Chef ge pengar och lån till anställd?

Nja är det utanför arbetet så är det inte samma sak. Annars skulle varenda privat transaktion mellan en offentlig anställd och någon annan räknas som muta.
Fast här har de ju en tydlig arbetsrelation. Vad jag förstår så om man erbjuds en gåva måste man fråga sig om det kan uppfattas som en muta. En gåva från en chef oavsett om den är privat, kan ju vara ett sätt för chefen att muta någon från att anmäla chefen för ett brott. Att ta emot en gåva kan också göra att man blir mindre motiverad att anmäla chefen i framtiden, man hamnar i en beroendeställning. Även om det inte är fallet så kan det uppfattas så av någon annan. Jag hade iallafall kollat upp det ordentligt så det inte drabbar någon av parterna.

Jag har svårt för att tänka mig att det skulle bryta mot någon lag. Men det låter som högst olämpligt. Om den personen sedan kommer ut lite bättre än er andra i nästa års lönerevision så har ni en krutdurk.

Å andra sidan, om de två är vänner även utanför arbetsplatsen så är det lite mindre konstigt. Men hur som helst så verkar det en smula omdömeslöst.

Jag har svårt för att tänka mig att det skulle bryta mot någon lag. Men det låter som högst olämpligt. Om den personen sedan kommer ut lite bättre än er andra i nästa års lönerevision så har ni en krutdurk.

Å andra sidan, om de två är vänner även utanför arbetsplatsen så är det lite mindre konstigt. Men hur som helst så verkar det en smula omdömeslöst.
Jag tänker att krutdurkarna desarmeras till stora delar om det hela sker med full transparens mot företaget och beaktande av deras eventuella synpunkter.

Men fortfarande inte speciellt lämpligt och på vissa arbetsplatser och inbördes beroenden direkt olämpligt.

I ett direkt chef/underställd-förhållande känns det helt förkastligt.

Då förstår jag.

Jag är också offentligt anställd (i kommunalt bolag), och får inte ta emot gåvor från "utomstående" i min yrkesroll, inte ens till ett ringa ekonomiskt värde (en kaffe på stan, för att ta ett exempel). Just för att det kan anses påverka arbetet/yrkesutövningen, alltså vara en muta.

Kanske lite OT men menar du alltså att ni inte får ta emot en kaffe på stan? Om du är på möte hos annan part får du inte ta emot en kopp kaffe?

Vi har också väldigt strikta regler kring gåvor och potentiella mutor men just att bli bjuden på kaffe är alltid exemplet på det som faktiskt ÄR okej.

Kanske lite OT men menar du alltså att ni inte får ta emot en kaffe på stan? Om du är på möte hos annan part får du inte ta emot en kopp kaffe?

Vi har också väldigt strikta regler kring gåvor och potentiella mutor men just att bli bjuden på kaffe är alltid exemplet på det som faktiskt ÄR okej.

Om jag är ute med någon annan part får jag inte låta dem betala tex lunch eller fika om vi äter ute. Däremot ta emot "mötesfika" eller liknande om vi är hos dem. Jobbar statligt, träffar jag bolagsrepresentanter är det antingen i form av upphandlingsuppdrag eller bolag som kommer påverkas juridiskt av beslut vi fattar.

Jag brukar ha tankeprincipen att om någon behöver dra upp sin plånbok för att lösa något så är det ett fall av "jag betalar själv". I andra sammanhang (tex talargåvor) kan det vara lite lurigare.

Om jag är ute med någon annan part får jag inte låta dem betala tex lunch eller fika om vi äter ute. Däremot ta emot "mötesfika" eller liknande om vi är hos dem. Jobbar statligt, träffar jag bolagsrepresentanter är det antingen i form av upphandlingsuppdrag eller bolag som kommer påverkas juridiskt av beslut vi fattar.

Jag brukar ha tankeprincipen att om någon behöver dra upp sin plånbok för att lösa något så är det ett fall av "jag betalar själv". I andra sammanhang (tex talargåvor) kan det vara lite lurigare.

Ja det är samma här. Men just den där kaffekoppen är ju inte heller helt självklar. Om jag var på ett cafe med någon annan part för att köpa kaffe (har visserligen aldrig hänt) så skulle jag givetvis inte komma på tanken att låta någon annan betala. Som du säger att någon skulle ta upp sin plånbok för min skull är rödflagg direkt.

Men jag har också varit på möten på någons kontor där jag blivit bjuden på en kopp kaffe som uppenbarligen varit inköpt. Eller en kanelbulle som någon uppenbarligen inte bakat själv. Det är ju egentligen precis samma sak.

Talargåvor är knepigt ja, även nätverks/branschträffar där privata aktörer deltar eller arrangerar är inte alltid glasklart.

Kan vara typ ok eller påtagligt olämpligt. Beroende på diverse faktorer som rör personernas privata relation, omständigheter på arbetsplatsen m.m. Det kan inte fullt ut avgöras utan insyn i det individuella fallet.

Däremot om 'lånet' skulle vara förskott på lön finns väl inte något som hindrar att en kommun i egenskap av arbetsgivare kan ge det? Om det dokumenteras och bokförs på rätt sätt, är av rimlig storlek, ges av rimliga skäl och inte särbehandlar vissa anställda på ett oskäligt vis.

Jag var kanske lite otydlig.
På möten, APT etc när det bjuds på fika är det okej. När vi jobbar på evenemang - inte helt ovanligt att vi är delaktiga när det händer större grejer i stan, t ex valborg - så är det okej att ta emot t ex en flaska vatten eller en macka (om det erbjuds dem som jobbar) från arrangören. Inga konstigheter.

Men inte när restaurangpersonal t ex erbjuder det när jag är ute och jobbar. Vi ska behandla alla lika i yrkesutövningen och det finns en risk för att påverkas (om än omedvetet).

Jag arbetar som parkeringsvakt.

Jag var kanske lite otydlig.
På möten, APT etc när det bjuds på fika är det okej. När vi jobbar på evenemang - inte helt ovanligt att vi är delaktiga när det händer större grejer i stan, t ex valborg - så är det okej att ta emot t ex en flaska vatten eller en macka (om det erbjuds dem som jobbar) från arrangören. Inga konstigheter.

Men inte när restaurangpersonal t ex erbjuder det när jag är ute och jobbar. Vi ska behandla alla lika i yrkesutövningen och det finns en risk för att påverkas (om än omedvetet).

Jag arbetar som parkeringsvakt.
Lite som när jag hade en riksdagsledamot inbjuden till ett möte med en styrelse jag var medlem i. Hon blev erbjuden samma kaffe och macka vi åt, men när det var lunch var hon tydlig med att säga till alla att vår ordförande betalade vår nota medan hon ställde sig sist i kön och betalade för sin egen mat.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 303
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 012
Senast: NotlikeI
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 738
Äldre Där jag bor så har centrum invaderats av tiggare de senaste månaderna (från 0 till ca 30 är en stor ökning i en medelstor svensk stad)...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 005
Senast: BaconBob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar