Tjäna extra pengar

Ja, platsbanken är full med vårdjobb, men jag klarar inte av det. Tänk om jag måste lägga om sår, följa med till vc eller något annat som är omöjligt för mig.

Jag klarar nog inte nattarbete. Har ju liksom ångest bara av att vara vaken för länge på kvällen.
Skillnaden är att du som tidningsdistributör kommer att vara intensivt sysselsatt medan du jobbar, kanske ångesten inte kommer lika lätt då? När du är klar och har ätit frukost har du sen ljusa timmar fritid att vara aktiv på även på vintern. En bekant som jobbar med det lägger sig inte efteråt utan lägger sig vid 19- tiden. När jag jobbade sov jag i två omgångar, först på förmiddagen och sen gick jag och lade mig vid 20-21. Men då hade jag oftast jobb eller plugg på dagen.
 
Biodling? Kräver ett genuint intresse (som så mycket annat) men kan ge lite pengar tillbaka när det är igång.

Snabbare:
Sälja palettblad/andra sticklingar på Tradera/Facebook.
Delta i betalande kundundersökningar/enkäter på nätet.
Panta förpackningar genom Bower.

Alltså inget av ovanstående ger stora pengar (antar jag, isf får en nog vara ohyggligt driven) utan det rör sig just om extrapengar, ungefär på samma nivå som att sälja prylar en inte behöver längre.
 
Biodling? Kräver ett genuint intresse (som så mycket annat) men kan ge lite pengar tillbaka när det är igång.

Snabbare:
Sälja palettblad/andra sticklingar på Tradera/Facebook.
Delta i betalande kundundersökningar/enkäter på nätet.
Panta förpackningar genom Bower.

Alltså inget av ovanstående ger stora pengar (antar jag, isf får en nog vara ohyggligt driven) utan det rör sig just om extrapengar, ungefär på samma nivå som att sälja prylar en inte behöver längre.
Vad är Bower? Aldrig hört talas om.

Biodling kan vara något. Jag har ju redan gjort många investeringar där. Hade jag i förväg vetat vad det kostar att starta biodling så hade jag aldrig börjat. Men nu dog båda mina samhällen efter två säsonger. Och jag har inte kunnat bestämma mig om jag ska starta igen. Det kommer kosta rätt mycket att köpa in nya samhällen och en ny overall eftersom jag växt ur min. Så utlägg på runt 7-8 tusen behöver göras. Sen så kan jag inte slunga i köket längre, utan skulle behöva kånka upp det på övervåningen. Och så är jag rädd för att drabbas av allergi. Sen är det rätt många biodlare i trakten, varav några har det som företag. Så jag upplevde att det var ganska svårt att bli av med honungen. Men det är trevligt med bin och det är en bra ursäkt till att köpa många krokusar på hösten.
 
Vissa växter/sticklingar säljs ju för mer pengar än andra men det gäller nog att man följer med i olika trender och har råd att investera i lite ovanligare sorter. Samt att man kan få dem att överleva då, vilket avskräckt mig.
 
Vissa växter/sticklingar säljs ju för mer pengar än andra men det gäller nog att man följer med i olika trender och har råd att investera i lite ovanligare sorter. Samt att man kan få dem att överleva då, vilket avskräckt mig.
Jag är generellt rätt kass på krukväxter. Och jag orkar ofta inte kolla vilka växter som är giftiga för katter så har bara ett fåtal på nedre plan. På övre plan (där katterna inte kommer åt) har jag pelargoner som jag ofta glömmer att vattna.
 
Vad kan man tjäna extra pengar på men som inte kan räknas som företag?

Tänkte sälja av en del prylar jag har, men sen då?
Det finns ju lättare budjobb som att köra veckotidningar några timmar i veckan tex, det finns massor av sådana dagjobb. Kanske inte veckotidningar just kom jag på då det är posten som har hand om det nu men det finns ju mycket andra lättare budjobb som man kan köra några timmar per vecka.

Jag skulle för övrigt inte rekommendera tidningsbud och sådant då det är hiskeligt tungt jobb. Lätt att man går sönder. Det finns lättare budjobb att köra.
 
Det finns ju lättare budjobb som att köra veckotidningar några timmar i veckan tex, det finns massor av sådana dagjobb. Kanske inte veckotidningar just kom jag på då det är posten som har hand om det nu men det finns ju mycket andra lättare budjobb som man kan köra några timmar per vecka.

Jag skulle för övrigt inte rekommendera tidningsbud och sådant då det är hiskeligt tungt jobb. Lätt att man går sönder. Det finns lättare budjobb att köra.
Var hittar man sådana jobb?
 
Det kan nog lätt falla inom "eget företag".

Och jag har ingen utbildning alls på trädgårdsdesign och är inte heller så kunnig att jag kan ge råd och ta betalt för det. Och jag har ingen bra utrustning för trädbeskärning. Skulle behöva köpa in bra sågar och stångsekatörer. Och en bra stege.
Ja, med det kan också vara en extrainkomst för en "hobbyist". Utbildning kanske du inte har med kunnig så det räcker till är du ju! Förminska dig inte!!
Du har ju en del utbildning + att du arbetat som parkförvaltare (heter titeln väl?).
När det gäller att köpa in saker så tänkte jag att det räcker med det du har och kanske ändå måste köpa in för dina egna träd.
Innan jag kunde beskära själv så tog jag hjälp av en man som åkte runt och hjälpte folk med det, han var "bara" en kunnig pensionär som ville tjäna lite extra.
Nåja, så var min tanke iallafall eftersom jag vet att du kan trädgård :up:
 
Ja, med det kan också vara en extrainkomst för en "hobbyist". Utbildning kanske du inte har med kunnig så det räcker till är du ju! Förminska dig inte!!
Du har ju en del utbildning + att du arbetat som parkförvaltare (heter titeln väl?).
När det gäller att köpa in saker så tänkte jag att det räcker med det du har och kanske ändå måste köpa in för dina egna träd.
Innan jag kunde beskära själv så tog jag hjälp av en man som åkte runt och hjälpte folk med det, han var "bara" en kunnig pensionär som ville tjäna lite extra.
Nåja, så var min tanke iallafall eftersom jag vet att du kan trädgård :up:
Den titel jag hade i somras var drift- och underhållsarbetare. Men tja, det var mest ogräsrensning och skötsel av sommarblommor.
 
Jag skulle för övrigt inte rekommendera tidningsbud och sådant då det är hiskeligt tungt jobb. Lätt att man går sönder. Det finns lättare budjobb att köra.
Vet inte om jag tycker att det är så tungt? Inte tyngre än att jobba i stall i alla fall, och då hade jag ett stort villadistrikt med många tidningar och gick oftast till fots. Den som gar det distriktet nu har fått elcykel. Trappuppgångar är inte min favorit, andra gillar dem för att det går fortare. På landet kör man ju bil.
 
Vet inte om jag tycker att det är så tungt? Inte tyngre än att jobba i stall i alla fall, och då hade jag ett stort villadistrikt med många tidningar och gick oftast till fots. Den som gar det distriktet nu har fått elcykel. Trappuppgångar är inte min favorit, andra gillar dem för att det går fortare. På landet kör man ju bil.
Oj, jo, veckotidningarna är fruktansvärt tunga. Såpass att jag ofta fick lämna lådorna för att dom var för överfulla och tunga, fick inte ens upp dom från marken ibland. Lite i taget är ju inte tungt men stora affärer med mycket på samma runda är hemskt.

Vanliga morgontidningar och sådant kanske inte är så tungt dock men jag menade på större rundor till affärerna.
 
Oj, jo, veckotidningarna är fruktansvärt tunga. Såpass att jag ofta fick lämna lådorna för att dom var för överfulla och tunga, fick inte ens upp dom från marken ibland. Lite i taget är ju inte tungt men stora affärer med mycket på samma runda är hemskt.

Vanliga morgontidningar och sådant kanske inte är så tungt dock men jag menade på större rundor till affärerna.
Min kompis är 155 och väger 40 kg. Det är inga problem med nån tyngd. Hon delar ut morgontidningar o paket till privatpersoner.
 
Vad är Bower? Aldrig hört talas om.

Biodling kan vara något. Jag har ju redan gjort många investeringar där. Hade jag i förväg vetat vad det kostar att starta biodling så hade jag aldrig börjat. Men nu dog båda mina samhällen efter två säsonger. Och jag har inte kunnat bestämma mig om jag ska starta igen. Det kommer kosta rätt mycket att köpa in nya samhällen och en ny overall eftersom jag växt ur min. Så utlägg på runt 7-8 tusen behöver göras. Sen så kan jag inte slunga i köket längre, utan skulle behöva kånka upp det på övervåningen. Och så är jag rädd för att drabbas av allergi. Sen är det rätt många biodlare i trakten, varav några har det som företag. Så jag upplevde att det var ganska svårt att bli av med honungen. Men det är trevligt med bin och det är en bra ursäkt till att köpa många krokusar på hösten.

Bower är en app där du kan panta tex smörpaket, kattmatsförpackningar och annat som har en streckkod med pengar och/eller kuponger i utbyte. Helt gratis, bara ladda ner och testa!
 
Oj, jo, veckotidningarna är fruktansvärt tunga. Såpass att jag ofta fick lämna lådorna för att dom var för överfulla och tunga, fick inte ens upp dom från marken ibland. Lite i taget är ju inte tungt men stora affärer med mycket på samma runda är hemskt.

Vanliga morgontidningar och sådant kanske inte är så tungt dock men jag menade på större rundor till affärerna.
Aha, du skriver om distribution till butik och jag skriver om utbärning till privatpersoner. Det förklarar varför vi har olika uppfattning!
 
Aha, du skriver om distribution till butik och jag skriver om utbärning till privatpersoner. Det förklarar varför vi har olika uppfattning!
Jag tänkte också att det lät galet! Härute är tidningsleveranser på cykel ofta tonåringarnas första jobb. :)
 
Det beror ju helt på om du matchar med rätt kunder. Jag tror mkt på att sätta sig ner och fundera lite strategiskt. Skulle gissa att produkten är 50% och resten marknadsföring
Jag är nog inte så kunnig inom marknadsföring att jag klarar av att kränga ett pälhalsband för tusentals kronor. (Inte ett sånt där med pärlor på rad utan små pärlor som bildar mönster. Tar sjukt lång tid att göra. ) Bara som exempel alltså.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 675
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 191
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 120
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
18 997
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp