga mycket i tråden framöver!
 
Åysan och jag har startat två högre spår de senaste veckorna. Båda resulterade i uppflytt till elitklass. Första starten blev det bakspår men fullt i spåret. Idag framspår men en pinne bort. Nu ska vi träna naturpinnar i spåret och fortsätta bygga rutin i spåret. Samt öva på allt annat såklart också.

Farten i spåren har i alla fall ökat. Högrespåren som ska vara cirka gick på 14 respektive 16 minuter. Innan har 1 km ofta tagit drygt 20 min. Nu ska vi bara bibehålla noggrannheten med pinnarna.
 
Vi hade sista tillfället i mantrailing fortsättningskursen igår, vi spårade på parkeringen framför badhuset vid Lugnet i Falun, i (spö)regn och åska 😅 det gick det med!
Det spöregnade när vi kom dit, så två andra deltagare fick lägga/gå spår först, så Tilda fick vänta och vi hoppades det skulle sluta regna vilket det gjorde, men lagom tills det var vår tur att gå det utlagda spåret så kom regnet tillbaka tillsammans med åska. Tilda bryr sig inte om åska, annars hade vi såklart sluppit gå, så att hon inte skulle förknippa spår med obehag. Men hon skötte sig bra! Mycket bättre markeringar på objekten i spåret, vanligen har hon bara stannat till sen gått vidare, nu stannade hon och väntade på belöningen :) jätteduktig verkligen och hon har utvecklats trots det bara varit 4 tillfällen och vi har varit dåliga på att träna hemma.
 
I tisdags var vi och spårade med uppfödaren. Selmas första icke förarlagda spår samt första gången "inte hemmavid". Det här var kanske åttonde och nionde spåren. Och hon är helt fenomenal. Uppfödaren lade två spår, ca 100m var. Och precis som hemma så var hon inte alls intresserad av ngt spårslut utan ville bara fortsätta till nästa, så hon tog i princip båda i ett svep. Så nu vill hon ha upp oss på 300m rätt omgående vilket jag absolut inte tror är något problem. Men jag har ingen aning om hur jag ska få upp föremåls intresset. Spåret slår liksom allt. Leksak finns inte. Godis är visserligen gott, men när det är uppätet så vill hon fortsätta.

Ska introducera spårapporterna separat såklart, vilket vi nog tar tag i om någon dag. Några tips?
 
Nu har vi varit på vår första övning som ekipage, och förutom en miss med lite för mycket skjutning lite för nära första dagen ( har nu en något skottberörd hund:() gick det bra! Bla tog han upp några spårutgångar och ingångar vid patrullering. Men bästa kom dag 3, när det drogs en larmmina och 20 minuter senare tog han upp ett spår vid minan och vi fick ett 1,5 km förföljande-spår genom skog, över ett hygge,över en väg fram till ett annat hygge där vi fick vinden i ansiktet och han tappade spåret...Fick reda på sen att vi varit så nära att de hört fordonen när vi fick förstärkning när vi gick över vägen. De hade gjort några återgångar för att försöka virra till det för hunden(eller snarare för mig:D) men vi hade varit så nära att de inte vågade försöka för mycket! Så jäkla kul! Men vi behöver träna mer på förföljande-spår, var ibland svårt för mig att se att han verkligen var i spåret när doften inte sjunkit så mkt. Och jag behöver träna kondition, jävlar vad jobbigt det var att kuta genom skogen, hålla ögonen på hunden och hålla mig på benen i terrängen, stod på öronen åtminstone 3 gånger:laugh:.
 
Nu har vi varit på vår första övning som ekipage, och förutom en miss med lite för mycket skjutning lite för nära första dagen ( har nu en något skottberörd hund:() gick det bra! Bla tog han upp några spårutgångar och ingångar vid patrullering. Men bästa kom dag 3, när det drogs en larmmina och 20 minuter senare tog han upp ett spår vid minan och vi fick ett 1,5 km förföljande-spår genom skog, över ett hygge,över en väg fram till ett annat hygge där vi fick vinden i ansiktet och han tappade spåret...Fick reda på sen att vi varit så nära att de hört fordonen när vi fick förstärkning när vi gick över vägen. De hade gjort några återgångar för att försöka virra till det för hunden(eller snarare för mig:D) men vi hade varit så nära att de inte vågade försöka för mycket! Så jäkla kul! Men vi behöver träna mer på förföljande-spår, var ibland svårt för mig att se att han verkligen var i spåret när doften inte sjunkit så mkt. Och jag behöver träna kondition, jävlar vad jobbigt det var att kuta genom skogen, hålla ögonen på hunden och hålla mig på benen i terrängen, stod på öronen åtminstone 3 gånger:laugh:.
Jag hade brutit fotlederna 😆
 
Ett slingrande spår på närmare 800 meter och fem apporter över renarnas vinterbete, så det var gott om distraherande pluttar och benknotor ;) Hittade ett horn längs spåret som fick bli spårslut. Gott!

9E4F0E1C-FBCB-44C6-8965-69B925663EF1.jpeg


Jag var lite nyfiken på om hon skulle gena om jag la ganska täta serpentiner, och på ett ställe gjorde hon det. Får fnula på hur vi ska jobba med det, har några idéer…
 
Dagens spår var på samma frestande mark som inlägget ovan 😄 Jag är peppad på klurigheter efter att ha hållit spårkurs hela helgen för grymt duktiga nybörjare, och dessutom haft chansen att lyssna med lite på den inspirerande instruktören som hade den parallella, erfarnare gruppen.

Så jag kom på att jag inte lagt spår som korsar sig själv och skissade upp detta:

IMG_0459.jpeg


Forts. i. nästa inlägg
 
IMG_5558.png


GPS:en var ovanligt svajig idag, men jag tar med mig helgens påminnelse om att det här är ett spår där man ser att hunden arbetat! Det ska inte gå ”på räls”, för då är det ju lite för enkelt 😃

De korsande spåren var verkligen noll problem, och några av vinklarna tog hon sååå snyggt 🤩 Mot slutet var hon rätt trött, spårslutet var i motvind så hon ville på att vinda in det. Men jag är mycket nöjd!
 
Visa bifogad fil 149260

GPS:en var ovanligt svajig idag, men jag tar med mig helgens påminnelse om att det här är ett spår där man ser att hunden arbetat! Det ska inte gå ”på räls”, för då är det ju lite för enkelt 😃

De korsande spåren var verkligen noll problem, och några av vinklarna tog hon sååå snyggt 🤩 Mot slutet var hon rätt trött, spårslutet var i motvind så hon ville på att vinda in det. Men jag är mycket nöjd!
Snyggt! Jag har bara spårat med min hund sedan förra sommaren då vi gick en nybörjarkurs. Därför är jag väldigt nyfiken på hur korsande spår fungerar? Hur får du hunden att inte gena och ta närmaste väg mot apporten?

Jag har bara lagt ett korsande spår av misstag en gång och då bestämde jag mig för att visa vart han skulle spåra först 😅Jobbar än så länge med att hunden ska klara av vinklar (ibland går det bra, ibland genar han för mycket och missar någon pinne).
 
Snyggt! Jag har bara spårat med min hund sedan förra sommaren då vi gick en nybörjarkurs. Därför är jag väldigt nyfiken på hur korsande spår fungerar? Hur får du hunden att inte gena och ta närmaste väg mot apporten?

Jag har bara lagt ett korsande spår av misstag en gång och då bestämde jag mig för att visa vart han skulle spåra först 😅Jobbar än så länge med att hunden ska klara av vinklar (ibland går det bra, ibland genar han för mycket och missar någon pinne).

Tack! Nu blev det ingen issue idag, men min plan var att stanna upp om hon skulle ta ”fel” riktning och vänta på att hon valde rätt för att då hänga med. Det var också därför jag la fyra korsningar — så att vi skulle få chans att öva och befästa vad jag vill att hon gör. Men hon bara snabbanalyserade korsningarna och körde vidare :)

För oss har godisrutor varit toppen i vinklarna! Det lärde henne snabbt att det är värt att söka sig ut hela vägen och inte gena.

Ack, så roligt det är med spår 😍 Man kan alltid analysera och skruva vidare!
 
Tack! Nu blev det ingen issue idag, men min plan var att stanna upp om hon skulle ta ”fel” riktning och vänta på att hon valde rätt för att då hänga med. Det var också därför jag la fyra korsningar — så att vi skulle få chans att öva och befästa vad jag vill att hon gör. Men hon bara snabbanalyserade korsningarna och körde vidare :)

För oss har godisrutor varit toppen i vinklarna! Det lärde henne snabbt att det är värt att söka sig ut hela vägen och inte gena.

Ack, så roligt det är med spår 😍 Man kan alltid analysera och skruva vidare!
Intressant, av någon anledning hade jag fått för mig att korsande spår var ett big NO NO, men det gäller nog bara nybörjare. Då vet man att det finns mer att jobba mot om vi kommer så långt att vi bemästrar the basics (är nog en rätt lång bit dit för oss än så länge 😄)

Godisruta i vinklar, är det bara att man lägger godis i spåret just i själva vinkeln, eller?
Minns att på kursen jag gick så fick vi öva runt träd med att gå en vinkel runt trädet, backa i samma spår och sen gå fram igen med godis på slutet.
 
Idag tog vi 3e förstapriset i öppenklass och lillskägget kan titulera sig viltspårchampion! :love:
(Eller ja, så fort resultatet kommit in)

Vi gick ett prov för några veckor sedan, men då blev hon insektsbiten i en tass efter knappt halva spåret och ville inte mer, så jag avbröt.
Idag var det en hel del störningar av vilt (och fåglar! Hon hittade en död fågel och en fågel flög upp precis framför henne), men hon klarade att hitta fokus igen och fick mycket beröm från domaren.
Blött skäggtroll, men vi lyckades pricka så det var uppehåll precis när vi gick provet. Regn både före och efter. 😅
1000010196.jpg
 
Idag tog vi 3e förstapriset i öppenklass och lillskägget kan titulera sig viltspårchampion! :love:
(Eller ja, så fort resultatet kommit in)

Vi gick ett prov för några veckor sedan, men då blev hon insektsbiten i en tass efter knappt halva spåret och ville inte mer, så jag avbröt.
Idag var det en hel del störningar av vilt (och fåglar! Hon hittade en död fågel och en fågel flög upp precis framför henne), men hon klarade att hitta fokus igen och fick mycket beröm från domaren.
Blött skäggtroll, men vi lyckades pricka så det var uppehåll precis när vi gick provet. Regn både före och efter. 😅
Visa bifogad fil 149390
Grattis 🥳
 
Intressant, av någon anledning hade jag fått för mig att korsande spår var ett big NO NO, men det gäller nog bara nybörjare. Då vet man att det finns mer att jobba mot om vi kommer så långt att vi bemästrar the basics (är nog en rätt lång bit dit för oss än så länge 😄)

Godisruta i vinklar, är det bara att man lägger godis i spåret just i själva vinkeln, eller?
Minns att på kursen jag gick så fick vi öva runt träd med att gå en vinkel runt trädet, backa i samma spår och sen gå fram igen med godis på slutet.

Det finns ju så många olika skolor och metoder :) När jag lär ut spår så börjar vi med väldigt ”rena” och tydliga spår. Hur fort man avancerar därifrån är såklart individuellt!

Jag vill att min hund ska reda ut situationen oavsett vad som råkat inträffa, och utmana henne med klurigheter. För en dryg månad sedan så hade vi spårdag i rasklubben, och jag tog i slutet av dagen mitt spår tvärs över alla nybörjarspåren. Det var ingen tvekan för henne kring vad hon skulle följa :)

Ja precis, en godisruta betyder att du trampar runt en liten fyrkant och strösslar tex små korvbitar i den. Då får hunden stanna upp en stund i spårdoften och äta för att sedan analysera sig vidare. Det är en metod som funkat bra för mig och för de flesta hundar jag hunnit ha på kurs, men passar såklart inte alla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 061
Senast: Roheryn
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
422
Senast: Emiro
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 052
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 313
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp