Hmm gissningsvis gör de inte så på förskolan eller skolan, eftersom de framstår som i övrigt empatiska och trevliga? Går det att återkoppla till sådana situationer för att få dem att förstå, att du är en auktoritet som en lärare?Jag låter bli sidospåret med att skämma ut sina barn som uppfostringsmetod då jag känner att jag har ganska bra koll på den biten med mina egna barn. Även om den lilla är tämligen het i humöret, liksom jag själv.
Jag blir som sagt fundersam över att så få upplever samma problem med kompisars oförmåga att respektera gränser. Här är det väl säg... 8 av 10 som liksom inte kan ta ett nej. Och det är som sagt trevliga barn annars. Det verkar vara just när de vill göra nåt och inte får som det tar stopp. Och jag står med hakan i golvet och vet liksom inte vad jag ska göra för att få dem att lyssna. Utom att bli skitarg då men då är risken att mina barn blir utan kompisar... Jag vill inte att de enbart leker hos kompisarna då jag dels får se väldigt litet av mina barn då och dels för att jag upplever att det är mycket skärm hos kompisarna och dessutom oövervakad användning av Youtube och sociala media(våra barn får bara se på Youtube om en vuxen har lite koll och de får ej ha konton på media där andra kan kontakta dem/kommentera deras inlägg. Vi hsr provat för den stora men hen hade tillslut över 150 "vänner" och svarade på alla meddelanden oavsett vad de skrev...).
De barn som oftast kommer hit bor i samma kvarter så det är lätt att skicka hem dem men svårt att undvika att de står där på tröskeln igen nästa dag... Ett syskonpar har jag avstyrt besök av hela vintern faktiskt då de är helt gränslösa och förstör inredning, drar upp plantor från krukor och rabatter, släpper ut och jagar djuren och sliter saker ur händerna på mina barn. Jag har hittat dem i vår trädgård flera gånger utan att de ens knackat på, plötsligt är de bara där och har dragit fram leksaker och repat alla bär från mina bärbuskar för att göra "soppa". Vi får se hur det går i sommar. Förra sommaren var det så illa att jag gömde mig inomhus om jag hörde dem för jag orkar inte. De nonchalerar en totalt när man säger att de ska gå hem, bara vänder sig om oh fortsätter med det de höll på med... Får man bunta ihop andras barn och bära hem dem? De går ju nämligen inte hem när jag ber dem och får jag iväg dem är de snart tillbaka igen...
Jag tar till mig metoden att tydligt säga nej och vid fortsatt tjat tala om att de får lyssna på oss som bor här annars får de gå hem/åka hem. Och kaninernas bur kommer nog få ett lås, även om det känns tråkigt men jag känner att det är höga odds på att hela kvarterets barnaskock kommer vara på dem annars.
Hur gamla sa du att de var igen? 7? det låter jättekonstigt.