Tjäna extra pengar

Jag tänkte också att det lät galet! Härute är tidningsleveranser på cykel ofta tonåringarnas första jobb. :)
Fast det finns inga tidningsjobb på cykel som är veckotidningar till affärerna eller metron tex, det krävs liksom bilar för det. Långt ifrån alla sådana jobb är hemleveranser till folk, stora leveranser till affärer är det ingen på cykel som gör. Jag pratar om pallar med tidningar.
 
Tycker inte att det är otrevligt. Tycker mest att det är fjantigt att fråga efter tips på jobb men alla "sämre" jobb passar inte för då måste man anstränga sig lite :meh:
Hur kan du å ena sidan anse att någons svårigheter är så stora att det behövs en vårdinsats, men samtidigt å andra sidan anse det som "fjantigt" att bli påverkad av samma svårigheter i sin vardag och arbetsförmåga?
 
Du kanske ska börja med att besöka en psykolog eftersom att du uppenbarligen har en enormt stor ångest för det mesta i livet. Sen kan du börja fundera på jobb.

Det var en extremt onyanserad och svartvit bild över verkligheten. I verkligheten behöver även människor med svårigheter (som utgör en stor andel av totalen av medborgarna), jobb och inkomster - även under tiden man försöker jobba med sina svårigheter. Det finns inget utrymme (på gott och på ont) för att sekvensera i att man ska vårdas till 100% kapabel på alla plan, innan man börjar "fundera på jobb".
 
Tycker inte att det är otrevligt. Tycker mest att det är fjantigt att fråga efter tips på jobb men alla "sämre" jobb passar inte för då måste man anstränga sig lite :meh:
Vet du, då är det fullt möjligt att bara strunta i tråden. Tror du på riktigt att TS blir hjälpt och mår bättre av att du skriver på sättet du gör? Även OM det är så att TS behöver prata med psykolog innan det är dags att fundera på jobb, tror du då att ditt inlägg kommer göra så att det händer?
 
Vet du, då är det fullt möjligt att bara strunta i tråden. Tror du på riktigt att TS blir hjälpt och mår bättre av att du skriver på sättet du gör? Även OM det är så att TS behöver prata med psykolog innan det är dags att fundera på jobb, tror du då att ditt inlägg kommer göra så att det händer?

Fast det är ju ett diskussionsforum och åsiktsfrihet lyder.
 
Vad kan man tjäna extra pengar på men som inte kan räknas som företag?

Tänkte sälja av en del prylar jag har, men sen då?
Skulle du kanske kunna jobba deltid med något? I min kommun tex eftersöks det alltid folk som kan jobba med att (på deltid) klippa gräsmattor, rensa ogräs osv under sommarhalvåret, hjälpa till med lövblåsning på hösten och skotta eventuell(!) snö under vintern. Jag tänker att det borde passa utmärkt för någon som har någon typ av trädgårdsintresse och rent psykiskt borde det kunna hjälpa att få lite rutiner, få jobba utomhus regelbundet osv.
 
Fast det är ju ett diskussionsforum och åsiktsfrihet lyder.
Absolut. Men det går att ha en åsikt utan att vara otrevlig mot folk. Själv tycker jag alltid att det är jättebra att gå till psykolog för problem man har och är övertygad om att människor kan må som bäst när de får någon typ av trygghet/rutin i vardagen som ett jobb kan ge. Det betyder inte att jag idiotförklarar eller blir otrevlig mot de som inte redan är hos psykologen, eller mot de som inte klarar av olika typer av jobb osv. Helt enkelt för att jag inte vill vara otrevlig.
 
Alla former av sysselsättning som marknadsförs som "extrainkomster" är generellt väldigt jobbiga sett till hur lite pengar de bidrar med enligt min erfarenhet. Man tjänar betydligt bättre med mindre ansträngning bara genom att jobba någon timme eller två mer ibland på ett vanligt jobb eller försöka få till en visstidsanställning där man kan jobba ibland. Man ska ha till en bra egen företagsidé som man vill driva lite som hobby i början om man ska få till någon extrainkomst som är värt besväret i längden. Speciellt om det kräver införskaffande av diverse utrustning för att komma igång blir det lätt bara en kostnad.

Just i år kan det nog iof löna sig bra att sälja ved men då ska man ju helst ha huggit och kluvit den för länge sen.
Jag har själv varit mystery guest på ett par restauranger men då är det inte ens så att man får all mat kompenserad utan det är bara en mindre utgift för restaurangbesöket än normalt. Iof rätt kul som omväxling men inga extrapengar att tala om.
 
Fast det är ju ett diskussionsforum och åsiktsfrihet lyder.
Åsiktsfrihet är något som råder mellan en stat och dess medborgare. Det är sant att du inte kommer att åtalas för det du skrivit.
Men det gör inte automatiskt att det för den sakens skull var konstruktivt, meningsfullt eller inom ramen för allmänt hyfs i fråga om beteende mot sina medmänniskor att uttala sig på det sättet.

Och fortfarande finns det dessutom som det påpekats en inneboende logisk orimlighet i den ståndpunkten som du framför...
 
Fast det är ju ett diskussionsforum och åsiktsfrihet lyder.
Bara för att något är tillåtet är det inte säkert att det är lämpligt att skriva. Och oavsett om något är tillåtet bör man ändå ha respekt för sina medmänniskor och förstå att man bör ha en viss nivå när man bemöter andra människor. Speciellt när man som i detta fall skriver till helt främmande människor.
 
Fast... mobbing mottas sällan väl.

En vän brukade säga - är det sant, är det snällt, är det nödvändigt? Om inte - låt bli.

Gäller för väldigt mycket man säger rakt till andra personer.
Utom när det gäller att kritisera politiska motståndare - då är alla ord och epitet Ok att använda.....
 
För väldigt många på landsbygden är tillvaron en bukett av olika inkomster.

Nån hundralapp där, en annan där. När det varit goda KarlJohan-år har jag plockat en korg och sålt. Räckte till maten den veckan. (eller ett par pavor gott vin:D )
Jag har sålt enstaka säckar ved och blombuketter till sådana som vill ha. Men det är jag det.

Kanske har @Wille något annat som kan ge nån liten slant när tillfälle ges? Alla tillskott är ju värdefulla för att få vardagen att gå runt.
Om inte - skit i detta :)
 
Utom när det gäller att kritisera politiska motståndare - då är alla ord och epitet Ok att använda.....

Nä, nu verkar du missa något. Däremot ökar kriteriet "nödvändigt" drastiskt när rasism, misogyni och hat tar plats, ännu mer när det gäller i situationer där det finns makt över andra. Och när det är nödvändigt kan det få plats även om det inte är snällt. Jag föredrar att man håller sig till saklighet och respektfullhet även om man måste säga saker som kanske inte uppfattas som snällt. Framförallt eftersom snällt ofta uppfattas som att man ska hålla med och kanske också låtsas dela personens verklighetsuppfattning.

Men detta är inte denna tråds ämne.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 675
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 191
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 120
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
18 997
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp