Tjäna extra pengar

Här i mina trakter finns det en par områden med solrosor brevid vägen med självplock och man betalar per solros man plockat. Här är det ingen som står och säljer utan det sköts så att kunden själv swishar för vad den plockat så bygger på att medmänniskorna är ärliga.

Annars, nu utgår jag också igen utifrån mitt eget område och utbudet här, har jag noterat att enkla grödor som rabarber är orimligt dyra i affären och förvånansvärt svårt att få tag i om man inte odlar egen. Likaså svarta vinbär.

Hörde också berättas om "potatisfält" dit man själv fick fritt gå och ta upp den potatis man behövde vartefter och betala utifrån mängden man tog. På samma sätt som med solrosorna. Jag hade gärna haft tillgång till sån färskpotatis för egen del.

Inför jul har jag sett det görs julkransar att hänga på ytterdörren och bockar av grankvistar att ha ute som görs på beställning och som bjuds ut.

En i grannskapet, 90 årig herre, plockar och säljer lingon varje höst. Även denna höst hade han plockat lingon.
 
Skulle du kanske kunna jobba deltid med något? I min kommun tex eftersöks det alltid folk som kan jobba med att (på deltid) klippa gräsmattor, rensa ogräs osv under sommarhalvåret, hjälpa till med lövblåsning på hösten och skotta eventuell(!) snö under vintern. Jag tänker att det borde passa utmärkt för någon som har någon typ av trädgårdsintresse och rent psykiskt borde det kunna hjälpa att få lite rutiner, få jobba utomhus regelbundet osv.
Jag har aldrig sett deltidsjobb för denna typen av tjänster och inför vintern finns knappt jobb alls. Sökte dock ett sådant jobb här om dagen. Heltid. Trädgårdsbranchen är väldigt säsongsbetonad. På sommaren är det många säsongsanställda och de fåtal som får en fast tillsvidaretjänst tar hand om vintersysslorna.
För väldigt många på landsbygden är tillvaron en bukett av olika inkomster.

Nån hundralapp där, en annan där. När det varit goda KarlJohan-år har jag plockat en korg och sålt. Räckte till maten den veckan. (eller ett par pavor gott vin:D )
Jag har sålt enstaka säckar ved och blombuketter till sådana som vill ha. Men det är jag det.

Kanske har @Wille något annat som kan ge nån liten slant när tillfälle ges? Alla tillskott är ju värdefulla för att få vardagen att gå runt.
Om inte - skit i detta :)
Ja, jag tänker lite så jag med. Många bäckar små. Jag har t.o.m. skapat en lista med sju punkter som jag kan tjäna pengar på. Tyvärr innebär de flesta punkterna att jag har ett (deltids)jobb som bas (vilket är en av punkterna). Det skulle vara behövligt att utöka den listan.
 
Nu vet jag inte hur det är i Sverige så denna idé kanske inte går men här i Tyskland kan man jobba inom vården utan att göra vårdsysslor. Istället skjutsar man till olika läkarbesök, går promenader, följer med och handlar osv. Många pigga pensionärer eller studerande jobbar här med det och de tjänsterna är deltid.
 
Nu vet jag inte hur det är i Sverige så denna idé kanske inte går men här i Tyskland kan man jobba inom vården utan att göra vårdsysslor. Istället skjutsar man till olika läkarbesök, går promenader, följer med och handlar osv. Många pigga pensionärer eller studerande jobbar här med det och de tjänsterna är deltid.
Ok. Här har jag inte sett såna jobb. Men för mig skulle en del av detta orsaka problem.
 
Jag säljer sticklingar på tradera mellan varven. När jag orkar lägga ut. Inga bautasummor på plantorna jag tar ifrån men mer än väntat. Har du "rätt" sorts växter kan det dock bli rätt hyggliga slantar. Vissa sticklingar går ju för tusenlappar men såna har jag inte skaffat än.
 
Nä, nu verkar du missa något.
Nä -det har jag inte. Du skriver själv när det blir nödvändigt (dvs när du anser / tolkar att "kriteriet ökar drastiskt") så är det fritt fram att använda enormt starka ord för att ge människor ett epitet i hopp om att såra, tysta, svartmåla eller ge en spark där det känns. Det som händer att orden helt tappar sin betydelse och kraft.
Nä, nu verkar du missa något. Däremot ökar kriteriet "nödvändigt" drastiskt när rasism, misogyni och hat tar plats, ännu mer när det gäller i situationer där det finns makt över andra. Och när det är nödvändigt kan det få plats även om det inte är snällt. Jag föredrar att man håller sig till saklighet och respektfullhet även om man måste säga saker som kanske inte uppfattas som snällt. Framförallt eftersom snällt ofta uppfattas som att man ska hålla med och kanske också låtsas dela personens verklighetsuppfattning.

Men detta är inte denna tråds ämne.
Jag föredrar att man håller sig till saklighet och respektfullhet även om man måste säga saker som kanske inte uppfattas som snällt. Framförallt eftersom snällt ofta uppfattas som att man ska hålla med och kanske också låtsas dela personens verklighetsuppfattning.
Jag håller med förutom att säga något "snällt" inte alls ofta uppfattas som medhåll.

Men detta är inte denna tråds ämne.
Ok
 
Jag säljer sticklingar på tradera mellan varven. När jag orkar lägga ut. Inga bautasummor på plantorna jag tar ifrån men mer än väntat. Har du "rätt" sorts växter kan det dock bli rätt hyggliga slantar. Vissa sticklingar går ju för tusenlappar men såna har jag inte skaffat än.
Jag sålde en massa tomatplantor för 15:- /st i somras. Fick så otroligt många att jag inte kunde hantera alla. Fick väl ihop ett par hundralappar.
 
Jag säljer sticklingar på tradera mellan varven. När jag orkar lägga ut. Inga bautasummor på plantorna jag tar ifrån men mer än väntat. Har du "rätt" sorts växter kan det dock bli rätt hyggliga slantar. Vissa sticklingar går ju för tusenlappar men såna har jag inte skaffat än.
Det där med sälja dyra sticklingar vet jag bara en person som inte gått bara minus på och hon är enormt målinriktad och planerande med nästan allt hon gör. Det känns som en typisk sån grej som blir en dyr hobby och de flesta får det att gå plus/minus noll om man anstränger sig 😅
 
När jag studerade så var min akvariehobby på topp och jag hade ett gäng akvarium hemma. Odlade fisk, räkor, akvarieväxter och sålde överskottet.
 
Nä -det har jag inte. Du skriver själv när det blir nödvändigt (dvs när du anser / tolkar att "kriteriet ökar drastiskt") så är det fritt fram att använda enormt starka ord för att ge människor ett epitet i hopp om att såra, tysta, svartmåla eller ge en spark där det känns. Det som händer att orden helt tappar sin betydelse och kraft.


Jag håller med förutom att säga något "snällt" inte alls ofta uppfattas som medhåll.


Ok
Beror väl på. Senaste tiden tycks folk bli upprörda över korrekta beskrivningar av den politiken de står för, då har det sällan varit personliga påhopp alls.
 
Jag gör egna cerat och ansiktssmörj, går sånt att göra hemma och sälja eller finns det någon lag som säger att det måste tillverkas i speciella miljöer?
 
@Wille , börja odla små tomatplantor och sälj i början på året ?

Jag har själv funderat på att sätta ner några frön av dvärgplantor nu av t.ex Wilma för att kunna ha några små kompakta tomatträd i fönstret redan i feb-mars.
 
Jag gör egna cerat och ansiktssmörj, går sånt att göra hemma och sälja eller finns det någon lag som säger att det måste tillverkas i speciella miljöer?
Det måste också finnas analys och redovisning av innehållet. Väldigt omständigt att göra sånt hemma och sälja lagligt.
 
Jag sålde en massa tomatplantor för 15:- /st i somras. Fick så otroligt många att jag inte kunde hantera alla. Fick väl ihop ett par hundralappar.
Jag säljer växter på våren. Tyvärr funkar det inte så här års.
Jag gör egna cerat och ansiktssmörj, går sånt att göra hemma och sälja eller finns det någon lag som säger att det måste tillverkas i speciella miljöer?
Du får inte sälja sånt utan tillstånd. Och det kostar multum att få.
 
Hårdare regler än att sälja mat:(

Det måste också finnas analys och redovisning av innehållet. Väldigt omständigt att göra sånt hemma och sälja lagligt.

Jag säljer växter på våren. Tyvärr funkar det inte så här års.

Du får inte sälja sånt utan tillstånd. Och det kostar multum att få.

Om @Wille börjar med biodling igen så kan du använda bivaxet i produkterna.

Anade att det var så.

Jag förstår varför men ibland känns det tråkigt med alla bestämmelser.
 
Sorry allt spammande men nu har hjärnan visst snurrat igång..

Jag har i min närhet en person som odlat blommor i år , styckblommor (jag kan inte benämningen). Hon har sedan sålt både färdiga buketter och anordnat blomsterträffar där deltagarna fått plocka och binda sina egna buketter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 675
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 191
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 120
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
18 997
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp