Tjäna extra pengar

Det där med sälja dyra sticklingar vet jag bara en person som inte gått bara minus på och hon är enormt målinriktad och planerande med nästan allt hon gör. Det känns som en typisk sån grej som blir en dyr hobby och de flesta får det att gå plus/minus noll om man anstränger sig 😅
Jag går plus utan problem. Det gäller att köpa rätt sort som växer hyfsat fort. Få har du tjänat igen pengarna snabbt! Sen köper jag dyra blommor som jag vill behålla också, då går jag betydligt mindre plus :angel:
 
Jag går plus utan problem. Det gäller att köpa rätt sort som växer hyfsat fort. Få har du tjänat igen pengarna snabbt! Sen köper jag dyra blommor som jag vill behålla också, då går jag betydligt mindre plus :angel:
Det är just det där med ”den vill jag behålla” som brukar bli problemet 😉
 
Vad kan man tjäna extra pengar på men som inte kan räknas som företag?

Tänkte sälja av en del prylar jag har, men sen då?

Det bästa sättet att öka sin inkomst tror jag är gräva där man står, dvs att bli duktig på sitt jobb och sedan försöka få upp sin lön på olika sätt; genom att exempelvis byta jobb ofta, förbereda sig väl inför löneförhandlingar, och kompetensutveckla sig.

Dvs den tiden och energin det tar att sätta sig in i nya projekt lägger man istället på sitt befintliga jobb. Man slipper också ev. uppstartskostnader som utrustning (biodling), renovering och inköp (t ex inför air bnb-ande) etc.
 
Det bästa sättet att öka sin inkomst tror jag är gräva där man står, dvs att bli duktig på sitt jobb och sedan försöka få upp sin lön på olika sätt; genom att exempelvis byta jobb ofta, förbereda sig väl inför löneförhandlingar, och kompetensutveckla sig.

Dvs den tiden och energin det tar att sätta sig in i nya projekt lägger man istället på sitt befintliga jobb. Man slipper också ev. uppstartskostnader som utrustning (biodling), renovering och inköp (t ex inför air bnb-ande) etc.

Låter enkelt; men nånstans måste man starta och har man inget befintligt jobb, eller ett befintligt jobb helt utan lönekarriär - så är det ett ganska kasst tips.
 
Det bästa sättet att öka sin inkomst tror jag är gräva där man står, dvs att bli duktig på sitt jobb och sedan försöka få upp sin lön på olika sätt; genom att exempelvis byta jobb ofta, förbereda sig väl inför löneförhandlingar, och kompetensutveckla sig.

Dvs den tiden och energin det tar att sätta sig in i nya projekt lägger man istället på sitt befintliga jobb. Man slipper också ev. uppstartskostnader som utrustning (biodling), renovering och inköp (t ex inför air bnb-ande) etc.
Nu har jag inget jobb men kämpar för att få det. Tyvärr är chansen liten att få ett året-runt-jobb i trädgårdsbranchen. Till våren kan jag nog få jobb igen men jag behöver pengar NU. Min a-kassa lär inte räcka på långa vägar.

För mig handlar extrapengarna inte om att öka min lön utan om att överleva här och nu.
Finns det en travbana i närheten? Det är generellt brist på funktionärer i hela Sverige. Det kan innebära allt från att öppna grindar till att lämna ut nummerbrickor till att ta dopingprov.
Ja, det gör det faktiskt. Kan ju höra mig för där.
 
Har du någon kyrka i närheten så kontakta dem och fråga om extrajobb som vaktmästare. Jag hade det som extrajobb när jag pluggade, perfekt! (Kan behövas både på förrättningar, men då bör man ju vara lite ”kyrkvan” och på kyrkogård etc)
 
Ledsagare kanske skulle fungera. Det är oftast på deltid och innebär inte uppgifter som borde krocka med någon fobi?
 
Ledsagare kanske skulle fungera. Det är oftast på deltid och innebär inte uppgifter som borde krocka med någon fobi?
Alltså, jag kan verkligen inte rekommendera det om man inte mår bra själv. Det är ju stor risk att Willes fobier eller ångest skulle kunna begränsa den som hon ska ledsaga. Du måste ju liksom kunna hantera oförutsedda händelser som sker + vara en person som är intresserad och gillar att umgås med andra iom att du är en social kontakt för personen du ledsagar. Att vara ledsagare tycker jag man ska vara genuint intresserad av att vara, inte något man gör enbart för pengar.
 
Ledsagare kanske skulle fungera. Det är oftast på deltid och innebär inte uppgifter som borde krocka med någon fobi?

Nej detta tror jag inte är ngn bra idé.
Det är viktigt att vara en trygg person om en arbetar som ledsagare. Ledsagaren ska kunna följa med lite varstans utan större begränsningar. Ledsagning och kontaktperson är ju också insatser som är menat att främja det sociala livet för den som beviljas insatsen. Därför är det av stor vikt att vara socialt ”välfungerande”
 
Senast ändrad av en moderator:
Nej detta tror jag inte är ngn bra idé.
Det är viktigt att vara en trygg person om en arbetar som ledsagare. Ledsagaren ska kunna följa med lite varstans utan större begränsningar. Ledsagning och kontaktperson är ju också insatser som är menat att främja det sociala livet för den som beviljas insatsen. Därför är det av stor vikt att vara socialt ”välfungerande”
Socialt är jag inget ufo. Jag funkar. Skulle kunna stå i butik t.ex. då jag gillar att hjälpa folk. Men jag är ingen pratkvarn men det måste man väl inte vara? Det är min fobi och ångestproblematik som kan ställa till det. Och det är ju skillnad mot att inte fungera socialt.
 
Socialt är jag inget ufo. Jag funkar. Skulle kunna stå i butik t.ex. då jag gillar att hjälpa folk. Men jag är ingen pratkvarn men det måste man väl inte vara? Det är min fobi och ångestproblematik som kan ställa till det. Och det är ju skillnad mot att inte fungera socialt.

Det är viktigt att kunna främja och sporra andra till sociala interaktioner. Att pusha på rätt sätt men sen ta ett steg tillbaka. Tex att vid ett samtal med flera inblandade leda in den enskilde på ett samtalsämne hen bemästrar och därefter gå in i en mer passiv roll och avvakta.
Jag upplever att du själv verkar behöva ganska mycket stöd för att komma igång och att då också bemästra rollen att vara den som pushar och entusiasmerar någon annan tror jag kanske kan bli svårt. Jag upplever också av det du skrivit här att du har svårt med relationer där du inte själv ser direkt utfall i form av egen vinning, vilket kanske kan vara svårt i en dylik roll?
 
Socialt är jag inget ufo. Jag funkar. Skulle kunna stå i butik t.ex. då jag gillar att hjälpa folk. Men jag är ingen pratkvarn men det måste man väl inte vara? Det är min fobi och ångestproblematik som kan ställa till det. Och det är ju skillnad mot att inte fungera socialt.
Jag tänker att dina fobier väl kräver att omgivningen inte råkar nämna en del saker? Alltså att den du ledsagar skulle behöva få en lista på saker den inte får nämna, och sen hålla sig till den. Det kan vara lite optimistiskt, med tanke på att den som behöver ledsagare kanske har fullt upp med sitt.
 
Jag tänker att den som ledsagas kan exempelvis snubbla och skrubba knät. Skulle inte det innebära svårigheter att upprätthålla den professionella rollen och fungera som trygghet för någon annan även om hen kanske inte skulle behöva praktisk hjälp med just omplåstringen.
 
Är man lite påläst kan man köpa grejer på loppis och sälja sen. Behöver inte alltid vara superfynd men kan man tjäna en hundralapp här och där blir det lite pengar till slut.
Finns kaffekoppar som säljs för sjuka summor på tradera.
Screenshot_20221114_181046.webp
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 675
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 191
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 120
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
18 997
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp