Tonåring med lågt BMI

Sv: Tonåring med lågt BMI

Först måste man ju förstå att skolsyster inte gör detta för att jävlas med din dotter. Hon har sina tabeller efter längd och vikt och har upptäckt en avvikelse. Sedan är det ju hur man han hanterar det. Dietist, kanske? Ni kan alltid gå till en privat barnläkare eller vårdcentral och göra en undersökning. Mackor o O´boy är ju inte världens nyttigaste mat, kanske kan man iaf se till att brödet blir grövre, lite grönsaker på, minska på nåt glas o´boy. Men om ni skäller på skolsyster ger ni ju dottern signaler som bara blir negativa. Samarbeta, men på era egna villkor.

Vi skäller inte på skolsyster, (skriver här just för att inte göra något tokigt) vi vet bara inte hur vi ska kunna få henne att förstå att jäntan upplever det som kränkande. Skolsyster har gett oss rådet att se till att saker hon tycker om och är lätt att laga alltid finns hemma, t.ex. söt youghurt, hotdogs med bröd och söt sirapslimpa. Det hade vi invändningar mot men hon menade att det var bättre att hon åt något än inget. Detta möte var jäntan också med på, inte så lätt att byta ut brödet då :crazy:

Hon har fått en tid hos skolläkaren så att han kan skriva remiss för prover. Gör han inte det tar vi henne till en privatläkare som du föreslår!

Hon har en ny favorit: fetaost med tomater och olja, hon t.o.m gör iordning det själv! Så här hemma lär det finnas fetaost och tomater i lass :D
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag har också alltid varit pinnig. Har tvingats dricka ren vispgrädde osv. när jag var liten. men det hjälpte inte. Åt relativt bra eftersom vi dels hade bestämda tider och jag då var hungrig.

Jag och min mamma har haft detsamma när vi var barn, skillnaden är att min jänta inte har så "pinnig" benstomme.

Det konstiga är att jag har fått behålla några kilon!! :bow: Är jättestolt över detta! -Löjligt, jag vet!

Inte alls löjligt, grattis! :bump:

Nåväl jag tycker det är skitjobbigt med alla som ska bry sig om vad jag äter eller ej. Oftast är det ju att du som är så smal -ta en kaka till. Eller ofta får jag höra -Va? har du fyra barn, och den minsta bara nyss året. Det kan man inte tro du som är så smal. Du äter väl ordentligt? Nåväl det där med barnen och vikten är nog förvisso menat som en komplimang. men iallafall.

Det är sådana "komplimanger" som gör att den som gör att mottagaren mår illa när de äter den där kakan...
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hall ett vakande oga pa henne och be kanske skolsyster att din huslakare kan ta over vagningen sa att det inte kanns sa dumt for henne, att hon maste gora det i skolan menar jag.

kajsa

Tack! Det var ett bra förslag!

Jag försöker att hålla koll på henne, det har jag gjort i flera år. Ett tag luktade hon ammoniak ur munnen och då blev jag riktigt orolig! Jag kramar henne ofta länge tills jag känner att hon inte luktar ammoniak.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Så säg stopp nu när tiden finns och låt måltiderna bli mysiga som förr:)

Tyvärr tror jag att det blir svårt att hitta tillbaka till "det gamla", det här har pågått sedan vi flyttade hit när hon gick i 5:an, nu går hon i 8:an.

Men jag tror också på det så vi ska försöka!
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag har gett henne vitamin-kvinna, det kanske är fel, ska jag ge henne barn/ungdom istället?

B-vitamin har jag inte tänkt på för håret växer så att det knakar och naglarna likaså, inga vita märken där heller. Men det kanske inte är samma sak?

Hon gillar äggvita men i den är det väl inte så mycket protein?

Kött gillar hon när hon får vitlökssmör till och det får hon.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Vi har lite samma problem, fast vårt barn slarvar inte med maten utan äter ordentligt i skolan och hemma - men är väldigt smal. Vad ska man göra då?

Jag vet inte. Men jag är oerhört tacksam för alla som försöker hjälpa till i den här tråden, du kan säkert få hjälp också!
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Därför tycker jag absolut inte att det är fel att skolsyster uppmärksammar din dotters matvanor/vikt. Hon gör det för att hjälpa. Ibland behövs en knuff i ryggen för att komma igång med bra vanor igen. Och ibland måste den knuffen komma utifrån!

Mitt råd till dig är att tala med din dotter om mat och näring. Lär henne vad man faktiskt behöver få i sig och vad som kan hända med kroppen, vilka brister man kan få, om man slarvar. Poängtera för henne att du vet att hon inte äter dåligt för att bli smalare, men att konsekvenserna ändå blir detsamma för kroppen, oavsett bakomliggande anledning.

Jag råder dig att ställa lite krav på vad hon äter. Det behöver inte betyda att du ska ställa krav på att hon ska äta och hur mycket.

Men jag tycker att skolsyster knuffade åt fel håll när hon menade att vi skulle se till att de hon gillar finns hemma oavsett att det mer liknar godis och bukfylla än mat.

Hon är väldigt medveten om mat och näring och vad som sker i kroppen med/utan. Kanske att vi gjorde fel och pratade för mycket om det?

Vi ställer krav men försöker göra det på ett naturligt sätt, men ibland blir man så trött. Den sista tiden har vi börjat gå tillbaka till ruta ett, inte förstora upp det utan försöka att ha en mysig stund tillsammans vid middagsbordet. Duka fint i matrummet, tända ljus och ha mysig bakgrundsmusik. Dessvärre hinner man ju inte alltid det.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag reagerar starkt på allt socker hon får i sig - hon måste ju må skit. Blodsockret borde åka upp o ner som en berg o dalbana.
Och den tröttheten är ju mindre rolig, illa mår man och äta mat i det läget är ju inte roligt.

JA! Men hur förklarar jag det för henne? Tips?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

*kl*

Jag har samma problem med min dotter. Hon följer inte sin kurva längre, har stannat upp. Har en dialog med skolsköterska o läkare. Just nu känner jag att det är en helt meningslös fight o alla mår dåligt. Min dotter äter som en kanariefågel o det blir inte bättre av att kompisarna i skolan inte heller äter! Skolmaten är äcklig o går inte att äta... Problemet är väl snarare att hon är kräsen o att det är "inne" att inte äta! Hon är sällan eller aldrig riktigt hungrig verkar det som.

Skolan vill att jag ska skicka med mackor men det vill inte jag. Rätt eller fel av mig vet jag inte, men jag känner att om jag skickar med mackor gör jag henne en björntjänst. Då lever hon nästan enbart på bröd. Gillar hon maten äter hon rejält! Ser inte onormalt smal o liten ut tycker jag. Hon rider o friidrottar. Jag försöker att inte ge så mycket sött, utan se till att hon äter hyfsat bra mat.

Tror att hon kommer att skjuta iväg nu till sommaren. Hennes pappa var likadan i hennes ålder.

Tycker det är bra att sköterskan reagerar, men det har blivit lite hysteriskt känns det som. Matsituationen blir en kamp o otrevlig för oss alla. Har börjat äta lite vitaminer för att se om det hjälper.

Jag tycker vi har försökt allt, bönat, bett, hotat, skrämt, ignorerat, skämtat, osv. Nu lägger vi ner allt o försöker ta det lugnt. Måste bryta den negativa trenden!

Då är vi inte ensamma!
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Till alla med råd i tråden, tack! :love:
Jag läser och tar till mig även om jag inte svarar alla.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Har läst igenom tråden och funderat på ett par saker.

Hur mycket mat lagar hon själv? Är hon med i köket, lagar mat och smakar under tillagningen? Gillar hon att baka?

Om man kan få tillagningen att bli den där mysiga stunden där hela familjen umgås har man kanske en chans att få igång henne lite mer. Det är ju liksom naturligt att prata om maten när man håller på med den. Vad de olika ingredienserna är, vad de innehåller, fördelar med dem, vad kroppen behöver dem till osv. Dock under avslappnade former, inga föreläsningar.

Hoppas du kan visa henne att du faktiskt står på hennes sida. Tonåringar har lite svårt att vara mottagliga för sånt.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Själv lagar hon inte mat ofta. Det är om hon har en kompis hemma och då brukar det bli tacos.

En period var hon mycket med mig och vi lagade mat tillsammans, det kan vi ta upp igen. Oftast lagar pappa vardagsmaten (=barnmat såsom makaroner & korv, fiskpinnar och pot.mos mm), jag lagar mer mat från "riktiga" råvaror. Ibland tror jag att det tar för lång tid och hon hinner tappa intresset.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hej igen!

I-o-med min kroppsstorlek (el. brist på den:angel: ) så har jag i väldigt många år haft svårt att äta bland folk i offentliga sammanhang , typ skolmatsal.

Känns som om man alltid har någons ögon på sig som kritiskt kollar varenda tugga man tar.. Och denna människa måste tydligen nästan alltid kläcka fram "vad lite du äter, ska du inte ha mer"..
Detta gör/gjorde ofta att jag i stället för att äta upp det lilla jag tog & kanske hämta mer mat ifall jag kände för det, helt tappade matlusten !

Säger ofta "Nej tack" till att ta något att äta borta hos andra även om jag håller på att hungra ihjäl..
Bara för att slippa de där :devil: kommentarerna "du MÅSTE äta mer, du är så smal/mager, ska du verkligen inte ha mer, ska du äta "allt" det där " osv...osv...


Som sagt tidigare i tråden !
Jättebra att folk i ens omgivning bryr sig, MEN, det kan få motsatt verkan..
Ibland är det bra att bry sig utan att lägga sig i . (mestadels menat till omgivningen utanför den närmaste familjen)
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Genom att hon är med i matlagningen tror jag att hon kan upptäcka fler saker hon gillar. Är hon inne på tacos så borde ju olika typer av wraps, tacopaj eller gratäng, quesadillas, nachotallrikar osv gå hem.
Det breddar hennes register på vad hon gillar att äta.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Det verkar vara ett vanligt fenomen att tonåringar äter dåligt...
När jag var 13-16 år så åt jag ungefär som din dotter, kanske ännu mindre...
Jag tyckte det var tråkigt att äta, jag var igång så mycket att jag aldrig hann känna efter om jag var hungrig. Under helgerna "bodde" jag i stallet och pappa tvingade mig att ta med mig lunch och en vanlig kommentar var att "men jag kommer inte ha tid att äta ändå". Blev i allafall så att jag pliktskyldigast bredde ett par mackor och tog med mig, passerade en å påväg till stallet och där släppte jag ner mackorna i vattnet till fiskarna :angel: Jag minns faktiskt inte så noga vad som fick mig att börja äta normalt igen men det "bara blev så" efter några år.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Det där är något att fundera på. Tror att det kan stämma in ganska bra på min tjej. Är det så, så kanske vi kan hitta ett annat "system" för henne.

Tack för att ni väcker mig och ger mig nya infallsvinklar och råd! :)
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Om din dotter gillar pannkakor/våfflor så kan du (el. hon själv) göra färdigt smet i förväg så att det går snabbt att tillaga när hon kommer hem från skolan.
Pannkakorna går ju även steka dagen innan & värma på el. äta kalla.

Jag brukar byta ut en del av vetemjölet till grahamsmjöl så blir det lite mer "mat" av det.

Och kall ris/pastasallad går ju att göra så att det bara är att plocka fram ur kylen..

Lite tips om man är för trött för att göra något annat än macka & O´boy efter skolan.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Men jag tycker nog att en macka är nyttigare än pannkaka :crazy:

Vi är ofta hemma när hon kommer från skolan och försöker att hitta på andra mellis, men det alternativ hon tycker är ok är smörgåstårta, vilket blir snarlikt mackor eller hotdogs med bröd.

Nudlar pratade hon om och ville gärna ha, vi köpte hem och hon åt en gång.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Vem köper hem oboyen då?
Finns den inte som ett frukostalternativ så kan hon ju inte dricka det...

Har ingen tonåring (än), har aldrig haft "matproblem" (eller jo, åt andra hållet, har alltid och gör än, ätit alldeles för mycket :smirk: )... MEN det sockret hon får i sig gör henne ändå "mätt".
Om hon nu är en sådan som inte "behöver" mycket mat, så ska hon absolut INTE äta socker.
Hur man förklarar det för henne?
Tja hon är väl säkerligen en normalbegåvad tjej, och nog går det att förklara.
Nån ger henne om inte annat pengar som hon kan köpa godis eller annat för. Försök få henne att välja en frukt istället.

mina tips.
De vi fått för vår son, visserligen bara 4 år, men han är matvägrare ut i fingerspetsarna, ja förrutom om det gäller pizza eller smörgås med marmelad på, för det kan han äta obegränsat, så får han det en gång i månaden äter han upp sig för 4 veckor framöver ;) ....
 

Liknande trådar

Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 810
Senast: Askvind
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 100
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 199
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp