Tonåring med lågt BMI

Sv: Tonåring med lågt BMI

Då skulle jag faktiskt säga ifrån till skolsyster. Tråkigt att du inte kan ta henne direkt till husläkaren för att ta blodprov.

Det går inte att tjata på skolsyster så hon skriver en remiss så hon kan få gå och ta blodprov? Det är ju en sån enkel lösning om det nu skulle vara så att hon har som mig, fel på ämnesomsättningen?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Säger som många andra.. Vissa har oturen/turen att vara smala.

Själv har jag samma problem. Är väääldigt smal, 168 cm.
Har haft samma vikt sedan jag gick i 8-9:an, fyller 27 i år.

Det har inte spelat någon roll om jag har varit mer el. mindre fysiskt aktiv & ätit som jag ska.. Har inte gått upp ett gram :(

När jag gick på gymnasiet bodde jag på internat så då hade man bestämda mattider.
Frukost: jag åt 2-4 mackor + dryck (mjölk el. te)
Mellanmål: Frukt var det oftast (vilket jag sällan åt, men åt något annat istället)
Lunch: Åt oftast (om jag gillade maten) normalportion, "äckligt mat" jag åt mindre men jag åt.
Mellanmål: bulle el. liknande
Middag: Samma som lunch. Vid detta målet fick man göra mackor & ta med sig till rummet för att äta senare på kvällen, jag gjorde 4-6 mackor, åt oftast även nudlar utöver mackorna på kvällen.

Jag tog blodprov hos vårdc. för att utesluta något "fel" där.
Då var allt som det skulle.

Under min graviditet hittade de heller inga brister i blodprovet som dom tog ur fingrarna *jäkla vampyrer*

Konstigt nog så var jag aldrig hos skolsköterskan för att dom skulle checka mig i tid & otid. Endast de där obligatoriska besöken.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Först måste man ju förstå att skolsyster inte gör detta för att jävlas med din dotter. Hon har sina tabeller efter längd och vikt och har upptäckt en avvikelse. Sedan är det ju hur man han hanterar det. Dietist, kanske? Ni kan alltid gå till en privat barnläkare eller vårdcentral och göra en undersökning. Mackor o O´boy är ju inte världens nyttigaste mat, kanske kan man iaf se till att brödet blir grövre, lite grönsaker på, minska på nåt glas o´boy. Men om ni skäller på skolsyster ger ni ju dottern signaler som bara blir negativa. Samarbeta, men på era egna villkor.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

*kl*


Jag har också alltid varit pinnig. Har tvingats dricka ren vispgrädde osv. när jag var liten. men det hjälpte inte. Åt relativt bra eftersom vi dels hade bestämda tider och jag då var hungrig.


Har alltid fått springa hos skolsyster och senare varit kollad för vikt och fullständiga blodprover flera gånger per år. (efter min ridolycka så träffade jag läkare en gång i kvartalet ganska många år och då gjorde man detta till rutin)
Jag har något snabb ämnesomsättning, i övrigt alla värden bra enl. läkarna.
Från högstadietiden och fram tills för bara några år sedan vägde jag 48 kilo och 171 cm lång. Vikten diffade ca ½ mellan mätningarna. Aldrig mer. Så mitt BMI fanns inte med på tabellen för det var för lågt.
Idag 4 graviditeter senare väger jag ca 53 kilo till mina 171 cm. Jag har fått näringsdrycker att slurpa i mig mellan måltider och fikor. Enbart för att kunna gå upp i vikt under grav. Jag har inte kunnat amma för kilona helt enkelt bara rasar av mig. Efter ca 3 veckor så väger jag mindre än innan jag blev gravid.
De senaste två barnen har jag bara ammat nån vecka för jag har helt enkelt inte haft ork att vara mamma när viktminskningen tar så på krafterna. Det konstiga är att jag har fått behålla några kilon!! :bow: Är jättestolt över detta! -Löjligt, jag vet!

Nåväl jag tycker det är skitjobbigt med alla som ska bry sig om vad jag äter eller ej. Oftast är det ju att du som är så smal -ta en kaka till. Eller ofta får jag höra -Va? har du fyra barn, och den minsta bara nyss året. Det kan man inte tro du som är så smal. Du äter väl ordentligt? Nåväl det där med barnen och vikten är nog förvisso menat som en komplimang. men iallafall.


Du kan ju söka direkt till barn och ungdomsmottagningen på egenvårdsremiss.
Hur är det, hon är inte fisig eller har magknip? Det händer ju att celiaki/ glutenintolerans inte märks så mycket mer än tex. på vikten!
En kompis till mig märkte att hennes hår var konstigt och vid 25 års ålder togs ett blodprov för celiaki pga att läkarna upptäckte att hennes farmor hade det (fick diagnosen som 82 åring!!!) nåväl, kompisen var gravid dessutom och mycket riktigt hade hon glutenintolerans. Utan några som helst symptom under uppväxten och fram till provtagningen, förutom håret då, men det kan ju faktiskt berott på grav.
(min lillebror har det också, men var jättesjuk redan som liten)


Gira :banana:
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

*kl*
Om din dotter verkar nojd och pigg (vem ar inte trott i tonaren) sa tycker jag bara du ska halla lite extra koll.

Jag har sjalv levt pa i princip enbart oboy + honungsmackor till jag var 20, min mamma hade haft mycket mindre graa har om jag atit "normala" grejjer istallet. Hon har forsokt med allt. Och da har jag aldrig nansin haft nagon slags atstorning (ja matstorning kanske for att jag varit sa krasen) och har alltid vagt normalt.

Du kanner din dotter bast sjalv. Hall ett vakande oga pa henne och be kanske skolsyster att din huslakare kan ta over vagningen sa att det inte kanns sa dumt for henne, att hon maste gora det i skolan menar jag.

kajsa
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Hon äter otroligt dåligt. Inga anorektiska eller bulimiska drag. En dags mat för henne kan vara:

Frukost: en macka utan kanter och ett glas oboj

Lunch i skolan: ingenting, eller en chokladkaka eller fralla från affären

Mellis: tre mackor med ost och gurka, flera glas oboj

Middag: Två korvskivor, en liten slev makaroner, mjölk och en halv tomat

Kvällen: Två mackor och oboj

Tar vi bort mackorna äter hon inte mer mat för det, hon går och sover istället då.

Jag tycker hon äter helt normalt för att vara i tonåren:o
Ungefär så äter min snart 15 åriga dotter, och ja hon är smal men inte sjuk!
Jag menar så mycket äter inte ens jag:o

Om du själv inte upplever hennes vikt som ett problem och hon inte mår dåligt så skulle jag säga ifrån till skolsköterskan att ni sköter det här hemma eftersom maten har blivit ett problem pga henne:eek:

Fick själv springa och väga mig var och varannan dag när jag gick i skolan och tjatet om maten fick mej att sluta äta helt...

Så säg stopp nu när tiden finns och låt måltiderna bli mysiga som förr:)
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåring med lågt BMI

Har ni koll på maten kan ni väl be skolsyster tagga ner? Tala sakligt om att det har blivit värre med ätandet av denna uppmärksamhet.
Vitamin och mineral(järn) tabletter kan hjälpa till att få ordning på hungerkänslorna.
Sen skulle jag nog ta en rejäl disskussion om frukosten, det är dagens viktigaste mål.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

*kl*

Med tanke på den näringsfattiga och torftiga kosten så är det nog inte omöjligt att hon har lite vitamin/mineralbrist. Ge henne en multivitamin/mineraltablett (för barn/ungdomar) och gärna extra B-kombin och järn vid sidan av. Finns ett bra kombinerat B-vit på Apoteket (B Kombin Forte N). Olika B-vit kan öka aptiten. Förmodligen behöver hon mer fett också, fast bra fett. Tar hon nåt tillskott omega-3? Det är jätteviktigt! Antingen kapslar eller flytande. Jag tar Friggs flytande, med smak av citron, varje dag.

Sen så är det ju så att vi alla är olika och stöpta i olika form och kommer att bli olika stora som vuxna. Man kan inte bara gå efter standardkurvor etc. Det *borde* skolsköterskan veta. Men det är en sån enorm hysteri kring vikt och fett etc idag, långt ner i åldrarna, utan att ta hänsyn till individen. Säg ifrån på skarpen! Din tjej ska inte behöva den här negativa uppmärksamheten! Det gör bara allting mycket värre i längden.

När det gäller små barn så är det ju accepterat att de har perioder av sämre aptit och matintresse. Då gör man inget speciellt! Bara de äter (lite) så är det ok. Nu har jag iofs ingen erfarenhet av tonåringar, men press skapar motstånd. Mat SKA vara mysigt och gott, fortsätt med det! Samtidigt måste hon ju äta, annars mår hon inte bra och utvecklas inte som hon ska.

Det måste ju finnas någon som är bättre på det här än skolsköterskan, att rådfråga!

Och frukosten ÄR dagens viktigaste mål. Gillar hon ägg? Hon äter ju alldeles för lite protein. Ett kokt ägg på morgonen skulle bättra på betydligt. Eller åtminstone några skivor skinka på mackan + lite paprika tex.

Klart hon går och sover om hon äter ännu mindre än hon gör nu. Kroppen orkar inte. Utan energi vill man bara vila/sova och hamnar i en väldigt ond cirkel.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Förresten, det finns väldigt bra och kompletta näringsdrycker att köpa på tex Apoteket. Fortimel och Modifast finns i väldigt goda smaker. Modifast choklad smakar som chokladpudding! :)

Varför inte byta ut obojen på morgonen mot en sådan? Skaka ihop en påse Modifast choklad med ett par dl mjölk, så får hon åtminstone nåt mer vettigt i sig. Åtminstone som en tillfällig lösning, tills cirkeln har vänt.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Om man ska dricka näringsdrycker kan man ställe in den i frysen en stund, så blir den som glass. Jättegott!
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Sempers näringsdryck med chokladsmak är god iskall. Den smakar ungefär som pucko.


Lambi: Hur är det om hon själv får ta ansvar för att laga middag någon gång i veckan åt hela familjen? Kanske får hon upp intresset lite. Oftast är det ju gott att äta när man själv har ansträngt sig...


Gira :banana:
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Vi har lite samma problem, fast vårt barn slarvar inte med maten utan äter ordentligt i skolan och hemma - men är väldigt smal. Vad ska man göra då?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Det känns så fel, allt blir bara värre och förstorat. Visst vill vi inte att hon ska bli sjuk men hon ser inte mager ut och hon har mens. Inte heller luktar hon ammoniak ur munnen. Att hon har mens ska ju vara ett tecken på att hon iallafall inte svälter.

Hur ska vi göra?

Det är inte riktigt så lätt att säga att bara för att din dotter inte ser mager ut och har mens, betyder det att hon inte har ett problem. Jag har läst genom tråden lite och måste påpeka att det är stor skillnad på att vara smal fast man äter okej, och att inte äta bra. Jag har själv haft långa perioder med väldigt dålig aptit, vilket självklart i längden resulterar i låg vikt. Jag kan säga, av egen erfarenhet, att är aptiten riktigt dålig, så gäller det att få upp den igen. När aptiten sedan kommer tillbaka, efter en lång period av dåliga matvanor, (i mitt fall när jag började träna mycket och min prestationsångest i skolan dämpades när jag blev äldre) så känner man sig lätt som ett matvrak, och det kan bli svårt att få ner maten, trots att man är hungrig.

Jag är, av naturen, rätt smal. När jag åt dåligt var det inte så att jag snabbt rasade massor i vikt, men jag tappade orken och suget på att göra saker.

Även om din dotter inte äter illa för att banta, så är det ändå ett problem att hon faktiskt inte äter som hon bör, ja, som hon faktiskt behöver. Man kan inte leva på mackor och o-boy! Inte i längden.

Därför tycker jag absolut inte att det är fel att skolsyster uppmärksammar din dotters matvanor/vikt. Hon gör det för att hjälpa. Ibland behövs en knuff i ryggen för att komma igång med bra vanor igen. Och ibland måste den knuffen komma utifrån!

Mitt råd till dig är att tala med din dotter om mat och näring. Lär henne vad man faktiskt behöver få i sig och vad som kan hända med kroppen, vilka brister man kan få, om man slarvar. Poängtera för henne att du vet att hon inte äter dåligt för att bli smalare, men att konsekvenserna ändå blir detsamma för kroppen, oavsett bakomliggande anledning.

Jag råder dig att ställa lite krav på vad hon äter. Det behöver inte betyda att du ska ställa krav på att hon ska äta och hur mycket.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Vi har lite samma problem, fast vårt barn slarvar inte med maten utan äter ordentligt i skolan och hemma - men är väldigt smal. Vad ska man göra då?

Ja, men då föreligger ju inte ett probelm. Ditt barn har en sådan ämnesomsättning helt enkelt att hon/han inte lägger på sig vikt.
Det är viktigt att skilja på att vara smal och att äta dåligt. Dessa går inte alltid hand i hand.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag reagerar starkt på allt socker hon får i sig - hon måste ju må skit. Blodsockret borde åka upp o ner som en berg o dalbana.
Och den tröttheten är ju mindre rolig, illa mår man och äta mat i det läget är ju inte roligt.
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

*kl*

Jag har samma problem med min dotter. Hon följer inte sin kurva längre, har stannat upp. Har en dialog med skolsköterska o läkare. Just nu känner jag att det är en helt meningslös fight o alla mår dåligt. Min dotter äter som en kanariefågel o det blir inte bättre av att kompisarna i skolan inte heller äter! Skolmaten är äcklig o går inte att äta... Problemet är väl snarare att hon är kräsen o att det är "inne" att inte äta! Hon är sällan eller aldrig riktigt hungrig verkar det som.

Skolan vill att jag ska skicka med mackor men det vill inte jag. Rätt eller fel av mig vet jag inte, men jag känner att om jag skickar med mackor gör jag henne en björntjänst. Då lever hon nästan enbart på bröd. Gillar hon maten äter hon rejält! Ser inte onormalt smal o liten ut tycker jag. Hon rider o friidrottar. Jag försöker att inte ge så mycket sött, utan se till att hon äter hyfsat bra mat.

Tror att hon kommer att skjuta iväg nu till sommaren. Hennes pappa var likadan i hennes ålder.

Tycker det är bra att sköterskan reagerar, men det har blivit lite hysteriskt känns det som. Matsituationen blir en kamp o otrevlig för oss alla. Har börjat äta lite vitaminer för att se om det hjälper.

Jag tycker vi har försökt allt, bönat, bett, hotat, skrämt, ignorerat, skämtat, osv. Nu lägger vi ner allt o försöker ta det lugnt. Måste bryta den negativa trenden!
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

*kl*

Kom att tänka på något jag läste lite i förbifarten. Det är tydligen inne och trendigt med anorexi numera. Det har blivit en livsstil för somliga! För sören, håll koll på era döttrar!
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jo man blir superorolig... Inte bättre av att det kryper så jäkla långt ner i åldrarna! Men det är svårt att veta hur o när man ska reagera. Vill ju inte göra problemet större än vad det är...

Hur är det med killar egentligen? Är det lika vanligt med ätstörning o matvägran där?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Jag har en kille på 15 år och att få honom att äta nyttigt - glöm det! Han gillar inte potatis, äter inte frukost, köper massor av godis, läsk och snacks. Jag hotar, förklarar och försöker på alla sätt få honom att förstå att man inte kan prestera speciellt mycket på sån skit, men han ler överseende och skiter i det. Mycket frustrerande. Ändå har vi sedan många år tillbaka hållt hårt på att äta kvällsmaten tillsammans, om så klockan blir nio, efter träning, hästar och allt annat, så vi sitter i 99 fall av 100 en halvtimme tillsammans vid matbordet. Serveras det typ spaghetti o köttfärssås häver han i sig, men annars bryr han sig inte. Så är han ju också smal, trött och inte speciellt högpresterande i skolan. Vad göra?
 
Sv: Tonåring med lågt BMI

Låter som min dotter o hon är snart 12... Jag övervägde tvångsmatning ett tag, så desperat var jag med alla som tjatade att hon var tvungen att äta!:crazy:
Jag har frågat sköterska o läkare vad de tycker o de har ju inget direkt konkret att komma med.
Hon får i sig så hon klarar sig men inte mer. Är oxå lite trött o håglös mellan varven när det varit "äcklig mat" flera dagar i skolan o hemma... Men man kan ju inte bara servera en slags mat alltid, eller?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 426
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 811
Senast: Askvind
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 100
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp