Lusidor

Trådstartare
Jag skulle vilja se en massa bilder och höra beskrivningar om ert arbete på töm! Eller bara longering..
Tömkörning, långa tömmar, markarbete, vad ni vill kalla det ni gör.
Gamla som nya bilder i massor!! oavsett hur väl det lyckas, bra o mindre bra situationer o hur ni jobbar vidare.:laugh:

Sv: Tömjobb!

Jag har testat att arbeta "akademiskt" på töm ett par gånger, förvisso med en häst som är väldigt stel, otränad och outbildad, men det var inte särskilt lyckat. Hon varken ställer eller böjer särskilt mycket och villigt, och det där som BB skriver i sin bok, att man bara behöver hålla tömmen på ett visst sätt för att rama in bogen och så vidare, det funkade inte alls. :crazy: Jag förväntar mig inte ett bra resultat första gångerna, så jag ska kämpa vidare, men i böcker låter det ju så himla enkelt allting. :angel: (Nu är inte hästen ifråga helt obekant med träning och böjning/ställning etc, även om jag nyss fick det att låta så.)

Vill också se bilder och höra beskrivningar på lyckade övningar! :bump:

Oss har du ju sett live - men ville ändå ta chansen att få visa upp den fina lille adelsmannen :D

Han hade vana att alltid ställa utåt vid longering, helst i vänstervarv. Även vid ridning ställde han helst utåt om han fick välja. Den sista tiden red jag honom inte mer utan jobbade mest töm. Han var en fantastisk arbetskamrat, känslig och rolig att jobba med - han lärde mig mycket om ömsesidig respekt = Det är inte att bara kräva - man måste leva upp till vad man kräver oxå :devil:.

Här ett prov på hans utåtställning.
Nasse2.jpg

Här en ganska fin bild som jag själv tycker han visar upp sig på sin finaste sida. När han så hittade hit i vänster varv var det som att en magnet sakta drog ut hans huvud igen steg för steg tillslut verkade tycka det var irriterande för han kasta/nicka in det igen för att hamna rätt. Något i kroppen som inte stämde. Men fin när han hittat rätt som här:
Nasse3.jpg

Och här en bild på oss i töm - så som han gillade att jobba mest. Lyhörd och kvick...
Nasse.jpg

Orkar inte länka igen så jag hänvisar till en annan tråd med bilder.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=872740

inlägg 226

Jag rider inte akademiskt.
Tömkör som del av dressyr arbetet i stärkande och vidareutbildande syfte. Gör allt på töm som man kan tänkas göra uppsuttet.
skolor, sidvärtes, tramp, övergångar halt - galopp -halt osv.

Åh vad roligt att se bilder!!

Kookaburra, han var ju helt underbar nasse! Så mjuk trots det där kruxet med utåtböjningen!

Mackan, vad fin han är ditt fullblod! har du mer bilder, tex på övningar, skolor etc?

Blir nyfiken, har ni signaler med rösten för att tex fatta galopp och använder tömtryck för att tx flytta sidvärts? Använder ni spöet till någon hjälpgivning, som fingervisning?

Beskriv gärna lite saker i hjälpgivningen. Förstår att det skiljer åt lite hur man gör.

tex med inspänning. Jag har bara jobbat med långa tömmar direkt från munnen till handen, kan gissa att det finns fördelar med tex stabilitet om man har gjord och extra kontroll på eftergivenheten med inspänningsfästning.
fast kan det bli för "stumt" tycker ni?

Än så länge har jag bara prövat på traditionell tömkörning (med tömmarna fästa rakt från bettet till handen) och igår prövade jag att jobba henne lite i grimma och grimskaft.

Tömkörningen går inte så bra, hon knäper mest av och det blir ingen bra form alls så det skippar jag helst numera. Jag vet inte ifall det är för att jag inte har lädertömmar utan sådana i nylonrep som gör att kontakten med munnen blir knasig och att det därför blir nästintill katastrof...

Igår prövade jag då som sagt att jobba henne lite i grimma och grimskaft. Det jag gjorde då var att flytta henne lite i skänkelvikning när jag tryckte med handen, detta gjorde jag i både skritt och trav men bara i vänstervarvet och det ick riktigt bra tillslut! :) Det blev skänkelvikning i skritten och i traven blev nästan skänkelvikning. Detta är nog något jag kommer pröva att göra lite oftare och se vad mer vi kan hitta på.

Åh vad roligt att se bilder!!

Mackan, vad fin han är ditt fullblod! har du mer bilder, tex på övningar, skolor etc?

Blir nyfiken, har ni signaler med rösten för att tex fatta galopp och använder tömtryck för att tx flytta sidvärts? Använder ni spöet till någon hjälpgivning, som fingervisning?

Beskriv gärna lite saker i hjälpgivningen. Förstår att det skiljer åt lite hur man gör.

tex med inspänning. Jag har bara jobbat med långa tömmar direkt från munnen till handen, kan gissa att det finns fördelar med tex stabilitet om man har gjord och extra kontroll på eftergivenheten med inspänningsfästning.
fast kan det bli för "stumt" tycker ni?

Tack! Jag ska gräva och se om jag har fler bilder. Har en film men den är inte nedladdad än, så det kanske får dröja lite med den, skivan är inte full än.
Jag använder både röst och töm och pisk för styrning och kommandon. Rösten använder jag för alla övergångar och nyanser.
Sidvärts använder jag precis som uppsuttet, stödet på ytter tygel och sen kan inner töm tjäna till att "driva" lite undan för den tömen, samt även min egen position blir sidvärtes drivande.
Pisken kan användas för att peta på en rumpa vid samling, eller ett ben osv. Eller som ljud för ökad aktion ö.h.t. Pisken betyder det man bestämmer sig för att den ska betyda rätt och slätt. Det är därför viktigt att man tänker igenom sin hjälpgivning redan från början, så att man lär hästen konsekvent och inte varierar efter gång till gång.
ang. inspänningen. Tyvärr tror många att det blir graman inspänning med det sättet som visas på min bild. Det stämmer inte riktigt, men ytter spänningen blir en tydlig ram som hjälper till att ge hästen stöd och positionera den, och framför allt få hjälpen från min hand på den långa tömen, att bli tydlig och inte förvirrande.
Innertömen kan du spänna på flera olika sätt beroende på hur du vill positionera hästen och vad du vill åstadkomma. Eftersom jag kör mkt på även raka spår så gillar jag den fästningen du ser på bilden, dvs löpande från gjorden via ringen till min hand. den fästningen är även bra för sidvärtes rörelser.

ang. att det blir för stumt, så upplever jag inte detta, Man har fjäderlätt kontakt i tömen och om du tittar på bilderna på hästen så är svansen helt stilla, han är mkt nöjd och avslappnad. Det är viktigt precis som i allt arbete att hästen bjuder, men det har den ofta lättare att göra på töm tycker jag, utan ngn som stör ovanpå : ) Dock är det viktigt med ens egen position och handställning, så att man inte blir stum - precis som i ridningen : )

jag brukar ibland ha innertömmen helt fri, dvs endast från bettet till handen. Ibland tömkör jag även på enkel töm, dvs direkt från bettet via gjorden till min hand. Bland annat värmer jag oftast upp så, men ibland kör jag även hela pass på det sättet. det är nyttigt att kunna variera det, eftersom även formen varieras en del beroende på tömfästningen.

Hoppas jag förklarat lite?

Senast ändrad:

tack för förklaring!!:bow:
ska läsa igenom fler gånger!

Tänkte på tömfästningen igen, om man varierar fästning i sidorna, då måste man stanna och koppla om vid varvbyte!? Jag gillar känslan av att göra vändningar och varvbyte utan att behöva avbryta, så man får träningen utav att balansera om sig från ena böjningen till den andra. Så då borde den infästning d har på bilderna vara smidigare.
Så man kan jobba i tex åttvolter, växla snabbt mellan galopper och kanske på sikt byten.

har haft spö med ibland, dressyrspö, bra att förstärka på tex ett bakben för att få mer tvärning. Men det skulle behövas lite mer power för att få driv i galoppen. Så kanske läge att träna lite med längre tömmar (sparkrisken...) och longerpisken (för ljudet, hepp hepp) för att få bjudningen bättre och befästa galoppsignalen.
Nu blir det lätt att hästen kortar sig för mkt och jag går gärna inte på och petar på rumpen och riskerar en bakhov runt skallen... Dessutom kopplar hästen nog pet på rumpan med ökad samling =kortare galopp... och min röst är visst inte så respektingivande... kommer husse och smackar till så blir det nog sken.. men matte, jaja, det där ljuden gör inte ont det vet jag!

Roligt är det iaf med tömjobb! Kul att se dom oxå och inte bara kolla in öron o hals uppifrån!
Det är ballt med sidvärtsrörelser på töm, men kan tänka mig att det blir ännu häftigare om å man kan jobba med byten, lite svaga piruetter och sånt. Wow *dregel*
Att kunna se och inverka utan att tynga ner dom. det blir ju lättare att korrigera o jobba på då man inte sitter och tappar sin balans o stör däruppe!

Tänkte på tömfästningen igen, om man varierar fästning i sidorna, då måste man stanna och koppla om vid varvbyte!? Jag gillar känslan av att göra vändningar och varvbyte utan att behöva avbryta, så man får träningen utav att balansera om sig från ena böjningen till den andra. Så då borde den infästning d har på bilderna vara smidigare.
Så man kan jobba i tex åttvolter, växla snabbt mellan galopper och kanske på sikt byten.

Att kunna se och inverka utan att tynga ner dom. det blir ju lättare att korrigera o jobba på då man inte sitter och tappar sin balans o stör däruppe!

Ang. tömfästningen, så vet jag inte om du sett det på bilderna, men jag har alltså INTE på dessa bilder samma tömfästning på ytter som jag har på inner. så i det fallet måste man koppla om vid varvbyte ja, med undantag att du "förstås" kan köra tex förvända skolor om du bytt varv osv.
det är därför jag också växlar mellan att ha vanlig tömfästning, som jag som sagt oftast värmer upp med, för att sen koppla om till oliksidig fästning. man får som sagt en tydligare ram och det är lättare att forma hästen i vissa fall, på den tömfästningen. Det är oftast mkt utbildade hästar som funkar bäst på "enkel" genomlöpande töm, man behöver ofta ha kommit en bit i tömarbetet för att verkligen hästen ska komma till arbete på det sättet, men som sagt, en skicklig tömkörare kan nog lyckas med det mesta i.o.f : )

det är viktigt om man är lite grön på tömkörning att inse att det tar ett tag att lära både sig själv och hästen. de första 15-20 gångerna kan ibland kännas rätt meningslösa. man vinglar om kring och det blir mest lufsande och inget direkt mega lönande arbete. Men det är viktigt då att komma ihåg att man har igen det, för sen när man tragglat sig igenom den perioden så har man igen det hundrafalt. säger det bara för att ge ett perspektiv att man inte ska förvänta sig mirakel över natt, utan det gäller att hänga i - gärna gå en kurs eller ta hjälp av ngn kunnig. Den andra gyllene regeln är att inte öka på gångarterna förrän skritten och traven sitter. dvs vänta med galopp tills hästen är fullständigt tömvan och bjuder och bär sig och lyder minsta vink.

Om man lär sig själv och hästen från början tycker jag det är en bra ide att ha löpande tömfästning första 15-20 gångerna tills man vant sig lite och hästen med, för de första perioden kajkar man mest omkring i vilket fall. Det är sen när man vill att hästen jobbar lite mera effektivt som det kan vara bra att kunna spänna om. och sen när man kommit snäppet till så kan man gå tillbaks till enkel tömfästning emellanåt.

som du säger är tömkörning när det funkar, ett underbart komplement i utbildningen och stärkandet av hästen. Finns inget man inte kan göra på töm som man gör uppsuttet, och hästen brukar bli väldigt fin och bärig och stärker sig på ett fantastiskt sätt, som man sen har igen i det uppsuttna arbetet.

Senast ändrad:

Jag jobbar min häst en del på långa tyglar/long reining. Jag tror det finns en tråd en liten bit bak där jag skrivit rätt mycket med mer specifika frågor.
Som vanligt väldigt svårt att skriva något när någon säger "skriv allt du vet om andra världskriget" :p Det är ett så stort begrepp (långa tyglar då, men även andra världskriget) att det inte går att plocka ner till några rader.
Kan lägga in några av de senaste bilderna, men även de är från tidigt i våras, kanske dags att ta nya..

bild016.jpg

bild017.jpg

bild018.jpg

bild019.jpg

*kl*

Jag tror att det är viktigt när man börjar att man gör en sak i taget. T ex första passet så koncentrerar man sig på att följa spåret inkl gå ut i hörnen och gör man enkla varvbyten.

Nästa gång kanske man lägger på stor volt vid B och E osv.

Så att man dels får en röd tråd och dels inte börjar joxa med femtioelva saker på en gång, det är ju lätt att man vill för mycket :)

Tycker det är lagom att befästa övergångar på lina för det är inte lika mycket styrning där, kan du byta gångart på lina så blir det lättare på töm osv.

Det är bara vad jag tror. Och, så klart, framåtbjudning! Ut i skogen :)

Kombinerad ridkramp (ja ni vet, som skrivkramp men man kommer sig inte för att rida) och tidsbrist har gjort att det har blivit en del arbete från marken av olika slag för Tristan på sistone.

Longering är något jag gör ofta även i vanliga fall. Jag använder det som lösgörande arbete och försöker att få Tristan att sträcka sig framåt-neråt utan inspänning, och jag longerar över cavalletti ibland för att Tristan tycker att det är roligt. Ibland kortar jag linan och jobbar piruettgalopp och galoppiruetter, och jag brukar avsluta longeringspassen med att gå upp mot en vägg eller liknande och piaffera. Nu har jag även börjat jobba lite försiktigt med inspänningstyglar för att få en ram framtill när jag jobbar galoppiruetterna. Jag står ju rätt långt bak för att släppa runt hans framdel i piruetten, så det blir lite bassligt att hålla formen framtill också.

Jag har också testat att tömköra lite de senaste dagarna, och jag förstår verkligen varför man på de klassiska skolorna väntar med arbete på långa tyglar tills hästarna är ganska högt utbildade - allt blir så himla mycket lättare helt enkelt. Jag leker mest med byten, för det är mest spännande, och rätt klurigt att positionera sig rätt och ge en bra hjälp. Man kan ju liksom inte vara på båda sidorna om hästen samtidigt... Sen leker jag med carrén, skoltrav - en kvarts piaffpiruett - skoltrav, och jobbar lite övergångar piaff - trav på rakt spår. Så småningom ska jag börja leka med carrén i galopp också. Jag tömkör med gjord för tillfället, med ganska långa tömmar så att jag kan släppa ut honom och tömlongera i öppen form så snart jag vill.

vad kul att se och läsa!

Svea, blir riktigt bildsugen då du beskriver hur ni jobbar! Man behöver lixom hjälp på traven av andra för att få sina egna korrekta mentala bilder!:idea: Du råkar inte ha en bild eller två i bakfickan??:)

Psychogirl:
vad härligt lätt det ser ut då ni jobbar, även om jag vet att det är sjukt svårt att få det att bli o se lätt ut..

Är nu lite sur på min gjord som har yttepyttesmå ringar som mina tömkrokar (ganska små karbinhakar) inte kommer igenom. Får väl köpa nya tömmar eller sy dit nya hakar.:mad:
Det går ju bra om man drar först igenom bettringen och så fäster i gjordens ring, men jag har velat ha direktkontakt i munnen.

Jag har bytt tömnycklarna på min gjord. Det var lite meckigt, men det gick.

Om du har D-ringar i stället för tömnycklar på gjorden så kan du ju testa att knäppa fast stora karbinhakar i dem och dra tömmarna genom.

Jo, har var verkligen en pärla :)

Jag använder gjordens ringar bara som stopp för att hindra yttertygelns tyngd mot manken. Inga tömmar går igenom dom så det är enkelt att byta varv. Jag hade dom så för Nasse var så otroligt känslig för tyglar mot halsen och vände in på volten direkt han kände att jag la tömmen över manken.

Jag gissar att det är bra med en gjord med lite större ringar om du behöver den hjälpen jag behövde. Annars tycker jag att det går ganska bra att köra utan gjord oxå.

På hästen jag har idag har vi precis börjat med tömmar - och det jag kan tycka är bra på honom är att sätta tömmarna genom stigbyglarna. Man kan fästa dom ihop med varandra under magen så ligger dom still. Sen köra tömmarna igenom. Då släpar dom inte så mycket i marken. Fast det är klart då blir det mest jobb med töm bakom rumpan på hästen. Det funkar oxå bra, men jag föredrar nog att variera lite. Beror på vad man ska träna på.

Hjälpgivning för mig är nog mest kroppsspråk, placering, ljud och spöet. Med spöet kan jag peta på den kroppsdel jag vill att hästen ska koncentrera sig på för stunden. Övergångar gör jag egentligen mest med kroppsspråk - men kan ibland förstärka med tex smackningar, röst och vissling. Vart jag placerar mig och vart jag tittar tycker jag är viktigt. Något man kanske inte tänker på alltid. Vill jag har mer framåt är det fiffigt att titta framåt, vill jag har en "rakare" galoppfattning tex blir den oftast bäst om jag gör en fattning i den riktning jag vill att hästen ska springa. Sen är det ju himla bra att be om saker på "rätt ben". Att tex starta traven med inner bak som ska gå in på frambenens tempo etc. men det är ju samma för ridning :D

Jag tömkör mest på traditionellt vis.
Jag har provat en gång med sk långa tyglar, tömkörning utan gjord. Det gick sådär, fick inte in snitsen till 100%. Jag använde då långa tömmar som var lite otympliga. Jag ska prova med gramantyglar, ev. i kombination med vanlig tygel. det var ändå ganska skönt att gå så nära hästen, man får lite bättre kontakt. Det är lättare att jobba i traven tycker jag, annars är det så svårt att hänga med i hästens takt och jag blir lätt ryckande i tygeln.:o
Bild på arbete utan gjord
Detta ska absolut provas igen. Nu på nya hästen som är väldigt trygg i sig själv och har lättare att slappna av (förut-på bilden- fullblodskorsning).

Jag har inga bilder på när jag själv tömkör förutom de jag tagit själv (skitsnygga:angel: ). Men jag jobbar mest i skritt och med travövergångar. Mest längs fyrkantsspåret, lägger in lite volter då och då (svårt att få runda). Har provat galopp några gånger, svårt att få bra framåtbjudning samt balans (på böjt spår). Iaf på den hästen.

Jag har alltid tömmen från bettet genom (oftast övre) ringen till handen. Det känns bäst. Tagen blir lite fördröja pga långa tömmar, men kontakten känns lagom, hästen tar tygeltagen bra, forceras inte med inspänning.
Vanlig tömkörning
Jag har provat från nedre ringen, genom bettet, genom övre ringen till handen. Nej fy fan. Jag fick en extremt framåttung häst som bara krullade ihop halsen och förlorade all bjudning. Fast jag försökte vara lätt i handen!
Alldeles för ihopspänd

Jag försöker komma ihåg hjälm och handskar när jag jobbar. :idea:
Jag gillar att tömköra, oftast gör hästen det också. Det är bra variation samt skonsamt för hästen, försöker göra det nån gång i månaden. Jag longerar i princip aldrig. Iaf inte på traditionellt vis. Det känns väldigt sne påfrestande och slitsamt. Jag har nyligen suttit på en longerad häst och fy vad man "ligger i kurvorna" även i skritt. Tänk bara påfrestningen på hästen! Jag har provat mig fram med longering där jag följer med hästen och går lite bakom, göra lite öppna längs långsidan, och alltid har löst hängande lina. Jag är ganska dålig på att longera traditionellt och därför låter jag bli. men jag kan som variation till arbetet "jobba i longerlina" som sagt.

Här är bilder på när min syrra tömkör sin förra medryttarhäst; ett lite nervigt travarsto på 5 år:

Skrittar igång.
18097675.jpg

Så här blir det ibland när suget fram inte är tillräckligt och hästen försöker komma undan.

18097676.jpg

Ser trevlig och avslappnat ut.

Lite spänd i överlinjen men kämpar på bra. Kan bero på för hård kontakt.

Tänkte just att ja om det går ska jag prova att byta ut D-ringarna. men så kom jag på att det ju ligger ett par avlagda travselar därute. och en travsele utan tillbehör är ju väldigt lik en tömkörningsgjord. Vill man ha ringar längre ner än travselens ringar kan man ju montera dit ett par till. Borde gå!:idea:
De selarna är ju stabila och välsittande. och så kommer de dammsamlande selunderläggen till användning oxå! ..Gillar läder me kvalitet oxå, inte syntetjoxet på min skräpgjord!

Ni andra, jättekul med bilder o beskrivningar!! Mera mera!!:bump:

Smart idé, dessutom är det aldrig fel att ha svanskappa på en tömkörningsgjord.

Jag har varit ute och tömkört igen i dag, det verkar faktiskt vara lite beroendeframkallande. Har fortfarande inte klurat ut vad som är bästa hjälpen för byte - men är galoppen bara tillräckligt samlad och fin så byter han ganska ofta rent bara av att man byter insida. Det gäller bara att han inte förväxlar det hela med andra saker jag vill göra, t ex använda yttertömmen.

Det är också skitintressant att jobba galoppiruetter på töm och faktiskt få se problemen från marken. Jag är lite rädd att den uppsuttna piruetträningen innebär en liten risk för förslitning eller skador så länge han inte gör riktigt bra piruetter - kanske bättre att mest jobba dem från marken tills han gör dem riktigt bra.

Ett litet tips och några tankar efter att ha tittat på dina bilder:

jag tror att problemen du nämner som du upplever ligger i brist på framåtbjudning hos hästen över lag. Inte hur du spänner tömarna. Hästen ser lite oengagerad ut på samtliga bilder, och då blir det så att den endera dyker och går på bogarna, eller mest såsar runt och lutar sig på tömen. Försök engagera hästen mera och hitta bjudningen så ska du se att formen oavsett om du har löpande töm eller inspänningstöm (hatar det ordet för jag ser inte riktigt på det i det sammanhanget i just tömkörning), blir bättre!

(gäller bägge hästarna du visar)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar