Tonåring med lågt BMI

Sv: Tonåring med lågt BMI

Men jag tycker nog att en macka är nyttigare än pannkaka :crazy:

Det är väl inte så onyttigt med pannkaka i sig? Man måste inte ha på en massa söt sylt, det går bra med färska/frysta bär och vispad grädde. Det är nyttigt!
Eller lite stuvning med räkor eller skinka, så blir det som crepes.

Framförallt är det väl bra om hon börjar variera sin kost lite grann. Äter hon macka 6 dagar i veckan kanske hon kan äta pannkaka en gång.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag brukar ha i lite grahamsmjöl i min pannkakssmet, skippar fett i smeten och steker i lite rapsolja. Sen så har jag solrosfrön i smeten dessutom. Serverar med osockrad äpplemos. Men man kan gärna göra crepes som du säger! Köttfärsfyllning tex och man kan ju göra den med Tacokrydda, om tösen föredrar det. :) Gratinera pannkaksrullarna med riven ost kanske?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Vad har hon för BMI? Både jag, och minst en av mina systrar ligger under 20. Ingen av oss är dock sjuka på något sätt utan det är bara så vi är skapta. Man ska inte ta det där med BMI allt för allvarligt tror jag. Om man inte ligger väldigt lågt.

Även åldern kan ju ha betydelse. I tonåren är det svårt att avgöra vad som är normalt och inte. Det är så olika. Men både jag och min syster är numera förbi det stadiet och fortfarande, enligt BMI:t, underviktiga.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Skolor och deras påhitt, har en kompis som fick fågan av sin svenskalärare om hon mådde bra.. hon är smal, men hon ser ju inte anorektisk ut.. :crazy: Vissa är ju födda med smal 'benstomme' (förstår ni hur jag menar?) medans andra har kraftigare benstomme.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jo, det är vi som köper oboyen. Det är också vi som ger henne pengar. Alternativ till oboyen är vatten, då tycker vi att oboyen är bättre.

Vi kan inte stänga in henne och tvinga i henne "rätt" mat. Förklara är inte svårt och hon förstår. Men det är inte samma sak som att man accepterar det.

Ibland önskar jag att hon var liten igen och jag kunde styra mer :crazy:
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Det är väl inte så onyttigt med pannkaka i sig? Man måste inte ha på en massa söt sylt, det går bra med färska/frysta bär och vispad grädde. Det är nyttigt!
Eller lite stuvning med räkor eller skinka, så blir det som crepes.

Framförallt är det väl bra om hon börjar variera sin kost lite grann. Äter hon macka 6 dagar i veckan kanske hon kan äta pannkaka en gång.

Hon äter gärna pannkakor, men jag anser iallafall inte att det är bättre än mackor, oavsett vad man har på.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag brukar ha i lite grahamsmjöl i min pannkakssmet, skippar fett i smeten och steker i lite rapsolja. Sen så har jag solrosfrön i smeten dessutom. Serverar med osockrad äpplemos. Men man kan gärna göra crepes som du säger! Köttfärsfyllning tex och man kan ju göra den med Tacokrydda, om tösen föredrar det. :) Gratinera pannkaksrullarna med riven ost kanske?

Jodå, grahamsmjöl, filmjölk och ibland rågsikt, fungerar, men inte till huvudmål, då behövs det annat också.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Skolor och deras påhitt, har en kompis som fick fågan av sin svenskalärare om hon mådde bra.. hon är smal, men hon ser ju inte anorektisk ut.. :crazy: Vissa är ju födda med smal 'benstomme' (förstår ni hur jag menar?) medans andra har kraftigare benstomme.

Min jänta ser inte heller anorektisk ut, hon är smal men har fett/muskler runt alla ben. Ansiktet är inte magert, inte heller skuldror och armar. Höfter och rumpa har vi alla i släkten ;) även hon. Jag var mager när jag var barn men smal som tonåring, hon var aldrig mager som barn men inte hullig heller.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hon äter gärna pannkakor, men jag anser iallafall inte att det är bättre än mackor, oavsett vad man har på.

Fast om hon kan äta pannkakor med diverse tillbehör kanske det kan hjälpa till att bredda hennes matsedel? Det som börjar som pannkakor kanske kan bli till crepes, upptäcker man då att man gillar stuvning kanske man kan tänka sig att äta något annat med stuvning, exempelvis omelett och på det viset kommer man vidare. Likadant så kanske pannkakor lockar såpass att hon själv steker dem och därmed blir mer aktiv i matlagningen och då kan man bolla vidare på det.

Vanliga pannkakor kanske leder till att man vill prova att göra ugnspannkaka med fläsk vad vet jag, allt beror på hur mottaglig och intresserad hon är.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Ungspannkakorna är mindre populära än fläskkotlett ;) förutsett att kotletten serveras med vitlökssmör.

Pannkakor gillar hon, men inte såpass att de går att ha som utgångspunkt i nya menyer, de tillhör mer kategorin sockerbukfylla
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Har läst igenom tråden nu och kände till viss del egen mig. Är själv en av de där ungdomarna som blivit upptäckt av skolsköterskan för att vara smal.
Jag har i stort sett alltid varit smal också utan att det varit något problem för mig och jag har under den tiden ätit väldigt mycket skräpmat utan att veta vart den egentligen tagit vägen..

Men så för en tid hände det något och måltiderna började bli allt mer ångestfyllda och jag började idiotträna på gymmet. Maten och träningen blev en ständig jakt på kalorier. Jag blev helt fixserad vid dem.
Ingen la riktigt märke till vad som höll på att hända med tanke på att jag alltid varit smal och jag gjorde såklart allt för att dölja det. Jag åt där folk såg på, om jag inte lyckades smuggla undan maten. Annars sa jag att jag hade ätit elelr så tränade jag som en galning efteråt. ingen förstog att något var fel, förents den dagen skolsköterskan vägde mig och hon ansåg att jag vägde på tok för lite.
Nu i "efterhand" kan jag vara vara enormt tacksam på hennes oro och kontroll på mig, jag vet nästan att utan hennes kontroller hade jag rasat ännu mer i vikt och vem vet vart det kunde ha slutat då. Förmodligen inte bra alls.

Naej nu blev det mest svammel bara för jag berättade om min erfarenhet :o . Men i många fall är det nog bra att skolsköterskan kommer och "lägger sig i" även om det säkert blir väldigt jobbigt för många.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag har tyvärr inga tips och ideér direkt, däremot vet jag precis vad du går igenom..
Att läsa din tråd vara som att läsa om mej själv och min tonåring :crazy: Jag kände igen mej i så gott som ALLT du skrev.

Jag har själv inte kommit på något "bra" sätt att tackla detta, utan jag försöker först o främst låta bli att tjata, men jag håller en "osynlig" koll på henne...

Hoppas det har löst sig eller håller på att lösa sig för er..om inte så håller jag tummen och skickar över stora tröst o pepp kramen
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Nu har det snart gått en månad och vi har fått hjälp!

Hon har varit hos barnläkaren som inte hittar något knasigt mer än att blodvärdet kan bli lite bättre och hon blir lite piggare. Så nu är det en järnpillerkur och är blodvärdet bra sen behöver vi (hon) inte åka dit igen.

Läkaren konstaterade att hon är smal, men inte mager. Kurvorna (längd och vikt) planar ut med varandra och det är inte några konstigheter eftersom tjejer slutar växa på längden i den åldern.

Jag fick se kurvorna och hon väger ett par kilo mer än vad jag gjorde när jag blev gravid första gången! Men jag är några centimeter kortare också.

Det känns iallafall bättre nu, både för henne och för oss. Det var olyckligt att skolsköterskan haussade upp allt vad mat hette.

Håller tummarna för att jag inte ska behöva starta en sån här tråd igen! :D
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hej, jag har själv haft nån form av ätstörning i 13-15 års åldern. Jag ville bara säga att det är en jättestor skillnad på om man har anorexi/bulimi eller om man som jag bara inte var hungrig och började må dåligt ifall jag åt. Om man har anorexi så svälter man sig fast man är hungrig. Man räknar kalorier och vill bli smalare, vill ha kontroll.

I mitt fall var det inte så. Jag mådde psykiskt dåligt och det reulterade i att jag inte åt. Det kunde lätt gå 3-4dagar utan att jag ätit mer än en macka, druckit lite te eller varm kakao. Åt jag mer än en sked mat började jag må så illa att jag höll på att spy. Jag vet att om mina föräldrar hade blandat sig i vad jag åt, så hade jag antagligen slutat äta helt. Jag ljög redan för dem och för alla andra, typ "jag åt så mycket i skolan" osv, bara för att inte behöva må dåligt av alla korsförhör.

Jag klarade detta tack vare en pojkvän, hans syster och min familj, som ingen blandade sig eller klagade. De serverade åt mig en fjärdedels potatis och en köttbulle, och lämnade mig sedan ensam så jag fick äta ifred. Jag kunde nämligen inte äta ifall nån såg på.
Så småningom började hungerskänslan komma tillbaka och jag kunde då äta fyra pyttesmå portioner om dagen som ökade i storlek allt som tiden gick.
Visst hade jag ibland återfall då jag föräter mig vilket slutade med att jag spydde upp allt jag ätit. Minns speciellt en julafton då maten var så god och jag åt ganska mycket enligt mej och plötsligt märkte jag hur kallsvetten rann och jag mådde väldigt illa. Jag satte mig på trappan på altanen och försökte svalka mig om det skulle hjälpa, men till sist måste jag gå bakom knuten och allt kom upp.
Som minst vägde jag 40kg, så jag var ju inte dödligt mager(nu 47). Jag är 158 lång(kort) så jag är ju liten och smal, precis som mamma.

Har man anorexi/bulimi är det ju en annan femma då man medvetet svälter sig, men i mitt fall hjälpte det att jag visste att mina närmaste förstod, men att ingen försökte tvinga mig till nåt!!


oj, va inlägget blev långt...:crazy:
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Vad skönt att ni kom iväg till en riktig läkare :) Skolsjuksköterskor kan verkligen det sär med att ställa till det!

Jag tillhör också den typen av människa som inte äter speciellt mkt och är väldigt kräsen.

Jag är ingen tungviktare själv, äter nyttigt och ofta, gravid i v.15 och gått upp till 47kg!

Det jag funderar på är sköldkörteln, visst är den inblandad i ämnesomsättningen?

Min mamma har struma och jag har testats för det och ska göra ett till prov om 2 veckor.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Nu har det snart gått en månad och vi har fått hjälp!

Hon har varit hos barnläkaren som inte hittar något knasigt mer än att blodvärdet kan bli lite bättre och hon blir lite piggare. Så nu är det en järnpillerkur och är blodvärdet bra sen behöver vi (hon) inte åka dit igen.

Läkaren konstaterade att hon är smal, men inte mager. Kurvorna (längd och vikt) planar ut med varandra och det är inte några konstigheter eftersom tjejer slutar växa på längden i den åldern.

Jag fick se kurvorna och hon väger ett par kilo mer än vad jag gjorde när jag blev gravid första gången! Men jag är några centimeter kortare också.

Det känns iallafall bättre nu, både för henne och för oss. Det var olyckligt att skolsköterskan haussade upp allt vad mat hette.

Håller tummarna för att jag inte ska behöva starta en sån här tråd igen! :D

Oj vad skönt att ni har fått bekräftat att eran tjej faktiskt är "normal". Jag blev rätt irriterad när jag lästa att sköterskan hetsat upp hela saken så enormt bara för att hon hade lågt BMI. Det har ju nyligen kommit fram att man inte kan förlita sig till 100% på BMI. Om man som din tjej visserligen är smal, men ändå har muskler så ska man se till helheten och inte till BMI-kurvan. Min dotter (16 år) är 163 lång och väger mellan 50-52 kg. Hon är jättesmal, men skolsköterskan har istället för att stirra på BMI kollat hennes allmäntillstånd istället. Hur hon mår osv. Det har gjort att min dotter inte känt pressen på sig att äta, men ändå gjort det sakta men säkert. Idag äter hon frukost om hon hinner (annars äter hon det i skolan), lunch när hon gillar maten och alltid middag när hon kommer hem. Är det sån mat i skolan som hon inte gillar så går hon till skolfiket och köper en macka och en frukt istället.
Jag hoppas nu att det ordnar sig för er och eran dotter och att hon inte behöver springa hos skolsköterskan för det tror jag är galet i hennes fall. Tids nog börjar hon äta ordentligt.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

hur mår hon psykiskt då?

Upp och ner. Hon har varit och pratat med psykolog men det är inte illa. Att vara tonåring är inte lätt. Att dessutom ha ett blodsocker som åker upp och ner pga dåliga matvanor gör inte saken bättre. Men vi runtomkring drabbas nog mer av det än hon ;)

Nästa steg (det vi är på nu) är att avdramatisera det här med maten. Efter det blir det till att reglera så att hon slipper sockertopparna och dipparna.

Nu jobbar vi tillsammans och det går att försiktigt prata mat med henne nu, så vi har kommit långt!
 

Liknande trådar

Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 810
Senast: Askvind
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 100
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 199
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp