Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
någon som räknar kalorier? Vad använder ni er av för metoder, dieter och tips?
Lifesume-appen när jag räknar (är rätt bra nu så jag äter ungefär samma så jag "behöver" inte räkna utan vet vad jag får i mig) från början slaviskt nu mera om det är något jag inte brukar äta som jag vill ha koll på.

Lifesume-appen när jag räknar (är rätt bra nu så jag äter ungefär samma så jag "behöver" inte räkna utan vet vad jag får i mig) från början slaviskt nu mera om det är något jag inte brukar äta som jag vill ha koll på.

Den använder jag också! Gillar den nya uppdateringen där man även blir typ påmind om att dricka vatten!

Jag har försökt förut och lyckas ibland att tappa lite av min övervikt. Nu är det dock värre än någonsin och nu MÅSTE jag ta tag i det...... Var inte för misstänkt hjärtproblem för ett par veckor sedan men fick åka hem med trolig stress och magproblem. Mitt BMI ligger på 32 och bör ju ner hyfsat mycket......

Så. Nu försöker jag. Igen.
Heja er som är så duktiga! Nu hänger jag p!

jag har inte vägt mig på ett tag men ser i spegeln och känner på hullet att jag tappat.
Tyvärr beror det antagligen mest på att njurarna är dåliga på att hålla kvar näring i kroppen. Men å andra sidan så innebär det att mitt kalorisnåla leverne ger resultat så jag får väl vara nöjd ändå. Huvudsaken att jag tar mig nedåt.
Sommarkappan är för stor och ett par blusar sitter illa. Kanske jag skulle unna mig något nytt när lönen kommer... Lite roligare än att köpa virke och målarfärg, något jag måste köpa.

Jag står still, trots att jag motionerat så mkt! Får väl dock skylla mig själv när jag fuskar så mkt som jag gör. Men jag har ju också börjat med mer styrka . Tror ni att vågen står stilla delvis på grund av det? Typ en gång varje vecka bara.. Lillasyster tycker iaf att det ser ut som att jag gått ned.

Jag står still, trots att jag motionerat så mkt! Får väl dock skylla mig själv när jag fuskar så mkt som jag gör. Men jag har ju också börjat med mer styrka . Tror ni att vågen står stilla delvis på grund av det? Typ en gång varje vecka bara.. Lillasyster tycker iaf att det ser ut som att jag gått ned.
Maten har en mycket större del av vikten än motion så om du motionerar men äter uselt så får du nog tyvärr räkna med att det blir sådär.

Jag minns fortfarande när jag stod i en matkö på ett jobb och en kostym-man bakom mig berättade för kamraten att han slutat med smöret (15grams paket med äkta smör) på brödet vid lunch och faktiskt gått ner flera kilo under våren. Han var förundrad för det hade inte varit avsikten, bara att vara lite sundare på lunchen.

Tanten har rätt. Motion har väldigt lite betydelse för viktnedgången, men otroligt stor betydelse för välbefinnandet och den fysiska och psykiska hälsan.

Jag äter dessutom betydligt bättre och har bättre självrespekt (för kroppen) när jag motionerar regelbundet. För mig är det lätt att "förfalla" om jag inte upprätthåller en bra "ta hand om mig"-rutin där motion ingår. Det blir väldigt tydligt när man Viktväktar eftersom det inte ger jättemycket points att motionera, däremot en rejäl knuff i rätt riktning. Jag kan inte slarva med maten för att jag motionerar, men jag kan unna mig en tunn, tunn guldkant på fredagkvällen (t ex).

Själv behöver jag ta ett nappatag med de dåliga vanorna. Hela förra veckan var som ett svart hål på matkartan, inte bara skräp utan dessutom HUR jag ätit. Och framförallt varför. Det är nog den svåra biten att ta tag i. Jag beklagar mig inte över antalet kg, det är så få som ska bort. Men jag blir lite bekymrad över min oförmåga att hålla mig till den hälsosamma vägen. Jag är trots allt inte 25 år längre, och jag märker på energinivån och humöret att jag inte mår bra av att slarva med maten.

Får nog ägna lite promenad-tid åt att reda ut det där i huvudet, för utan ordning där blir det ingen ordning på maten. Utan ordning på maten och rutiner, blir det kaos.

Missförstå mig inte, för att forma kroppen KRÄVS motion och träning. Men tyvärr bränner man generellt inte så mycket som man tror. Att det känns bättre, kläderna sitter bättre och humöret höjs av att träna är givetvis helt sant! Tajta muskler både ser och känns bättre!

Missförstå mig inte, för att forma kroppen KRÄVS motion och träning. Men tyvärr bränner man generellt inte så mycket som man tror. Att det känns bättre, kläderna sitter bättre och humöret höjs av att träna är givetvis helt sant! Tajta muskler både ser och känns bättre!

Jodå, jag vet ju allt detta, så det kommer inte som någon överraskning. Ett tag gick jag ned trots dålig kost och regelbunden motion, men det går ju ett tag bara. I det stora hela så är jag mer hälsosam nu än för ett halvårs sedan, och jag brukar vara precis som du och skärpa mig när jag tränar etc. Tror därför att det kommer. Jag kan säga att när jag bestämde att jag skulle köra igång och "vara nyttig" i februari, så har mitt ätande av sötsaker ökat. Måste därför försöka släppa på min hets och göra som jag gjorde innan, fast med lite bättre val till middag etc. Jag är på god väg, men ibland skenar känslorna iväg.

Jag kan lova dig att styrketräning en gång i veckan inte bygger så mycket muskler att det märks på vågen.

I årets biggest loser hade en av deltagarna åsikten att han inte ville bygga så mycket muskler för att det skulle ge dåligt resultat på vågen. Han fick då svaret att ju mer muskler man har, desto mer energi gör man av med. Så det är ingen nackdel med mer muskler. Och man ska kanske inte heller stirra sig blind på vad vågen visar utan känn efter hur kläderna sitter ( jag själv har ett par jeggings som jag inte kan använda längre för jag tappar dem...) och/eller börja mäta med måttband istället.

Jag kan lova dig att styrketräning en gång i veckan inte bygger så mycket muskler att det märks på vågen.
Men vilken jäkla kommentar! :mad:
Man måste ju börja någonstans??
I längden gör en gång i veckan skillnad. Inte minst för att motivationen oftast kickar igång. Det är i sådana här lägen man ska peppa. Inte komma med kommentarer som får en att känna sig otillräcklig! :mad:

Kl
Jag hoppar in i tråden högst motvilligt då jag kanske kan hitta något av värde här...fast efter den där kommentaren vettesjutton. Trodde tråden var till för pepp och stöd?
För övrigt kör jag Bodypump 3 ggr/v Cx 1 gg/(och 4 danspass utöver det) och det är först NU jag börjat märka riktiga resultat. Så bara för att man tränar mycket betyder det inte att man märker skillnad kortsiktigt.
Jag är i alla fall på väg mot delmål 2 (hade 1,4 kg kvar sist) och har totalt nu gått ner typ 15 kg sedan i höstas...muskler? Nja. Möjligtvis att det börjar synas lite, lite.
Framför allt känner jag mig fastare, men nej, man behöver inte nödvändigtvis få synliga muskler på kort tid av hård träning heller. Jag äter förvisso ganska dåligt (väldigt lite) och det verkar vara det som behövs för att få bättre form. Sedan att passen blir lidande för det...det är en annan sak.
Äta nyttigt och "lagom" funkar inte.
Återstår att se om jag stannar i tråden, men jag ger det en chans.

Men vilken jäkla kommentar! :mad:
Man måste ju börja någonstans??
I längden gör en gång i veckan skillnad. Inte minst för att motivationen oftast kickar igång. Det är i sådana här lägen man ska peppa. Inte komma med kommentarer som får en att känna sig otillräcklig! :mad:

Kl
Jag hoppar in i tråden högst motvilligt då jag kanske kan hitta något av värde här...fast efter den där kommentaren vettesjutton. Trodde tråden var till för pepp och stöd?
För övrigt kör jag Bodypump 3 ggr/v Cx 1 gg/(och 4 danspass utöver det) och det är först NU jag börjat märka riktiga resultat. Så bara för att man tränar mycket betyder det inte att man märker skillnad kortsiktigt.
Jag är i alla fall på väg mot delmål 2 (hade 1,4 kg kvar sist) och har totalt nu gått ner typ 15 kg sedan i höstas...muskler? Nja. Möjligtvis att det börjar synas lite, lite.
Framför allt känner jag mig fastare, men nej, man behöver inte nödvändigtvis få synliga muskler på kort tid av hård träning heller. Jag äter förvisso ganska dåligt (väldigt lite) och det verkar vara det som behövs för att få bättre form. Sedan att passen blir lidande för det...det är en annan sak.
Äta nyttigt och "lagom" funkar inte.
Återstår att se om jag stannar i tråden, men jag ger det en chans.

@Diskurs svarade ju bara på Strindlunds fråga.

@Diskurs svarade ju bara på Strindlunds fråga.
Det finns bra sätt att svara på, det finns peppande sätt att svara på. det finns dåliga sätt att svara på, och så finns det tråkiga sätt att svara på. Och uppenbarligen valdes det sista alternativet. Vad gör det för nytta? Undrar jag, av ren nyfikenhet. Borde inte peppande/bra svar vara betydligt mer värdefullt för någon som kämpar?

Det finns bra sätt att svara på, det finns peppande sätt att svara på. det finns dåliga sätt att svara på, och så finns det tråkiga sätt att svara på. Och uppenbarligen valdes det sista alternativet. Vad gör det för nytta? Undrar jag, av ren nyfikenhet. Borde inte peppande/bra svar vara betydligt mer värdefullt för någon som kämpar?

Jag tycker att det bara var svar på frågan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 233
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV