Tonåring med lågt BMI

Sv: Tonåring med lågt BMI

Upp och ner. Hon har varit och pratat med psykolog men det är inte illa. Att vara tonåring är inte lätt. Att dessutom ha ett blodsocker som åker upp och ner pga dåliga matvanor gör inte saken bättre. Men vi runtomkring drabbas nog mer av det än hon ;)

Nästa steg (det vi är på nu) är att avdramatisera det här med maten. Efter det blir det till att reglera så att hon slipper sockertopparna och dipparna.

Nu jobbar vi tillsammans och det går att försiktigt prata mat med henne nu, så vi har kommit långt!

Jättebra att ni avdramatiserar det här kring maten. Låt henne sakta men säkert själv komma underfund med vad som är "rätt" att äta för att undvika att blodsockret åker jo-jo.
En psykolog är inte alls dumt, för det är mycket som rörs i en tonårings huvud och inte bara mat och bantning. Det kan finnas andra saker som de funderar på som de kanske inte vill prata om för att det är känsligt. Men en psykolog har ju tystnadsplikt så då brukar det funka bättre.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Min lillasyster är oerhört smal.. Inte mager, hon ser absolut inte sjuklig ut på något vis. Men hon är ungefär lika lång som jag är, och väger ca 10 kg mindre. Och jag är väl ganska "normalsmal", eller vad man nu ska kalla det. Hon är ganska dålig på att sköta maten och äter oftast väldigt små portioner. Och det ligger ingenting mer bakom hennes matvanor. Att man är smal och äter lite behöver inte betyda mer än att man just är smal och äter lite. Att då göra en stor grej av det, som din dotters skolsyster i det här fallet, signalerar ju att det inte är okej att se ut på det sättet. :crazy:

Har hon uppvisat någon typ av beteende som antyder tendenser till någon ätstörning? Har hennes matbeteende förändrats åt något håll, har vikten rasat eller dylikt?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

jag hade en väninna på högstadiet som åt... och åt... och åt... men kallades till skolsyster hela tiden... väldigt smal... 45 kg 175 lång.
Sen hade vi en tjej som var ungefär som din dotter i maten 37 kg och 160 lång... hon väger nog fortfarande det men inte har hon anorexia för det.

En del är bara små i maten och smala....

Hon låter typisk tonåring som äter mackor och oboy.... en anorektiker skulle väl aldrig äta det!
Har du frågat vad hennes favoritmat är? Laga det och se om hon äter lika lite?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hon låter typisk tonåring som äter mackor och oboy.... en anorektiker skulle väl aldrig äta det!
Har du frågat vad hennes favoritmat är? Laga det och se om hon äter lika lite?

Just nu kan vi lägga till massor av fetaost med tomater och chokladbollar på listan med mackor och oboy :smirk:

Hon äter mer och mer för varje dag nu, det känns skönt! Jodå, jag vet vad hon har för favoritmat ;)

Hon bryr sig inte om vad hon stoppar i sig, bara det är gott. Mackor har massor av smör och ost osv. så anorektiker är hon inte!
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Som så många andra sagt. Det här med att äta rätt och riktigt är inte prio 1 för tonåringar. Min dotter kan smälla i sig mackor strax före middan om jag inte är uppmärksam. Min son (som visserligen är 20 år nu) kan äta hur mycket som helst, men inte syns det på honom ett dugg. De har hög förbränning och därför kan de äta vad som helst, när som helst.
 

Liknande trådar

Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 811
Senast: Askvind
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 100
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 199
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp