Sv: Tonåring med lågt BMI
*kl*
Jag har också alltid varit pinnig. Har tvingats dricka ren vispgrädde osv. när jag var liten. men det hjälpte inte. Åt relativt bra eftersom vi dels hade bestämda tider och jag då var hungrig.
Har alltid fått springa hos skolsyster och senare varit kollad för vikt och fullständiga blodprover flera gånger per år. (efter min ridolycka så träffade jag läkare en gång i kvartalet ganska många år och då gjorde man detta till rutin)
Jag har något snabb ämnesomsättning, i övrigt alla värden bra enl. läkarna.
Från högstadietiden och fram tills för bara några år sedan vägde jag 48 kilo och 171 cm lång. Vikten diffade ca ½ mellan mätningarna. Aldrig mer. Så mitt BMI fanns inte med på tabellen för det var för lågt.
Idag 4 graviditeter senare väger jag ca 53 kilo till mina 171 cm. Jag har fått näringsdrycker att slurpa i mig mellan måltider och fikor. Enbart för att kunna gå upp i vikt under grav. Jag har inte kunnat amma för kilona helt enkelt bara rasar av mig. Efter ca 3 veckor så väger jag mindre än innan jag blev gravid.
De senaste två barnen har jag bara ammat nån vecka för jag har helt enkelt inte haft ork att vara mamma när viktminskningen tar så på krafterna. Det konstiga är att jag har fått behålla några kilon!!
Är jättestolt över detta! -Löjligt, jag vet!
Nåväl jag tycker det är skitjobbigt med alla som ska bry sig om vad jag äter eller ej. Oftast är det ju att du som är så smal -ta en kaka till. Eller ofta får jag höra -Va? har du fyra barn, och den minsta bara nyss året. Det kan man inte tro du som är så smal. Du äter väl ordentligt? Nåväl det där med barnen och vikten är nog förvisso menat som en komplimang. men iallafall.
Du kan ju söka direkt till barn och ungdomsmottagningen på egenvårdsremiss.
Hur är det, hon är inte fisig eller har magknip? Det händer ju att celiaki/ glutenintolerans inte märks så mycket mer än tex. på vikten!
En kompis till mig märkte att hennes hår var konstigt och vid 25 års ålder togs ett blodprov för celiaki pga att läkarna upptäckte att hennes farmor hade det (fick diagnosen som 82 åring!!!) nåväl, kompisen var gravid dessutom och mycket riktigt hade hon glutenintolerans. Utan några som helst symptom under uppväxten och fram till provtagningen, förutom håret då, men det kan ju faktiskt berott på grav.
(min lillebror har det också, men var jättesjuk redan som liten)
Gira