Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra tips! Det har funkat för mig innan, men nu har jag tappat det helt…ska se om jag kan lura mig själv på något sätt…För mig funkar det när jag kör enligt principen "eat what you want, add what you need."
Dvs ät godis. Men i en rimlig mängd och lägg till något proteinrikt och fiberrikt
Kanske någon god grönsak med dipp, frukt, bär, kvarg, något kött eller ost till osv. Då känns det som mer, du får i dig mer näring, blir mättare men får också äta det du faktiskt är sugen på.
Finns massa inspo på nätet
Jag tror att du passar bättre i den andra tråden, som är för personer med mindre övervikt. Merparten av oss här har betydligt mer än 15 kg övervikt... https://www.bukefalos.se/threads/vikt-och-haelsotrad-2024.1524376/unreadKänner mig osäker om jag platsar här? Har precis gått ner 5 av 15 kg och just passerat från övervikt på BMI-skalan, men har 10 kvar.
Jag har försökt. Läkaren var otrevlig och trodde mig inte ens när jag sa mitt BMI. Som du skrev, vi överviktiga har koll. Jag har t.o.m. varit på infomöte om viktoperationer. Då krävdes det att jag även fått hjälp av en dietist. Dietisten vägrade låta mig börja hos henne eftersom hon ansåg att jag var ätstörd. Hon hänvisade mig vidare och det föll på att jag jobbade skift och inte kunde gå varje vecka. Jag kämpade då med min depression så jag orkade inte jaga vidare.Är det några ev er (inte läst hela tråden) som sökt hjälp för er övervikt?
Jag behöver hjälp, jag klarar det inte själv. Såklart vet jag vad, hur, varför jag ska göra för att gå ner i vikt. Men ändå klarar jag det inte. Läste en gång att tjocka människor är de som vet absolut mest om kalorier och dieter för vi är uppvuxna i dietkultur.
Är det ens värt att gå till VC? Eller slussas man bara över till en dietist som visar tallriksmodellen och maler på om att ta en morot om suget kommer.
Jag vet inte riktigt vilken hjälp jag önskar men typ hälsokontroll och kanske efterföljande besök. Terapeut? Medicin?
Har 42 i BMI.
Är det några ev er (inte läst hela tråden) som sökt hjälp för er övervikt?
Jag behöver hjälp, jag klarar det inte själv. Såklart vet jag vad, hur, varför jag ska göra för att gå ner i vikt. Men ändå klarar jag det inte. Läste en gång att tjocka människor är de som vet absolut mest om kalorier och dieter för vi är uppvuxna i dietkultur.
Är det ens värt att gå till VC? Eller slussas man bara över till en dietist som visar tallriksmodellen och maler på om att ta en morot om suget kommer.
Jag vet inte riktigt vilken hjälp jag önskar men typ hälsokontroll och kanske efterföljande besök. Terapeut? Medicin?
Har 42 i BMI.
Jag kan bara svara utifrån dietister på VC, alltså nej. Min upplevelse är att de ger INGENTING som du inte redan vet. Det är i princip så som du säger, de rekommenderar viktväktarna eller säger att det är bra med grönsaker för att gå ner i vikt. (Och grejen är att när jag var där behövde jag INTE gå ner i vikt, alls, men ändå gavs förslag på olika dieter...).Är det några ev er (inte läst hela tråden) som sökt hjälp för er övervikt?
Har 42 i BMI.