Sluta med napp

Nästan samma för oss. Han hade napp som bebis, men var inte alls besatt och ville inte ha napp som vaken etc. Jag tyckte vi skulle ta bort den då, när han var 1,5 just för han ändå inte var så intresserad men min man tyckte han kunde ha dem av samma anledning. Sedan svängde det när han var kanske 2,5 och han blev napptokig. Så många gånger min man ångrade sig 😅

Vi lämnade napparna till en ponny i stallet som var nyimporterad och hade flyttat långt från sin mamma. Inga problem att lämna men han ångrade sig i bilen därifrån. Lite svårt att sova på kvällen men sedan gick det oväntat bra efter det. Vi kör ofta med mutor så han fick åka till leksaksaffären och välja något när han sovit visst antal nätter utan nappen.

En gång hittade han en napp trots att jag trodde vi hade plockat undan alla men det gick bra att bara säga att han ju slutat med napp och så kunde vi kasta den
Nästan samma här, hade inte napp som bebis utan började runt 10 månader när jag slutade amma och hade ganska mycket i ett år eller två.

Båda mina barn har älskat sina nappar. Med första sa vi att man behövde sluta när man blev 3 år, men att han kunde få välja en leksak. Då ville han sluta ett par månader innan han fyllde, var säkert lite ledsen gång kväll sen men gick bra.

Andra försökte vi minska ner användande dagtid först. Och en kväll så frågade han inte efter natten, och somnade ändå. Vi var i chock 😅 Och sen gick det typ en vecka utan att han frågade om den. Sen ville han en kväll ha den, men då sa vi att han ju redan slutat när han varit utan så länge. Och sen fick han välja en leksak 🙂

Vår 3-åring slutade med napp vid jul, han gav den till tomten. Vi förberedde honom tidigt för det och han blev som du beskriver om möjligt ännu mer besatt av nappen sista veckorna innan jul. Jag tror också det var för att vi pratade om det mer då.
Vi tänkte "hur ska detta gå" men det gick hur bra som helst. Visst att han var ledsen någon gång och frågade om nappen men vi var bara lugna och sa, nu har tomten den.
Och då har han varit ett barn som inte ens kunnat åka bil 20 minuter utan nappen. Och jag anser till och med att hans utbrott och talet har utvecklats mycket mer sen han slutade med napp.
Jag tror som någon annan skrev att det finns aldrig rätt tillfälle till att sluta med napp om det inte initieras av barnet själv såklart.
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 672
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 306
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 754
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31