Sv: Tömjobb!
Åh vad roligt att se bilder!!
Mackan, vad fin han är ditt fullblod! har du mer bilder, tex på övningar, skolor etc?
Blir nyfiken, har ni signaler med rösten för att tex fatta galopp och använder tömtryck för att tx flytta sidvärts? Använder ni spöet till någon hjälpgivning, som fingervisning?
Beskriv gärna lite saker i hjälpgivningen. Förstår att det skiljer åt lite hur man gör.
tex med inspänning. Jag har bara jobbat med långa tömmar direkt från munnen till handen, kan gissa att det finns fördelar med tex stabilitet om man har gjord och extra kontroll på eftergivenheten med inspänningsfästning.
fast kan det bli för "stumt" tycker ni?
Tack! Jag ska gräva och se om jag har fler bilder. Har en film men den är inte nedladdad än, så det kanske får dröja lite med den, skivan är inte full än.
Jag använder både röst och töm och pisk för styrning och kommandon. Rösten använder jag för alla övergångar och nyanser.
Sidvärts använder jag precis som uppsuttet, stödet på ytter tygel och sen kan inner töm tjäna till att "driva" lite undan för den tömen, samt även min egen position blir sidvärtes drivande.
Pisken kan användas för att peta på en rumpa vid samling, eller ett ben osv. Eller som ljud för ökad aktion ö.h.t. Pisken betyder det man bestämmer sig för att den ska betyda rätt och slätt. Det är därför viktigt att man tänker igenom sin hjälpgivning redan från början, så att man lär hästen konsekvent och inte varierar efter gång till gång.
ang. inspänningen. Tyvärr tror många att det blir graman inspänning med det sättet som visas på min bild. Det stämmer inte riktigt, men ytter spänningen blir en tydlig ram som hjälper till att ge hästen stöd och positionera den, och framför allt få hjälpen från min hand på den långa tömen, att bli tydlig och inte förvirrande.
Innertömen kan du spänna på flera olika sätt beroende på hur du vill positionera hästen och vad du vill åstadkomma. Eftersom jag kör mkt på även raka spår så gillar jag den fästningen du ser på bilden, dvs löpande från gjorden via ringen till min hand. den fästningen är även bra för sidvärtes rörelser.
ang. att det blir för stumt, så upplever jag inte detta, Man har fjäderlätt kontakt i tömen och om du tittar på bilderna på hästen så är svansen helt stilla, han är mkt nöjd och avslappnad. Det är viktigt precis som i allt arbete att hästen bjuder, men det har den ofta lättare att göra på töm tycker jag, utan ngn som stör ovanpå : ) Dock är det viktigt med ens egen position och handställning, så att man inte blir stum - precis som i ridningen : )
jag brukar ibland ha innertömmen helt fri, dvs endast från bettet till handen. Ibland tömkör jag även på enkel töm, dvs direkt från bettet via gjorden till min hand. Bland annat värmer jag oftast upp så, men ibland kör jag även hela pass på det sättet. det är nyttigt att kunna variera det, eftersom även formen varieras en del beroende på tömfästningen.
Hoppas jag förklarat lite?