Tjäna extra pengar

Och det löser inte mitt akuta behov av pengar nu.
Det enda som löser ett akut behov av pengar är att sälja sådant man redan har eller ta ett jobb som betalar efter varje arbetspass. Det enklaste är att sälja sådant man redan har.

Till våren sen är det ganska enkelt att tjäna pengar på att så tomat-, gurkplantor etc. Sådant som folk gärna köper, men de slipper gärna köpa hårt drivna plantor på tex Blomsterlandet eller Plantagen.
 
För en funktinshinderkod behöver du ngn form av diagnos. Sen behöver den utvärderas antas jag.
Jag har en diagnos men jag har en sjukdom, inte en funktionsnedsättning. Det innebär vissa skillnader, tex att jag inte omfattas av LSS. Däremot kanske jag skulle kunna få insatser via SOL (om jag hade behovet).
Gränsen mellan LSS och SOL går inte mellan om en har en funktionsnedsättning eller inte. LSS omfattar endast vissa specifikt uppräknade insatser, som kan ges vid vissa specifikt uppräknade tillstånd. För övrig hjälp är en hänvisad till SOL oavsett om ens behov beror på funktionsnedsättning eller något annat.

Sen kan en sjukdom ge symptom som innebär att en blir funktionsnedsatt, så det ligger inte något antingen eller där. Man kan vara bara sjuk, eller bara funktionsnedsatt, eller båda delarna. TS lär att döma av denna tråden vara funktionshindrad på arbetsmarknaden av sin diagnostiserade fobi som innebär funktionsnedsättningar.

De flesta regelverk för stöd o.dyl. brukar inte göra någon tydlig skillnad om funktionsnedsättning beror av sjukdom, skada eller är medfött. Däremot förekommer ofta krav att den ska ha viss varaktighet och att påverkan på individen har en viss omfattning.
 
Jag fattar självklart att AF inte beviljar insatser via LSS eller SOL. Varför skulle de göra det?
Men du menar alltså att en inte behöver ngn diagnos alls för att få en funktionshinderkod via AF? Dvs kan en bara säga att en har tex autism eller intellektuell funktionsnedsättning utan ngn form av diagnos? Låter ju superskumt?
De ska ju göra en egen arbetsförmågeutredning, där ser de om ts har ngåt som sätter ned arbetsförmågan.
 
Gränsen mellan LSS och SOL går inte mellan om en har en funktionsnedsättning eller inte. LSS omfattar endast vissa specifikt uppräknade insatser, som kan ges vid vissa specifikt uppräknade tillstånd. För övrig hjälp är en hänvisad till SOL oavsett om ens behov beror på funktionsnedsättning eller något annat.

Sen kan en sjukdom ge symptom som innebär att en blir funktionsnedsatt, så det ligger inte något antingen eller där. Man kan vara bara sjuk, eller bara funktionsnedsatt, eller båda delarna. TS lär att döma av denna tråden vara funktionshindrad på arbetsmarknaden av sin diagnostiserade fobi som innebär funktionsnedsättningar.

De flesta regelverk för stöd o.dyl. brukar inte göra någon tydlig skillnad om funktionsnedsättning beror av sjukdom, skada eller är medfött. Däremot förekommer ofta krav att den ska ha viss varaktighet och att påverkan på individen har en viss omfattning.

Ja jag kan detta.
Det jag funderade över var hur AF gjorde sin bedömning för att ngn skulle få en sk ”funktionshinderkod”. Jag tvivlade på om ngn fick detta utan underlag. Vad jag förstår har TS ingen diagnos men jag kanske har fel!
 
Gränsen mellan LSS och SOL går inte mellan om en har en funktionsnedsättning eller inte. LSS omfattar endast vissa specifikt uppräknade insatser, som kan ges vid vissa specifikt uppräknade tillstånd. För övrig hjälp är en hänvisad till SOL oavsett om ens behov beror på funktionsnedsättning eller något annat.

Sen kan en sjukdom ge symptom som innebär att en blir funktionsnedsatt, så det ligger inte något antingen eller där. Man kan vara bara sjuk, eller bara funktionsnedsatt, eller båda delarna. TS lär att döma av denna tråden vara funktionshindrad på arbetsmarknaden av sin diagnostiserade fobi som innebär funktionsnedsättningar.

De flesta regelverk för stöd o.dyl. brukar inte göra någon tydlig skillnad om funktionsnedsättning beror av sjukdom, skada eller är medfött. Däremot förekommer ofta krav att den ska ha viss varaktighet och att påverkan på individen har en viss omfattning.

Vill förtydliga att min sjukdom inte omfattas av LSS trots varaktighet. Detta beror ju helt på om man kan anses ingå i ngn av persongrupperna. Jag borde lagt till det men det var så självklart för mig att jag hoppade över det steget när jag skrev.
Men får en avslag är det ju möjligt att ansöka om insatser via SOL och vissa kan ju ha insatser via både LSS och SOL.
Dock är ju LSS en rättighetslag med målet goda levnadsvillkor (inte bara skäliga).
 
Senast ändrad av en moderator:
Nej, det enda som löser bristen på pengar är att få in svarta pengar. Eller dra ner på utgifterna.

Viss hobbyverksamhet typ svamp och bär-plockning är ju skattebefriad upp till 40k (eller vad det var för summa). Det kanske vore ngt för TS?

Men jag gissar som ngn skrev att alla inkomster påverkar a-kassan om man är ärlig och rapporterar det? Men om man sysslar med ovan och säljer lär man ju kanske inte deklarera det?
 
Nej, det enda som löser bristen på pengar är att få in svarta pengar. Eller dra ner på utgifterna.

Hur bra kollar AF? Jag antar att det tex inte går att annonsera eller skriva på sociala media att man säljer tjänster 😅
Men sälja saker på typ blocket/loppis lär ju gå? Kan man som TS varit inne på hyra ut med rbnb utan att det påverkar a-kassan?
Att man ej behöver skatta på inkomsten upp till en viss brytpunkt borde ju ej påverka det faktum att man ändå tjänar pengar?
 
Senast ändrad av en moderator:
@Wille

Hittade detta

EDFF3703-C97F-4D94-B2B6-A033485AE17E.webp
 
Hur bra kollar AF? Jag antar att det tex inte går att annonsera eller skriva på sociala media att man säljer tjänster 😅
Men sälja saker på typ blocket/loppis lär ju gå? Kan man som TS varit inne på hyra ut med rbnb utan att det påverkar a-kassan?
Att man ej behöver skatta på inkomsten upp till en viss brytpunkt borde ju ej påverka det faktum att man ändå tjänar pengar?
Att hyra ut via airbnb är väl en kapitalinkomst och inte en arbetsinkomst? Eller har jag fattat fel?

Och sälja enstaka saker på loppis/facebook lär klassas som hobby då det inte är varaktigt.

Ja, jag har sett den. Och eventuellt extrajobb som jag kan ta kommer att påverka a-kassan då den inte uppfyller kraven ovan.

För mig gäller att jag kan bara jobba extra under 60 dagar.
 
Att hyra ut via airbnb är väl en kapitalinkomst och inte en arbetsinkomst? Eller har jag fattat fel?

Och sälja enstaka saker på loppis/facebook lär klassas som hobby då det inte är varaktigt.


Ja, jag har sett den. Och eventuellt extrajobb som jag kan ta kommer att påverka a-kassan då den inte uppfyller kraven ovan.

För mig gäller att jag kan bara jobba extra under 60 dagar.

Jag har aldrig varit i kontakt med AF så jag vet inte riktigt. Gör de skillnad på vilken typ av inkomst? Kanske bäst att ringa och fråga dom?
 
Jag har aldrig varit i kontakt med AF så jag vet inte riktigt. Gör de skillnad på vilken typ av inkomst? Kanske bäst att ringa och fråga dom?
Jag tror de gör skillnad på vilken typ av inkomst man får. Men helt bombsäker är jag inte.

Och jag tänker att hyra ut via airbnb är att likställa med att handla med fonder och aktier. Sånt frågar af aldrig om.
 
Viss hobbyverksamhet typ svamp och bär-plockning är ju skattebefriad upp till 40k (eller vad det var för summa). Det kanske vore ngt för TS?

Men jag gissar som ngn skrev att alla inkomster påverkar a-kassan om man är ärlig och rapporterar det? Men om man sysslar med ovan och säljer lär man ju kanske inte deklarera det?
Svamp och bärplockning är det ju lite fel årstid för också. Möjligen plocka fönsterlav då, men tror det är väldigt tveksam lönsamhet på det. Och man får väl inte plocka hur mycket som helst heller.
 
Svamp och bärplockning är det ju lite fel årstid för också. Möjligen plocka fönsterlav då, men tror det är väldigt tveksam lönsamhet på det. Och man får väl inte plocka hur mycket som helst heller.

Ja sant! Är behovet av cash omgående kanske det är mest effektivt att sälja bort saker typ på loppis
 
Ja sant! Är behovet av cash omgående kanske det är mest effektivt att sälja bort saker typ på loppis
Ja, tänkte börja med att sälja av saker. Har ju sparpengar som backup, men vill absolut inte röra dessa pengar. Idag har jag också sökt ett extrajobb och jag bedömer att jag har goda chanser att få jobbet då jag har flerårig erfarenhet av arbetsuppgifterna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 675
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 190
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 120
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
18 997
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp